Kirjoitin vuonna 2005 pienen artikkelin Anu Talkan ja Pia Puntasen kokoamaan kirjaan Linnoitus ja kaupunki. Lappeenrannan historia 1812 - 1917 (sivuilla 222 - 225). Siinä kerroin pääpiirteissään vuonna 1900 tapahtuneen lestadiolaisen kauppiaspariskunnan murhan sekä sen kiihkeän ja värikkään jälkiselvittelyn. Asiaan perehtyessäni yllätti muutama asia. Ensiksikin se tavaton mielenkiinto, jota murhaa kohtaan tunnettiin. Jo tuolloin murha uskonnollisen yhteisön keskellä oli "kuumaa kamaa". Toinen yllättänyt seikka oli koko oikeudenkäynnin ja kaikkien siinä annettujen todistajalausuntojenkin yksityiskohtainen kirjaaminen lehtien, varsinkin Itä-Suomen Sanomien, sivuilla. Tänäänhän moinen ei olisi mitenkään mahdollista. Kolmas mietittänyt asia oli tuolloin Lappeenrannan lestadiolaisyhteisössä ollut ns. julkiripin käyttö. Siinä henkilö julkisesti, kaikkien kuullen, kertoi oman elämänsä synnit ja hairahdukset. Tällaiselle ripittäytyjälle paikalla olleet seurakuntalaiset julistivat synninpäästön. Kuitenkin ripittäytymisen kuulijoille jäi varmasti mieleen kunkin synnit ja rikokset, joita sitten kaivettiin esille ja käytettiin lyömäaseena riitojen syntyessä. Tässä tapauksessa jopa murhasyytösten perusteena. Ja kaikki tämä pääsi silloisten lehtien palstoille.
Olen lisännyt vuonna 2005 kirjoittamaani tekstiin valokuvia ja muokannut tekstiä hieman uusiksi. Murhatun Pajarin pariskunnan Wiipuri-lehdessä julkaistu muistokirjoitus löytyy täältä.
Lestadiolaisen kauppiaspariskunnan murha
Lestadiolaisuus oli merkittävin herätysliike Lappeenrannan
seudulla 1800-luvun lopulla. Liike levisi Etelä-Karjalaan 1870-luvun alussa
rautateiden rakentajien tuomana. Voimakasta liikkeen leviämiskautta merkitsi 1880-luvun
lopulla alkanut varuskunnan rakentaminen.
Rakennustyömaat houkuttelivat lestadiolaisia urakoitsijoita, muurareita ja
kirvesmiehiä ympäri Suomen. Monet heistä jäivät asumaan pysyvästi Lappeenrannan
seudulle. Levitessään Lapin perukoilta etelään herätti pohjoinen herätysliike
aluksi vastarintaa. Saarnaajia pidätettiin ja vietiin käräjille. Paikkapaikoin
sattui yhteenottoja seuravieraiden ja pilkkamielessä tulleiden häiritsijöiden
kanssa. Kaakkois-Suomessa ”hihhulilaisuuden” aiheuttama sanomalehtikirjoittelu
ja käräjöinti päättyivät 1890-luvulle tultaessa. Lestadiolaisuuden
sananjulistus oli tullut tutuksi ja liike oli uskollinen kansankirkollemme
huolimatta ”päälinjasta” poikkeavista oppikäsityksistä. Lisäksi papiston
mielenkiinto suuntautui enemmän lännestä leviävien vapaakirkollisten virtausten
torjuntaan. Lehdistön ja viranomaisten mielenkiinto kohdistui
herätysliikkeeseen uudestaan 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa, jolloin
lestadiolaisuus hajosi neljään ryhmään: uusheräykseen, vanhoillisuuteen, esikoisuuteen
ja narvalaisuuteen. Hajaannukset johtivat riitoihin rukoushuoneiden
omistuksesta ja julkisiin kiistoihin lehtien palstoilla. Myös Lappeenrannan
lestadiolaisyhteisössä oli vuosia erimielisyyksiä. Oheinen traaginen tapahtuma
liittyy kyseisiin lestadiolaisuuden kuohuntavuosiin.
Itä-Suomen Sanomien uutinen Pajarien murhasta 16.10.1900 |
Sunnuntaina 14.10.1900 löydettiin lestadiolainen
kauppiaspariskunta Heikki ja Maria (Tång) Pajari1 sekä heidän luonaan vierailulla ollut
Juhana Janhunen raa’asti surmattuina Lappeen Tirilässä olevasta kodistaan. Kyseisen päivän aamuna oli työmies Jafet
Gråsten saapunut rakennusmestari Johan Ringvallin asunnolle ja kertonut
Ringvallille ja paikalla olleelle hollolalaiselle Niiles Warjolalle2 käyneensä Pajarien torpalla ja nähneensä
asunnon ikkunasta jonkin miehen makaavan lattialla. Hän pyysi Ringvallia sekä
Warjolaa mukaansa katsomaan, ovatko Pajarit sairaana vai onko jotakin outoa
tapahtunut. Tämän johdosta Johan ja Anna Ringvall, Niiles Warjola ja muutamat
muut riensivät oikotietä Tirilään Pajarien torpalle. Ikkunasta he näkivät
lattialla luonnottomassa asennossa olevia henkilöitä. Paikalle kutsuttiin
poliisikonstaapeli Juhana Oikkonen3, joka avasi ulko-oven ja pyysi asuntoon
mukaansa Johan Ringvallin ja erään toisen miehen. Asunnosta löytyivät Pajarit
sekä Juhana Janhunen raa’asti surmattuina. Paikalle saapui samoihin aikoihin
peltiseppä, maallikkosaarnaaja Aleksanteri Kumpulainen.4 Hän oli kuullut murhaepäilyistä ”telefoonissa”
ja rientänyt paikalle yhdessä viipurilaisen kivityömies Mikko Mäkisen kanssa.5 Surmatyön jälki oli ollut niin karmaiseva,
että Kumpulainen oli oksentanut palatessaan torpasta ulos.
Heikki ja Maria Pajarin hautakivi Lappeenrannan vanhalla hautausmaalla |
Torikauppias Heikki Pajari oli muuttanut seudulle noin
kahdeksan vuotta aikaisemmin Helsingistä, jossa hän oli myös harjoittanut
kauppatoimintaa. Pajari oli alkuaan kotoisin Iin pitäjän Pirttitörmän kylästä,
hänen vaimonsa Kirkkonummelta. Molemmat olivat tunnettuja lestadiolaisia. Maria
Pajari6 oli liittynyt lestadiolaisuuteen viimeistään
1870-luvun alussa asuessaan Helsingissä, Heikki Pajari oli myös ollut lestadiolainen
jo asuessaan 1890-luvun alussa Helsingissä. Todistajien lausunnot murhatusta
pariskunnasta ovat yksimielisen myönteisiä. 1880-luvun lopussa ja 1890-luvun
alussa Helsingistä muutti Lappeenrantaan lestadiolaisia rakennusalan
ammattimiehiä varuskuntatyömaiden houkuttelemina. Kaupungin kasvu tarjosi
mahdollisuuksia myös uusille torikauppiaille ja Pajareja houkutteli muuttamaan
mahdollisesti rakennusmestari Johan Ringvall. Pajarit olivat paitsi Ringvallien
lapsen kummeja ja uskonystäviä myös Ringvallin liike- ja urakointitoiminnan
lainoittajia.7 Pajarit asuivat Lappeenrannan seudulle
muutettuaan useita vuosia Ringvallien talossa, kunnes ostivat edellä mainitulta
Jafet Gråstenilta Juho Pekkasen maalla Tirilässä sijainneen torpan.8
Pajarit harjoittivat koko ajan torikauppaa. Murhaa edeltäneenä päivänä he
olivat olleet pitämässä torikauppaansa ns. Kaukaan torilla. Muina paikalla
olleina torikauppiaina mainitaan oikeudenkäyntipöytäkirjoissa kaupustelija
Paavilainen9, Hämäläisen leski, nikkari Paavo Nikolai
Hyvönen10 ja vaatekauppias Asarias Häkkinen.11
Aleksanteri Kumpulainen syyttää murhasta kauppias Johan Ringvallia
Rakennusmestari, kauppias Johan Ringvall |
Erään todistajan mukaan Aleksanteri Kumpulainen oli todennut heti Pajarien talosta ulos tultuaan: ”Ei murhaaja enää sisässä ole. Täällä se on!” Toinen todistaja muisteli Kumpulaisen sanoneen: ”Ei murhaaja sisässä ole vaan ulkona, yksi lampaista!” Todistaja arveli hänen tarkoittaneen tällä Kumpulaisen kanssa samaan ”uskonlahkoon” kuuluvaa. Syytökset Ringvallia vastaan Kumpulainen oli kertonut aluksi uskonystäville ja muutaman päivän kuluttua ”oman luontonsa vakuuttamana” ilmoittanut asiasta myös kaupunginviskaali Juho Karppiselle ja nimismies Leonard Hallonbladille. Kumpulaisen syytökset jatkuivat julkisina huolimatta siitä, että useat uskonystävät nuhtelivat häntä tästä sekä kahden kesken että seuratilaisuuksissa.12 Seuratilaisuudessa olivat mm. muurari Antti Långsjö13 ja nikkari Mikko Hulkkonen14 ottaneet esille Aleksanteri Kumpulaisen ”valheet”, mutta tämä oli todennut pysyvänsä mielipiteissään. Vaikka murhateosta epäiltiin muita miehiä, Kumpulainen syytti yhä Ringvallia murhatyön taustahahmoksi. Syytökset johtivat Ringvallin vangitsemiseen ja oikeudenkäynteihin, joissa lopulta todettiin Ringvall syyttömäksi. Sen sijaan käräjäoikeus tuomitsi Kumpulaisen herjauksesta ja perättömästä ilmiannosta yhdeksi kuukaudeksi vankilaan. Viipurin hovioikeus korotti tuomiota vuoden 1901 syksyllä kolmeksi kuukaudeksi.
Johan Ringvallin kaupan mainos Itä-Suomen Sanomissa 23.10.1900 |
Aleksanteri Kumpulainen selitti murhan motiiviksi koston rippiasian paljastumisen takia.15 Noin vuodesta 1898 alkaen olivat erimielisyydet lestadiolaisuuden sisällä puhjenneet ajoittain avoimeksi riidaksi. Erimielisyyttä oli aiheuttanut ennen kaikkea ”uuden heräämisen” vaatimus. Monilla paikkakunnilla kokoonnuttiin riidoista huolimatta edelleen yhteisiin seuratilaisuuksii, niin myös Lappeenrannassa. Tapahtuma-aikana, lähinnä uusheräyksen sisällä syntynyt uusi suunta, narvalaisuus, oli juuri levinnyt eteläiseen Suomeen eläen kaikkein kiihkeintä vaihettaan.16 Niinpä seuroissa vaadittiin kaikilta julkirippiä, jossa jokaisen tuli käydä läpi koko elämänsä aikana tehdyt synnit. Ne, jotka eivät taipuneet julkiripin vaatimuksiin, tuomittiin vääräoppisiksi. Seurat päättyivät ripin jälkeen usein tuntikausia kestäviin liikutuksiin, ”tuhlaajapojan häihin”. Narvalaisuus jakautui melko pian kahtia ja yllä mainitti peltiseppä Aleksanteri Kumpulainen nousi kiihkeämmän, kiivas- ja tuomiohenkisen suuntauksen johtoon.17
Aleksanteri Kumpulaisen talo Pallossa
nykyisten Taipalsaarentien ja Liisankadun kulmassa.
Talossa sijaitsi
tapahtuma-ajankohtana Lappeenrannan lestadiolaiskristittyjen rukoushuone
|
Tapahtuman seuraukset
Vaikka Pajarin torpassa tapahtuneen surmatyön tekijät löytyivät aivan muualta kuin lestadiolaiskristittyjen keskuudesta, se jätti syvät jäljet sekä paikallisten lestadiolaisten väleihin että lestadiolaisuuden maineelle Lappeenrannan seudulla. Asiaa puitiin vuoden 1901 Lappeen talvikäräjillä, ainakin kolmilla välikäräjillä, syyskäräjillä sekä lopulta Viipurin hovioikeudessa. Oikeudenkäynti, istunnoissa singotut syytökset sekä todistajalausunnoissa selkeästi esille nousseet erimielisyydet olivat yleinen puheenaihe sekä lehdistössä että kaupungilla. Tapahtumat myös jouduttivat neljään osaan jakautuneen lestadiolaisyhteisön hajoamista.18 Kun Aleksanteri Kumpulainen joutui vuonna 1902 kärsimään saamaansa tuomiota, saapuivat kaupunkiin Ruotsin Lapista tulleet esikoissaarnaajat ja aikalaiskirjeet kertovat ”Kumpulaisen lauman menneen ihan sileäksi, ukko kun istuu linnassa”. Aleksanteri Kumpulaisen kerrotaan olleen myöhemmin kosketuksissa helluntailiikkeeseen ja jopa kastattaneen itsensä.19Johan Ringvallin kuolinilmoitus Itä-Suomen Sanomat 2.6.1903 |
Kaikkein traagisin oli tapahtumasarja
kuitenkin perättömien syytösten kohteeksi joutuneelle Johan Ringvallille,20
Hänen terveytensä petti ja hän menehtyi sairauteen 30.5.1903. Daavid Hujasen
laatimassa muistokirjoituksessa kerrotaan Johan Ringvallin olleen ”uskon kilvoituksessa
yli 20 vuotta ja hän sai loppuaikanaan kärsiä raskaat kärsimykset maailmalta ja
vihollisilta. Häntä syytettiin murhaajaksi ja oli vangittuna. Hänen vuoteen
vierellä oli paljon uskovaisia ja uskottomiakin. Vainaja antoi anteeksi
suurimmalle vihamiehellekin.”21 Omaisia ja ystäviä lohdutti eron hetkellä
tieto siitä, että hän siirtyi ajan rajan toiselle puolelle ystäviensä ja omaistensa rakastamana ja ilman
katkeruutta kärsimästään vääryydestä.
1 Heikki Henrikinpoika Pajari oli syntynyt
1.6.1848 Iijoella. Maria Pajari, omaa sukua Tång 5.8.1842 Kirkkonummella.
Pajarit näyttävät kummiussuhteiden perusteella olleen monien
lestadiolaisperheiden läheisiä ystäviä.
2 Talollinen Niiles Warjola käytti useimmin
nimeä Niklas Milén. Hän oli syntynyt 30.5.1868 Orimattilassa, josta muutti
vuonna 1898 Hollolaan. Asuttuaan useilla paikkakunnilla eteläisessä Hämeessä Milén
muutti vuonna 1927 Lahteen, jossa hän kuoli 10.2.1930. Niklas Milén lestadiolaistui
1890-luvun puolivälissä. Saarnaajaksi hänet asetettiin melko pian ja
oikeudenkäynti-pöytäkirjoista ilmenee, että Milén oli käynyt jo ennen
tapahtuma-ajankohtaa saarnamatkoilla Lappeenrannassa. Niklas Milénistä tuli
1910-luvulta alkaen eräs johtavista esikoislestadiolaisuuden saarnaajista
Suomessa.
3 Kyseessä on mitä ilmeisemmin talollinen
Juhana Antinpoika Oikkonen (1858 – 1929).
4 Levyseppämestari Aleksanteri Kumpulainen oli
syntynyt 28.1.1861 Iisalmessa. Asuttuaan Kuopiossa ja Jyväskylässä hän muutti
28.1.1886 Lappeenrantaan, jossa hän
kuoli 30.7.1926. Avioliiton Kumpulainen solmi vuonna 1885 Kuopiossa
syntyneen Amanda Lindellin kanssa. Kummiussuhteiden perusteella voisi päätellä
Kumpulaisen olleen lestadiolainen ainakin 1890-luvun alussa, saarnaajana hänet
tunnetaan 1890-luvun puolivälistä alkaen. Aleksanteri Kumpulainen näyttää
olleen luonteeltaan varsin kiivasluonteinen henkilö, joka joutui helposti
kahnauksiin muiden kanssa. Elämäntyönään hän teki peltiurakoita Pietarissa saakka.
5 Kiviliikkeen johtaja Mikko Mäkinen oli
syntynyt 24.9.1864 Sysmässä. Hän asui 1880-luvun lopulla Hangossa, jossa kääntyi
lestadiolaisuuteen. Mäkinen muutti 1890-luvulla Hangosta Viipuriin harjoittaen
kaupungissa kiviliikettä. Mikko Mäkinen kuoli 30.4.1938 Viipurissa.
6 Maria Tång mainitaan vuodesta 1873 alkaen
Helsingin Rauhanyhdistyksen (lestadiolaisten yhdistys) arkistossa olevassa
seuratoiminnan kassakirjassa.
7 Oikeudenkäyntiasiakirjoista ja
todistajalausunnoista ilmenee, että Pajarit olivat lainoittaneet mm.
Ringvallien maatilanostoa Tirilästä.
8 Kauppahinta oli 350 markkaa, joka
nykyrahassa on 1300 euroa.
9 Kyseessä on pikkukauppias Kalle Paavilainen
(1845 - 1928), joka toi lestadiolaisuuden Mikkelin seudulle ja Juvalle.
Paavilaiset muuttivat Lappeenrantaan vuonna 1893. Kalle Paavilainen toimi
saarnaajana 1800-luvun puolella, mutta vuosisadan vaihteen hajaannusten jälkeen
hänen saarnaajuudestaan ei ole tietoja. Mahdollisesti saarnatoiminnan katkaisi
sairastuminen, sillä vuosien 1900-1909 rippikirjasta löytyy hänen kohdaltaan
merkintä ”sairas, kivulloinen”.
10 Paavali Nikolai Hyvönen oli mahdollisesti
myös lestadiolainen. Hänen vanhempansa myivät Pallossa sijainneen talonsa
Aleksanteri Kumpulaiselle vuonna 1889. Hyvöset olivat useiden lestadiolaisperheiden lasten kummeja.
Kirkonkirjojen mukaan Hyvöset muuttivat vuonna 1899 Viipuriin.
11 Asarias
Häkkinen oli myös tunnettu lestadiolainen. Muutettuaan vuonna 1895
Haukivuorelta Lappeenrantaan hän avioitui lappeelaisen Eeva Haikalan kanssa vuonna 1897.
12 Lestadiolaisten seurahuoneisto sijaitsi Aleksanteri
Kumpulaisen omistamassa talossa Pallossa.
13 Muurari Antti Långsjö oli samoin kuin hänen
vaimonsa Anna kotoisin Kortesjärveltä, mutta muutti Lappeenrannan seudulle
vuonna 1890 Alahärmästä.
14 Kyseessä on taipalsaarelaissyntyinen saarnaaja Mikko Hulkkonen (1845 – 1932).
15
Kumpulaisen lausunnosta käy ilmi, että Ringvallin ja Pajarin nuoruudessa
tekemät ”synnit” olivat tulleet julkisiksi Pajarin ripittäydyttyä ensin
Kumpulaiselle ja sitten ilmeisesti koko seurakunnalle..
16 Etelä-Suomeen liike saapui 1899 Aleksanteri
Kumpulaisen tuomana.
17 Toisen narvalaissuuntauksen johtoon nousi
Karl Teodor Lindström, joka alkoi
vastustaa Kumpulaisen tarkkaa muotoseikkoihin pitäytymistä synninpäästössä sekä
julkiripin vaatimusta.
18 Monilla paikkakunnilla lestadiolaisuuden lopullinen
hajaannus tapahtui vasta 1911 pidetyn
lestadiolaisryhmien sovintokokouksen epäonnistumisen jälkeen. Lappeenrannassa
esiintyi tuossa vaiheessa ”vanhaa suuntaa”,
uusheränneitä, ja mahdollisesti kahteen ryhmittymään hajonneita
narvalaisia. Liisa Castrénin vuonna 1957 ilmestyneessä Lappeenrannan
historiassa vuosilta 1812 –1918 todetaan tapahtumasta seuraavaa: ”Lappeenrantaa
jopa laajempiakin seutuja järkytti murhatapaus, jonka kohde oli laestadiolainen
ja sitä seuraava oikeudenkäynti, missä suunnan keskeiset riitaisuudet kävivät
selville ja missä myös suuresti liioitellut käsitykset sen hyväksymistä opeista
lausuttiin julki mm. että yksityistä synninpäästöä olisi sovellettu maallisiin
rikoksiin nähden.” (Castrén 1957, s. 533)
19 Aleksanteri Kumpulainen tapasi
helluntailiikkeen Suomeen tuoneen norjalais-englantilaisen lähetyssaarnaajan
Thomas Barrattin tämän ensimmäisen Suomen-matkan yhteydessä Viipurissa syksyllä
1911. Kumpulainen ei kuitenkaan koskaan eronnut evankelisluterilaisesta kirkosta
ja hänellä oli 1920-luvun alussa kosketuksia myös lestadiolaiseen
uuteenheräykseen.
20 Rakennusmestari, kauppias Johan Ringvall
oli syntynyt 14.8.1850 Kalajoella ja avioitunut vuonna 1885 Ylitorniolla
9.9.1854 syntyneen Anna Niskan kanssa.
Ringvallit muuttivat Lappeenrantaan Helsingistä kirkonkirjojen mukaan vuonna
1894, mutta he ovat asuneet seudulla jo vuonna 1891, sillä silloin heille
syntyi täällä Vilho-niminen poika. Heidän ystäviään näyttävät olleen ainakin
seuraavat lestadiolaisperheet: Fagerlundit, Gabriel ja Amanda Huttunen, Jaakko
ja Ida Somppi, Kalle ja Maria Tenhunen, Juhana ja Liisa Oikkonen, Frans ja Johanna
Sutinen, Kalle ja Amanda Koskinen sekä Pekka ja Anna Kinnunen. Ringvallin
Lappeenrantaan muuton syynä näyttää olleen varuskuntarakennusten rakentaminen.
Hän oli mukana useissa urakkakilpailuissa voittaen niistä joitakin. Vuoden 1900
alussa hän perusti Lappeenrannan esikaupunkialueelle kaupan, jota harjoitti kuolemaansa
asti.
21 Sanomia Siionista 12 B/1903.
Mitä kaikkea fanaattinen uskonnollisuus voikaan aiheuttaa!
VastaaPoistaKyllähän se voi aiheuttaa vaikka mitä, onhan tuo nähty...
VastaaPoistaPajareilla kortteeria pitäneen vieraan nimi on mainittu jutussasi väärin. Hänen etunimensä ei ollut Juhana vaan Wilppu. Eli virallisesti Filip.
VastaaPoista