Aikaisemmin olen
kirjoittanut useita artikkeleita (ja kaivanut historian hämärästä),
joissa kohtaavat kaksi kiihkeitäkin tunteita viime aikoina herättänyttä
aihetta, lestadiolaisuus ja Venäjä. Alla linkit näihin kirjoituksiin
- Lestadiolaisuus Venäjällä, osa 1
- Lestadiolaisuus Venäjällä, osa 2
- Karjalainen marttyyri
- D. Bernhard Wennberg: Muistelmia Uhtualta ja Norja...
- "Hihhuleista" Pietarissa
- Lestadiolaisuus Venäjän viranomaisten huolena
Tämän postauksena aiheena on Venäjän lestadiolaisten yhteyksien vaikeutuminen ja lopulta katkeaminen Suomeen, erimielisten lestadiolaisryhmien sulaminen sovintoon ja liikkeen ekspansio.
Yhteydet Suomeen katkeavat, erimielisyyksistä sovintoon, leviämistä uusille alueille
Vallankumouksen jälkeen useimmat Pietarin lestadiolaisyhteisön keskeiset vaikuttajat muuttivat Suomeen. Heistä mainittakoon uusheränneet nuohoojamestarit Aleks Pulkkinen[1], Pekka Siitonen (1877 – 1930) ja Eljas Lemmetyinen[2] sekä Pietarin Pyhän Marian seurakunnan taloudenhoitaja Tuomas Karvanen.[3] Sekä Pulkkinen että Lemmetyinen olivat aloittaneet saarnatoimintansa jo Pietarissa.
Lestadiolaisen uusheräyksen yhteydet
Venäjällä asuviin uskonystäviin säilyivät 1920-luvun lopulle saakka. Huutavan
Äänessä julkaistiin useita Venäjältä saapuneita tervehdyskirjeitä.
Venäläisiä uskonystäviä osallistui uusheränneiden ylimääräisiin kokouksiin
ja kesäseuroihin. Tosin osa näistä seuravieraista saattoi olla Venäjältä
lopullisesti muuttaneita ja paenneita. Venäläisistä vieraista löytyy maininta
ainakin Lappeenrannan kesäseuroista vuodelta 1919. Osallistuipa pietarilaisia
vieraita uusheränneiden kesäseuroihin ja ylimääräiseen kokoukseen vielä
23. – 26.6.1927.[4]
Vanhoillislestadiolaisten saarnaajana Pietarissa toiminut August Back (1872 –
1924) muutti perheensä kanssa Suomeen vuonna 1918.[5]
Inkeriläinen saarnaaja Simo Makara oli samoin muuttanut Suomeen.[6]
Vanhoillislestadiolainen saarnaaja Pekka Marin kuoli Pietarissa vuonna 1918.[7]
Venäjän lestadiolaisuus koki 1920-luvulla voimakkaan leviämisen aikaa. Vallankumouksen ja sen jälkeisen sisällissodan melskeet heittelivät yksittäisiä ihmisiä, perheitä ja sukuja sinne tänne laajassa maassa. Näiden muuttajien muka siirtyi lestadiolaisuutta kokonaan uusille seuduille Venäjällä kauas Pietarista ja Inkeristä. Inkerissä kerrottiin myös olleen ”suuri sanan nälkä”. Lahdenkyläläiset saarnaajat Juhani Laihinen ja Fredrik Soittonen kiersivät Inkerin kylissä ahkerasti pitämässä seuroja. Lahden kylän kirkonkokous valitsi Fredrik Soittosen toimittamaan kirkollisia tehtäviä. Pietarin ja Lahdenkylän lisäksi seuroja pidettiin Venjoella, Skuoritsassa ja Tyrössä. Saarnaajat saivat kutsuja myös kyliin, joissa aikaisemmin ei oltu pidetty lestadiolaisseuroja. Talvella 1923 syttyi Hietamäen seurakunnassa laajoja herätyksiä, ja noin 50 henkeä ”teki parannuksen”.[8] Inkerin ja Venäjän lestadiolaisuudessa [ja yleensä koko lestadiolaisuuden historiassa ainutlaatuinen tapahtuma] koettiin historiallinen hetki pääsiäisenä vuonna 1924. Tällöin runsaat kaksikymmentä vuotta uusheränneiden ja vanhoillislestadiolaisten välejä kylmentäneet erimielisyydet sulivat sovintoon. Tapahtumia on kuvannut uusherännyt Maria Illi kirjeessään 30.6.1924 Sievin lestadiolaiselle kirkkoherralle Vilhelm Ferdinand Korvenheimolle, joka oli aikaisemmin kuulunut Pietarin Pyhän Marian seurakunnan papistoon:
Uutisen vahvistavat myös
vanhoillislestadiolaisen Kristiina Rouvisen kirjeet kirkkoherra Korvenheimolle
25.5.1924 ja saarnaaja Heikki Jussilalle. Jussilalle lähetetty kirje
julkaistiin helmikuussa 1925 Siionin Lähetyslehdessä:
Lahdella
suuri Herran lauma. Siellä tapahtui suuri laupeus viime pääsiäispyhinä. Kun
veli Soittonen puhui hyvästä
paimenesta, niin Jumala särki vastaan riidelleiden uusheränneidenkin sydämet, niin että he tulivat
näkemään eriseuraisuutensa synniksi ja alkoivat kysymään: Mitä meidän pitäisi tehdä, että me autuaiksi
tulisimme. Kolme päivää ja yötä juhlittiin lakkaamatta… Aina on uusia
tullut parannukseen, niin että uskovaisia on kirkko melkein täynnä.[9]
Vaikka seurojen pito oli kodeissa kielletty,
kertovat Venäjältä saapuneet kirjeet lestadiolaisten määrän vain kasvaneen.[10]
Uutiset herätysten syttymisestä innostivat saarnaaja Juho Mikkolan tekemään
SLLH:n päätoimikunnalle esityksen lähetystyön käynnistämiseksi Inkerissä.
Esitys sai vuosikokouksen kannatuksen ja se valtuutti päätoimikunnan
aloittamaan lähetystyön, mikäli olosuhteet ja varat sallivat.[11]
Käytännön toimenpiteisiin hanke ei kuitenkaan johtanut.
1920-luvun
puolivälissä ja sen jälkeen Suomeen saapuneet kirjeet kertovat herätysten
jatkumisesta. Huutavan Äänessä maaliskuussa 1926 kirjoittavat
saar-naajat Juhani Laihinen ja Fredrik Soittonen Lahdenkylän olevan Inkerin
lestadiolaisuuden keskuspaikka. Lestadiolaisryhmien välinen sovinto näyttää
kestäneen, sillä Laihinen toteaa kirjeessään: Me entiset ns. vanhoilliset
ja uusheränneet olemme keskenämme palavassa rakkaudessa. Seuravieraita
kerrotaan käyvän Lahdenkylässä Skuoritsasta, Ropsusta, Tyröstä, Venjoelta,
Hietamäeltä, Miikkulaisista, Lempaalasta, Toksovasta, Jukista, Valkeasaaresta
ja Leningradista. Fredrik Soittonen
kertoo käyneensä lisäksi Markkovan ja Kelton seurakunnissa. Hän mainitsee
”uskovaisia” olevan Lahdenkylän seudulla noin sata henkeä. Samassa lehdessä
oli myös L. Rännälin kirje Miikkulaisista 22.12.1925, jossa hän toteaa siellä
vallitsevan uskonnonvapauden ja lestadiolaistenkin voivan kokoontua seuroihin.[12]
Samaan aikaan kuitenkin Muurmannin rannikolta tullut kirje kertoi
toisenlaisesta tilanteesta, jossa lestadiolaiset olivat vainottuja.[13]
1920-luvun
lopulla uudestiheränneillä oli vielä joitakin yhteyksiä Venäjän
lestadiolaisyhteisöihin. Juhani Laihisen ja Fredrik Soittosen lisäksi yhteyttä
piti Pietarista Mikko Kallonen, joka kertoi kirjeissään Pekka Siitoselle Juhani
Laihisen ja Fredrik Soittosen pitävän säännöllisesti seuroja Lahdenkylässä ja
Pietarissa.Viimeinen Mikko Kallosen kirje julkaistiin Huutavan Äänessä
huhtikuussa 1931. Siinä hän valittaa sitä, että kaikki rakentavat ”uutta
maailmaa”, joka ei voi syntyä, elleivät kaikki ole Jumalan kieltäjiä. Samassa
lehdessä oli myös venäjänkielisten lestadiolaisten tervehdys Juho Mikkolalle.[14]
Palaan lestadiolaisuuden leviämiseen Venäjän sydänmaille seuraavassa kirjoituksessani...
[1] Aleks Pulkkinen (1879 – 1953) osallistui
uudenheräyksen saarnaajainkokoukseen Jyväskylässä
7 – 10.12.1918 ja oli tässä vaiheessa jo muuttanut Suomeen (HÄ 4/1919, 62 – 63; VÄ 9/1953, 124, 4/1954).
[2] Eljas Lemmetyisen nimi esiintyy
Huutavan Äänessä julkaistuissa
tammikuussa 1919 saaduissa
tilitysmaksuissa. Hän on lähettänyt tilitykset Kiteeltä (HÄ 1919, 80). Nuohoojamestari Pekka Siitonen (musta
Pekko) siirtyi asumaan Ouluun, jossa hän kuoli 4.6.1930
(HÄ 9/1930, 140).
[3] Tuomas Karvanen toi uskonystävien
terveiset Pietarista ja Inkerinmaalta Lappeenrannan
ylimääräiseen yleiseen kokoukseen 21 – 24.6.1919. Hän oli vielä huhtikuussa 1919 osallistunut Pietarin Pyhän
Marian seurakunnan kirkkoneuvoston kokoukseen (KA.
PMariaKA. II Cab:3. knkok. 25.4.1919).
[4] HÄ 9/1919, 177 – 189 (Pöytäkirja kirjoitettu SLLH:n
yleisestä ylimääräisestä kokouksesta
Lappeenrannassa kesäkuun 21 – 24 p:nä 1919); 8/1927, 123 – 124 (Y(rjö) A. N(ummi): Turun kesäkokous).
[5] SL 11/1924, 167. August Back siirtyi yhdessä
perheensä ja muutamien muiden vanhoillislestadiolaisten
kanssa kotimaahan Suomen ja Neuvosto-Venäjän välisessä kansalaisten vaihdossa, jossa Suomi
luovutti vangittuja venäläisiä sotilaita ja sai vastineeksi Venäjällä asuneita
Suomen kansalaisia (Alma Parviaisen hst. 29.12.1991).
[6] Lumijärvi 1990, 160.
[7] OMA. Laestadiana 10. Ef:37. Luettelo
Pietarin alueella toimineista saarnaajista.
[8] HÄ 2/1921, 21 (Jumalan sanan nälkää
Inkerissä); 11/1922 (Fredrik Soittonen: Kuulumisia
Inkerinmaalta); 1/1924, 11.
[9] SL 2/1925, 23 – 24 (Kristiina Rouvinen:
Kirje Neuvosto-Venäjältä).
[10] HÄ 2/1925, 27 – 28 (Jumalan työtä
Pietarissa ja sen ympäristöllä ); 5/1925, 81 (Fredrik Soittonen: Jumalan terve); 5/1926, 67 (Juhani Laihinen:
Tervehdys Inkeristä).
[11] HÄ 4/1921, 73 – 75 (SLLH:n vkok ptk
21.3.1921).
[12] HÄ 3/1926, 40 – 41 (Tervehdyksiä
Inkerinmaalta); 42 (L. Rännäli: Kirje Inkerinmaalta).
[13] HÄ 8/1926, 121.
[14] KA. Aunon kok. C9/29. Mikko Kallonen
Leningradista Pekka Siitoselle 15.11.1927, 22.2.1928
ja 13.1.1929; HÄ 4/1931, 59. (Kaksi kirjettä Pietarista).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti