D. Bernhard Wennberg:
Muistelmia Uhtualta ja Norjasta |
Oskari Heikki
Jussila julkaisi kesäkuussa 1922 Siionin Lähetyslehdessä artikkelin Karjalainen marttyyri. Artikkelissa kerrottiin uhtualaisen Timo Tikanowin
kuolemasta bolsevikkien käsissä. Artikkeli sai Uhtualla 1880-luvulla asuneen
D. Bernhard Wennbergin muistelemaan lokakuussa samana vuonna Siionin
Lähetyslehdessä vainon aikoja Vienan Karjalassa. Hän yli yksi niistä miehistä, jotka vangittiin Uhtualla uskontonsa vuoksi. Artikkelissaan hän kirjoitti myös
kokemuksistaan Norjassa sekä kotiseudullaan Vehmaalla.
|
Monen vaivain
kautta ja wastuksen läpi täytyy Herran seuraajain kulkea. Monen on pitänyt
werellänsäkin uskonsa todistaa. Niin olen lukenut tässä Siionin Lähetyslehdessä
erään Karjalan marttyyrin, Timo Tikanowin kärsimisestä, kuinka hänen piti
werensä antaa Herransa ja Wapahtajansa tunnustamisen tähden Uhtualla. Hän oli minulle sangen rakas weli ja wielä
rippi-isänä, joka ensi kerran todisti minulle syntein anteeksiantamisen
Jeesuksen nimessä ja weressä. Minä sain siitä elämän ja tunnon rauhan uskon
kautta. Olin Uhtualla siinä wainossa, kun siellä uskon tähden wainottiin
Jeesuksen uskon tunnustajia. Meitä wietiin kuusi miestä Wienan Kemin linnaan,
kolme suomalaista ja kolme karjalaista. Karjalaiset oliwat Timo Tikanow, Aleksi
Pällijeff1 ja Kristo Mauronen, ja suomalaiset
Kaarle Tauriainen, Johan Erland Wennberg ja minä. Meitä tutkittiin ensin kolme
päiwää ennen kuin lähetettiin Kemin wankilaan. Siellä saimme olla kolme päiwää
waille kymmenen wiikkoa. Sinne sattui tulemaan Pietarista eräs tarkastusmies,
joka tuli myös linnaan tarkastukselle. Hän näki wankipassistamme, mistä asiasta
meidät oli wangittu. Hän kuulusteli meitä, ihmetteli, pudisti päätänsä ja
sanoi: ”Uskon tähden ei ole enää lupa ketään wangita.” Sitten hän käski meidän
istua ja istui itse keskellemme ja puhutteli meitä tulkin kautta, jolle hän
waroitti, että on tulkittawa täsmälleen kaikki hänen sanansa. Ja niin hän
kyseli meiltä paljon ja tarkoin uskostamme. Kuultuaan kaiken hän ihmetteli
kuinka meidät oli woitu tuomita ja sanoi heti Pietariin palattuaan menewänsä
keisarin luo pyytämään meille wapautusta. Wiikon päästä meidät wapautettiin.
Tuomari, joka meitä kuulusteli, oli mennyt karkuun. Wielä kolmen wuoden
perästäkään kukaan ei tiennyt hänestä, minne hän oli joutunut.
Vesisaaren vanha rukouhuonen nykyasussaan. Rakennus on suojeltu. |
Palattuamme Uhtuaan, ihmetteli wenäläinen pappi, joka oli ollut pahin päällekantajamme, millä tawalla me olimme päässeet pois wankilasta. Sen kuultuaan koetti hän pitkät ajat waroa, ettemme saisi tilaisuutta päästä hänen puheilleen. Kun kuitenkin sittemmin kohtasimme hänet, niin kyllä me Jumalan sanan terweellisellä suolalla suolasimme hänet. Kyllä se kirweli sen mätähaawoja ja kauan se pakeni meitä sen jälkeen, kun sattui yhteen. Eiwät olleet Karjalan weljet laiskoja totuuden ilmoittamisessa.
Olin Uhtuassa kahdeksan wuotta rakennustöissä. Sentähden olisi hauska saada tietoa muista Karjalan uskowaisista, wieläkö siellä on senaikaisia kristityitä ketään elossa. Siitä on jo aikaa lähes 40 vuotta. Sieltä tulin Kuusamoon ja olin siellä neljä wuotta. Käwin joka wuosi Norjassa kalanpyynnissä.
Saarnaaja Kalle Helisten (1848 – 1915)
Kemijärveltä. Kalle Helisten teki usein saarna- ja työmatkoja kotiseudultaan Itä-Ruijaan ja Petsamoon |
Yhtenä talwena wein mukanani Norjaan Pekkalan Kallen2 eli Kalle Helisteen ja weli Jankkilan3. Se oli silloin, kun eräs saarnaaja4 sekoitti kristityt Pummangissa [kylä Petsamossa], Wuoreijassa ja Wesisaaressa5. Mutta Jumala korjasi hywin asiat. Kun weljet oliwat pitäneet muutaman selityksen, alkoi parannuksen ääniä kuulumaan, ja kaikille tuli jälleen yhdenkaltainen usko ja yksi sydän seurakuntaan Pummangissa. Neljän päiwän perästä mentiin Wuoreijaan. Mentyämme kristittyjen seurapaikkaan kohtasimme saman eriseuraisen puhumassa. Hän lopetti heti puheensa ja meni pois. Kyllä Pekkalan Kalle ja Jankkila koettiwat saada hänet wiipymään, waan ei se jäänyt kuulemaan heitä. Se meni Wesisaareen, johon mekin menimme kolmen päiwän perästä. Sieltä weljet palasiwat läpi Lapinmaan kotia ja hywän jäljen he tekiwät joka paikassa. Kaikki asiat tuliwat jälleen hywäksi, kristityt pääsiwät jälleen wapaiksi. Suurella sydämen ilolla he kiittiwät Jumalaa ewankeliumia kuultuaan ja rukoilivat wielä toisiltaan anteeksi rikoksiaan.
Saarnaaja Johan Grøn
(Viheriä, 13.3.1842 - 21.11.1920) Pykeijasta (Bugøynes), Etelä-Varangista Ruijasta |
Kun sitten palasin
pitkältä matkaltani kotia Wehmaalle, puhuin sielläkin uskon asiasta ja
parannuksen tarpeellisuudesta. Kielikellot ”ämmät” kanteliwat päälleni
kirkkoherralle niin, ettei hän päästänyt minua käymään ehtoollisella. Pani
aiwan pystyn minulle eteen, ettei sellainen saa Herran ehtoollista. Sanoin,
että Jeesukseen uskowillehan ehtoollinen kuuluukin eikä uskottomille. Sitten
jälestä hän käsketti minut pappilaan ja siellä tutkittiin kolme tuntia Raamattua
ja tunnustuskirjoja. Ei hän kyennyt minua mustaamaan wääräoppiseksi, waikka
kaikin woimin koetti.
Näistä muistoista olisi
paljon kirjoittamista, mutta en kykene, sillä wiisi wuotta sitten sain
halwauksen. Sentähden jouduin tänne kunnantalolle. Tahdoin wain kirjoittaa, jos
joku tietäisi onko Karjalassa äskettäin marttyyrikruunun saaneen weli Timo
Tikanowin waimo tai muita Uhtuan kristityitä wielä elossa. Uskomassa olen , että syntini owat anteeksi
annetut kalliissa sowintoweressä. Täällä saan jumalattomain joukossa kärsiä
kaikenlaista pilkkaa ja kirousta. Rakas Jumala näkee hywäksi koetella minua
monella tawalla. Mutta Hän rakastaa sitä, jota Hän kurittaa. Hän korjasi minut
rakkaudessaan ja armossaan synnin
palweluksesta. Paljon olemme Jumalan Karitsalle maksaneet, sillä olemme Hänen
wiattoman werensä hinta. Ahkeroimme nyt tässä armossa waeltaa pannen pois
synnin, joka meihin aina tarttuu ja antaen anteeksi, niin kuin Jumalakin on
meille anteeksi antanut. Hän ei muistele rikoksiamme, jotka Hän on unhoittanut.
Anna taiwaallinen Isä kastetta kuiwille sieluille, että nuoretkin istutukset
kaswaisiwat Herran yrttitarhassa siksi kun elonkorjuu tulee. Wahwistakoon Herra
meitä kaikkia, mutta erittäin niitä, jotka työtä tekewät Hänen elowainiollaan.
kantakaa minuakin heikkoa anteeksiantawaisella sydämellä.
Jumalan rauhaa.
Heikko weljenne D. Bernhard Wennberg
Oulunkylä, kunnankoti 11.7.1922
-----
Lähdeviitteet:
- Aleksi Pällijeffin sukulainen Feodor N. Pälli(jeff) painatti Oulussa vuonna 1923 lehtisen nimeltä Viena-Karjalasta uskonvainonajoilta vv. 1879 – 99. 8 uskovaisen kärsimystarina. Siinä kerrottiin vuoden 1879 tapahtumista sekä vuosina 1889 ja 1899 tapahtuneista uusista pidätyksistä ja viranomaisten toimenpiteistä lestadiolaisuutta vastaan.
- Kyseessä oli talollinen Kaarle Helisten (Pekkala), joka oli syntynyt 30.4.1848 Kemijärvellä. Kalle Helisten toimi saarnaajana 1870-luvulta alkaen liikkuen ensin saarnamatkoilla Kemijärvellä ja Sallassa, sitten Kuusamossa 1880-luvulta alkaen ja 1890-luvulta lähtien myös Etelä-Suomessa ja Pohjois-Norjassa. Hän oli Koillis-Pohjanmaan ”valtasaarnaajia” 1800-luvun lopulta alkaen ja oli hajaannusten jälkeen vanhoillislestadiolaisuuden tunnetuimpia saarnaajia. Kalle Helisten puhui vuosikokousseuroissa 1907-1909 ja 1912. Häntä pyydettiin saarnamatkalle Amerikkaan vuonna 1908, mutta matka estyi lääkärintodistuksen perusteella. Kalle Helisten oli vanhoillisten edustajana lestadiolaisryhmien epäonnistuneessa sovintokokouksessa vuonna 1911. Kalle Helistenin vaellus päättyi17.9.1915.
- Wennbergin mainitsema Jankkila on mitä ilmeisemmin talollinen Jaakko Heikki Jankkila Kemijärven Vuostimosta. Myös hänen saarnatoimintansa alkoi 1870-luvulla ja saarnamatkat suuntautuivat 1880-luvulta alkaen ensin Kuusamoon, sitten myös Oulun ympäristöön, Kemijokivarteen ja 1890-luvulla aina Helsinkiin saakka. Hän teki kaksi saarnamatkaa myös Ruijaan ja Muurmannin rannikolle Venäjällä. Lestadiolaisuuden hajaannuksessa Jankkila liittyi uusheräykseen. Hänen elämäntaipaleensa päättyi 1.3.1921.
- Wennberg viittaa mahdollisesti saarnaaja Juho Viheriän (myöh. Johan Grön) Ruijassa aiheuttamiin selkkauksiin. Juho Viheriä oli syntynyt 13.3.1842 Iissä ja muutti Kittilän kautta vuonna 1866 Etelä-Varangin Pykeijan (Bugöynes) kylään, jossa avioitui ja vietti lopun elämänsä. Hänet mainitaan ns. kylmän hypyn tuojana Kittilään ja Vesisaareen. Juho Viheriä kuoli 21.11.1920.
- Lestadiolaisuus levisi erittäin nopeasti muuttoliikkeen mukana monille paikkakunnille Pohjois-Norjaan. Vesisaaren herätys saavutti jo vuosina 1860 – 1861. Vesisaaren lestadiolaisen kristillisyyden alkuvaiheista on norjalainen opettaja ja saarnaaja Ananias Brune kirjoittanut norjalaisessa vuosikirjassa Norvegia Sacra XIV, 1934 (sivut 41 – 85) laajan artikkelin: Den levende kristendom i Vadsö. Den såkallte laestadianske menighet i Vadsö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti