tiistai 31. maaliskuuta 2015
Radion käytön säännöstely
Edellisessä postauksessani kerroin radiokuumeen leviämisestä Lappeenrannassa vuoden 1924 alussa. Etelä-Saimassa oli noin viikkoa myöhemmin (22.1.1924) uusi artikkeli radiotoiminnasta otsikolla:
RADION KÄYTÖN SÄÄNNÖSTELY.
Siinä kerrottiin, että radion kuunteluun tarvittiin lupa, jonka myönsi
KULKULAITOSTEN JA YLEISTEN TÖIDEN MINISTERIÖ.
Radion kuuntelulle asetettiin ehdot, joita luvan saaneen tuli noudattaa. Radiota käytti tuossa vaiheessa jo maamme armeija jossakin määrin. Viranomaiset epäilivät, että uutta laitetta käytettäisiin sekä salakuunteluun että vakoiluun. Niinpä virkamiehet halusivat ohjeistaa ja valvoa uuden kojeen käyttöä. Jopa radiovastaanottimen sijainnin muutoksesta oli ilmoitettava kahden viikon kuluessa. Kyseessä ei ole vuosina 1927 - 1976 käytössä ollut radiolupa(maksu), joka oikeutti radion kuunteluun. Muuten, mikäli jollakulla on vielä tallessa oheinen lupalappu, toivoisin saavani siitä valokuvan. Itse en ole sellaista - vielä - mistään löytänyt.
Poimin artikkelista nuo säännöt:
Nämä oikeudet on myönnetty seuraavilla ehdoilla:
1. Muunlaisia radioasemien sekä radiosähkösanomia että radiomerkkejä, joita laitteella voi mahdollisesti kuulla, ei saa, hätämerkkejä lukuunottamatta, merkitä muistiin ja saattaa julkisuuteen, eikä käyttää hyväkseen.
2. Laitteella ei saa häiritä muiden radiosähkölaitteiden toimintaa
3. Hakija, jos valtion puolelta määrätään, järjestää vastaanottolaitteensa sellaiseksi, että kuunteleminen erillä aaltopituuksilla ei käy päinsä.
4. Laitetta ei käytetä lähettämiseen.
5. Laite voidaan ottaa valtion käytettäväksi
6. Hakija noudattaa kaikkia niitä määräyksiä, joita asianomaiset viranomaiset antavat.
7. Laite ja sen toiminta on valtion tarkastuksen ja valvonnan alainen ja hoitavat tätä tarkastusta ja valvontaa toistaiseksi radiojoukot ja lennätinhallitus.
8. Jos laite siirretään toiseen paikkaan, on asianomaiselle poliisiviranomaiselle ilmoitettva, mihin laitos on siirretty ja on ilmoitus on tehtävä kahden viikon kuluessa siirron päättymisestä sekä jos laite on siirretty toiselle paikkakunnalle, tehtävä viimemeinitun paikkakunnan viranomaisille.
9. Lupaa ei saa siirtää toiselle.
10. Hakija pitää huolen siitä, ettei laitetta käytetä ilman hänen suostumustaan, ja jos toinen hakijan suostumuksella käyttää laitetta, hakija valvoo tätä käyttämistä.
11. Lupa kestää helmikuun loppuun v. 1925, mutta voidaan se sitä ennenkin keskeyttää tai peruuttaa tai sen ehtoja muuttaa.
sunnuntai 29. maaliskuuta 2015
Radiokuume leviämässä Lappeenrannassakin (Etelä-Saimaa 12.1.1924)
Vilipsi mallia 1932 |
Sekä Suomessa että muissa läntisissä maissa elettiin 1920-luvulla teknologiahuumaa. Pesukoneet, jääkaapit ja autot mullistivat elämää. Lentoliikennekin nosti pilvien reunoille yhä useampia matkustushaluisia. Myös tiedonvälitys mullistui, sillä radio löi silloin itsensä läpi. Suomessa toiminta käynnistyi vuonna 1923, kun Arvi Hauvosen rakentama radioasema aloitti lähetystoimintansa Tampereella. Vuonna 1926 aloitteli lähetyksiänsä O.Y. Suomen Yleisradio – A.B. Finlands Rundradion. Yhtiön perustajiin kuului mm. sanomalehtiä, radioliikkeitä, Lennätinhallitus, Puolustusvoimat, Suomen Tietotoimisto. Ylen rooli nähtiin tärkeänä "isänmaallisen mielipiteen luojana ja sillanrakentajana kaupunkien ja maaseudun välillä hävittäen siten välimatkat". Vuonna 1935 Yleisradio sai yksinoikeuden radiolähetyksiin koko valtakunnassa vuonna 1935 ja siitä muodostui instituutio, sekä hyvässä että pahassa.
Lappeenrannassa ei uutuuden käyttöönotossa myöskään vitkasteltu. Oheisen uutisen mukaan vuoden 1924 alussa kaupungissa oli jo useita valveutuneita kansalaisia, jotka olivat hankkineet uuden ihmekojeen, vaikka hinnat vaihtelivat nykyrahssa 350 ja 1350 €:n välillä. Ei kuitenkaan urheilukilpailujen kuuntelemiseen vaan musiikin. Saipahan oli tuossa vaiheessa vielä "osuuskaupan hyllyllä". Tässä lyhyt artikkeli eteläkarjalaisesta radiokuumeesta tammikuussa 1924.
Radiokuume leviämässä Lappeenrannassakin
Kuuntelulaitteita on käytännössä useampia.
Kuten tunnettua, on kaikkialla maapallolla nyttemmin laajalle levinnyt
radiokuume viime vuoden kuluessa tunkeutunut myöskin meidän maahamme. Ensin
otettiin radio Suomen armeijan palvelukseen. Sen jälkeen ovat sanomalehdet ja
lukemattomat yksityiset hankkineet itselleen radiokoneen, joka yhdistää sekä hyödyn
että huvin.
Radioharrastus on verrattain vilkas useissa maamme kaupungeissa, vilkkain tietysti eteläosassa maata. Mikäli meille asiantuntevalta taholta on kerrottu, on Lappeenrannan seudulla radioharrastus suuresti elpymässä. Lappeenrannassa ovat vastaanottokoneita hankkineet useat yksityiset henkilöt. Tarkoituksena on etupäässä musiikin kuuntelu.
Laitteiden hinnat vaihtelevat n. 1000 ja 4000 markan välillä. Lappeenrannassakin on näitä koneita useampia ja kertovat niiden omistajat kuulevansa niiden välityksellä konsertteja pitkien matkojen päästä.
lauantai 28. maaliskuuta 2015
Reikäenkeli (Päivitetty 25.6.2017)
Kauko Räsäsen veistämä "Reikäenkeli" Lauritsalan kirkkopuistossa, jonne se pystytettiin vuonna 1966 |
"Reikäenkeli" selkäpuolelta kuvattuna |
Veistos, jonka alkuperäinen nimi oli "Enkeli", nostatti
aikoinaan myrskyn ensi eteläkarjalaisessa ja lopulta koko valtakunnallisessa
kulttuurivesilasissa. Kauko Räsänen, vuonna 1926 Suistamolla, Laatokan
Karjalassa syntynyt taiteilija teki vuonna 1960 sen toimittaja Kalevi Löfgrenin
haudalle Lappeenrantaan. Tilaustyönä tehdyssä veistoksessa sen toteutustapa
herätti yleisössä aikoinaan sekä keskustelua ja että pahennusta. Veistosta, jossa
oli viitteellisesti harppua soittava reikäinen enkeli, pidettiin rienaavana. Kirkkoherra Kaiku
Kallio väitti teoksen olevan kristillisen tavan vastainen. Haudankaivajakin
väitti pelkäävänsä kammottavaa veistosta ja ilmoitti vaihtavansa työpaikkaa, jollei
veistosta kuljeteta pois. ”Enkeli” joutui niin rahvaan kuin kirkollisten
piirien hampaisiin liian modernina. Asiaa puitiin sekä virallisissa kokouksissa
että lehtien palstoilla (joihin palaan myöhemmin). Lopulta
evankelisluterilaisen kirkon edustajat eli Lappeenrannan seurakunnan hallinto
kirkkoherra Kaiku Kallion johdolla poistattivat veistoksen haudalta
sopimattomana. Teko?syy saatiin siitä, että teos on muka liian korkea ja siten
rikkoo säännöksiä.
"Reikäenkeli" etupuolelta |
Lappeenrantalainen kulttuuriväki löysi tämän jälkeen
veistoksen hautausmaalta lehtikasasta. Tämä johti pienimuotoiseen
mielenosoitukseen, jossa veistos kuljetettiin kaupungin halki. Lappeenrannan
Taiteenystävien edustajat asettivat teoksen esille yhdistyksen syysnäyttelyyn
Lönnrotin koululla vuonna 1961 rahvaan ihailtavaksi. Veistos oli sen jälkeen
useita vuosia Taide- ja kehysliike Pulkkisen varastossa. Lopulta Lauritsalan
kauppala osti veistoksen ja sijoitti sen vuonna 1966 nykyiseen paikkaansa
Kirkkopuistoon, lähelle Lauritsalan modernia kirkkoa. "Reikäenkelin" paljastustilaisuus pidettiin 3.10.1966, vajaa kolme kuukautta ennen Lauritsalan siirtymistä edesmenneitten kuntien joukkoon. Paikalla olivat Lauritsalan Musiikinkannatusyhdistyksen soittokunta ja Kaukaan laulumiehet. Soittokunta esitti mm. "Lapeveteläisen rapsodian", kauppalanjohtaja Leo Mether piti paljastuspuheen ja luovutti veistoksen lauritsalalaisten edustajalle, eli valtuuston puheenjohtaja Hugo Pöljölle. STT:n uutisoinnin mukaan veistos oli mielenosoituksellisesti asetettu selkä Lappeenrannan kaupunkiin päin. Tämän Lauritsalan viralliset edustajat .... - kiistivät. Näin 1960-luvun
merkittävin taideriita sai onnellisen lopun. Teoksesta tehtiin lisäksi toinen
valu Ateneumin kokoelmiin vuonna 1975.
"Reikäenkeli" Lauritsalan Kirkkopuistossa |
Post scriptum
Tämänaamuisessa (5.10.2015) Helsingin Sanomissa oli 10.9.2015 kuolleen kuvanveistäjä, taiteilijaprofessori Kauko Räsäsen muistokirjoitus. Se löytyy tämän linkin takaa. Kirjoituksessa todetaan
"Räsäsen tunnetuin yksittäinen teos lienee 1960 Lappeenrannan kirkkomaalta häädetty pronssiveistos Enkeli". Lisäksi siinä kerrotaan, mitä kuvanveistäjä itse totesi "Enkelin" nostattamasta hälystä:
"Kirkkohallintokunta vaatii, että muistomerkin tulee olla tavanomainen, mutta jo taideteoksen luonteeseen kuuluu, ettei se ole tavanomainen."
Toimittaja Pertti Kalevi Löfgrenin hautakivi Ristikankaan hautausmaalla Lappeenrannassa. |
Osalllistuin viime viikolla Ulla Rustholkarhun vetämään hautausmaakierrokseen Ristikankaan hautausmaalla. Pysähdyimme myös toimittaja Kalevi Löfgrenin haudalla, jossa kuulimme lyhyen version Reikäenkelin vaiheista. Nappasin kuvan toimittaja Löfgreinin haudasta sellaisena kuin se nyt on, siis ilman reikäenkeliä.
tiistai 24. maaliskuuta 2015
Lakkautettujen kyläkoulujen kierros, osa 14: Lamposaari
Lamposaaren entinen kansakoulu maaliskuun alkupuolella 2015 |
Lamposaaren kansakoulu 1960-luvun puolivälissä Kuva Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Palaan jossakin vaiheessa koulun sulkemisvaiheisiin. Alla lisää kuvia koulurakennuksesta:
Lamposaaren kansakoulu 1950-luvun puolivälissä Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Lamposaaren entinen kansakoulu maaliskuun alkupuolella 2015 |
Lamposaaren entinen kansakoulu maaliskuun alkupuolella 2015 |
Lamposaaren entisen kansakoulun seinässä oleva kyltti kertoo rakennuksen mennestä kouluhistoriasta |
sunnuntai 22. maaliskuuta 2015
Matkakertomus amerikansuomalaisten asuinpaikoilta Minnesotassa syksyllä 1879
Alla oleva kertomus julkaistiin Amerikan Suomalaisessa Lehdessä joulukuussa 1879. Siinä Calumetin suomalaisen apostolisluterilaisen seurakunnan silloin papinviranhoitaja, entinen katekeetta Johan Takkinen kuvaa matkaansa Minnesotaan. Hän vieraili osavaltion suomalaisissa siirtokunnissa käynnistämässä ja ohjaamassa alkutaipaleella olevaa seurakunnallista toimintaa. Tuossa vaiheessa siirtokuntien asukkaiden selkeä enemmistö kuului apostolisluterilaisiin. Vaikka oheisen artikkelin pääpaino on uskonnollisen toiminnan kuvauksessa, se sisältää myös merkittävää tietoa kyseisten siirtokuntien alkuvaiheista laajemminkin. Samaisessa lehdessä julkaistiin jo aikaisemmin laaja, päätoimittaja Aleksander Leinosen kirjoittama artikkelisarja Tietoja suomalaisten pesäpaikoilta Pohjois-Amerikassa. Aikomuksenani on tuoda myös tuo artikkeli jossakin vaiheessa kevään mittaan tänne luettavaksi. Kieli on artikkelissa vanhahtavaa ja oikeinkirjoitus horjuvaa, mutta silti, olkaa hyvä:
Kertomus matkoista ja toimista Suomalaisten asuinpaikoilla Minnesotan valtiossa (ASL 5.12.1879).
Saatuani useoita kutsumuskirjeitä monilta sisarilta ja
veljiltä, jotka asuvat hajallansa Minnesotan valtiossa, että käydä heidän
asuinpaikoillansa, heitä Jumalan sanalla lohduttamassa, kuin myöskin
seurakunnallisia asioita järjestämässä, niin lähdin syyskuun 30 p. Calumetistä,
erään Alouezissa asuvan maanmieheni A. Mällisen kanssa, matkalle Minnesotan
valtioon.
Calumetin asemahuoneella astuimme höyryjunaan, joka vei
meidät 14 engl. peninkulmaa Hancockin kaupunkiin. Tässä kaupungissa ja sen
ympäristöillä löytyvissä kaivannoissa työskentelevien uskovaisten luona
oleskeltuani mitään erinomaista toimittamatta ja höyryalusta odotellen,
lähdimme keskiviikkona, lokakuun ensimmäisen päivän aamuna, viiltämään
Superior-järven selkää Duluthin kaupunkia kohden. Ilma näytti olevan vastaan
aloitettua matkaani, sillä se soti niin ankarasti vastaan, että vasta
lauvantaiaamuna saavuimme Duluthiin, joka vesimatka, 200 engl. peninkulmaa,
hyvillä ilmoilla tavallisesti kuljetaan yhdessä vuorokaudessa.
Niin pian kun olin ehtinyt siirtää laivasta kapineeni
höyryjunaan, lähdin taas eteenpäin, ja mainittuna lauvantai-iltana, 150 engl.
peninkulmaa kuljettua, saavuin jo Minneapolis kaupunkiin. Täällä kohtaisin
ensiksi muutamia kymmeniä Suomalasia, joista useimmat olivat uskovaisia, ja
heidän kanssansa vietin p. Mikkelin juhlan saarnaamisella ja p. ehtoollisen
jakamisella. Mikkelin päivän iltana lähdin jo höyryjunassa Cokaton
siirtokuntaan, jota on väliä 51 engl. peninkulmaa; ja oli niin odottamatoin
onni, että löysin vielä Cokaton suomalaisessa kirkossa iltakokouksessa
suurimman osan uskuvaisia. Ei voi sanoilla kertoa kristittyjen ihastusta
astuttuani kokoushuoneeseen, kuin näkivät, että heidän pyyntönsä oli tulollani
toteentunut. Koska olivat Minnesotassakin vaatineet minua seurakunnallisten
asioidensa ohjaajaksi, niin kohta ryhdyin täällä seurakunnallisiin toimiin.
Ensimmäinen toimeni oli pitää nuorisolle rippikoulua päivillä ja illoin saarnaella,
jota pitkitin aina lokakuun 17 päivään.
Cokaton ensimmäinen apostolisluterilainen kirkko, joka oli käytössä vuoteen 1913 saakka |
Mainittuna päivänä lähdin, jättäen sattuneista syistä
rippikoulun keskitiehen, erään uskollisen veljeen Jaako Wuolteen kanssa
matkustamaan Fort Ridgelyn seuduilla, Renville countissa, löytyvien
Suomalaisten asuinpaikoille. Noin 65 engl. peninkulmaa Cokatosta aukeoita
aavikoita hevoiskyydillä ajettuamme, me saavuimme jo mainitun päivän ehtoolla
Fort Ridgelyn siirtokuntaan. Tässä paikassa löytyy 22 varsinaista Suomalaista
asukasta, sekä muutamia itsellisiä. Lokakuun 20 p. toimitettiin henkikirjoitus,
joka osoittaa siirtokunnassa löytyvän 135 henkeä. Samana päivänä toimitettiin
myöskin kinkeriluku, sekä laadittiin ensimmäinen kirkonkirja. Tämän paikan
Suomalaiset ovat melkein kaikki uskovaisia, ja heillä on täydellisesti
järjestetty seurakunnan hallinto, kirkkoraati, lasten koulu y.m. seurakunnan
säilyttämiseksi tarpeelliset laitokset. Kuten kokouksessa tehty pöytäkirja
osoittaa, tässä seurakunnassa on valittu kirkkoraatin esimieheksi Johan
Sikanen, kirjuriksi Wilhelm Gabrielson, kassanhoitajaksi Abram Jussila, lasten
kouluttajaksi Johan Sikanen, sekä kolme muuta jäsentä. Seurakunnan esimieheksi
papillisiin toimiin – Jumalanpalvelusta johtamaan, kastamaan, hautaamaan,
ehtoollista jakamaan y.m. – valittiin Sakari Törmä. Seurakunnan tila
kristillisellä alalla oli tyydyttävä usko, rauha ja rakkaus vallitsi kaikissa.
Lukutaito oli hyvä, kuten kinkerikuulusteluissa ilmaantui. Saatuamme tärkeimmät
asiat järjestetyiksi, me käänsimme jo lokakuun 24 p. matkamme takaisin Cokaton
siirtokuntaan.
Franklinin eli Fort Ridgelyn apostolisluterilainen kirkko kuvattuna kesällä 2007. |
Viipymättä ryhdyin jatkamaan keskoiseksi jäänyttä
rippikoulua, ja lasten lukutaitoa sekä kristillisyyden ymmärrystä tarkemmin
koeteltuani, katsoin soveliaaksi laskea seuraavat rippilapset ensikerrn H. P. Ehtoolliselle
sunnuntaina lokakuun 26 päivänä, nimittäin poikia: Oskar Lahti, Karl Fredrik
Lahti, Johan Ulrik Teining, Frans Herman Pudas, Erik Laakso, Abram Slung, Johan
Petter Commes, Petter Anton Törngren, Karl Jakob Snabb, Karl Gustaf Keksi.
Magnus Edvard Björkman; tyttäriä: Johanna Vitikkohuhta, Greta Johanna Rovanen,
Johan Lovisa Kunnari, Eugenia, Efina Vanha, Emma Kristina Teining ja Brita
Fredrika Maikko – yhteensä 17 lasta. – Jo seuraavana päivänä ryhdyttiin
toimittamaan lukukinkeriä, jossa löydettiin seurakunnan lukutaito olevan ylimalkaan
hyvällä kannalla. Siirtokunnan väestö on melkein kaikki uskovaisia, ja heidän
kristillisyytensä taito löydettiin myöskin olevan kiitettävä. Seurakunnassa
sanottiin ahkerasti pidettävän yhteisiä kokouksia, jotka vietetään Jumalan
sanan tutkimisella ja rukouksella. Lokakuun 27 p. toimitettiin henkikirjoitus,
joka osoittaa seurakunnassa löytyvän 80 varsinaista taloa, muutamia itsellisiä,
sekä 464 henkeä. Täällä löytyy myöskin täydellinen seurakunnallinen hallitus,
nim. kirkkoraati (samat kunnan valtuusmiehinä), seurakunnan kassa, jolla on
varsinainen hoitaja, kunnan kirjuri, lasten koulu yhdellä opettajalla, papin
viran toimittaja, lukkari y.m. Tämä Cokaton siirtokunta, Wright countissa, on
rikas luonnollista eduista, kuin myöskin erinomaisen luonnon ihana paikka. Se
on ainoastaan neljä engl. peninkulmaa lähimmästä rautatiestä ja asemapaikasta,
kauniin Cokatojärven ympäristöillä. Avara tila, laveat pellot ja niityt tekevät
tämän paikan erinomaisen viehättäväksi.
Cokatosta lähdin lokakuun 28 päivänä, edellisen
matkatoverini veljen Kaleb Wuolteen kanssa, matkalle Holmes Cityn suomalaiseen
uutispaikkaan, Douglas Countissa. Matkattuamme 96 engl. peninkulmaa rautatietä
ja 26 penk. kärryillä aukeoita aavikoita myöten länsipohjoista kohden, me
saavuimme Holmes Cityn kylään. Täällä löytyy 17 taloa Suomalaisia, ja väkiluku
oli marraskuun 3 p. tehdyn
henkikirjoituksen mukaan 67 henkeä, melkein kaikki uskovaisia. Ensimmäiset
asukaat asettuivat tänne jo melkein samaan aikaan kun Cokatoonkin, mutta
väkiluku ei ole täällä ehtinyt vielä sen suuremmaksi karttua. Kuitenkin on jo
tämäkin siirtokunta astunut monessa asiassa suuren askeleen eteenpäin, ja
paikan edullisuus antaa syytä toivoa, että se on tästedes nopeasti kansoittuva.
Täälläkin löytyy täydellinen seurakunnallisen hallitus, jonka he ovat jo vuonna
1877 laillistuttaneen paikkakunnan asianomaisessa virastossa. Papin edustana on
Johan Luukkonen, seurakunnan esimiehenä Petter Erik Julin (sama kunnan
kirjurina), kassanhoitajana Johan Uusitalo ja lasten kouluttajana Johan
Luukkonen. Tässäkin paikassa viivyin viisi päivää, järjestellen monia
seurakunnan asioita, pitäen henkikirjoituksen, lukukinkerin y.m. Kinkeriluvussa
oli kansan lukutaito tyydyttävä, ja tämänkin uutispaikan asukkaat ovat
ahkeroita Jumalan sanan harjoituksessa, ja viettävät kristillistä ja
rauhallista elämätä.
Holmes Cityn apostolisluterilainen kirkko kuvattuna kesällä 2007 |
Saatuani mielestäni tärkeimmät seurakunnalliset asiat
järjestetyiksi, lähdimme jo marraskuun 4 päivänä matkustamaan aukeoita
aavikoita 60 engl. peninkulman päässä olevaan New York Mills-nimiseen suomalaiseen
siirtokuntaan. Täällä löysimme taas koko kylän Suomalaisia – 42 taloa
kaikkiansa. Tämä on aivan uusi Suomalainen uutispaikka metsätienoossa, mutta
väkiluku nousi jo pidetyssä henkikirjoituksessa vähän yli kahden sadan hengen
uskovaisiakin. Tässäkin paikassa viivyin seitsemän päivää, sillä täällä oli
seurakunnallinen hallinto kokonaan järjestettävä ja toimeen pantava,
henkikirjoitus pidettävä. Varsinaisessa seurakunnan kokouksessa valittiin papin
viran edustajaksi Herman Karjalainen, lukkariksi Gustaf Hyry, kassan hoitajaksi
Israel Hagell ja kirjuriksi Jakob Santapakka. Lasten koulu perustettiin
kahdella opettajalla , johon opettajiksi valittiin Matti Ronkainen ja Johan
Fräki. Myöskin valittiin kirkkoraadin jäsenet y.m., samaan tapaan kuin muissakin
uskovaisten seurakunnissa on Amerikassa tavallista. Kinkeriluvussa osotti kansa
osaavansa hyvin lukea, ja mitään kristilliselle elämälle sopimatointa menetystä
ei kuulunut. Tyytyväisellä mielellä otin tämän uuden suomalaiskylän veljiltä ja
sisarilta jäähyvästit, ja lähdin marraskuun 12 p. kotimatkalle. Ensin neljä
peninkulmaa kärryillä rautatien asemapaikalle kuljettua, me astuimme
höyryjunaan, ja kiidätimme ensin 60 engl. peninkulmaa Renald-nimiseen
[=Brainerd) kaupunkiin. Täällä oli minun nyt eroaminen uskollisesta toveristani
Kaleb Wuolteesta, joka erkani täältä kotiinsa Cokatoon, ja minä jatkoin
matkaani Michiganiin päin.
New York Millsin apostolisluterilainen kirkko 1900-luvun alkuvuosikymmenillä |
Kuljettuani höyryjunassa vielä 92 engl. peninkulmaa saavuin Thompsonin
(Thomson) asemapaikkaan, jossa oli minua vastaan ottamassa Calumetistä lähtenyt
matkatoverini A. Mällinen, joka oli Cokatosta toista tietä tänne saapunut.
Poikettuamme muutaman virstan mainitusta asemapaikasta. täällä löytyi taas
synkän metsän sisässä uusi Suomalainen kylä, jossa löytyi 10 taloa ja 36 henkeä
uskovaisia. Toivo paikan pikaisesta kansoittumisesta on rohvaissut nämätkin
kansalaisemme perustamaan itsenäisen seurakunnan ja kokouksessa valittiin papin
viran edustajaksi Johan Junkkonen, seurakunnan esimieheksi Karl Kytömäki, (sama
kirjuriksi) ja kassan hoitajaksi Lassi Moilanen. Kansan lukutaito oli tydyttävä
ja kristillisyys kukoistavassa vaikutuksessa. Täällä viivyin kolme päivää, ja
saatuani kaikki tärkeimmät asiat tydyttävälle kannalle, lähdin taas 23 engl.
peninkulman päässä olevaan Duluthin kaupunkiin.
Odotellessani Duluthissa pari päivää höyryalusta, kohtaisin
täällä muutamia suomalaisia perheitä, ja vaikka he olivat jumalattomia ihmisiä,
niin suvaitsivat he kuitenkin minun puhella nämät päivät autuaaksi tulemisesta.
Marraskuun 19 p. astuin toverini kanssa höyryalukseen,
ja matkustimme kotia Calumetiin, Michiganissa, johon saavuimme mainitun kuun 21
päivänä.
Tästä, mitä olen kertonut, näkyy että kristillisyys on
kantanut runsaita hedelmiä kansalaisistamme Minnesotan valtiossa, ja että se
lakkaamatta lisääntyy ja vahvistuu. Uskovaiset ovat suurena enemmistönä
Minnesotassa, samoin kuin Michiganin kuparikaivannoissakin, ja heidän
kristilliset harrastuksensa kaikissa seurakunnissa ovat sangen kiitettävät ja
mieltä ilahuttavat.
Viime vuosina olen saanut monia kirjeitä usko[n]veljiltäni
kotimaasta, joissa he ovat tiedustelleet täällä etäällä asuvien veljiensä sekä
hengellistä että ruumiillista tilaa. Nyt on ilmestynyt minulle parempi
tilaisuus kuin ennen vastatakseni näihin kysymyksiin, ja tällä kertomuksellani
olen koettanut tydyttää heidän kaikkien uteliaisuuttansa. Lähempiä tietoja
täällä asuvien veljiensä taloudellisesta tilasta voivat he vielä ennen pitkää
saada A. S. Lehden palstoista.
Johan Takkinen
Tunnisteet:
Amerikan Suomalainen Lehti,
amerikansuomalaisuus,
apostolisluterilaisuus,
Cokato,
Duluth,
Fort Ridgely,
Holmes City,
Johan Takkinen,
Minneapolis,
Minnesota,
New York Mills,
siirtolaisuus,
Thomson,
uudisasutus
maanantai 16. maaliskuuta 2015
Tapiolan kuulumisia: Aappo Törrön avustaminen. Walwoja 28.5.1929 ja 22.6.1929
Tapiola, Michigan |
Suomessa on ilmeisesti hyvinvointiyhteiskunta ja vastuun siirtäminen yhä enemmän erilaisille yhteiskunnallisille instituutioille tehnyt tästä lähes lopun. Myöskään nykyinen lainsäädäntömme ei juurikaan mahdollista laajamittaista julkista rahankeräystä vastoinkäymisistä kärsineiden hyväksi. Vaikka tämä on ollut varmaankin hyvä asia, jotakin arvokasta on myös kadonnut
Olkoon tämä teksti, jonka olen poiminut Kuparisaarella, Michiganissa ilmestyneestä Walwoja-sanomalehdestä vuodelta 1929, esimerkkinä suomalaisten siirtolaisten vahvasta talkoohengestä ja maanmiehien auttamisesta.
Tämän kuun 21 p:än
iltana pidettiin Tapiolan koululla kansalaiskokous, jossa keskusteltiin
kansalaisemme Aappo Törrön avustamisesta, jolta, kuten jo lehdessä on mainittu,
paloi Erkin päivää vasten yöllä, asuinhuonetta lukuunottamatta, kartano
irtaimistoineen, Palossa tuhoutui hevostiimi, neljä nuorukkaa, kanat,
ainoastaan lypsykarja saatiin pelastettua. Aitassa tuhoutui kaikki vaatteet
kuin myös monen kuun ruokavarasto, joka oli siirretty huoneelta kevätkorjuun
vuoksi. Vahinko siis arvaamaton suuren perheen vanhuksille.
”Auta miestä mäessä, älä mäen alla”, pani kansalaisemme
liikkeelle ja niin päätettiin panna toimeen yleinen rahan keruu paikkakunnalla.
Kerääjinä toimivat seuraavat henkilöt: Askel, John Saari; Elo, Lauri Moilanen;
Tapiola, Eteläpuoli, Yrjö Niva; Itäpuoli, John Nevala; Rantakylä Kasper
Toivonen; Pohjoispuoli John Juntunen.
Myös päätettiin talkootyöllä käydä tekemässä heinäsuoja kuin myös auttaa uuden navetan ja tallin rakennuksessa. Rakennusaineet lupasivat metsästään Arvid Ruikka ja Aatami Moilanen. Työtoimikuntaan, jonka tarkoituksena on järjestää talkoot työn edistyessä, valittiin John Järvenpää, Aatami Moilanen ja Roy Toivonen. Yleiseksi rahastonhoitajaksi nimitettiin John Järvenpää.
Jos jollakin paikkakunnalla on hyväntahtoisia henkilöitä, jotka haluavat avustaa vaatteilla ja raha-avulla, niin sopii lähettää osoitteella:
John Järvenpää, R 2, Chassel, Mich
------
Walwoja 22.6.1929
Lähes kuukausi Törrön perheen avustusuutisen jälkeen oli Walwoja-lehdessä vasemmalla näkyvä Törrön perheen kiitoskirjoitus sekä selvitys saaduista lahjoitusvaroista. Niitä oli kertynyt runsaat 170 dollaria. Mitä tuolla rahasummalla sai käytännössä ostettua? Katsoin lehden ilmoituksia ja tässä esimerkkejä hintatasosta: kahvipaketti 35 senttiä, ketsuppipurkki 23 senttiä, silkkileninki 4,95 dollaria.
torstai 12. maaliskuuta 2015
Taavetin linnoituksesta. Etelä-Saimaa 21.5.1962
Etelä-Saimaassa oli 21.5.1962 mielenkiintoinen artikkeli oheisella otsikolla. Edellisessä blogimerkinnässäni kuvasin helmikuista käyntiäni Taavetin Linnoituksessa ja kertasin sen historiaa lyhyesti. Tässä vuonna 1962 kirjoitetussa artikkelissa, on paitsi kerrattu Linnoituksen historiaa, kuvattu sen silloista kuntoa, sekä visioitu Linnoituksen tulevaisuutta. Tuo osuus artikkelista kiinnosti minua varsinkin. Niinpä poimin artikkelin historiaosuudesta muutamia yksityiskohtia, mutta esittelen sen lisäksi silloisen tilanteen kuvauksen sekä tulevaisuudenhahmotelmat sellaisenaan. Ollos hyvä:
Taavetin linnoituksesta saisi matkailijoille kiintoisan pysähdyspaikan.
Kuinkahan moni suomalainen
pystyy kartalta näyttämään, missä on sijainnut Davydov, kotoiselta nimeltään
Marttilan kauppala? Kuinkahan moni, halki Taavetin
asutustaajaman autollaan huristava tai junan ikkunasta vauraan näköistä
kyläyhdyskuntaa katsellut matkaaja on tiennyt katselevansa kahden vuosisadan
takaisen linnoitetun Davydovin eli Marttilan kauppalan näkymiä. Marttila, jonka
venäläiset ristivät Davydoviksi ja joka ruotsalaisten suusssa kääntyi
Davidstadiksi, on tämänpäivän suomalaisten Taavetti. Vähäinen tienviitta Taavetin
yhteiskoulun kohdalla Lappeenrannan – Kouvolan maantien oikeassa laidassa
osoittaa tien Taavetin linnoitukseen. Siinä on kappale maamme historiaa, johon
jokaisen kauttakulkijan olisi hyvä käydä tutustumassa linnoituksen suulle
asetetusta taulusta.
Hattujen sodan ja pikkuvihan päättyessä Turun rauhaan vuonna, tuli Ruotsi-Suomen ja Venäjän rajaksi Kyminjoki. Marttilasta oli tieyhteydet Haminaan, Kouvolaan ja Mikkeliin, joten Marttilaan keskeisen asemansa vuoksi sijoitettiin venäläinen varuskunta. Marttila määrättiin kauppalksi vuonna 1770. Varuskunnan komedanttina oli tällöin venäläinen upseeri Davydov, josta kauppala sai nimensä. Venäläinen Davydov kääntyi ruotsinkielessä Davidstadiksi suomentuen myöhemmin Taavetiksi. Varuskunnan vahvuus vuonna 1788 oli 3588 miestä.... Varuskunnan venäläinen hautausmaa on ollut kaakkoisella suunnalla noin 1 kilometrin päässä linnoituksesta.
Linnoitus tänään
Syvän kunnioituksen tuntein katselee valleille kiivennyt matkaaja parin vuosisadan takaisen linnoitustekniikan saavutusta, joka on parhaiten säilyneitä maalinnoituksia maassamme ruotsalais-venäläisten sotien ajoilta. Leikin tekoahan sen vahvojen kivivallien murtaminen olisi tämän päivän asehirmuille, mutta aikanaan sen valtaaminen ja 3500 miehen varuskunnan tuhoaminen olisi vaatinut valtavia uhrauksia.
Linnoitus nukkuu unohduksen unta, niin ainakin päältä katsoen näyttää. Yhteiskoululaiset paistattelevat päivää sen aurinkoisilla valleilla ja pojanviikarit leikkivät sen sokkeloissa omia leikkejään. Mutta linnoitus voi herätä uuteen elämään, ei enää alkuperäisessä tarkoituksessa, vaan arvokkaana matkailunähtävyytenä, jos toimeen tartutaan. Se vaatisi kuitenkin Luumäen kunnalta uhrauksia, jotka kuitenkin ajan kanssa tulisivat monin verroin korvatuiksi.
Syvän kunnioituksen tuntein katselee valleille kiivennyt matkaaja parin vuosisadan takaisen linnoitustekniikan saavutusta, joka on parhaiten säilyneitä maalinnoituksia maassamme ruotsalais-venäläisten sotien ajoilta. Leikin tekoahan sen vahvojen kivivallien murtaminen olisi tämän päivän asehirmuille, mutta aikanaan sen valtaaminen ja 3500 miehen varuskunnan tuhoaminen olisi vaatinut valtavia uhrauksia.
Linnoitus nukkuu unohduksen unta, niin ainakin päältä katsoen näyttää. Yhteiskoululaiset paistattelevat päivää sen aurinkoisilla valleilla ja pojanviikarit leikkivät sen sokkeloissa omia leikkejään. Mutta linnoitus voi herätä uuteen elämään, ei enää alkuperäisessä tarkoituksessa, vaan arvokkaana matkailunähtävyytenä, jos toimeen tartutaan. Se vaatisi kuitenkin Luumäen kunnalta uhrauksia, jotka kuitenkin ajan kanssa tulisivat monin verroin korvatuiksi.
Linnoituksen keskustan aukio on mitä ihanteellisin juhlakenttä, jopa suuria
maakunnallisiakin juhlia ajatellen. Tähän tarkoitukseen aukeata lienee
käytettykin, päätellen sen toisessa päässä olevasta puhujapöntöstä. Mutta tämä
ei yksin riitä. Koko linnoitusalue pitäisi raivata puhtaaksi risukoista,
valleilla risteilevien polkujen varteen tulisi sijoittaa penkkejä ja vaikkapa
linnoitusaukion itäpäähän rakentaa pieni kioski kahvi- ja virvoketarjoilua
varten. Kun kaikki tämä olisi valmista, tulisi valtatien varteen näkyvälle paikalle asettaa viitta, joka
ohjaisi matkaajat linnoitukseen. Kuutostie on siksi vilkas turistiväylä
kesäisin, että sen matkaajista huomattava osa pistäytyisi myös Taavetin
linnoituksessa. Autojen pysäköintipaikaksi sopisi hyvin kesäajan toimettomana
oleva koulun kenttä.
Näkymää Taavetin kunnostettuun Linnoitukseen |
Kunnat kilpailevat keskenään matkailijavirran ohjaamiseksi alueelleen. Luumäen
kunnalla on Taavetin linnoituksessa nähtävyys, jollaista tuskin millään muulla
kunnalla on tarjottavana. Miksi ei Taavetin linnoitusta nostettasi muiden
kunnan alueella olevien nähtävyyksien joukkoon?
Näkymää Taavetin kunnostettuun Linnoitukseen |
keskiviikko 11. maaliskuuta 2015
Taavetin Linnoitus
Taavetin Linnoituksen informaatiotaulu |
Tästä vie tie Linnoituksen "kovaan ytimeen". |
Tähtimäisen (joidenkin kuvausten mukaan ympyrän muotoisen) bastionilinnoituksen muurit rakennettiin lohkokivistä. Sisälinnoitus oli ruutukaavoitettu ja varuskunnan rakennukset olivat sen suojissa. Linnoituksen rakennusvaiheita oli kaksi. Ensimmäisen rakennusvaiheen (1773 - 81) aikana paikalle kohosi ranskalaismallinen bastionilinnoitus, kooltaan 800 x 650 m. Kustaa III:n sodan (1788 - 1790) jälkeen Venäjä halusi vahvistaa luoteisrajan puolustusta. Kaakkoiseen Suomeen rakennettiin kenraali Aleksander Suvorovin johdolla syvyysporrasteinen linnoitusjärjestelmä. Tällöin alkoi Taavetin linnoituksen toinen rakennusvaihe. Siinä bastionirintamaan lisättiin neljä raveliinia, vallihaudat kivettiin ja pohjoissivustalle rakennettiin sarvilinna, sitadelli. Varustukseen kuului mm. 102 tykkiä. Tässä vaiheessa Taavetin linnoituksesta muodostui pikkukaupungin veroinen yhdyskunta kirkkoineen, kasarmeineen ja vartiorakennuksineen. Yhdyskunnan asukasluku nousi yli kahden tuhannen.
Näkymää linnoitusvallien välistä |
Pian sen jälkeen kun Linnoituksen laajennus ja vahvistaminen oli saatu tehtyä (1796), se hylättiin. Nimittäin Linnoituksen ylläpito ja kunnostus lakkautettiin vuonna 1803. Samana vuonna elettiin kuitenkin Linnoituksen historian kohokohtia, kun keisari Aleksanteri I vieraili siellä. Rakennukset, joita oli 40, myytiin huutokaupalla vuonna 1829. Kirkko jäi joksikin aikaa seisomaan vielä paikalleen. Täysin se ei kuitenkaan menettänyt sotilaallista luonnettaan vielä 1800-luvulla, sillä Mikkelin tarkka’ampujapataljoonan reservikomppania piti siellä harjoituksiaan kesäaikaan 1800-luvun lopulla.
Museovirasto on kunnostanut huonoon kuntoon päässeitä linnoitusrakennelmia useassa eri yhteydessä. Ensimmäinen korjausvaihe oli vuosina 1985 - 1990.
Informaatiotaulu sitadellista |
Informaatiotaulu bastionista |
sunnuntai 8. maaliskuuta 2015
Juhannusiloa Pappilanniemessä
Etelä-Saimaan suttuinen lehtikuva kertoo, että Pappilanniemen juhannusjuhlilla vuonna 1962 oli paikkalla "väkeä kuin pipoa". |
Lappeenrannan Kaukaalla sijaitsee Saimaaseen pistävä niemi, joka on saanut nimekseen Pappilanniemi. Se sijaitsee Lappeen pappilan entisillä mailla, mikä selittää paikannimen. Niemi muodostaa luonnonsuojelualueen ja siellä kulkee helppokulkuinen kuntopolku / luontopolku,
jonka pituus on 1,9 kilometriä. Tein niemestä jo syksyllä 2014 yhden blogimerkinnän. Pappilanniemessä on ollut aikoinaan myös uimalaitos ja tanssilava. Vielä 1960-luvun alkuvuosina siellä pidettiin maakunnalliset juhannusjuhlat, joissa kohokohtana oli "Molli-Jorin" laulama ""Heili Karjalasta". Vuoden 1962 Etelä-Saimaan (25.6.1962) artikkelia (alla) lukiessa tulee kieltämättä haikea olo. Jotakin kaipaan takaisin tuosta lapsuuteni viattoman suloisesta ja supisuomalaisesta mielenmaisemasta.
----
Juhannusiloa Pappilanniemessä
Jo neljäntenä juhannuksena vietettiin Etelä-Karjalan juhannusjuhlaa Lauritsalan Pappilanniemessä. Klo 19 alkoi lasten juhannusjuhla lämpimän, joskaan ei kovin aurinkoisen sään juhlistaessa tunnelmaa pienten juhannuksen viettäjien mielissä. Taikuri Arvi käänsi lasten silmät ylösalaisin hauskoilla silmänkääntötempuillaan kanineen kaikkineen. Musiikkitietokilpailussa mietittiin vaikeita kysymyksiä ja lusikkajuoksun osanottajat naurattivat hassuilla yrityksillään.
Klo 20 alkoi varsinainen juhla lipunnostoineen. Juhlaa oli
kerääntynyt seuraamaan paitsi rannalla oleva yleisö, myös juhannusyön
purjehtijat veneineen ja purjeineen. Liputettuja laivoja kulki ohi ja olivat
omiaan juhlistamaan hämärtyvää aattoiltaa. Kaikkien aikuisten pääsylipun
lunastaneiden kesken arvottiin Itä-Suomen Radio- ja koneliikkeen lahjottama
televisiovastaanotin, jonka luovutti onnelliselle voittajalla, herra Einari
Hirvelle, johtaja Väinö Markkanen. Pilvien ripottaessa jo hiukan vettä saapui
kaikkien tuntema georg Malmsten iesiintymislavalle ja tasan 25 vuotta vanha
"Heili Karjalasta” sai kunnian kaikua karjalaisella rantakalliolla. Kauniin
juhannuskokokon räiskyessä laulettiin karjalaisten laulu. Kokon viimeisten
hiilien hehkuessa siirtyi nuoriso tanssimaan juhannusyön tapaan aamuun asti.
maanantai 2. maaliskuuta 2015
Jalkaväenrykmentti 31 / 4:n muistokivi
JR 4:n muistokiven takana on lueteltu ne kunnat, joiden alueelta sotilaat oli koottu |
Aloitan maaliskuiset blogimerkintäni kuvilla Jalkaväkirykmentti 31:n muistokivestä. Edellisen viikon vietin mikrofilmejä kelaillen Kansalliskirjastossa. Joitakin postauksia sieltä löydetyistä "aarteista" ilmestynee tänne blogisivuilleni jossakin vaiheessa. Tein perinteisen sunnuntaiaamulenkkini tällä kertaa Lappeenrannan keskustan poikki ja kuvasin sekä sankarihautausmaata että tämän muistokiven.
JR 4:n muistokiven takaosa |
Kyseinen talvisodassa taistellut rykmentti perustettiin 13.10.1939 ja se koottiin Lappeenrannan ja sen läkuntien miehistä. Lisähöysteenä oli myös miehiä Helsingistä.1.1.1940 osaston nimi vaihtui JR 4:ksi. Muistokiven sivuilla on mainittu JR 4:n taistelupaikat. Ne ovat Koprala, Ristseppälä, Salopaakkola, Vitsaari, Sintola, Muolaa, Kyyrölä, Oinala ja Sikniemi. Muistokiven, joka sijaitsee Kauppakadun ja Oksasenkadun kulmassa sankarihautausmaan sivuportin luona, on suunnitellut arkkitehti Reino Ahjopalo. Harmaagraniittinen kiekko lepää punagraniittisen jalustan päällä. Muistokiven pystytti rykmentin perinnetoimikunta vuonna 1981.
JR 4:n muistokiven etupuoli. Taustalla portti maamme suurimmalle sankarihautausmaalle |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)