Lappeenrannan ilmailun muistomerkki kuvattuna kireänä pakkaspäivänä 6.1.2015 |
Lappeenrannan ilmailulle,
jonka aloitti Antreasta
saapunut ilmavoimien
lento-osasto 10.5.1918
Ilmavoimien komentajan Eero Salmelan suunnittelema muistomerkin reliefi |
-----
* Viipurissa venäläinen kapteeni Krashenin järjesteli valkoisille lentokoneita Venäjältä kevättalvella 1918.
* Krashenin oli toimittanut jo yhden lentoveneen Oranienbaumista valkoisten puolelle Antreaan. Sitä ohjasivat aliluutnanti Shablovits ja vänrikki Vorobjev. Ruotsalainen lentäjä Stocklasse toheloi sen kuitenkin jorpakkoon.
*Krashenin juoni uusia koneita Pietarissa ja sai lentäjät Parfimenkon, Safonovin ja Zaitsevin veljekset houkuteltua juoneen.
*Koneet olivat tuliteriä, Moskovassa valmistettuja Nieuport-tyyppisiä koneita.
*Lento Antreaan sujui ongelmitta.
* Lentäjille oli luvattu palkkio, 25000 ruplaa koneesta + Suomen kansalaisuus sitoutumisesta valkoisen armeijan palvelukseen.
* Venäläiset lentäjät suomensivat nimensä. Zaitsevin veljesten uusi sukunimi oli Ilmarinen, Mihail Safonovista tuli Mikko Vuorenheimo, Parfimenkosta Adlerheim, Shablovista Heikkinen ja Krasheninista Torikka.
* Kun sota päättyi ja lumi Antreassa suli, siirrettiin koneet toukokuussa Lappeenrantaan.
* Mannerheimin määräyksesta koneisiin maalattiin hakaristitunnukset.
* Lappeenrantaan kerättiin koko valkoisten lentokalusto ja kaupunkiin perustettiin väliaikainen lentosotakoulu.
*Lentoaseman päällikkönä oli saksalainen luutnantii von Bulow, opettajina toimivat saksalaiset ja venäläiset lentäjät.
*Lentoaseman toiminta jatkui Lappeenrannassa heinäkuun alkuun asti. Sen jälkeen yksikkö hajotettiin ja siirrettiin Turkuuun sekä Uttiin.
* Venäläiset lentäjät eivät koskaan saaneet heille luvattuja palkkioita. Heidät sen sijaan erotettiin. Lopulta, joulun alla 1918, heidät karkotettiin maasta, kahden viikon varoitusajalla. Matkarahatkin maasta poistumista varten heidän piti ruinata yksityishenkilöiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti