Ruokolahti-vierailuni lopuksi 14.6.2015 kävelin
kirkon takana siintävälle muistopaadelle. Kyseessä oli Ruokolahden Kirkonmäelle
Kaakkois-Suomen Ilmasillan 10.8.1987 pystyttämä muistomerkki, joka seisoo
Ruokolahden kirkkotarhan vieressä Salosaareen vievän tien varrella. Muistokivi
on pystytetty talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden lentäjien muistoksi, ja sen on
suunnitellut Olavi Veijalainen. Ruokolahden yllä käytiin talvisodan suurin
ilmataistelu helmikuun 29. päivänä 1940.
Muistokiven laatassa lukee teksti:
Kunnia sodissa kaatuneille lentäjille,
jotka antoivat kalleimman uhrin isänmaamme vapauden puolesta.
Muistokiven laatassa lukee teksti:
Kunnia sodissa kaatuneille lentäjille,
jotka antoivat kalleimman uhrin isänmaamme vapauden puolesta.
Kiven päällä seisova risti on
sodanaikainen lentäjätunnus.
TALVISODAN HÄVITTÄJÄTUKIKOHTA UKONSALMESSA
Talvisodan
aikana maamme hävittäjälaivueet toimivat Karjalan kannaksen ja nykyisen
Etelä-Karjalan lentokentiltä, mutta myös järvien jäädyttyä myös jäille
perustetuilta kentiltä.
Yksi
tällainen jääkenttä perustettiin vuoden jouluna 1939 Ruokolahdelle Ukonsalmeen.
Tukikohdan johtopaikka sijaitsi Ruokolahden kunnantalon tiloissa ja koneiden
seisontapaikat olivat Rasilan laivalaiturin ja sen vastapäätä olevan
Mäntyniemen majan rannassa jäällä. Molemmissa kohteissa olivat saunat, joissa
lentäjät lämmittelivät kovan pakkastalven aikana odotellessaan hälytys
startteja.
Muistomerkin laatta |
Hävittäjien
tehtävänä oli ilmavalvontatietojen perusteella jäljittää ja tuhota vihollisen
pommikoneita ja hävittäjiä. Koneet nousivat ja laskeutuivat Ukonsalmen jäälle
käyttäen suksin varustettuja laskutelineitä. Mekaanikot pitivät koneet
käyttökelpoisina kovassakin pakkaskelissä taivasalla. Yön ajaksi mekaanikot
poistivat koneiden moottoriöljyt ja pitivät ne lämpöisinä avotulella
kuumennettavissa astioissa. Koneiden päälle asetettiin suojakankaat, joiden
sisäpuolelle ohjattiin puhalluslampuilla kuumaa ilmaa. Koneet tankattiin
käsipumpuilla ja polttoaine tuotiin hevosten vetämässä reessä paikalle.
Helmikuun
alkupäivinä 1940 Ukonsalmen jäätukikohdan päälliköksi tuli kapteeni Eino
Luukkanen Värtsilästä siirtyneen hävittäjälaivueensa kanssa. Hänen laivueensa kuului
10 Fokker hävittäjää ja 11 Gladiator hävittäjää. Tukikohdan joukkoja alettiin
kutsua Osasto Luukkaseksi.
Ilmataistelu Ruokolahden yllä
Helmikuun
viimeinen päivä 1940 valkeni aurinkoisena. Vihollisen ilmatoiminta alkoi
vilkkaana. Viholliskoneiden etsintätehtäviä riitti heti aamuhämäristä alkaen. Luukkasen
hävittäjäosasto palaili klo 08.30 onnistuneelta torjuntalennolta tukikohtaansa,
kun venäläinen hävittäjäpartio ilmestyi yllättäen paikalle ja avasi tulen
viimeisiä vielä ilmassa olevia koneitamme vastaan. Tässä taistelussa
lakisuojauksessa ollut Gladiator-kone sai osuma. Alikersantti Pentti Kosola
syöksyi osuman saaneen ja palavan koneensa kanssa Kaljaniemen selällä
Kartsaaren kupeessa jäälle. Kosola ehti avata laskuvarjonsa, mutta se ei
palavana pelastanut lentäjää.
Venäläiskoneet
palasivat tukikohtaansa ja sieltä lähetettiin valmistelujen jälkeen
hävittäjäosasto tuhoamaan Ukonsalmessa olevia suomalaiskoneita. Niinpä
klo 11.40 Lempaalasta nousi ilmaan 23 viholliskonetta käsittävä osasto, jossa
oli Polikarpov I-16 ja Polikarpov I-153 merkkisiä hävittäjiä. Osasto eteni
kahtena osana, jotka lensivät lähekkäin eri korkeuksilla suojaten toisiaan.
Suomen ilmavalvonta havaitsi ne ensi kerran klo 11.57 Karjalan kannaksella.
Siitä alkaen niitä seurattiin koko lentoreitin ajan, mutta Ukonsalmeen viesti
koneista tuli vasta kuuden minuutin viiveellä. Ilmavalvonta tulkitsi koneiden
olevan pommittajia, koska ne käyttivät ensi kertaa siivissä olevia
lisäpolttoainesäiliöitä.
Muistomerkin päällä seisoo sodanaikainen lentäjätunnus |
Ukonsalmen
tukikohdassa olleet suomalaiskoneet saivat starttikäskyn noin 12.05 ja ilmaan
nousivat Fokkerit, koska niitä käytettiin ensisijaisesti pommittajia vastaan. Tietävälän
ilmavalvonta-asema havaitsi vasta 12.07, että viholliskoneet olivatkin
hävittäjiä. Kun tämä tieto ehti sitten Ukonsalmen tukikohtaan, olivat
viholliskoneet jo hyvin lähellä. Vasta nyt saivat Gladiatorit starttikäskyn. Niinpä
viimeiset koneet olivat vielä nousukiidossa, kun ilmataistelu alkoi.
Vuoksenniskan ilmavalvonta-asema ilmoitti sen tapahtuneen klo 12.13.
Ilmataistelu
tapahtui Ukonsalmen ja Kaukopään yllä. Suomalaiskoneista ammuttiin alas viisi
konetta. Venäläiskoneista tiputettiin kolme konetta. Vääpeli J Tolkin Gladiator
ammuttiin nousukiidossa Haapaselän jäälle. Tolkki selvisi tapahtumasta
mustelmilla. Yksi venäläinen kone ammuttiin alas Matikkalan mäkeen ja sen ohjaaja
kuoli. Tanskalainen vapaaehtoislentäjä luutnantti C. Kristensen putosi osumasta
Gladiator koneella Kaljaniemen selälle jäälle ja kuoli. Lähelle nykyisen patotien
mantereenpuoleista rantaa putosi venäläisen luutnatti Volohovitshin I-16 kone. Hän pelastui
laskuvarjolla ja jäi Kaukopään tehtaan alueella vangiksi. Luutnantti Halme menehtyi
saatuaan luodin päähänsä ja pudottuaan Gladiator koneineen Kaukopään tehtaan
Patotien pään lähellä sijainneelle puuvarastolle. Lisäksi kuolleen
tanskalaislentäjän veli luutnatti P. Kristensen sai osuman ja pelastautui laskuvarjolla
Harakan sahalle palovammoja saaneena. Palava Gladiator sytytti lautataapelit
tuleen. Vääpeli Liljan Gladiator ammuttiin alas Tainionkosken Tipanmäkeen ja lentäjä
pelastui myös laskuvarjolla. Fokkereista tuhoutui vain yksi, luutnantti
Huhanantin ohjamaa kone. Se putosi Itä- Siitolaan kuten myös venäläinen luutnatti
Jefimovin I -16. Molempien koneiden lentäjät saivat surmansa..
Taistelu oli ohi klo 12.27. Suomalaisten tappiot olivat suurimmat yhdelle päivälle sattuneet talvisodan aikana. Koska Ukonsalmen tukikohta oli paljastunut, se purettiin illansuussa. Ilmataistelusta selvinneet koneet lensivät seuraavana aamuna Lemille, missä ne toimivat kirkonkylän rannassa Lahnajärven jäällä sodan loppuun saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti