Näkymä Lappeenrannasta 1800-luvun lopulla. Oikeassa reunassa näkyy raatihuoneen torni. Taustalla avautuu näkymää Saimaalle ja lahden keskellä erottuu Halkosaari. Kuva. Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Vuonna 1866 annettu kansakouluasetus laadittiin lähinnä maaseudun tarpeita varten. Lasten alkuopetus jätettiin edelleen kotien harteille. Niinpä maaseutujen koulutyypiksi muodostui aluksi neljäluokkainen yläkansakoulu. Kaupunkikansakoulut sen sijaan muodostuivat kaksiluokkaisesta alakansakoulusta ja neliluokkaisesta yläkansakoulusta. Alkuvuosina oli rajanveto kaupungeissa erilaisten muiden koulujen kuten ala-alkeiskoulun, sunnuntaikoulun tai säätyläisten suosimien valmistavien koulujen välillä hyvin häilyvä. Kaupungeissa kansakoulun kehittyminen yleiseksi pohjakouluksi kesti pidempään kuin maaseudulla. Monissa kaupungeissa siitä tuli alempien väestöryhmien koulu, eikä siitä siirrytty yleensä siirrytty korkeampiin opintoihin. Kaupungeissa kansakoululaitos käynnistyi pääosin 1870-luvun alussa. Kaupunkikansakoulujen käynnistämisessä tiennäyttäjänä eivät olleet suinkaan Helsinki, Turku, Viipuri tai Tampere, vaan piskuinen ja syrjäinenkin Lappeenranta
Tohtori Edvard Winter ja hänen vaimonsa Kristiina olivat innokkaasti mukana 1866 kansakouluhanketta käynnistämässä. Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Lappeenrannassa kansakoulun perustamisen laittoi vireille
kaupungin Rouvasväenyhdistys, joka lähestyi raastuvankokousta lokakuussa 1864
kirjeellä, jossa se ehdotti kansakoulun perustamista köyhäinkoulua
laajentamalla ja uudelleen organisoimalla. Rouvasväenyhdistyksen ohella
kaupunginlääkäri Edvard Winter oli hankkeen taustahahmona ja esitteli sen 29.10.1864
raastuvankokoukselle. Kirjeessä anottiin kaupungilta 100 ruplan vuotuista
apurahaa tyttöjen köyhäinkoulun uudelleenjärjestämiseen, sille ajanmukaisen huoneiston
hankkimiseen ja opettajan palkan parantamiseen. Anomus sai kokouksen
yksimielisen kannatuksen. Kaupungin varsinaiset porvarit myönsivätkin
samanlaisen 20 pennin summan veroäyriltä, minkä he olivat maksaneet vuodesta 1861
alkaen poikien köyhäinkoulun kannatukseen. Avustuksen myöntämiseen ehtona oli, että
molemmat köyhäinkoulut piti yhdistää saman johtokunnan alaiseksi. Lisäksi
Rouvasväenyhdistyksen tulisi lahjoittaa koululle rahastossaan olleet 4444
markkaa. Porvarioikeuksia vailla olevat kaupunkilaiset puolestaan hyväksyivät
tohtori Winterin ehdotuksen, jonka mukaan tyttöjen köyhäinkoulun varat jäisivät
Rouvasväenyhdistykselle. Sen sijaan varoista saadut vuotuiset korot (silloin 264
markkaa) käytettäisiin koulun hyväksi. Porvarioikeuksia vailla olevat
ilmoittivat valmiutensa maksamaan henkilömaksuina koulun hyväksi 100—200
markkaa vuodessa. Maksuperusteiden määrittäminen jäi samassa tilaisuudessa
valitun komitean valmistel-tavaksi.
Seuraavassa 12 .12.1864 pidetyssä kokouksessa hyväksyttiin
perusteet, joiden mukaan porvarioikeutta vailla olevien tuli osallistua koulun
kannattamiseen. Heidät jaettiin viiteen maksuluokkaan. Alimmassa luokassa maksu
oli 50 penniä ja seuraavissa luokissa l, 2, 3 tai 4 markkaa henkilöltä vuodessa.
Nämä maksut tuottivat yhteensä 157,50 markkaa. Samassa kokouksessa valittiin
väliaikainen johtokunta suunnittelemaan koulun toimintaa ja laatimaan sille
ohjesääntöehdotuksen. Johtokuntaan valittiin viisi naista ja miestä. Valituiksi
tulivat kruununvouti Anton Rönnholm, tohtori Edvard Winter, kauppias Karl
Savander, apteekkari Klaus Lilius, värjärimestari Nikolai Kiljander ja
Rouvasväenyhdistyksen edustajina Sofia Åkerblom, Kristiina Winter, Matilda
Rönnholm, Sofia Forsblom ja Aleksandra Ahlstubbe. Rouvasväenyhdistys pidätti
hallussaan köyhäinkoulua varten keräämänsä varat, mutta lupasi käyttää niitten
korot koulun hyväksi. Kouluhuoneistoksi vuokrasi kaupunki 200 markan
vuosivuokrasta Raastuvankadulta kaupungintalon viereisen talon.
Koulun väliaikainen johtokunta toimi ripeästi. Se valmisteli
ja hyväksytti ehdotuksensa paikallisen köyhäinkoulun muuttamisen ajan
vaatimuksia vastaavaksi kansakouluksi. Jättäessään ohjesääntönsä Senaatin
vahvistettavaksi se myös anoi valtioapua koululle. Senaatti vahvisti
ohjesäännön 27.5.1865 ja myönsi 600 markan suuruisen valtioavun. Lappeenrannan kaupungin kansakoulun
ohjesääntö on ilmeisesti maamme vanhin vahvistettu kaupunkikansakoulun
ohjesääntö. Kansakouluntarkastaja Taavi G. Murto arveli kansakoululaitoksen
historiassaan vuonna 1924, että ohjesäännön laatijat tunsivat hyvin Uno
Cygneuksen ehdotuksen Suomen kansakoululaitoksen järjestämiseksi ja saivat
ajatuksia ja neuvoja koulun ohjelman laadinnassa.
Maria Vilhelmiina Lindgren valittiin tyttökansakoulun ensimmäiseksi opettajaksi. Kuva: Murto 1924, sivu 27. |
Lappeenrannan kansakoulu muodostui pientenlastenkoulusta eli
myöhemmästä alakansakoulusta ja tyttökansakoulusta. Alun perin suunnitelmissa
oli myös poikakansakoulu, johon raastuvankokous oli myöntänyt varoja. Ilmeisesti
ne eivät riittäneet, ja koska pojilla oli mahdollisuus käydä ala-alkeiskoulua
ja sunnuntaikoulua, jätettiin heidät vielä tuossa vaiheessa koulun ulkopuolelle.
Pientenlastenkoulu jakautui kahteen luokkaan, joista alempi
oli 5-7-vuotiaille ja ylempi 8-10-vuotiaille tytöille ja pojille. Yläkansakoulussa
oli yli kymmenvuotiaita tyttöjä. Pientenlastenkoulun opetus alkoi 17.1.1866. Oppilaita
oli 29. Koulun alkamisesta kertoo keväällä 1866 laadittu kertomus seuraavasti
Vasta vuoden (1866) alussa koitti se ilon ja riemun päivä, jota
tämä pieni kansallinen opetuslaitos lukee syntymäpäivänänsä. 17 p. tammik. 1866
alkoi muka koulun ala-osasto eli pientenlastenkoulu ynnä lastentarha vireällä
toivolla ja uskalluksella hyviin aikomuksiinsa koettaa nuoria voimiansa
kasvattamisen ja opetuksen alalla. Ja tämä alku olikin sangen tyydyttäväinen. Jo
ensimmäisinä päivinä nähtiin 29 lapsukaista — joista 11 aivan alkavaista
eroitettiin lastentarhaan, vaan muut 18 asetettiin luokkaan - uteliaisuudella
ja mielihyvän loisto silmissä pienien pöytäinsä edessä kuuntelevan niitä
huvittavia ja opettavaisia neuvoja ja havaintoja, joita nerokas
opettajattarensa selvällä kielellä lempeästä sydämestä heille esitteli.
Pientenlastenkoulun opettajaksi oli valittu Hirvensalmen
rovastin tytär Selma Natalia Sirelius (1843 - 1923). Hän oli käynyt
Turun tyttökoulun ja seurasi kaksi kuukautta opetusta Jyväskylän seminaarin
lastentarhaosastolla. Sirelius toimi tehtävässä vuoteen 1868 saakka, jolloin
hän avioitui parikkalalaisen pastorin ja myöhemmän Joroisten kirkkoherran Karl
Filip Rönnholmin (1831 - 1901) kanssa.
Viipurissa ilmestyneessä sanomalehti Ilmarisessa oli oheinen lyhyt kuvaus Lappeenrannan kansakoulusta 4.10.1867. |
Tyttöjen yläkansakoulu aloitti saman vuoden syyskuun
ensimmäinen päivä. Kouluun kirjoittautui silloin 16 oppilasta. Kouluun saatiin
opettajaksi tyttökoulun käynyt ja kotiopettajana toiminut Maria Vilhelmiina Lindroos (1841 – 1917). Lindroos
seurasi opetusta Jyväskylän seminaarissa vuoden 1866 kevätlukukauden ja oli
ilmeisen lahjakas, koska hänet värvättiin kesken lukukauden seminaarin
mallikoulun opettajaksikin. Lindroos siirtyi syksyllä 1869 Helsingin juuri
perustetun suomalaisen tyttökoulun johtajaksi. Hän avioitui myöhemmin
professori, kirjailija Julius Krohnin kanssa. Tästä avioliitosta syntyi mm. kirjailija AinoKallas. Oppilasmäärä vaihteli seuraavina vuosina 14 - 20 välillä. Opetuskielenä
oli suomi. Jostakin syystä otettiin tyttökansakoulun luokalle lukuvuonna 1871 -
1872 otettu kuusi poikaakin. Tätä menettelyä ei enää seuraavina vuosina jatkettu.
Kansakoulun ensimmäisinä vuosina maassamme koettiin erittäin
pahat nälkävuodet. Kaakkois-Suomea katovuodet eivät koetelleet samalla tavalla
kuin monia muita maamme osia. Niinpä nälkävuosien aikana vaelsivat suuret hädän
ahdistamat ihmisjoukot lähinnä pohjoisemmasta Suomesta Lappeenrannan
seudullekin. Sekä yksittäiset kaupunkilaiset että Lappeenrannan kaupunki
yrittivät heitä auttaa parhaansa mukaan. Jopa kansakoulun oppilaatkin olivat
tässä mukana. He keräsivät jäkälää, jota
sotkettiin jauhojen sekaan nälkää näkeville leivottuun hätäleipään. Nälkäpakolaisten
mukana kulkeutuivat kaupunkiin tuhoisat kulkutaudit. Näistä lavantauti oli
monelle kohtalokas. Maalaamattomien ruumisarkkujen jonot kulkivat tuon
tuostakin koulun ohi hautausmaalle. Tautiepidemia vaati myös koulua ahkerasti
puuhanneen ja sen johtokunnan puheenjohtajana toimineen tohtori Edvard Winterin
hengen. Koulun taloustilanne oli alkuaikoina hyvä. Varoja jäi ylikin, ja ne
liitettiin koulun rahastoihin. Ne olivat johtokunnan hallussa ja kohosivat
vuonna 1871 jo 8000 markkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti