Ajelen hiljakseen vuokraamallani autolla kohti Fultonia, Michiganin osavaltion Kuparisaarella. Olen matkalla isoihin juhannusseuroihin paikalliseen lestadiolaisten kirkkoon. Aikaisemmilla matkoillani amerikansuomalaisten keskuudessa olen vieraillut useissakymmenissä lestadiolaiskirkoissa. Tämänkertainen vierailukohteeni on vanhoillislestadiolaisuuden pääuomasta 1970-luvun alussa irtautunut ryhmittymä. Pari mailia ennen määränpäätäni ohitan antiikkiliikkeenä toimivan vanhan rakennuksen, jonka seinässä näkyvät isoilla, selkeillä kirjaimilla puhuttelevat sanat: THE LAST PLACE ON EARTH!
Pian saavun kirkon liepeille. Kirkko on tyypillinen vanha amerikkalainen lestadiolaiskirkko. Siinä yhdistyvät paikallinen puritaaniperinne skandinaaviseen minimalismiin: korkea harjakatto, suorakaiteen muoto, ei ristiä tai kirkontornia, pienet koristeelliset ikkunat. Parkkipaikka on täynnä, joten joudun pysäköimään autoni tien viereen. Samoihin aikoihin kävelee kirkkoa kohti pitkä ryhdikäs mies, jolta kyselen, kuuluuko hän tuohon kirkkoon. Saatuani häneltä myöntävän vastauksen, riennän hänen luokseen. Esiteltyäni itseni, hän ilmoittaa olevansa Keweenaw kauntin sheriffi Ron Lahti ja kertoo olleensa kyseisen seurakunnan jäsen koko ikänsä. Kyselen häneltä lupaa kirkossa kuvaamiseen ja saan myönteisen vastauksen.
Fulton Apostolic Lutheran Church at the corner of 10th St and Delaware St. |
Evening sunshine casts shadows over Fulton Apostolic Lutheran Church |
Inside view at the Fulton Apostolic Lutheran Church. Two pastors are sitting behind the pulpit |
Inside view at the Fulton Apostolic Lutheran Church |
Siirryn kirkon takaoven kautta kellaritilassa olevaan kahvioon. Istuudun kahvimukin kanssa kolmen, iältään vanhimmiksi arvioimieni miesten, jutteluseuraan. Toiveeni on keskustella heidän kanssaan suomeksi. Jo avauspuheenvuoroni jälkeen huomaan, että keskustelu ei oikein luonnistu. Kaikki kolme osaavat ja puhuvat suomea, mutta pöytäseurueeltani on kuuloaisti lähes kadonnut. Toistaessani jokaisen puheenvuoroni äänekkäästi kahteen kertaan tunnen olevani Laestadiusta mukaillen "Huutavan Ääni korvassa".
Some service guests are sitting in the basement. After services there will be coffee and "nisu" for all guests. |
Juotuani kahvin suunnistan kirkon takapihalle, jossa näen pitkähkön miehen, jolla on sekä valkoinen paita että kravatti. Ulkonäöstä ja vaatetuksesta päättelen hänet saarnaajaksi. Esiteltyämme toisemme minulle selviää, että hän on Richard Eskola, Calumetin ensimmäisen apostolisluterilaisen kirkon pastori. Lyhyen harkinnan jälkeen hän suostuu antamaan haastattelun. Eskola arvioi suuntaansa kuuluvan noin 6000 kannattajaa. Hänen arvionsa perustuu heidän lähetysjärjestönsä (Apostolic Lutheran Mission) vuosikokousedustajien määrään. Tänä vuonna kokouksessa oli ollut 63 edustaja. Jokainen seurakunta saa lähettää yhden henkilön viittäkymmentä jäsentä kohden.
A lot of children are playing at the Church yard |
I had a long conversation with these people at the church yard. On the left pastor Richard Eskola |
Pyydän häntä kertomaan myös, miten hän näkee muut lestadiolaissuunnat. Onko heidän suunnallaan ja muilla joitakin eroja? "Muut suunnat ovat eronneet meistä alkuperäisistä. Aina on ollut kysymys ja riita laista ja sen kuulumisesta kristitylle. Sekä 1890-luvun että 1930-luvun eroissa oli kysymys siitä."
Seuraavaksi nostan keskustelunaiheiksi tapakulttuuriin liittyviä asioita. Sekä alkoholinkäyttö että rock-musiikki saavat kielteisen arvion. Jälleen kerran Eskola kuitenkin toteaa, että kysymys ei ole laista, vaan asiat ymmärretään uskon kautta. Korvarenkaat, tatuoinnit, meikkaaminen tai hiustenvärjäys jäävät mainitsematta. Seuraväkeä katsomalla sekin selviää: ei ainuttakaan korvarenkaiden omistajaa istu kirkkoväen joukossa. Nuorilla miehillä on lyhyeksi leikatut, siistit hiukset, yhdelläkään ei ole partaa. Muutama vanhempi herrasmies muodostaa poikkeuksen tässä "siloposkien" seurakunnassa harmaissa parroissaan. Sekä nuori että vanhempi naisväki istuu kirkossa ilman meikkiä, hiukset värjäämättöminä, luonnonluomaan viehätysvoimaan luottaen.
Poistuessani jo hämärtyvässä illassa autolleni, jää osa seuraväestä seisoskelemaan kirkon pihalle. Nuori seuraväki keskustelee ilmeisesti kenen autoilla siirrytään ”hapseille”. Mietin hiljaa kirkolta pois kävellessäni, mikähän täällä on todella erilaista kuin Suomessa.
(haps = Amerikan lestadiolaisuudessa käytetty termi
kuvaamaan seurojen jälkeen kodeissa tai julkisissa tiloissa järjestettyä
vapaamuotoista nuorten yhteistoimintaa. Suomessa vastaava termi on sekä esikois-
että vanhoillislestadiolaisuudessa ”iltakylä”).
Hei, oletko ollut Calumetin juhannusseuroissa, muistaakseni ne oli ennen heidemanilaisten kesän suurimmat seurat siellä. Onko näillä töröläläisillä omia nettisivuja?
VastaaPoistaHienoa, että aihe kiinnostaa :)
VastaaPoistaNs. juhannusseurat kestävät viikon. Seuroja pidetään Calumetin, Houghtonin, Fultonin, Atlantic Minen ja Paynesvillen kirkoissa. Olen käynyt kaksi kertaa ryhmittymän juhannusseuroissa, vuonna 2010 Houghtonissa ja 2012 Fultonissa. Mielenkiintoisia kokemuksia, joista voin kertoa lisää, jos otat yhteyttä sähköpostitse.
Ryhmittymällä ei ole virallisia sivuja verkossa, eikä juurikaan myös ryhmittymään kuuluvilla seurakunnilla. Suunta on varsin vahva joillakin seuduilla, josta todisteena esimerkiksi Detroitin seurakunnan pari vuotta sitten valmistunut kirkko:
http://www.livingstondaily.com/apps/pbcs.dll/gallery?Site=c6&Date=20130327&Category=news&ArtNo=303270801&Ref=PH
Joo kiinnostunut olisin kokemuksistasi siellä kuparisaarella.
VastaaPoista