Tarkoitukseni on kirjoittaa kolmiosainen blogikirjoitus paikallisesta leivonnaisesta viipurinrinkelistä. Tässä seuraa osa 1.
Viipurin / Lappeen rinkeli
Eteläkarjalaisen ruokaperinteen tunnetuin leivonnainen on varmaankin viipurinrinkeli. Se oli 1900-luvulla markkinoiden ylivoimaisesti ostetuin
tuominen ainakin Itä- ja Etelä-Suomessa. Lisäksi se oli Viipurissa torikaupan
suosikkituote. Nimitys viipurinrinkeli oli jo ennen toista maailmansotaa
osittain harhaanjohtava, sillä rinkelinpaisto oli jo silloin siirtynyt Viipurin
pohjoispuolelle Lappeen pitäjään. Perehdyin rinkelinpaiston saloihin
kevättalvisena aamuna Papusen leipomossa Nuijamaantien varressa. Lisäksi
kiertelin Lappeenrannan kevätmarkkinoilla katselemassa, miten rinkelikauppa
sujui. Tässä aiheesta kokoamani kirjoitus:
Viipurin rinkeli – luostarissa syntynyt
Viipurinrinkeliksi kutsuttu vehnäleivonnainen on syntynyt ilmeisesti Viipurin
Harmaidenveljesten luostarissa 1400-luvulla. Rinkeli oli alunperin luostarissa
paaston päätteeksi nautittu herkku, jonka resepti oli salainen. Perimätiedon mukaan seurakuntalaiset saivat mukaansa pyhän, rinkelinmuotosen vehnäleivonnaisen, kun olivat tuoneety luostariin lahja. Jos lahja oli runsas, vehnäsiä sai mukaansa useita kappaleita. Kun Kustaa Vaasa
lakkautti luostarin, siirtyi rinkelinpaistoperinne 1500-luvulla lähiseudulle.
Se saavutti suosiota niin hovipiireissä kuin muunkin ylhäisön keskuudessa. Kerrotaankin
Pietari Brahen tilanneen Viipurista rinkeleitä Turun Akatemian vihkiäisiin.
Myös Venäjän keisari Aleksanteri III piti tästä kaakkoissuomalaisesta herkusta
ja niin hänelle toimitettiin viikoittain rinkeleitä.
Viipurilaisen rinkelikauppiaan Johannes Waittisen ilmoitus rinkelinmyynnistä Mikkelin kevätmarkkinoilla. Mikkelin Sanomat 12.3.1885 |
Rinkelisota
Rinkelinpaisto levisi vähitellen myös tavallisen rahvaan
keskuuteen. Se saavutti jonkinlaisen ”pyhän leivän” aseman. Jokainen paistaja
pyrki keksimään oman, muita herkullisemman, salaisen rinkelireseptinsä ja hyväksi havaitut saivat
jo tuolloin runsaasti jäljittelijöitä. Rinkelinpaistosta tulikin monelle
talolle merkittävä lisäansio, niin merkittävä, että markkinoista käytiin
kiivasta taistelua. 1860-luvulta lähtien kävivät viipurilaiset Löppösen ja
Vaittisen leipurisuvut taistoa rinkelireseptinsä aitoudesta. Tämä
reseptitaistelu sai nimen ”rinkelisota”. Löppöset väittivät, että heidän
suvullaan oli hallussaan vanhin tunnettu resepti jo 1780-luvulta. Vaittisen
suku vakuutti, että heidän reseptinsä oli peräisin jopa 1600-luvun
puolestavälistä. Vaittisen suvun rinkeli nautti luottamusta Viipurissa, mutta
Löppösen reseptiin luotettiin enemmän muualla.
Vielä vuosina 1880 — 1905 viipurilaisten leipoma rinkeli oli Viipurin
torikaupassa ja markkinoilla yksinvaltias, vaikka puhuttiin myös Tervajoen
rinkeleistä.
”Aito” viipurinrinkeli
Vuosisadan vaihteen jälkeen alkoi
rinkelinpaistoperinne hiipua Viipurissa. Se supistui vain muutamien leipurien
perinteiden vaalimiseksi. Lopulta ”aitoja” viipurinrinkeleitä oli saatavana
vain kolmessa leipurinliikkeessä sekä rautatieaseman myymälässä (yhden artikkelin mukaan enää vain
Vaittisen leipomosta), mistä
matkustajat ostivat niitä Viipurin tuliaisiksi. ”Aito” viipurinrinkeli poikkesi sekä raaka-aineiltaan
että muodoltaan markkinoita vallanneesta lappeelaisesta
rinkelistä. Todella aito
rinkeliresepti, luostarin rinkeli, lienee
vuosisatojen kuluessa kokenut monenlaisia muunnoksia. Ei siis voida olla
enää varmoja, millainen oli tuo luostarin rinkelin
alkuperäinen resepti tai muoto.
Ferdinand Laihia muisteli Etelä-Karjalan vuosikirjassa 1964 – 1965 ”aitoa” viipurinrinkeliä näin:
Tämän kirjoittaja ehti maistaa vanhanajan Viipurin rinkeliä ja muistikuva sanoo, että se oli oikeaa herkkua. Rinkeli oli neliskulmainen ja selän kasat leikattu hiukan auki. Se oli hyvin palaneen tiilen värinen, himmeä, kiilloittamaton ja koska se uunista vedettiin vesipataan, ritisi sen pinta rikki mosaiikkikuvioihin. Mitä kaikkea rinkelin kokoomukseen oli pantu, se oli ja jäi salaisuudeksi. Joka tapauksessa se oli suussasulavaa, tuoksui ja maistui mitä suloisimmalta. Sanottiin, että siihen oli pantu yhdeksää »sorttia» mausteita. Mitä ne olivat, sitä en täydelleen tiedä, vain kardemumma, anis, muskotti, sahrami, voi, kananmuna ja runsas sokerimäärä olivat tiedossa.
Ferdinand Laihia muisteli Etelä-Karjalan vuosikirjassa 1964 – 1965 ”aitoa” viipurinrinkeliä näin:
Tämän kirjoittaja ehti maistaa vanhanajan Viipurin rinkeliä ja muistikuva sanoo, että se oli oikeaa herkkua. Rinkeli oli neliskulmainen ja selän kasat leikattu hiukan auki. Se oli hyvin palaneen tiilen värinen, himmeä, kiilloittamaton ja koska se uunista vedettiin vesipataan, ritisi sen pinta rikki mosaiikkikuvioihin. Mitä kaikkea rinkelin kokoomukseen oli pantu, se oli ja jäi salaisuudeksi. Joka tapauksessa se oli suussasulavaa, tuoksui ja maistui mitä suloisimmalta. Sanottiin, että siihen oli pantu yhdeksää »sorttia» mausteita. Mitä ne olivat, sitä en täydelleen tiedä, vain kardemumma, anis, muskotti, sahrami, voi, kananmuna ja runsas sokerimäärä olivat tiedossa.
Rinkeli paistettiin aina uunin arinalla, jolle oli levitetty
runsaasti ruisolkia helpeineen. Kiinniriippuvat helpeet ja olkien painanteet
rinkelin alla tekivätkin rinkelistä juuri Viipurin rinkelin ja epäilemättä
antoivat vielä oman maku- ja hajulisänsä tuohon muutenkin tuoksuvaan ja
houkuttelevaan kokoomukseen
Merkittävä lisäansio talollisille
Samaan aikaan kun leipomot kävivät rinkelisotiaan, valmistivat myös ympäröivän
maaseudun talolliset omia rinkeleitään markkinoilla myytäviksi. Niinpä Viipurin
torilla oli 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa markkinoilla myynnissä
kymmeniä rinkelikuormia. Rinkeli oli markkinatuliaisista odotetuin ja ostetuin.
Sitä selittää ainakin osittain vehnän viljelyn harvinaisuus sekä se, että vehnäpulla
oli tuolloin maaseudulla yleensä vain pitoleivonnainen. Siirtyessään maaseudulle myös rinkelin reseptissä
tapahtui muutosta. Maaseudun asukkaat halusivat rinkeliinsä vähemmän
mausteita ja he myös tekivät rinkelinsä niukemmista tarveaineista.
Tarina jatkuu täällä
Tarina jatkuu täällä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti