Unto Seppäsen kirjan Myllytarinoita komea kansi |
Tarina ei ole pitkä, vain seitsemän sivua. Tekijänoikeussyistä en voi koko tarinaa tähän laittaa, mutta kokoan pääpiirteet lainauksilla ryyditettynä. Juttu[4] alkaa lyhyellä kuvauksella Vasaran Matin ja Ullan kotiseudusta.
” Kylämme niittyjen takana, missä metsien varjot hämärtävät pientä jokitörmää, asuivat aikoinaan Vasaran Matti ja vaimonsa Ulla....”
Tämän jälkeen siirrytään kertomaan Ullan lestadiolaistumisesta. Tämä osa kuvaa hyvin sitä, miten lestadiolainen herätysliike levisi 1800-luvun lopulla, kiertävien käsityöläisten ja tässä tapauksessa hierojaämmän matkassa:
”Eräänä kevätpäivänä tuli näet kyläämme kuuluisa ämmä, Hieroja-Helena. Hän kävi hieromassa ja parantelemassa myös Vasaran Ullan sormikyhmyjä sekä toi Ullan sisarelta sellaisia terveisiä, että jos Ulla aikoi pelastaa sielunsa ennen voimattomaksi joutumistaan, oli hänen heti lähdettävä sisarensa kylään, missä Kurittu, verraton hihkupappi, piti pelastuksen talkoita.”
Ulla lähteekin, valehdellen miehelleen matkan todellisen syyn, sisarensa luokse. Vasaran Matti ei tästä pidä, sillä
”Matti oli esimerkiksi tottunut sellaiseen poikkeuksettomaan elämänjärjestykseen, että Ullan piti nukkua hänen selkänsä takana seinän vieressä, hänen itsensä venyessä laidalla, josta sai mukavasti syljeskellä katajanhavuruukkuun ja antaa unisauhuina poltetun piipun kolahtaa lattialle.
Lisäksi Matin mielenterveys alkaa järkkyä:
”Kun ummisti silmät, tuntui aina, että torakat rapisivat parrassa tai kävelivät kutkuttaen nenän poikki, vaikkei niitä tuvassa ollutkaan. Taikka alkoivat sitten seinähirret soida oudosti ja ikkunankehys lonksua hiljaa, millaista ei koskaan ennen ollut tapahtunut yhtämittaisesti koko yön pituudelta”
Ullan palattua matkaltaan hän oli muuttunut:
Ullan palattua toisen viikon tietämissä, ei tämä ollut enää sama, joka oli lähtenyt, vaan hinkui nyt outoja puheita. Häneen oli tarttunut lahkouskon vimma, tuo järjen jytyyttäjä ja sanahouruksi tekevä.
Ullan palattua toisen viikon tietämissä, ei tämä ollut enää sama, joka oli lähtenyt, vaan hinkui nyt outoja puheita. Häneen oli tarttunut lahkouskon vimma, tuo järjen jytyyttäjä ja sanahouruksi tekevä.
Aluksi Ullassa tapahtunut muutos ei häiritse Mattia, mutta
kun tämä poistuu ajoittain kokouksiin ja alkaa käännyttää aviomiestään samaan
uskoon, saa aviomies lopulta raivokohtauksen. Hän pieksää vaimonsa
pahanpäiväisesti, mutta tämä reagoi pahoinpitelyyn odottamattomasti:
”punoi Matti tanakan nahkaletin ja pieksi sillä Ullan, tämän viimein palattua uskonhäistä laihtuneena ja kiiluvasilmäisenä. Saatuaan selkäänsä, hyppi Ulla pitkän aikaa harakkaa tuvan lattialla ja hoki kiitosta kurituksesta. Silloin Matti käsitti, ettei Ullan uskonhöyräkkä ollut enää oikeata, vaan paholaisen vinkaa.”
Tämän jälkeen Matti käy apua hakemassa seurakunnan papilta, joka kehottaa
Mattia lukemaan vaimolle Jumalan sanaa. Koska Matti ei osaa lukea, eikä talossa
ole edes Bibliaa, alkaa Matti pitää omatekoisia saarnojaan, joita hän
pakkokuunteluttaa vaimollaan. Samalla Matin henkinen tasapaino järkyy yhä
enemmän. Kun hänen vaimonsa on ollut jälleen viikon verran naapurikylässä
herätysliikkeen kokouksessa, vaipuu Matti synkkyyteen. Lopulta hän lataa
”lintupyssynsä” ja lähtee ”kävellä latmistamaan” naapurikylään. Saavuttuaan illansuusssa kylään, etenivät
kirjassa kuvatut tapahtumat seuraavasti:
”Kun Matti saapui hihhujen talolle, eroitti hän huoneista uskon pauhaavaa huutoa, mutta kukaan ei kuullut hänen omaa vihankarjuntaansa pihalta.
”punoi Matti tanakan nahkaletin ja pieksi sillä Ullan, tämän viimein palattua uskonhäistä laihtuneena ja kiiluvasilmäisenä. Saatuaan selkäänsä, hyppi Ulla pitkän aikaa harakkaa tuvan lattialla ja hoki kiitosta kurituksesta. Silloin Matti käsitti, ettei Ullan uskonhöyräkkä ollut enää oikeata, vaan paholaisen vinkaa.”
Kirjailija Unto Seppänen vuonna 1954 |
”Kun Matti saapui hihhujen talolle, eroitti hän huoneista uskon pauhaavaa huutoa, mutta kukaan ei kuullut hänen omaa vihankarjuntaansa pihalta.
Muuan hänen jäljessään pihamaalle tullut nuorukainen meni
avaamaan huoneitten oven, ja sieltä alkoi nyt vyöryä ihan mattonaan outoja
huutoja ja vinkuja sekä hyppyjen tömähdyksiä.
Nyt karjaisi Matti koko äänensä voimalla:
— Ulla
ulos ja äkkiä!
Mustat puut ja seipäät sekä rakennukset hänen ympärillään
vavahtivat tuosta huudosta, huoneiden meteli vaimeni hiukan ja Kurittu, lahkon
ruhtinas, astui portaille.
Vaikka hänellä oli yllään valkoinen liinaviitta, näytti
hän Matista aivan punaiselta.
Kurittu veti henkeä keuhkoihinsa ja nosti ryntäänsä kuin
kiekaisuun valmistautuva kukko. Samassa hän pauhahtikin ankarasti:
— Mitä
huudat, sielu?
— En
ole sielu, vaan itsellinen Matti Vasara! karjaisi Matti vastaan.
— Mikä
on asiasi, itsellinen Matti Vasara?
— Missä
on Ulla? Tulkoon tänne ja äkisti!
— Itsellinen
Matti Vasara: kuka on Ulla? Täällä ei ole
ketään Ullaa, on vain sisaria uskossa! hölötti Kurittu
niinkuin olisi pitänyt pönttösaarnaa.
Liinaviittaisen hihkupapin ympärille keräytyi huoneista
läähättäviä hinkujia, joista muutamia istuutui hänen jalkojensa juureen, alkaen
sivellä hänen polviaan ja viittansa liepeitä.
Samassa ilmestyivät lahkoruhtinaan vierelle Ullan
kiiltävät silmät ja hajalleen revityt hiukset, ja suusta pulppusi vielä outoa
uskon nikotusta.
Matti ärjäisi niin että koko mies rusahti:
— Ulla,
äkisti tänne tai ammun!
Kurittu muikisti suutaan niinkuin joku olisi nykäissyt
häntä viiksijouhesta ja naurahti irnelästi. Sitten hän ylpisti taas ryntäänsä,
löi niihin ja virkkoi:
— Meihin eivät luodit pystykään!
Sen kuultuaan kohotti Vasaran Matti heti pyssynsä,
tähtäsi punaisena paistavaa pappia, huusi jotakin ja laukaisi. Kun jyrähdyksen
kaiku ja pyssynsauhu hälvenivät, vallitsi silmänräpäyksen ajan mitä kauhistavin
hiljaisuus. Sitten pudotti Matti pyssynsä. Mustat puut ja aidanseipäät nousivat
vihan painimista pystyyn ja muuttuivat läpinäkyviksi kuin lasi tai räystäs jää.
Pappi kaatui samassa vatsalleen portaille, mutta nyt hän
näytti valkealta.
Uskonsisarten parvesta kajahti surkea ulina ja tämä ääni
särki lasipuut ja jääseipäät aivan tavallisen näköisiksi tuulenhuojujiksi ja
taivaallesojottajiksi.
Matti räpytteli ihmeissään silmiään, sillä niissä tuntui
vieläkin äskeinen mustan ja punaisen kirvely. Mutta sitten alkoi hän nauraa
papin asennolle, sillä tämä lojui rapuilla kuin olisi ollut kapakasta potkaistu
viinakuhilas. Samassa tartuttiin häneen kiinni eikä Matti sanonut myöhemmin
muistavansa koko tapahtumasta mitään muuta kuin sen, että hän oli havahtuvinaan
kuin syvästä unesta ja havaitsi silloin olevansa kytkettynä käräjätalon seinään.
Lopussa kerrotaan Matin tulleen tuomituksi syyntakeettomana ja määrätyn pidettäväksi lukkojen takana kotonaan, mikä oli myös Savitaipaleen Matti Vasaran kohtalona. Sen sijaan Ullan kerrotaan menettäneen puhekykynsä, piirrelleen vain ristejä uunin kylkeen ja menehtyneen vuoden kuluttua.
Lopussa kerrotaan Matin tulleen tuomituksi syyntakeettomana ja määrätyn pidettäväksi lukkojen takana kotonaan, mikä oli myös Savitaipaleen Matti Vasaran kohtalona. Sen sijaan Ullan kerrotaan menettäneen puhekykynsä, piirrelleen vain ristejä uunin kylkeen ja menehtyneen vuoden kuluttua.
Tämän myllytarinan kertoja jää salaperäiseksi, kuten novellin
lopussa ilmenee:
-----
”Kun havaittiin, että tarina loppui, kysäisi mylläri:
-----
”Kun havaittiin, että tarina loppui, kysäisi mylläri:
— Mistä
tiesit noin tarkasti kertoa, mitä Matti aina ajatteli ja miltä hänestä mikin
näytti?
— Koska
olen itse Vasaran Matti!
Mylläri kohottautui yllättyneenä istumaan reenlaidalle ja
jäi tuijottamaan ukkoon. Joku pudotti hölmistyksissään piippunsa ja myllytupa
oikein humahti, kun kaikki huudahtivat jotakin hämmästyneinä. Mylläri sanoi:
— Älä
lörpöttele! Sinähän olet Kakon Henteri etäkyIästä! Kyllä sinut muistan...
— Saatan olla Henteri, saatan olla Mattikin, vastasi toinen salaperäisesti myhäillen.”
----— Saatan olla Henteri, saatan olla Mattikin, vastasi toinen salaperäisesti myhäillen.”
Unto Seppäsen kannakselaistarinoista on kirjallisuustieteilijä, historioitsija ja professori Hannes Sihvo todennut seuraavasti[5]:
Jos joidenkin myllytuvassa kerrottujen tarinoiden pohjalla saattaakin häilyä jokin kansanomainen kertomus, se on kuitenkin kokenut muutoksen Seppäsen fantasioissa. Seppäsen teosta ei voi pitää tarinoittensa puolesta 'kansatieteellisenä kaskukokoelmana' vaan itsenäisenä taideteoksena.
Tämän yksittäisen tarinan kohdalla todellisuus ja fiktio ovat kuitenkin todella lähellä toisiaan. Niinpä heräsi kysymys, onko tilanne sama monien muidenkin tarinoiden? Seppäsen kuvaus Matti Vasarasta ja hänen seläntakaisestaan sisältää runsaasti halveksivia ja asenteellisia kielikuvia lestadiolaisista ja lestadiolaisuudesta. Mutta aivan varmasti myllytuvassa ukkojen kertomana se oli sellaisia sisältänyt, joten Seppänen on vain pysynyt uskollisena tilanteelle ja mahdollisesti aikoinaan kuulemalleen tarinalle.
[1] Kirjailija ja
sanomalehtimies Unto Seppänen (1904 – 1955) oli tulenkantajien sukupolven
harvoja prosaisteja. Hänet tunnetaan ennen muuta Karjalan kannaksen huolettomien
talonpoikien ja ajuriukkojen elämänpiirin kuvaajana. Seppänen vietti
lapsuutensa ja kouluaikansa Kanneljärvellä, jonne palasi kesäisin myöhemminkin.
Olavi Paavolaisen ja Ilmari Pimiän ohella Seppänen kuului Tulenkantajien
itäiseen siipeen. Seppäsen on todettu aluksi kuvanneen karjalaista maailmaansa
haaveksivan romanttisesti, sitten yhä enemmän huumorille sijaa antaen, vihdoin
kansanperinnettä muuntaen ja tallentaenkin. Sanomalehtimiehenä hän oli
toimittajana Helsingin Sanomissa 1930 – 1933 ja Kouvolan Sanomien
päätoimittajana 1933 – 1950. Seppänen sai kolme kertaa Suomen
Kirjallisuusseuran palkinnon sekä myös kolme kertaa Valtion
kirjallisuuspalkinnon.
[2] Kirjailija Unto Seppäsen vuosina 1945—46
ilmestyneet Myllytuvan tarinoita ja sen
jatko-osa Myllykylän juhlaa, ovat kannakselaiselämän kirjallisia muistomerkkejä. Kyseiset kirjat
liitettiin vuonna 1955 yhdeksi niteeksi, jonka nimeksi tuli Myllytarinoita.
[3] Vanhan kannakselaiselämän kuvauksen Seppänen aloitti
tarinoimisen muodossa jo parissa 1927 ilmestyneen
esikoisensa Taakankantajien novellissa,
'Saareen' ja 'Viimeinen
mohikaani', tai kokoelman Jumala kulkee, 1929, novelleissa
'Hei hevonen!' ja 'Eläköön Pingviiniä - - kuolema merisioille!'. Myllytarinoiden piirteitä on myös jo Iloisten
ukkojen kylässä, 1927, Pyörivässä seurakunnassa, 1930 ja Särkyneessä
nimikilvessä, 1935. Synnin miilussa, 1941, ovat
koolla samanlaiset ukkokollektiivit kuin
Myllytarinoissa. Kannaksen menneisyyteen lapsuuden maisemiin kohdistuva
kotiseutusarjaan kuuluvat mylly-eepoksen lisäksi myös romaanit Huoleton on
hevoseton poika, 1947, Kyynäräisen Sohvi ja kylänrieha, 1948,
ja Vieraan kylän tyttö, 1949.
[4] Seppänen on teoksensa Myllytuvan
tarinoita prologissa kuvannut, millainen on ”Seppäsen tarina”:
Tarina on kuin iloinen, pitkä kiikkulauta, jonka toinen pää häilähtelee todellisuudessa, toinen mielikuvituksen nurmien yllä. Jos tuolle laudalle istahtaa vieretysten samansattuvia ihmisiä, saattaa se huimastikin heilahdella niin että melkein pyörtyneinä lopulta pudottaudutaan todellisuuden kamaralle. Joskus taas yksinäinen kiikkuja suorittaa merkillisen uneksimishurjuuden, jossa on sanelemista kerrakseen.
Tarina on kuin iloinen, pitkä kiikkulauta, jonka toinen pää häilähtelee todellisuudessa, toinen mielikuvituksen nurmien yllä. Jos tuolle laudalle istahtaa vieretysten samansattuvia ihmisiä, saattaa se huimastikin heilahdella niin että melkein pyörtyneinä lopulta pudottaudutaan todellisuuden kamaralle. Joskus taas yksinäinen kiikkuja suorittaa merkillisen uneksimishurjuuden, jossa on sanelemista kerrakseen.
Taikka on sitten tarina kuin lentäväinen lintu,
joka ryöpsähtää yllättäen jostakin ovenaukaisusta, räpistelee hetkisen tuvan
aurinkoikkunoita vasten, kiertää hämärässä lakeisessa, kunnes tempautuu äkisti
ilmavirrassa takaisin ulos. Jotakin silloin käväisi, välähti ja tupa soreasti
ilahtui. Ihmisillä on senjälkeen pitkän aikaa hyvä olla harmaiden seinähirsien
lähettyvillä.
Tarina pesii kaikkialla — vaikka esimerkiksi
myllytuvassa, jossa iso teekannu porisee punaisella arinalla, vanha tallilyhty
rattoisasti lepattaa ja iloinen viiksi naurusta vapisee kuin vemmel
matkatiellä.
[5] Sihvo 1968, 25.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti