Vuonna 1880 ilmestyi Oulussa Kalajoen silloisen kappalaisen Juho Tanskasen omalla kustannuksellaan julkaisema kirja Hihhulilaisuus oikeassa karwassansa; sen esitys ja tarkastus.
Kirjan tekijä, pastori Johan (Juho) Tanskanen, oli syntynyt 20.12.1851 Polvijärvellä (toisen tiedon mukaan Kontiolahdella). Hän pääsi ylioppilaaksi Kuopion lukiosta vuonna 1872, erotutkinnon hän suoritti Helsingin yliopistosta vuonna 1875 ja papiksi hänet vihittiin 1.2.1876. Tämän jälkeen Tanskanen määrättiin kirkkoherran viralliseksi
apulaiseksi Kiihtelysvaaraan. Juho Tanskanen oli Kiihtelysvaaran jälkeen lyhyitä aikoja
pappina Iisalmessa, Liperissä, Kuopiossa, Tyrnävällä, Kalajoella, Kuusamossa,
Vesannolla ja Keiteleellä kirkkoherran apulaisena vuosina 1880 - 1888. Hankasalmen kirkkoherraksi hänet valittiin 4.11.1886, johon virkaan hän astui vuonna 1888.
Tanskanen sai rovastin arvon vuonna 1907. Vuonna 1912 hän joutui jäämään virkavapaalle sairauden takia. Juho Tanskanen kuoli Hankasalmella 2.12.1919. Juho Tanskanen oli erittäin aktiivinen kirjoittaja sanomalehdissä. Hän toimi lisäksi Walon
Säkeniä-lehden ja Kyyhkynen-lehden toimittajana. Hihhulilaisuus-kirjan
lisäksi hän julkaisi joitakin suomentamiaan uskonnollisia kirjoja
Tanskasen kirjalla tuli olemaan suuri merkitys
mielipiteenmuokkaajana. Kirjan lestadiolaisuudesta käyttämä termi
– hihhulilaisuus – levisi teoksen välityksellä kaikkialle maassamme ja myös
maamme rajojen ulkopuolelle. Kirja perustuu toisaalta Juho Tanskasen
subjektiivisiin kokemuksiin hänen toimiessaan pappina mm. Liperissä,
Kalajoella, Tyrnävällä ja Kuusamossa, toisaalta haastatteluihin, kertomuksiin ja lehtiartikkeleihin. Kirjansa
alkulauseessa hän mainitsee yhtenä keskeisenä lähteenään Kalajoen kappalaisen
J.Hemmingin. Tanskanen esittelee
lestadiolaisuuden synnyn, leviämisen, opin ja toimintatavat. Hän on jakanut
esityksensä kahteentoista lukuun, jotka ovat: Jumala, Jumalan sana,
sakramentit, rukous, seurakunta, saarnavirka ja hengellinen pappeus, syntein
anteeksisaaminen, usko, vanhurskaus, tunnustaminen, seurat ja hihhulilaisuuden
antropologinen murros. Ensiksi hän antaa lestadiolaisten ikään kuin itse kuvata
edellä mainitut luvut otsikon Hihhulilaisuuden erityisten ominaisuuksien
esitys alla. Tämän jälkeen Tanskanen tarkastelee lestadiolaisuuden
ominaispiirteitä ja opinkohtia luvussa Hihhulilaisuuden erityisten ominaisuuksien tarkastelu. Hän
toteaa pyrkimyksenään olevan tasapuolisesti näyttää, mikä hihhulilaisuuden
ominaisuuksissa on wäärää, mikä oikeata. Muita lukuja ovat Hihhulilaisuuden
perusvoima ja yleinen luonne sekä Hihhulilaisuuden perusvoiman ja
yleisen luonteen tarkastus. Juho Tanskasen poleeminen kirja otettiin
lestadiolaisten keskuudessa vastaan erittäin negatiivisesti. Se koettiin törkeänä hyökkäyksenä liikettä vastaan. Kirjasta tuli liikkeen
piirissä yhdessä piispa Gustaf Johanssonin kirjan - Laestadiolaisuus
- kanssa esimerkki siitä, miten papit ja sivistyneistö eivät halunneetkaan
ymmärtää herätysliikettä. Lestadiolaiset kokivat Tanskasen ”karvakirjan”, joksi kirja kansan suusa nimettiin,
uutena esimerkkinä heihin kohdistetusta vainosta.
Vielä kymmeniä vuosia myöhemmin Väinö
Havas arvioi kirjaa kielteisesti: Ikävänä muistomerkkinä on
jälkimaailmalle säilynyt esim. pastori J.Tanskasen kirja…Laestadiuksen ja
joidenkin yksityisten laestadiolaisten törkeimmät sanat on kaivettu esille ja
niiden perusteella on vedetty äärimmäisiä johtopäätöksiä. Kaiken takana on
alhainen ilkkuva henki, ja muutamin paikoin on likainen ”luova muisti”piirtänyt
mitä inhoittavimpia kuvia.[1]
Kaiku 5.6.1880 |
Oulun Lehti 28.4.1880 |
Hei! Käsittääkseni termi "hihhulilaisuus" oli tunnettu jo ennen kirjan ilmestymistä. Olen tarkastellut lestadiolaisuuden leviämistä Satakunnassa ja ainakin jo vuonna 1876 Satakunta-lehdessä kirjoitettiin "hihhuleista".
VastaaPoistaHyvä huomio Tanjis!
VastaaPoistaTanskanen ei suinkaan ottanut ensimmäisenä käyttöön sanoja "hihhuli" ja "hihhulilaisuus". Teki niistä kuitenkin todella laajasti tunnettuja. Itse olen ajoittanut termin ensiesiintymisen jonnekin 1870-luvun alkuun. En ole tosin sitä selvittänyt systemaattisesti.