Oululaisen värjärimestari Henrik Hyvärisen eli Heidemanin perheeseen syntyi kolmas päivä maaliskuuta 1862 terve poikalapsi, joka sai kasteessa nimekseen Arthur Leopold.[1] Tuskin vanhemmat, kummit tai kastepappi arvasivat, että he olivat kastamassa lasta, josta jo nuorena miehenä tuli profeetta Johanneksen kaltainen ”Huutavan ääni erämaassa”. Arthur Leopoldin kohdalla tuota ”hengellistä erämaata” olivat Etelä- ja Keski-Suomi sekä myöhemmin Pohjois-Amerikka.
Arthur Leopold Heideman kirjoitti ylioppilaaksi Oulun ruotsalaisesta lyseosta ja lähti opiskelemaan Helsingin yliopistoon aikomuksenaan suorittaa tutkinto joltakin käytännölliseltä alalta.[2] Heidemanin elämässä tapahtui kuitenkin raju muutos talvella 1883. Hän oli silloin kotiopettajana Sodankylässä ja oli siellä kosketuksissa lestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja sai syvällisen tunnon herätyksen. Hänen kerrotaan hoippuneen epätoivon partaalla, kunnes käsitti lestadiolaistermeillä kuvaten ”elävän uskon” ja sai ”parannuksen armon”. Tapahtuma muutti nuoren Arthur Leopoldin opiskelusuunnitelmat sekä koko muun elämän. Hän antautui innokkaasti mukaan lestadiolaisen herätysliikkeen toimintaan. Opiskelun suunta vaihtui, sillä Heideman kirjoittautui Helsingin yliopiston jumaluusopilliseen (teologiseen) tiedekuntaan jatkaessaan syksyllä 1883 opintojaan.[3] Samalla Arthur Leopold aloitti vilkkaan sananjulistustyön. Hänen saarnansa olivat kohtikäyviä, ”syntielämää” ruoskivia ja parannukseen kehoittavia. Heideman osallistui aktiivisesti myös helsinkiläisissä sanomalehdissä herätysliikkeestä käytyyn vilkkaaseen debattiin. Hän puolusti perusteellisissa kirjoituksissaan lestadiolaisuutta lehdissä julkaistuja syytöksiä ja ennakkoluuloja vastaan.[4]
Arthur Heideman vihittiin papiksi Porvoossa 28.10.1885. Tätä tapahtumaa sekä piispan tilaisuudessa lausumia saatesanoja Arthur Leopold muisteli muutamia vuosia myöhemmin näin:[5]
Vihkiessään minua papiksi, puhui Porvoon arvoisa piispa painavat sanat siitä, kuinka Jeesus Kristus on tehty meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. Siis kaikeksi kaikessa. Mutta, jatkoi herra piispa, koska Häntä tällaisena saarnataan ja tahdotaan ihmisten tunnoille sovittaa, niin se tapahtuu vielä meidänkin aikana juutalaisille pahennukseksi ja kreikkalaisille hulluudeksi. Nämä totuudet sovitti sitten puhuja minuun sanoen: ”Tiedä se nuori veljeni, että kun näin saarnaat ristiinnaulittua Herraa Jeesusta, niin sinä totisesti saat siitä kärsiä maailman ylönkatsetta, pilkkaa, häväistystä ja vainoa. Älä kuitenkaan sitä säikähdä, äläkä pelkää, vaan puhu rohkeasti ja ilmoita kainostelematta ihmisille Sen voimaa, joka sinua pimeydestä ihmeelliseen valkeuteen kutsunut on.”
Vihkimisen yhteydessä annettiin Heidemanille virkamääräys ylimääräiseksi papiksi Hollolan seurakuntaan.[6] Tämän jälkeen Arthur Leopold Heideman määrättiin joulukuussa hoitamaan Lappeenrannan ja Lapveden kappalaisenvirkaa maaliskuun puolivälistä 1886 alkaen.[7] Heidemanin voimakkaat saarnat saivat aikaan hengellistä herätystä ja paikallisen lestadiolaisyhteisön kasvun. Hänen toimintaansa kohdistui myös kovaa kritiikkiä. Seurakunnan väliaikainen kirkkoherra Johan Alexander Collan ei hyväksynyt Heidemanin toimintaa. Tämän hän toi myös esille omissa saarnoissaan. Heideman vastasi Collanin kritiikkiin 9.5. omassa saarnassaan nimittäen Collania antikristukseksi. Pappien välille kehittynyttä riitaa selvitettiin lääninrovasti Nils Gabriel Arppen johdolla 24.5.1886. Paikallisen sanomalehden (Lappeenrannan Uutiset) päätoimittaja C. G. Swahn otti vahvasti kantaa tapahtumiin. Hän vaati pastori Heidemanin erottamista. Tuomiokapituli määräsikin 7.6.1886 Heidemanin virkavirheestä, loukkauksesta ja yleisestä pahennuksesta kuuden kuukauden pakolliselle virkavapaalle tehtävistään ja siirsi hänet kirkkoherran apulaiseksi Loviisaan. Heideman valitti tuomiosta Viipurin hovioikeuteen, joka vahvisti tuomiokapitulin päätöksen.[8] Pastori Collania näyttää loukanneen eniten se, että Heideman katsoi ihmisen pelastuvan vain lestadiolaiskristittyjen yhteydessä. Eksklusiivisuuden ohella suututti osaa seurakuntalaisista kirkossa heidemanin saarnojen aikana esiintyneet ”liikutukset”. Paikallinen sanomalehti raportoi Heidemanin toiminnasta erittäin negatiivisesti. Uutisoinnista antaa hyvän esimerkin artikkeli Heidemanin erosaarnasta:
Lappeenrannan
Pyhän Marian kirkko kuvattuna 1880-luvulla.
Tässä kirkossa pastori Arthur Leopold Heideman piti voimakkaita tunteita herättäneet saarnansa vuonna 1886. |
Lehti syytti Heidemania myös epärehellisyydestä, mutta tämän syytöksen varsinainen kirkkoherra Nordström oikaisi.[9]
Heidemanin Lappeen kirkkoneuvostolle pitämä puolustuspuhe on julkaistu Yhdysvalloissa Rauhan Tervehdys -lehdessä. Siinä Heideman vetoaa piispan hänelle antamaan kehotukseen saarnata ristiinnaulittua Herraa Jeesusta, vaikka se merkitsee pilkkaa ja ylenkatsetta maailman taholta. Heideman kieltää hyökänneensä henkilökohtaisesti ketään vastaan, mutta toteaa: Ellen olisi julkisesti ja suorilla sanoilla soimannut tällä paikkakunnalla rehentelevää jumalattomuutta, ellen olisi kutsunut juoppoutta juoppoudeksi ja huoruutta huoruudeksi, niin en seisoisi edessänne syytettynä.[10]
Arthur Leopold Heidemanin pojan, rovasti Paul Heidemanin jäämistöstä on löytynyt hänen isänsä laatima muistilappu, joka on kirjoitettu ilmeisesti kirkkoneuvostossa 24.5. pidetyn kokouksen jälkeen. Siinä hän vaatii, että seurakunnassa olisi pidettävä asiasta piispan johdolla tutkinto, johon kutsuttaisiin muitakin seurakuntalaisia kuin hänen vastustajiksensa kokemiaan kirkkoneuvoston jäseniä sekä muuta papistoa.[11]
Tapahtumista Lappeenrannassa kerrottiin
seikkaperäisesti myös muissa suomalaisissa lehdissä. Niinpä Arthur Leopold
Heidemanista voidaan puhua 1880-luvun lopun mediajulkkiksena.[12]
Hänet siirrettiin Loviisasta jo alkusyksystä (19.9.1886 alkaen) 1886 Iitin
seurakuntaan. Myös tässä seurakunnassa syntyi hengellistä herätystä.[13]
Tuomiokapituli koki Heidemanin toiminnan häiritsevänä ja siirsi hänet
seuraavaksi Sörnäisten vankilan pastoriksi (ajalle 7.10.1886 – 1.5.1887).
Täälläkään eivät Heidemanin saarnat jääneet vaille vaikutusta, sillä useat vangit
ja vankilahenkilökunnan jäsenet liittyivät lestadiolaisuuteen.[14]
Seuraavaksi Heideman siirrettiin suoraan tuomiokapitulin valvovan silmän alle
eli hiippakuntakaupunki Porvooseen. Porvoossa hän oli 1.5.1887 – 1.9.1887 välisen ajan. Tuohon
aikakauteen sijoittuu myös Heidemanin virkaero (24.5. – 24.8.1887), joka
hänelle määrättiin Lappeenrannan tapahtumien seurauksena.[15]
Seuraavaksi Heideman siirrettiin Sysmään (1.9.1887 – 1.1.1888). Myös täällä
Heidemanin toiminta ja sen seurauksena syntyneet tapahtumat noudattivat
aikaisemmilta paikkakunnilta syntynyttä kaavaa.[16]
Heidemanin voimakkaat saarnat herättivät kuulijoiden tunteet, osa heistä tempautui
herätykseen mukaan, osa suuttui saarnoihin. Varsinkin seurakunnan kirkkoherran
Henrik Renqvistin oli vaikea hyväksyä syntyneitä herätyksiä.[17] Sysmäläinen
Henrik Ylänen on kertonut vuonna 1970 lähinnä vanhemmiltaan kuulemiaan
muisteluja pastori Samuli Pentikäiselle seuraavasti:[18]
"Porvoon tuomiokapituli määräsi Sysmän
avonaiseksi joutunutta kappalaisen virkaa hoitamaan nuoren pastori Arthur
Heidemanin. Sysmän kirkkoherrana oli tällöin Sortavalan kappalaisen Henrik
Renqvistin, tunnetun raittius- ja herätyssaarnaajan poika Henrik Renqvist. Hän
oli tunnettu paikkakunnalla edistysmieliseksi ja auttoi köyhiä ja opiskelijoita
opintielle. Häntä pidettiin niissä asioissa hyvin hyvänä miehenä, mutta
herätysliikkeisiin hän samoin kuin moni pappismies siihen aikaan, suhtautui
kielteisesti. Pastori Heideman piti täällä ahkerasti seuroja eri puolilla
seurakuntaa. Hänen tulosaarnansa oli ensimmäisenä adventtisunnuntaina ja tämä
tulosaarna teki moneen jo silloin hyvin syvän vaikutuksen."Monet kuulijat nousivat aluksi kiivaasti vastustamaan Heidemanin saarnoja. Edellä mainittu Ylänen kertoi muistelussaan esimerkiksi, miten myöhemmin Sysmän lestadiolaisten epäviralliseksi ”äidiksi” tullut everstinrouva Helmine Streng kävi Yläsiä varoittamassa Heidemanista:
"Everstinrouva Helmine Streng tuli eräänä talvipäivänä vanhempieni kotiin Lopperiin, hän tuli varottamaan vanhempiani, että he olisivat hyvin varovaisia tämän pastori Heidemanin suhteen. Sillä hänellä on niin väkevä henki, että hän voi pian vietellä väärään oppiin, uskoon. Mutta jonkin ajan kuluttua sekä everstinrouva Streng että vanhempani saivat parannuksen armon, käsittivät elävän uskon sydämiinsä.”
Samalla kun lestadiolaisten lukumäärä lisääntyi, jyrkentyi seurakunnan kirkkoherran kanta heihin. Tämä johti, Heidemanin jo siirryttyä Kivijärven seurakuntaan, piispantarkastukseen 3. - 4. 1889 Sysmän seurakunnassa. Tilaisuudessa syntyi väittelyä papiston ja paikallisten lestadiolaisten välillä. Piispa arvosteli lestadiolaisuutta mm. seuraavista asioista:[19]
Ilma Ylänen |
Sysmäläisen avioparin Ilma ja Henrik Yläsen elämä sai uuden suunnan syksyllä 1887, kun seurakuntaan saapui nuori pastori Arthur Leopold Heideman. |
tulkitse Raamattua kokonaisuutena
2. Lestadiolaiset väittävät, että Jumala on vain uskovien sydämissä kieltäen sen Raamatun
opin, että Jumala on kaikkialla maailmassa
3. Lestadiolaiset opettavat väärin rukouksesta väittäessään, ettei rukouksella ole arvoa,
jollei sitä suoriteta toisten ihmisten seurassa
4. Lestadiolaisten käsitys kirjoitetusta Sanasta on väärä
5. Ne lestadiolaiset, jotka suosivat näitä harhaoppeja, ovat hengellisesti ylpeitä
Sysmän lestadiolaisten puolustajaksi noussut Henrik Ylänen totesi omassa puheenvuorossaan seurakunnan papiston saarnanneen vastoin Raamattua ja Kristuksen oppia. Ylänen kertoi sen sijaan pastori Heidemanin julistaneen Sysmässä ollessaan hänelle ja monille muille synnit anteeksi. Tätä samaa synninpäästöä he ovat tarjonneet sen jälkeen muille. Molemmat seurakunnan papit ovat nyt sanoneet tätä saarnoissaan paholaisen opiksi.[20]
Kivijärven kirkkoherra Frans Petter Krank |
Frans Petter Krankin vaimo Maria (s. Durchman) |
Heidemanin
siirtyminen Kivijärvelle
1.1.1888 muodostui hänelle monella tavalla
”kohtalokkaaksi”. Siellä asuessaan hän rakastui seurakunnan kirkkoherra
Frans Petter Krankin tyttäreen. Tämä johti avioliittoon 7.8.1888 Lempi Oihonna
Krankin (29.5.1872 Ruovesi – 6.10.1962 Laurium, Michigan) kanssa.[21] Kohtalokkaaksi
muodostui myös se, että Heidemanin saarnojen seurauksena humahti yli koko
Kivijärven pitäjän suuri herätys. Herätykset saivat vastustajat aktiivisiksi.
He etsivät muodollisia syitä Heidemanin saamiseksi eroamaan papinvirasta.
Krankin perheen tytär Lempi Oihonna Krank avioitui
pastori Arthur Leopold Heidemanin kanssa 16-vuotiaana 7.8.1888.
|
Kivijärveläinen aviopari Riikka ja Lauri Vesterinen
vanhuutensa päivinä. Lauri Vesterinen (1852 – 1935) lestadiolaistui kesällä 1888
A.L. Heidemanin puhuttelun seurauksena. Riikka ja Lauri Vesterinen
olivat yhteiskunnallisesti aktiivisia. He olivat perustamassa kotikylälleen
kansakoulua 1894 ja pyrkivät
kouluttamaan lapsensa mahdollisimman pitkälle. Perhe oli myös poliittisesti
aktiivinen. Niinpä Riikka Vesterinen oli Nuorsuomalaisen puolueen ehdokkaana
ensimmäisissä Suomessa järjestetyissä eduskuntavaaleissa vuonna 1907. Lauri-isännän
aktiivisuus keskittyi maatilan ja liiketoimien hoitoon. Hänellä oli
talousmiehen vaistot ja maatilasta tuli seudun suurimpia. Vesteriset omistivat
sahan, myllyn sisävesilaivoja. Tilan alaisuudessa oli 30 vuokraviljelijää.[1]
Kuva: Kangas 1998 |
Toinen Heidemanin Kivijärven kauteen liittyvä muistelu kertoo, miten Kivikon tilan isäntä Lauri Vesterinen souti kotirannastaan 25 kilometrin matkan saadakseen Heidemanin saarnojen herättämälle mielelleen rauhan. Vesterisen oli saanut rauhattomaksi edellisenä maanantaina vierailu Heidemanin kanssa edellisenä talvena lestadiolaisuuteen liittyneen Valkaman tilan emännän luona. Heidemanin ja Valkaman Anna-Liisa- emännän keskustellessa uskostaan, oli Heideman ohimennen lyönyt Lauri Vesteristä olalle todeten: Kyllä me vielä tälle Kivikon isännällekin saarnaamme synnit anteeksi. Tuo lyhyt tokaisu oli ollut herätteenä ja johti Vesterisen etsimään käsiinsä seurakunnan papit, Heidemanin ja Krankin. Vesterinen oli muistellut: Niin suloisesti ja rakkaasti minua kohdeltiin. Heideman ja Krank, ne pani kädet pään päälle ja saarnasi siitä ristiinnaulitusta Siionin Kuninkaasta, kuinka siinä veressä saa suuri syntinenkin armon.[23]
Ministeri
Vihtori Vesterinen Kaisa vaimonsa kanssa vanhuutensa päivinä. Vihtori
Vesterisen nuoruudenmuistoihin kuuluivat kodin perinnön ohella kirkkoherra
Frans Petter Krankin ja pastori Arthur Leopold Heidemanin voimakkaat saarnat. Vesterinen
tunsi kaipuuta lapsuudessa ja nuoruudessa omaksuttuun uskonnollinseen
perinteeseen, josta kertoo tämä Päivämiehen muistokirjoituksen teksti: Vanhenevan ja moninaisessa
yhteiskunnallisessa elämässä väsyneen vanhenevan miehen sydän oli löytänyt
levon siinä evankeliumissa, jota hän oli kotinsa tuvassa lapsena kuullut
Kuva: Kangas 1998
Lähde: Päivämies 27/2.7.1958.
Poisnukkuneita
|
Kivijärvellä ollessaan Arthur Leopold Heideman vihki 16.9.1888 avioliittoon paikkakunnalla saarnamatkalla vierailleen Ruotsin Ylitorniolta olleen leskimiehen Petteri Aapraham Starkin (1827 – 1909) ja tuntemansa sysmäläisen aatelisneidon Marie Louise Stjerncrantzin (1849 – 1926). Nämä olivat kihlautuneet Starkin käydessä saarnamatkalla Sysmässä. Heidemanin kerrotaan olleen niin yllättynyt näiden uskonystäviensä avioitumisaikeista, että vaikka hän oli jo syytteessä häiriöistä, hän uhmasi lakia ja teki virkavirheen vihkimällä kihlaparin.[27] Heidemanin ja Krankin toiminta oli johtanut jo heinäkuussa 1888 seurakuntalaisten valituksiin. Syytöksiä esitettiin väärästä opista ja ”häiriöista”.[28] Edellä kerrotun vihkimisen lisäksi valitettiin Heidemanin virkatoimista hänen kieltäydyttyään kastamasta erästä lasta, kun näiden kanssa oli tullut riitaa käytettävästä kastekaavasta. Valituksia selviteltiin rovastintarkastuksessa, Porvoon tuomiokapitulissa ja myöhemmin Vaasan hovioikeudessa. Vaasan hovioikeus vapautti Krankin tuomiokapitulilta saamasta varoituksesta. Heidemanin se määräsi 3.3.1890 antamassaan päätöksessä vuodeksi erotettavaksi virastaan virkavirheistä ja opeista, jotka sotivat luterilaista kirkkoa vastaan.[29]
Ajauduttuaan uskonvakaumuksensa vuoksi ahdinkoon pastori A.L.Heideman joutui miettimään uusia mahdollisuuksia toteuttaa kutsumuksekseen kokemaansa sananjulistajan ja papin työtä. Ratkaisu järjestyi siirtolaisalueilta Pohjois-Michiganista. Calumetin suomalaisen apostolisluterilaisen seurakunnan kirjuri David Castrén oli kirjoittanut vuonna 1889 Enontekiön kirkkoherralle Aatu Laitiselle pyytäen tätä saapumaan papiksi.[30] Myös Laitinen oli tuomittu uskonvakaumuksensa vuoksi vuoden virkaeroon, joka tuli voimaan senaatin päätöksellä 26.10.1889. Laitinen ei ollut halukas lähtemään uudelle mantereelle, mutta esitti tilalleen Arthur Leopold Heidemania. Calumetin seurakunnan valtuusto käsitteli asian kokouksessaan 6.10.1889. Se päätti kutsua Heidemanin seurakunnan paimeneksi.[31] Päätöksen saatuaan Heideman teki matkan Lappiin tapaamaan lestadiolaisen liikkeen keskeistä ”vanhinta”, saarnaaja Juhani Raattamaata. Raattamaa kertoo kirjeessään Olli Koskamolle 13.12.1889 tapaamisesta lyhyesti: Minä olen käynyt Alamuonion kylässä, paljon oli kansaa koossa, ja kohtasin myös siellä sen vainotun veljen, pappi Heidemanin, joka on tuomittu tuomiokapitulissa pois viralta elävän kristillisyyden saarnaamisen tähden.[32] Mielenkiintoinen on Raattamaan kertoma yksityiskohta Heidemanin käsityksistä Amerikan ristiriidoista. Kirjeessään Juho Takkiselle, Henrik Kollerille ja Juho Taipaleensuulle toteaa Juhani Raattamaa: Heideman sanoi meille Muoniossa, että mitä hän on kuullut ja ymmärtänyt kirjoituksista, niin Takkisen saarnattu oppi on enin Raamatun pohjalla.[33] Vaikka Heideman edellisten kirjeitten perusteella näyttää saaneen Raattamaan myötätunnon puolelleen ja Heideman jopa jossakin määrin asettui tukemaan Takkista Amerikan ristiriidoissa, hän ei saanut vanhuksen tukea Amerikka-suunnitelmalleen. Raattamaa toteaa kirjeessään 9.2.1890: Minä sanoin Heidemanille, että minä olen kuullut, että Amerikan veljet on jo ennen sanoneet, ettei he huoli ylioppilasta papiksi, vaikka olisivat kuinka kristityt, eikä ole anoneet Heidemania myös, jotka kanssamme yksimieliset ovat. Ja ei siitäkään ollut enempi puhetta. Hänen kirjuriksi menosta, mutta että hän sanoi, jos hän menee, niin hän menee kirjuriksi, ei papiksi. Raattamaa toteaa vielä, ettei ole lähettänyt Heidemania kirjuriksi eikä papiksi. Sen sijaan hän kirjoittaa: Mutta esikoisseurakunnan kanssa olemme lähettäneet Johan Takkisen ja Henrik Lumijärven saarnaajiksi ja papeiksi.[34]
Calumetin suomalainen apostolisluterilainen kirkko kuvattuna 1890-luvulla. Tämän seurakunnan papiksi saapui nuori pastori Arthur Leopold Heideman kesäkuussa 1890 |
Arthur Leopold Heidemanin suoraviivainen toiminta aiheutti jatkuvasti konflikteja sekä muun papiston että ei-lestadiolaisten kanssa. Toisaalta hänen panostaan 1880-luvun lopulla lestadiolaisuuden leviämisessä Etelä-Suomessa voidaan pitää merkittävänä. Heidemanin toimintakausi kesti Suomessa lyhyen aikaa, runsaat puolenkymmentä vuotta, mutta silti hänen voimakkaita saarnojaan muisteltiin vuosikymmeniä myöhemmin Sysmän, Kivijärven ja Lappeenrannan seudulla. Lähtö uudelle mantereelle Calumetin seurakunnan papiksi vuonna 1890 tapahtui myös ristiriitaisessa ilmapiirissä. Kutsumukselle ja luonteelleen uskollisena ei Arthur Leopold kuitenkaan pelästynyt edessä olevia haasteita. Myös Amerikassa hänen saarnansa saivat aikaan herätyksiä. Sen sijaan uuden mantereen lestadiolaisuudessa velloneista erimielisyyksistä ja riidoista hän yritti pysyä kaukana. Koska hänet olivat kutsuneet saarnaaja juho Takkisen vastustajat, hänestä tuli heti saapumisensa jälkeen kiistelty henkilö. Heideman nousi Amerikan lestadiolaisuuden ”pääkirkon” papinvirantoimittajana ja ainoana pappiskoulutuksen saaneena lestadiolaissaarnaajana automaattisesti keskeiseksi vaikuttajaksi Amerikan lestadiolaisuudessa Lisäksi hänen henkilökohtaiset luonteenpiirteensä: huumorintaju, kansanomaisuus ja hyvät puhelahjat nostivat hänet laajasti arvostetuksi hahmoksi amerikansuomalaisten keskuudessa.
Lähteet:
Arkistot
Paul Heidemanin kokoelma
-Heidemanin suvun kirjeet
Lehdet
The Daily Mining Gazette 1962
Finland 1885, 1886, 1887, 1890.
Folkwännen 1887, 1889
Hämäläinen 1888
Paul Heidemanin kokoelma
-Heidemanin suvun kirjeet
Lehdet
The Daily Mining Gazette 1962
Finland 1885, 1886, 1887, 1890.
Folkwännen 1887, 1889
Hämäläinen 1888
Lappeenrannan Uutiset
1886
Päivälehti 1890
Päivämies 1958
Rauhan Tervehdys (USA) 1922, 1923, 1925, 1926, 1928, 1941, 1962
Päivälehti 1890
Päivämies 1958
Rauhan Tervehdys (USA) 1922, 1923, 1925, 1926, 1928, 1941, 1962
Sanomia Siionista 1889
Sanomia Turusta 1887
Savo 1890
Turun Lehti 1890
Wiipurin Sanomat 1886
Östra Finland 1885, 1886, 1887, 1890
Savo 1890
Turun Lehti 1890
Wiipurin Sanomat 1886
Östra Finland 1885, 1886, 1887, 1890
Kirjallisuus
Liisa Castrén: Lappeenrannan kaupungin historia 1812 – 1917. Lappeenranta 1957
U(uno) Kallunki: Arthur Leopolt Heidemanin pitkä elämäntyö liittyi läheisesti Amerikan kristillisyyden historiaan. Siionin Joulu 1971.
Lasse Kangas: Vihtori Vesterinen. Paasikiven ministeri. Jyväskylä 1998
Kivijärven kirja. Toimittanut Martti Peltonen. 1986
Samuli Pentikäinen: Herätyksenajat Sysmässä. Sulo Ylänen muistelee. Siionin Joulu 1981
Juhani Raattamaa. Kirjeet ja kirjoitukset. Toinen täydennetty laitos. Toimittanut Pekka Raittila. Loimaa 1976
Pekka Raittila: Lestadiolaisuuden matrikkeli ja bibliografia. Forssa 1967
Liisa Castrén: Lappeenrannan kaupungin historia 1812 – 1917. Lappeenranta 1957
U(uno) Kallunki: Arthur Leopolt Heidemanin pitkä elämäntyö liittyi läheisesti Amerikan kristillisyyden historiaan. Siionin Joulu 1971.
Lasse Kangas: Vihtori Vesterinen. Paasikiven ministeri. Jyväskylä 1998
Kivijärven kirja. Toimittanut Martti Peltonen. 1986
Samuli Pentikäinen: Herätyksenajat Sysmässä. Sulo Ylänen muistelee. Siionin Joulu 1981
Juhani Raattamaa. Kirjeet ja kirjoitukset. Toinen täydennetty laitos. Toimittanut Pekka Raittila. Loimaa 1976
Pekka Raittila: Lestadiolaisuuden matrikkeli ja bibliografia. Forssa 1967
Uuras Saarnivaara:
Amerikan lestadiolaisuuden eli apostolisluterilaisuuden historia. Ironwood,
Michigan 1947
Siirtokansan kalenteri 1929, 123 – 125
Esa Tuomaala: Evankeliumin voittokulkua. Toivo Leppänen kertoo Arthur Leopold Heidemanin alkuajoista Kivijärvellä. Siionin Joulu 1981.
Siirtokansan kalenteri 1929, 123 – 125
Esa Tuomaala: Evankeliumin voittokulkua. Toivo Leppänen kertoo Arthur Leopold Heidemanin alkuajoista Kivijärvellä. Siionin Joulu 1981.
[1] Värjärimestari Henrik
Heideman oli syntynyt vuonna 1814 Kuopiossa. Avioliiton hän solmi 20.6.1858
Maria Susanna Åhlbergin (s. 28.3.1831) kanssa . Tuosta avioliitosta syntyi
kaikkiaan seitsemän lasta, joista Arthur Leopold oli ikäjärjestyksessä kolmas.
Heidemanin vanhemmat muuttivat 28.9.1887 Oulusta Helsinkiin.
[2] Siirtokansan kalenteri
1929, 123 - 125
[3] U(uno) Kallunki: Arthur
Leopold Heidemanin pitkä elämäntyö liittyi läheisesti Amerikan kristillisyyden
historiaan. Siionin Joulu 1971.
[4] Finland 68/22.3.1885:
Finland 112/17.5.1885
[5] Rauhan Tervehdys 5/1941
[6] Östra Finland 253/31.10.1885
[7] Östra Finland 292/16.12.1885
[8]
Lappeenrannan Uutiset 21/16.3.1886; 40/25.5.1886; 42/1.6.1886; 46/15.6.1886; Sanomia
Turusta 23/29.1.1887; Pappi tuomittu
loukkaavista lauseista saarnoissaan; Liisa Castrén 1957, 522.
[9]
Lappeenrannan Uutiset 40/25.5.1886; 42/1.6.1886 ja 46/15.6.1886; Castren 1957,
522.
[10]Rauhan
Tervehdys 5/1941, 71-76. Rauhan
Tervehdys-lehdessä julkaistiin useita Heidemanin Lappeenrannassa pitämiä
saarnoja 1920-luvulla (Rauhan Tervehdys 1/1922, 2/1922, 2/1923, 9/1923,
12/1925, 3/1926, 4/1928).
[11] Paul Heidemanin kokoelma.
Heidemanin suvun kirjeet.
[12] Poleemisesta lehtikirjoittelusta
muissa lehdissä esimerkkejä: Hämäläinen 39/15.5.1886. Kirkonhäväistys; Östra
Finland 121/27.5.1886. Kyrkoskandalen i
Willmanstrand; Tapahtumia käsiteltiin aktiivisesti myös Wiipurin Sanomissa,
joka julkaisi sekä Lappeenrannan Uutisissa että Uudessa Suomettaressa olleita
asiaa koskevia artikkeleita. Wiipurin Sanomat antoi palstatilaa myös
paikallisten lestadiolaisten vastineelle, jossa rinnastettiin lestadiolaisten
kohtaama "pilkka ja vaino" Jan Hussin, Martti Lutherin, antiikin
filosofin Sokrateen (Sic!) ja piispa Henrikin vastaaviin kohtaloihin. Vastineen
laatijalla näyttää olleen laaja yleissivistys. Ks. Wiipurin Sanomat
73/12.5.1886, 94/18.6.1886, 95/19.6.1886. Kirkonhäväistyksen johdosta
Lappeenrannassa ja 98/25.6.1886. Rowasti L.L.Laestadius, wiisauden palvelija.
[13] Finland 199/29.8.1886;
Östra Finland 202/2.9.1886; Sanomia Turusta 23/29.1.1887; Sanomia Siionista
3/1889, 39-44
[14] Finland 236/12.10.1886;
Sanomia Siionista 3/1889, 39 – 44.
[15] Östra Finland
99/2.5.1887; Pekka Raittila: Lestadiolaisuuden matrikkeli ja bibliografia.
Forssa 1967, n:o 588. Käytettävissäni
olevien lähteitten perusteella ei selviä, miksi virkaero supistettiin puoleen
alkuperäisestä. Nimittäin vielä alkuvuodesta 1887 lehdet kertoivat Viipurin
hovioikeuden vahvistaneen Heidemanille rangaistukseksi kuuden kuukauden
virkaeron. Ks. Folkwännen 21/27.1.1887; Finland 21/27.1.1887.
[16] Lestadiolaisuus oli tullut
paikkakunnalle jonkin verran aikaisemmin. Vuoden 1889 piispantarkastukseen
laaditussa seurakuntakertomuksessa todetaan, että "lestadiolaisuuden
olivat pitäjään tuoneet muutamat työmiehet mukanaan sellaisista seurakunnista,
missä lahkoa oli ja missä he olivat olleet työansioilla”.
[17] Rovasti Henrik Renqvistin
isä oli samanniminen, tunnettu herätysliikepappi, Karjalan rukoilevaisuuden eli
renkvistiläisyyden ”isä”. Henrik Renqvist joutui kärsimään paljon
uskonnollisesta vakaumuksestaan. Näin ollen on yllättävää, että
herätysliikejohtajan pojalla ei riittänyt lainkaan ymmärtämystä herätysliikkeille. Sysmän lestadiolaisuuden
herätysaika poikkesi monien muiden paikkakuntien herätyksestä siinä, että eräät
säätyläishenkilöt, huomattavat talolliset sekä keskeisissä palveluammateissa
olleet henkilöt saivat ”parannuksen armon” aivan ensivaiheessa.
[18] Samuli Pentikäinen:
Herätyksenajat Sysmässä. Sulo Ylänen muistelee. Siionin Joulu 1981, 32 – 34.
[19] Finland 199/28.8.1889;
200/29.8.1889.
[20] Finland 199/28.8.1889.
Papisto oli kieltänyt ”vääräoppiselta” Yläseltä pääsyn ehtoolliselle.
[21] Lempi Heidemanista ks. Daily
Mining Gazette, October 5, 1962; Rauhan Tervehdys 11/1962. Frans Petter
Krankista ks. Raittila 1967, n:o 609
[23] Esa Tuomaala:
Evankeliumin voittokulkua. Toivo Leppänen kertoo Arthur Leopold Heidemanin
alkuajoista Kivijärvellä. Siionin Joulu 1981
[24] Lasse Kangas: Vihtori
Vesterinen. Paasikiven ministeri. Jyväskylä 1998. Sivut 21 – 29.
[25] Kangas 1998, 22- 23
[26] Päivämies 27/2.7.1958.
Poisnukkuneita
[27] Raittila 1967, n:o 484;
U(uno) Kallunki 1971. Vaikka Heideman tunsi
molemmat vihittävät, heidän olisi tullut hakea kuulutukset niistä seurakunnista
(Ruotsin Ylitornio ja Sysmä), jossa he virallisesti asuivat
[28] Hämäläinen 95/28.11.1888;
Kivijärven kirja 1986, 323. U(uno) Kallunki 1971. Valituksen tehneet Antti Katajamäki ja Matti Kotilainen olivat ahkeria
käräjöijiä muissakin asioissa.
[29] U(uno) Kallunki 1971. Porvoon tuomiokapituli tuomitsi Arthur Leopold
Heideman kokonaan erotettavaksi papinvirasta, mutta Vaasan hovioikeus lievensi
tuomiota. Lehdistö seurasi aktiivisesti Heidemanin viraltapanoasian
kehittymistä, ks. Päivälehti 103/6.5.1890; Turun Lehti 54/8.5.1890; Savo
55/10.5.1890; Vielä viisi vuotta Heidemanin Amerikkaan muuton jälkeen sai Frans
Petter Krank Porvoon hiippakunnan piispalta Herman Råberghilta kirjeen, jossa
piispa hyökkäsi voimakkaasti Heidemania vastaan. Vanhempiensa luona vierailulla
ollut Lempi-vaimo totesi kirjeessään miehelleen: Kallis on ystäväni, että kärsimme pilkkaa Kristuksen nimen tunnustamisen
kautta. meitä odottaa kunnia kruunu ja Jumalan leppynyt ääni, joka sanoo:
Tulkaa minun Isäni siunatut. Ks. Paul Heidemanin kokoelma. Heidemanin suvun
kirjeet. Lempi Heideman A.L.Heidemanille 27.11.1895.
[30] Amerikan
lestadiolaisuudessa oli ollut alusta alkaen erimielisyyksiä seurakuntien
sisällä ja saarnaajien välillä. Juho Takkisen saavuttua Amerikkaan ja
syrjäytettyä Salomon Kortetniemen Calumetin seurakunnan papinvirasta oli
hänestä tullut ”johtava” lestadiolaissaarnaaja uudella mantereella. Takkinen
piti tiiviisti kirjeitse yhteyttä Euroopan vanhoihin saarnaajiin kuten Juhani
Raattamaahan. Lisäksi Takkinen vieraili useita kertoja Ruotsin ja Suomen
Lapissa neuvoja kysymässä. Amerikassa alkoi tyytymättömyys Takkisen toimintaan
kuitenkin kasvaa seurakuntien sisällä. Erimielisyyksiä yritettiin sovitella
Euroopan vanhinten kirjeitse lähettämien neuvojen avulla ja paikallisissa
sovintokokouksissa. Takkista vastustavat tahot Kuparisaaren alueella alkoivat
1880-luvun lopulla puuhata uutta papinviran toimittajaa Calumetin seurakuntaan
Takkisen tilalle. Yhtenä vaihtoehtona esitettiin Aatu Laitista. Ks. Saarnivaara
1947, 64 – 69.
[31] Joulukuussa 1888
Calumetin seurakunta oli valinnut Takkisen syrjäyttäen papikseen saarnaaja
Johan Roanpään ns. ryntäysvaalissa, joka johti kaksi vuotta kestäneeseen
käräjöintiin Takkisen kannattajien ja muiden välillä. Oikeus katsoi, että
pidetty vaali oli laillinen. Ks. Uuras
Saarnivaara 1947, 69 - 74; U(uno) Kallunki 1971.; Folkwännen 251/28.10.1889
[32] Juhani Raattamaa. Kirjeet
ja kirjoitukset. Toinen täydennetty laitos. Loimaa 1976. N:o 220 Juhani
Raattamaa Olli Koskamolle 13.12.1889
[33] Juhani Raattamaa 1976,
n:o 221. Juho Takkiselle, Henrik Kollerille ja Juho Taipaleensuulle 27.12.1889.
Juhani Raattamaan, Antin Pietin, Heikki Naimakan ja Heikki Vuollon yhteiskirje
[34] Raattamaa 1976, n:o 223.
Juho Takkiselle, Henrik Kollerille ym. 9.2.1890. Samassa kirjeessä Raattamaa
toteaa: Ei kanssasi yksimieliset
tarvitsekaan virkapappia palkata Amerikan vapaassa maassa. Kirjeeseen
liittyvässä jälkikirjoituksessa tuetaan lisäksi Takkista: Meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa
yksimieliset ovat niin kuin ennenkin siihen joukkoon. Juhani Raattamaa
antoi kirjeissään voimakkaan tukensa nimenomaan niille saarnaajille, jotka hän
ja muut Lapin saarnaajat olivat Amerikkaan lähettäneet. Hän mainitsee lukemattomissa kirjeissään
luottamuksensa Juho Takkiseen huolimatta tätä vastaa yhä laajemmaksi nousseesta
oppositiosta. Takkisen asemaa paikallisissa seurakunnissa nakersi hänen
kulmikkaan toimintansa ohella monien Euroopasta siirtolaisina saapuneiden
saarnaajien asettuminen vastustamaan hänen toimintaansa. Ks. esim. Raattamaa 1976,
n:ot 225, 227, 228, 229, 230.
[35] Raattamaa 1976, n: o 224.
Juho Takkiselle, Henrik Kollerille ym. 13.2.1890. Kirje on Juhani Raattamaan ja
Antin Pietin yhteiskirje. Huolimatta siitä, ettei Raattamaa antanut siunaustaan
Heidemanin Amerikkaan menolle, hän ei kuitenkaan tuominnut häntä: Pitäkäämme kalliina kaikkia työntekijöitä
Herran viinamäessä, vaikka ei ole kaikkia kutsuttua eikä lähetetty
seurakunnalta, mutta Jeesus Kristus on kaikkia lähettänyt ja käskenyt
opetuslapsiaan mennä kaikkeen maailmaan saarnaamaan evankeliumi. Ks.
Raattamaa 1976, n:o 227. Juho Takkiselle ja Henrik Kollerille 4.8.1890
[36] Östra Finland
131/10.6.1890; Finland 133/12.6.1890. U(uno) Kallunki 1971. Lehtiuutisen mukaan Heidemanille olisi luvattu jopa 6000
dollarin vuosipalkka (150 000 – 160 000 nykydollaria).
Kiitos paljon silla artikkelista isoisästäni
VastaaPoista*isoisoisä
VastaaPoista