Johtava
suomalainen kirkkopoliittinen vaikuttaja, piispa ja teologi Gustaf Johansson1 oli aktiivinen lestadiolaisuuden
arvostelija 1800-luvulla. Merkittävin panos herätysliikettä koskevaan
vilkkaaseen keskusteluun oli hänen vuonna 1892 valmistunut kirjansa Laestadiolaisuus.
Siinä hän esittelee Lars Levi Laestadiuksen elämänvaiheet ja opin,
lestadiolaisuuden leviämisen ja herätysliikkeen opin. Kirja on koottu lähinnä
pastori Aatu Laitisen toimittamista lehdistä sekä Laitisen julkaisemasta
hartauskirjallisuudesta poimituista lainauksista, jotka on pitkälti irrotettu
asiayhteyksistä. Lainausten avulla Johansson pyrki osoittamaan
lestadiolaisuuden harhaopiksi. Kirjassa hän arvostelee lahkoksi
määrittelemäänsä lestadiolaisuutta rajusti. Arvostelua sai liikkeen piirissä
yleiset ”liikutukset”, synninpäästön käyttö, papiston arvostelu ja parjaaminen,
hengellinen ylpeys sekä lukuisat herätysliikkeen opilliset käsitykset. Lisäksi
hän syytti lestadiolaisuutta siivottomasta kielenkäytöstä. Kirjassa esitetyt
väitteet kohdistuvat myös liikkeenjäsenten persoonallisiin ominaisuuksiin ja
luonteenpiirteisiin: Mielenvikaisten luku lahkossa on suuri… Ulkokohtainen
siisteys on lahkossa ylenkatseen alainen… Walhe on yleinen. Gustaf Johansson
syyttää lestadiolaisuutta myös siitä, että naiset saavat saarnata
herätysliikkeen tilaisuuksissa.1
Piispa Johanssonin voimakas hyökkäys lestadiolaisuutta vastaan kulminoitui hänen vuonna 1892 kirjoittamassaan kirjassa Laestadiolaisuus |
Yhteenoton
taustalla oli herätysliikkeen kannattajien ja piispan täysin erilaiset
lähtökohdat. Gustaf Johansson oli pappilassa kasvanut teologi, joka arvosti
rauhallista uskonelämää ja kristillistä tietoutta. Hän oli yksi beckiläisyyden
tunnetuimpia edustajia suomalaisessa kirkollisessa elämässä. Johansson tunsi
itsensä jumalallisen totuuden ja ikuisten säädösten opettajaksi. Piispana hän
katsoi tehtävänään olevan vartioida näitä. Lestadiolaiset hän koki
harhaoppisiksi. Niinpä heidän liikkeensä olisi saatava häviämään.
Lestadiolaisuudessa korostettiin sen sijaan syvän, tunteita koskettavan armonmurroksen merkitystä viileän tiedollisen
ymmärryksen sijasta. Kun Gustaf Johansson aloitti koko kirkollisen ja valtiollisen koneiston
avulla liikkeen ankaran arvostelun, kokivat lestadiolaiset itsensä vainotuksi
”piskuiseksi laumaksi”.2
Piispantarkastusmatkoilla Gustaf
Johanssonille selvisi herätysliikkeen vahva kannatus, varsinkin maamme
pohjoisosissa. Lestadiolaisuuden voimakas kirkon ja papiston arvostelu sai
hänet pelkäämään laajoja kansanjoukkoja koskevan herätysliikkeen ajautumista
kirkon ulkopuolelle. Vaikka Johanssonin asenne myös pelastusarmeijaan ja
varsinaisiin eriuskolaisliikkeisiin oli yhtä kielteinen, koki hän pohjoisen
herätysliikkeen paljon suuremmaksi uhkaksi kirkon yhtenäisyydelle.
Erityishuomion häneltä saivat lestadiolaisuuden toiminnassa mukana olleet
papit. Uuden huolen toi mukanaan kiihkovenäläisten Suomen autonomiaan
kohdistama arvostelu sekä sen vähittäinen kaventaminen. Postimanifestin jälkeen
Johanssonin toiminnassa on nähtävissä selvä muutos. Otteet lestadiolaisuutta
vastaan kovenivat venäläistämistoimenpiteiden alettua. Johansson ajatteli, että
vain yhtenäinen kansakunta, joka turvautui Jumalaan, pystyi välttämään tuhon.
Puhdistustyön hän aloitti omassa hiippakunnassaan. Vaikka hän sai monin paikoin
kuulla, että herätysliike oli maltillistumassa ja kannatus laskemassa, hänen
hyökkäyksensä liikettä vastaan kovenivat. Gustaf Johansson vaati
lestadiolaisilta selvää muutosta tai eroa kirkosta. Johanssonin Laestadiolaisuus
onkin nähtävä tuon taistelun huipentumana.4
Vähitellen
Gustaf Johansson joutui myöntämään, että lestadiolaisuus oli kehittynyt
merkittäväksi tekijäksi Suomen kirkossa. Kun Johanssonin tehtäväkenttä laajeni
ja hänestä tuli koko Suomen evankelisluterilaisen kirkon johtaja, ei hänellä
ollut aikaa kiinnittää huomiota lestadiolaisuuteen. Niinpä ei 1900-luvun
puolelta juurikaan löydy enää esimerkkejä Gustaf Johanssonin ja
lestadiolaisuuden yhteentörmäyksistä.5
---------------
1 Gustaf Johansson
syntyi Ylivieskassa 10.1.1844 rovasti Gustaf Johanssonin ja Johanna Emilia
Schalinin perheeseen. Hänet vihittiin papiksi 28.3.1871, teologian tohtoriksi
hän valmistui 28.5.1875, Johansson nimitettin dosentiksi 28.10.1875, määrättiin
hoitamaan systemaattisen teologian professorin virkaa 17.11.1875, johon
tehtävään hänet nimitettiin 2.2.1877. Kuopion hiippakunnan piispaksi hänet
siirtyi 28.11.1884. Tästä tehtävästä hänet nimitettiin Savonlinnan hiippakunnan
piispaksi 30.6.1896 ja edelleen Turun piispaksi ja arkkipiispaksi 4.3.1899. (Neovius 1898, 45 - 46; Neovius 1908,117). Naisten
roolista lestadiolaissaarnaajina ks.
Lohi 1997b, 111 –124; http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/tutkija-kirkon-johto-torjui-lestadiolaiset-naissaarnaajat/
2 Johansson 1892, 283,
286, 291; Kouri 1970, 191 – 192.
3 Kouri 1970, 191.
4 Kouri 1970, 192 – 193.
5 Kouri 1970, 193.
4 Kouri 1970, 192 – 193.
5 Kouri 1970, 193.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti