Kauppa- ja työmatkoilla tarttui syrjäisienkin pitäjien asukkaiden keskuuteen uusia aatteita ja uskomuksia. Tästä hyvä esimerkki on lestadiolaisuuden leviäminen Valkjärven pitäjän kyliin Karjalan kannaksella. Ns. rätinajon tuomisina oli uusi usko. Alueella oli aikaisemmin vaikuttanut ns. hyppäjien lahko, joka sekin saapui muualta, nimittäin Inkerinmaalta. Mielenkiintoinen historiallinen yksityiskohta on se, että molemmat liikkeet, lestadiolaisuus ja hyppääjäliike, saivat kannattajia samoissa kylissä.
Valkjärven asema ennen talvisotaa |
Valkjärven seurakunnassa lestadiolaisuus sai laajaa kannatusta vasta paljon myöhemmin kuin naapuriseurakunnissa eli 1890-luvulla. Papiston ensimmäinen maininta liikkeestä löytyy seurakuntakertomuksesta vuodelta 1896.[1] Valkjärven lestadiolaisuuden alkuvaiheista on kertonut luotettavantuntuisesti Antti Pulkkinen (1861 – 1934) muistelmissaan. Hänen mukaansa ensimmäinen paikkakunnalla vieraillut lestadiolaissaarnaaja oli nimeltään Lahvi. Vierailu lienee tapahtunut jo 1870-luvun puolella. Kyseessä oli mahdollisesti pihtiputaalaissyntyinen Joosef Glaf, joka asui Kangasniemellä Harjumaan kylässä. Hän liikkui laajalla alueella Itä-Suomessa kellojen korjaajana ja lestadiolaissaarnaajana.[2] Glaf oli saarnannut Valkjärvellä käydessään hyvin voimallisesti, mutta koska hän eli toisin kuin itse opetti eli julkisesti ”synneissä”, joutui lestadiolaisuus paikkakunnalla aluksi huonoon valoon. Josef Glafin jälkeen Valkjärvelle saapui 1880-luvun alussa saarnaaja Emanuel Välikangas Viipurista. Häntä Pulkkinen kuvaa voimakaspuheiseksi mieheksi, joka pelkäämättä julisti lakia. Seuraavana saapuneiden pietarilaisten saarnaajien Juho Mikkolan ja Heikki Kultalan seuroissa kuulijakunta joutui ”liikutuksiin”, joihin Antti Pulkkinen muistelee suuttuneensa. Pulkkisen liittyminen herätyksliikkeeseen tapahtui vuonna 1890 (nekrologin mukaan vuonna 1886).
Useat keskeiset Valkjärven
lestadiolaisvaikuttajat hankkivat talvisin elantonsa Antti Pulkkisen tavoin
rättikaupalla. Heistä Antti Pulkkinen, Antti Karvanen (1847–1935) ja Mikko
Ellonen (1864–1918) olivat rättikauppamatkallaan kosketuksissa
leppävirtalaisen lestadiolaissaarnaaja Vilhelm Markkasen kanssa. Markkanen
sekä K. Karjalainen (luultavasti saarnaaja Mikko Hermanni Karjalainen
Joensuusta) julistivat Pulkkiselle kolmasti ”synnit anteeksi”. Keväällä
rätinajajilla oli reen kannaksilla kotiseudulle tuomisinaan herätyksen aalto, kuten Unto
Seppänen pitäjähistoriassaan toteaa.[3]
Antti Pulkkinen, Mikko Ellonen ja Antti Karvanen alkoivat puhella ”löydöstään”
sekä kotiseudulla että työmatkoillaan. Pulkkinen ja Ellonen toimivat
saarnaajina, Karvanen osallistui liikkeen levittämiseen ”kanssapuheissa”.[4]
Vaikka herätysliike oli jo 1870-luvun lopulta tehnyt yrityksiä jalansijan
voittamiseksi Valkjärvellä, sai vasta paikallisten vaikuttajayksilöiden
liittyminen herätykset vauhtiin. Lestadiolaisuuden paikalliset johtomiehet
nousivat pian keskeisiin asemiin seurakunnallisissa ja yhteiskun-nallisissa
tehtävissä. Herätysliikkeen kannatus keskittyi pitäjässä Nousealan ja
Valkeamatkan kyliin. Antti Pulkkinen ja Mikko Ellonen asuivat Valkeamatkan
kylässä ja Antti Karvanen Nousealassa. Nousealan tunnetuin lestadiolainen
lienee kuitenkin ollut omalaatuinen kaupustelija ja riiminikkari Heikki Oinas.[5]
[1]Lestadiolaisia on olemassa
seurakunnassa suruksi. (KA. PTA. Cf:12. Valkjärven srkert. 12.10.1896 A. Kiljander).
[2] HÄ 7 – 8/1932 (Antti Pulkkinen:
Hengellisten herätysten alkuajoilta Valkjärvellä Karjalassa); Seppo Leivon kirje 16.2.1997. Seppo
Leivon antamien tietojen mukaan Joosef
Glaf oli syntynyt 1846 Pihtiputaalla,
josta muutti 1873 Kangasniemen Harjumaan
kylään ja sieltä edelleen 1922 Mikkelin maaseurakuntaan.
[3] HÄ 7-8/1932 (Antti Pulkkinen:
Hengellisten herätysten alkuajoilta Valkjärvellä Karjalassa); 5/1935, 72; A.J.P(ulkkinen): Antti Karvasen
nekrologi.); 7-8/1934, 107 (Antti Pulkkisen
nekrologi); Seppänen 1953, 225, 245, 261-263, 282, 422, 645; Raittila 1967, n:o 274; Raittila mainitsee
matrikkelissaan kaksi valkjärveläistä saarnaajaa; veljekset Juho Ellosen (1864 -1937) ja Matti Ellosen
(1849-1930) (Raittila 1967, n:o 43). Sen sijaan hän ei tunne Antti Pulkkista eikä Mikko Ellosta;
Luukka 1964a, 181-182; Paikallinen isäntä
oli todennut lestadiolaisuudesta: Ei se usko ole sen kummempi kuin rättiukon
reen kulmassa tuotu.( HYKHL/K1.
Valkjärvi 3).
[4] HÄ 7-8/1932 (Antti Pulkkinen: Hengellisten
herätysten alkuajoilta Valkjärvellä Karjalassa);
5/1935, 72; A.J.P(ulkkinen): Antti Karvasen nekrologi.); 7-8/1934, 107 (Antti Pulkkisen nekrologi); Seppänen 1953, 245
[5] Seppänen 1953, 245 – 246. Heikki
Oinaksesta ks. Raninen 1995, 98 – 101;
Antti Karvasesta ks. Partanen
& Sivonen 1999, 129, 142 – 143.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti