[vuodelta 2007]
Oulun yliopiston historian laitoksella on erikoisosaamisen
alueena ollut viime vuosina Pohjois-Suomen herätysliikkeen – lestadiolaisuuden
tutkimus. Sen ”hedelmänä” tarkastettiin 9.6. TL Pekka Tapanisen väitöskirja Toimen ja näkyjen mies – Oskari Heikki Jussilan
(1888 – 1955) elämä ja toiminta .
Herätysliikkeen ”perustaja” Lars Levi Laestadius (1860 –
1861) on ollut aikaisemmin vilkkaan tutkimustyön kohteena. Sen sijaan muut
lestadiolaisvaikuttajat ovat jääneet lähes huomiotta. Tapanisen tutkimus on toinen
väitöskirjatasoinen selvitys lestadiolaisesta pappisvaikuttajasta. Ensimmäinen
valmistui 2006 Lapin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa (Martti
Vuollon tutkimus kouluneuvos Martti E. Miettisestä). Muut merkittävät
lestadiolaispapeista ilmestyneet elämäkerrat/tutkimukset ovat olleet Paavo
Viljasen Väinö Havaksesta vuonna 1943 kirjoittama ja Mikko Juvan Oulun
piispasta L. P. Tapanisesta vuonna 1989 laatima elämäkerta
Tapaninen selvittää tutkimuksessaan historiatieteen menetelmin Alatornion kirkkoherran,
rovasti Oskari Heikki Jussilan elämää, toimintaa ja kannanottoja. Pyrkimyksenä
on saada selville, onko Jussilan aikalaisiltaan saama karakterisointi ”suurten
näkyjen mieheksi” oikea.
Oskari Heikki Jussilalla oli keskeinen rooli vanhoillislestadiolaisuudessa
1910-luvulta hänen kuolemaansa saakka vuonna 1955. Herätysliikkeen
äänenkannattajan Siionin Lähetyslehden toimittajana, vuosikokousseurojen
puhujana ja kokousten puheenjohtajana, hän oli merkittävä vallankäyttäjä. Rovasti
Jussilan arvovaltaa vanhoillislestadiolaisten keskuudessa lisäsi hänen isänsä Heikki
Jussilan toiminta liikkeen keskusorganisaation puheenjohtajana. O.H. Jussilan asemaa
vahvistivat hänen kontaktinsa uskonystäviin Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa ja
Norjassa. Jussilalla oli läheinen ystävyyssuhde Pohjois-Amerikan
vanhoillislestadiolaisten tosiasialliseen johtajaan pastori Paul Heidemaniin.
Jussilan monipuolisuutta täydentää lisäksi hänen luomiskykynsä hengellisten
laulujen runoilijana ja kääntäjänä. Monipuolinen
kirkkoherra
toimi lisäksi kokoomuspuolueen
pitkäaikaisena kansanedustajana. Poliitikkona hänelle läheisiä asioita olivat suomalaisuusaate,
vasemmiston vastustaminen ja evankelisluterilaisen kirkon aseman puolustaminen.
Rovasti Oskari Heikki Jussilan rooli keskeisenä
pohjoissuomalaisena uskonnollisena ja yhteiskunnallisena vaikuttajana tekee tutkimuksesta sekä mielenkiintoisen että merkittävän. Vaikka Jussilan
toiminta monilla inhimillisen toiminnan osa-alueilla on vaatinut tutkijalta
laajan, pitkän ja sitkeän puurtamisen arkistoissa ja lähdekirjallisuuden
parissa, se on kannattanut. Teoksessaan on tutkija Pekka Tapaninen
onnistunut luomaan uskottavan kuvan Oskari Heikki Jussilasta
lestadiolaisvaikuttajana ja – pappina, evankelisluterilaisen kirkon pappina,
sekä yhteiskunnallisena päätöksentekijänä.
Tutkija Tapaninen ansaitsee kiitosmaininnan perusteellisesta
ja monipuolisesta lähdetyöskentelystä. Pienen miinuksen siihen tuo kuitenkin
se, ettei tutkija ole käynyt systemaattisesti läpi pohjoissuomalaisia lehtiä.
Varsinkin Kalevaan, Kaikuun ja Pohjolan Sanomiin pureutuminen olisi antanut Jussilan
poliittisesti aktiivisten vuosien ajalta 1920- ja 1930-luvuilla
lisää syvyyttä Jussilan rooliin.
Tutkimuksessa (alaluku "Monivaikutteinen saarnamatka Pohjois-Amerikkaan") käsitellään Jussilan matkaa Pohjois-Amerikkaan vuodenvaihteessa 1920 – 1921. Tuolla matkalla tuli olemaan kauaskantoiset vaikutukset Amerikan lestadiolaisuudelle. Siksi matka olisi ollut syytä käsitellä vielä laajemmin ja perusteellisemmin, kuin se nyt on tehty.
Mielenkiintoinen on pohdinta, heijastuivatko jo tuolloin ne
jännitteet, jotka myöhemmin puhkesivat 1930-luvulla avoimeksi ristiriidaksi
Torniojokilaakson lestadiolaisuuden ja muiden alueiden välillä.
Luku viisi ja varsinkin sen alaluku Vanhoillislestadiolaisuuden skisman alkuvaiheet sisältää merkittävää tutkimusta. Vaikka vanhoillislestadiolaisuudessa 1932-
1934 tapahtunut hajaannus on esillä muutamissa pro graduissa ja muissa
tutkimuksissa, hajaannuksesta ja sen taustoista ei ole kokonaisvaltaista
selvitystä. Niinpä tämän tutkimuksen sivutuotteena tapahtunut pureutuminen
tuohon hajaannukseen ja sen problematiikkaan tuo merkittävän lisän sen
ymmärtämiseen.
Tutkimuksessa [alaluku "Vasaran
ja alasimen välissä") selviää lestadiolaispappien määrän ja vaikutusvallan
voimakas kasvu Pohjois-Suomessa. Tapaninen (alaluku "Veljespiiri – innokkaana puheenjohtajanaan
Oskari Jussila") selvittää Jussilan ja lestadiolaispappien roolia sekä
herätysliikkeessä että kirkollisessa kentässä. Samalla nousee esille se,
mikä alkoi häämöttää tulevaisuudessa: konflikti maallikkolinjan ja pappislinjan
välillä. Luvussa 6 käsitellään ainakin minulle uusia asioita eli avointa
konfliktia K.A.Lohen ja pappien välillä vasemmiston ”suosimisesta”. Samoin
konfliktin aineksia löytyi monien pappien IKL:n kannattamisesta, jota K.A.Lohi
ja monet muut eivät hyväksyneet. Pappien veljespiirin kokouksissa oli
keskustelunaiheena lähetystyö, johon liikkeeseen kuuluvat papit ottivat aina myönteisen kannan maallikot asenneoituivat joko kielteisesti tai varautuneesti) . Luvussa heijastuvat hyvin myös ne
jännitteet, joita Väinö Havaksen rakettimainen nousu
vanhoillislestadiolaisuuden keskeiseksi vaikuttajaksi aiheutti liikkeen
sisällä.
O.H.Jussilan asenne kirkkoon muuttui iän myötä entistä myönteisemmäksi. Silti hän oli uskollinen herätysliikkeensä ”Nestori”, joka vannoi pysyvänsä mukana ”tässä tervahöyryssä”.
Dramaattinen vaihe Jussilan elämässä ja
vanhoillislestadiolaisuuden historiassa koettiin loppuvuodesta 1945 ja
alkuvuodesta 1946 [Luku 7]. Jussila oli vilpittömästi tukemassa hanketta, jossa
vuosina 1932 – 1934 tapahtunut liikkeen hajoaminen yritettiin korjata. Hankkeen
epäonnistuttua hän oli silti uskollinen liikkeen päälinjalle, mutta joutui syrjään
tapahtumien keskipisteestä.
Tapaninen on pystynyt luomaan uskottavan ja
mielenkiintoisen kokonaisuuden. Tutkimuksessa piirtyy
kuva monipuolisesta lahjakkuudesta, joka oli aktiivinen toimija lähes kaikilla
elämänalueilla. Lukija saa vastauksen tutkimuksen ensimmäisellä sivulla esitettyyn
kysymykseen – ”Oliko Oskari Heikki Jussila ”suurten näkyjen mies”?
Pekka Tapanisen tutkimus sisältää
merkittäviä ansioita lestadiolaisen herätysliikkeen, Pohjois-Suomen historiantutkimuksen
ja poliittisen historian näkökulmista. Samalla se tuo esille uutta tietoa
vanhoillislestadiolaisuuden ja kirkon suhteista sekä lestadiolaispappien
roolista toisaalta liikkeen jäseninä ja toisaalta kansankirkon pappeina. Tutkimus
antaa lisävalaistusta vanhoillislestadiolaisuudessa 1930-luvulla tapahtuneesta
hajaannuksesta sekä selvittää niitä juuria, jotka johtivat uuteen hajaannukseen
Oskari Heikki Jussilan kuoleman jälkeen 1960-luvun alussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti