Pohjois- ja Etelä-Dakotan rajamailla, lähes puuttomalla preerialla. sijaitsee laaja suomalaissiirtolaisten asutusalue, joka kantaa perisuomalaista nimeä SAVO. Lähin suurempi kaupunkikeskus on Aberdeen. Vaikka suuri osa suomalaisista siirtolaisista hakeutui hyvin paljon lähtöseutuja muistuttaville alueille, heitti kohtalo heistä osan myös täysin kotimaasta poikkeaville alueille. Yksi tällainen alue on Savo.[1]
Alueen
suomalaisen siirtokunnan alkuunpanijoina toimi kaksi henkilöä: Chicago-Milwaukee-St.
Paul rautatieyhtiöllä lipunmyyjänä ja siirtolaisagenttina toiminut Kustaa
Frederick Bergstadius ja Amerikan Suomalaisen lehden toimittaja Alexander Leinonen.
Bergstadius sai kuulla rautatieyhtiönsä presidentiltä alueella halvalla
saatavissa olevasta viljelysmaasta. Niinpä hän lähetti syksyllä 1882 Minneapolissa
asuneen tuttavansa Erik Pikkaraisen ottamaan selvää alueesta. Pikkarainen
ihastui alueeseen merkiten sieltä itselleenkin homesteadin. Alueelle päätettiin
perustaa suomalainen siirtokunta, jolle savolaissyntyinen Bergstadius antoi
kotimaakuntansa nimen.
Puoli vuotta myöhemmin
toimittaja Leinonen huomasi englanninkielisestä lehdestä myönteisen arvostelun
Aberdeenin pohjoispuolella sijaitsevasta Zimm-joen laaksosta, jossa oli
saatavana halpoja homesteadeja. Hän kirjoitti Amerikan Suomalaiseen kehottaen
Kuparisaaren alueella asuvia suomalaisia muuttamaan Dakotaan, jossa ”
edistymisen kultarappuset näyttivät olevan yritteliään miehen edessä”.
Bergstadiuksen houkuttelu ystäviensä
välityksellä monilla suomalaisten asuttamilla paikoilla Wyomingissa, Ohiossa ja
Massachusettsissa sekä Leinosen artikkelit lehdessään saivat aikaan jo kesällä
1883 ryntäyksen Etelä-Dakotaan. Kolme vuotta kestänyt jatkuva siirtolaisten
virta saapui pääosin seuraavilta alueilta: Calumet, MI, Asthabula Harbor, OH,
Erie, PA, Fitchburg ja Lanesville, MA sekä Ishpeming – Negaunee-alue Michigan. Ispemingistä
Etelä-Dakotan Savoon muuttanut Isaak Hirvaskari (1849 – 1918)[2]
kertoo päiväkirjassaan lähteneensä yhdessä viiden muun miehen kanssa 14
helmikuuta 1883. Seurueeseen liittyi matkan varrelta muitakin. Kun ryhmä saapui
23. helmikuuta Fredrickiin, kuului siihen 11 miestä, yksi vaimo ja yksi
poikalapsi. Hirvaskarin vaimo ja lapset saapuivat siirtokuntaan 16. kesäkuuta.
Monille uudisasukkaille näkymä
Dakotan Savosta oli paikalle saavuttua järkytys. Nimi Savo oli luonut kuvaa
järvistä ja metsistä, Paikalla odotti sen sijaan aavikkomainen lakeus, jonka
halkaisi vähäinen joki. Suomalaiset uudisasukkaat toivat mukanaan varusteet,
joita he olettivat tarvittavan savolaisen korven kaatamisessa: vankat kuokat,
kirveet ja kanget. Ne saatiin heittää syrjään ja maan raivaamisesta selvittiin
paljon vähemmällä. Ei tarvinnut kuin valjastaa härkäpari tai hevonen auran
eteen, kyntää nurmi nurin ja kylvää siemen maahan. Pian kuitenkin opittiin,
ettei maanviljelys suju Dakotassakaan ilman ongelmia. Vitsaukseksi muodostuivat
kuivuus, kuumuus, viljaruoste, hirmumyrskyt ja raekuurot. Paha kuivuuskausi
koettiin 1880-luvun lopulla,[3]
jolloin monet uudisasukkaat luopuivat tiloistaan siirtyen etsimään onneaan
muualle.
Finnish Apostolic Lutheran Church, Savo Township, Etelä-Dakota |
Kirkko rakennettiin vuonna 1884 ja kunnostettiin vuosina 1972 - 1973 |
Suomalaisten ydinalueen muodosti
aivan Pohjois-Dakotan rajalla sijaitseva Savo Township. Asutus levisi kuitenkin
huomattavasti laajemmalle alueelle ulottuen myös Pohjois-Dakotan puolelle. Koko
tästä alueesta, joka käsitti Brownin ja
Dickeyn piirikunnat, käytettiin suomalaisten keskuudessa nimitystä Savo. Alueen
kaupunkeja ja kyläkeskuksia olivat Fredrick[4],
Hecla, Ludden ja Ellendale.
Kirkon informaatiotaulu |
Merkittävä osa Savon alueelle muuttaneista uudisasukkaista oli lestadiolaisia.[5] Oman kirkon rakentamisen uudisasukkaat kokivat tärkeäksi. Jo toisena kesänä paikalleen asettautumisen jälkeen pystyttivät uudisasukkaat vaatimattomuudessaan puhuttelevan ja kauniin kirkon Dakotan preerialle. Kirkkoa varten lahjoitti 10 eekkerin maa-alueen Matt Hanhela (1855 – 1929). Lahjoitukseen vastineeksi 40 miestä kynti härkien ja hevosten kanssa päivässä 50 eekkeriä preeriaa peltomaaksi. Rakennuksen pystyttäminen aloitettiin 3 kesäkuuta ja saatiin päätökseen neljässä päivässä. Niinpä juhannuksena 24. kesäkuuta 1884 voitiin kirkossa pitää juhannusseurat.
Sisakuvaa kirkosta ja sen alttarikaiteesta |
Ensimmäinen sinne haudattu oli maa-alueen lahjoittajan Matt Hanhelan
vaimo Walbur Hanhela, jonka hautajaisia vietettiin kesäkuussa 1883. Kuukautta
myöhemmin laskettiin haudan lepoon seurakunnan papinvirantoimittajan Carl
Danielsin ja hänen vaimonsa Kaisa Greta Koivupalon poika Joshua Walter.
Siunauksen toimitti Abram Peldo (1836 – 1903).
Kirkon seinässä oleva laatta kertoo, että se on rekisteröity kansallinen historiallinen paikka / muistomerkki. |
Muutamia maileja vanhan kirkon pohjoispuolelle rakennettiin uusi kirkko vuosina 1952-1954. Se sijaitsee Pohjois- ja Etelä-Dakotan rajalla. |
Savo townshipissa on myös evankelisluterilainen kirkko. Sen edessä on suomalaisten uudisraivaajien muistomerkki |
Allekirjoittaneella on ollut kaksi kertaa mahdollisuus vierailla museoksi entisöidyllä Savon uudisasukkaitten pystyttämällä kirkolla. Yli 120 vuotta on tuo yksinkertaisuudessaan kaunis rakennus uhmannut tuulta ja tuiskua, pakkasta ja kuumuutta. Kirkko kertoo pystypäisellä olemuksellaan siitä päättäväisyydestä, jolla eri puolilta Pohjois-Suomea, Pohjois-Ruotsia ja Pohjois-Norjaa kotoisin olleet uudisasukkaat ryhtyivät työhön uudella asuinalueellaan. Uskon, että kirkon vieressä olevalta hautausmaalta usean uudisasukkaan sielu on kuuleva viimeisenä päivänä. Vapahtajamme sanat: ”Tulkaa, isäni siunatut!”
Savo townshipin vanha evankelisluterilainen kirkko. Kirkko tuhoutui täysin tornadon iskiessä siihen heinäkuussa 1921 |
______________________________
Sources:
Early
History of Brown County, South Dakota.
Aberdeen 1970.
Isaak Hirvaskari: Muistikirja Töitten ja Tapausten
Waiheista. Originally owned by
Helen Marttila (Fredrick, SD)
Salomon Ilmonen: Amerikan suomalaisten historia II ja
elämäkertoja. Jyväskylä 1923.
History of
the Finnish Settlement in Brown and Dickey
Counties of North and South Dakota 1881 –
1955. Reprinted June 1998, Aberdeen, SD
Raittila, Pekka: Lestadiolaisuuden matrikkeli ja
bibliografia. Forssa 1967
[1] Osa
alueen ”suomalaisista ” uudisasukkaista saapui Amerikkaan Pohjois- Ruotsista ja
Pohjois-Norjasta, mutta kuuluivat alueen suomenkieliseen väestöön.
[2]
Siikajokelaissyntyinen Isaak Hirvaskari saapui Amerikkaan vuonna 1873
työskennellen aluksi Calumetin seudulla ja sitten Ishpemingin alueella. Hän
piti aina vuoteen 1911 päiväkirjaa, jolle hän oli antanut nimen Muistikirja
Töitten ja Tapausten Waiheista
[3] Paha
kuivuuskausi oli Hirvaskarin päiväkirjan mukaan vuonna 1886.
[4] kaupunki
sai nimensä suomalaisasutuksen käynnistäjän Kustaa Frederick Bergstadiuksen
toisesta etunimestä
[5]
Siirtokunnan asukkaista lienee enemmistö ollut lestadiolaisia. Seurakunnan
pioneereihin kuului lähes kahdeksankymmentä perhettä. Lestadiolaisten vahvasta
asemasta suomalaisten keskuudessa kertoo sekin, että he pystyttivät kirkon
neljä vuotta aikaisemmin kuin Suomi synodiin kuuluneet evankelisluterilaiset.
[6]
”Kirkkokuntaan” liittynyt seurakunta rakensi uuden kirkon vuosina 1952 – 1954 muutamia maileja vanhasta rakennuksesta
pohjoiseen aivan Etelä- ja Pohjois-Dakotan rajalle.
S. Ilmonen Delavaren Suomalaiset , Karisto Oy on kiinnostava kirja Ameriikan suomalaisista. Siinä mm. Kertomus John Mortonista (Marttinen) ja itsenäisyysjulistus-äänestyksestä.:-) :-)
VastaaPoista