Suomalaisvaino Ruotsissa
Suomalaisia saarnaajia pidätetty Ruotsissa
Kun suomalaiset laestadiolaisen herännäisliikkeen puhujat pastori Jussila ja saarnaaja Kanniainen olivat äskettäin Ruotsin suomalaisten keskuudessa pitämässä hartauskokouksia, pidättivät Ruotsin viranomaiset heidät äkkiarvaamatta Karungissa, josta vangitut kuletettiin vartioituina Haaparannalle rajakomendantin luo, jonka toimesta miehet viipymättä passitettiin Tornioon, missä sattumalta ruotsin puolelta kotoisin olevat uskonveljet, tuntien syvää suuttumusta tapauksen johdosta, kehoittivat saarnaajia kaikesta huolimatta saapumaan Ruotsin suomalaisseuduille saarnaamaan.
Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun uskonnolliset sortotoimenpiteet tällä tavalla kohdistuvat Ruotsin suomalaisiin, sille vieraskielisen ja tylyn virkamiehistön puolelta.
Suomalaisia saarnaajia pidätetty Ruotsissa
Kun suomalaiset laestadiolaisen herännäisliikkeen puhujat pastori Jussila ja saarnaaja Kanniainen olivat äskettäin Ruotsin suomalaisten keskuudessa pitämässä hartauskokouksia, pidättivät Ruotsin viranomaiset heidät äkkiarvaamatta Karungissa, josta vangitut kuletettiin vartioituina Haaparannalle rajakomendantin luo, jonka toimesta miehet viipymättä passitettiin Tornioon, missä sattumalta ruotsin puolelta kotoisin olevat uskonveljet, tuntien syvää suuttumusta tapauksen johdosta, kehoittivat saarnaajia kaikesta huolimatta saapumaan Ruotsin suomalaisseuduille saarnaamaan.
Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun uskonnolliset sortotoimenpiteet tällä tavalla kohdistuvat Ruotsin suomalaisiin, sille vieraskielisen ja tylyn virkamiehistön puolelta.
Kokosin uutiselle lisää taustaa. Päälähteenä oli Pekka Tapanisen väitöskirja Oskari Heikki Jussila (1888 - 1955) Lestadiolaispappi, toimen ja näkyjen mies.
-----
Lestadiolaisen herätysliikkeen alkuajoista lähtien
heräysliike ei ollut piitannut valtakunnan rajoista, Liikkeen saarnaajat sekä
seuraväki kulki suhteellisen vapaasti maasta toiseen. Kansallisuusaatteen nousu
merkitsi myös Ruotsissa sitä että 1800-luvun lopulla pyrittiin suomenkielinen
väestö sitomaan tiiviimmin ruotsalaisen yhteiskuntaan sekä kulttuurisesti että
kielellisesti. Tässä kansakoululaitoksella oli keskeinen rooli. Suomen
itsenäistyminen ilmeisesti vain lisäsi Ruotsin valtion ja sen virkamiesten
pyrkimyksiä sitoa paikallinen väestö entistä tiukemmin muuhun yhteiskuntaan ja
ruotsalaistaa se. Näille pyrkimyksille muodosti lestadiolainen herätysliike
merkittävän tulpan. Lestadiolaisseuroissa saarnattiin pääosin suomeksi ja usein
vierailevat saarnamiehet tulivat rajan takaa idästä. Lisäksi Pohjois-Ruotsin
lestadiolaisseuduille levisivät herätysliikkeen suomenkieliset laulu- ja
hartauskirjat, aikakauslehdet ja postillat.
Muutamat lestadiolaisen herätysliikkeen johtohenkilöt,
lähinnä liikkeessä mukana olevat papit, olivat vahvasti suomalaisuusaatteen
innoittamia. Yksi heistä oli Kuivaniemen kirkkoherra Oskari Heikki Jussila. Hänen
yhteiskunnallisen kiinnostuksen kohteeksi nousi 1910-luvun viimeisenä vuotena
niin sanottu "Länsipohja-kysymys". Sen tarkoituksena oli vahvistaa
Pohjois-Ruotsin suomalaisväestön kansallistuntoa. Tavoitteen käytännöllistä
toteuttamista varten pidettiin Torniossa vuoden 1919 tammikuussa Länsipohjan
toimikunnan perustamiskokous. Kokoukseen osallistujat olivat Peräpohjolan
opiston ja keskeisten Länsi-Lapin opetus- ja kulttuurielämän järjestöjen edustajia.
Heidän ymmärryksensä mukaan Ruotsin Länsipohjan alueella oli käynnissä
suomalaisväestön ruotsalaistaminen, minkä johdosta Suomesta käsin oli syytä
ryhtyä ideologiseen vastatoimintaan. Toimikunta ottikin tehtäväkseen suunnitella
ja toteuttaa fennomaanista valistustyötä Pohjois-Ruotsin suomalaisväestön
keskuudessa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että tuli löytää Ruotsin puolelta
suomalaismielisiä vaikuttajayksilöitä, hankkia oppilaita Ruotsista Suomen
kansanopistoihin sekä levittää Ruotsiin suomenkielisiä lehtiä ja kirjoja.
Kotimaa 7.12.1920 |
Länsipohjan toimikunnan toivomaa pitkää Pohjois-Ruotsin
matkaa Jussila ei vielä vuonna 1920 tehnyt. Ensimmäisen maailmansodan aikana
rajavalvonta oli kiristynyt ja lestadiolaisten maiden rajat ylittävä
seuratoiminta vähentynyt. Lisäksi kiista Ahvenanmaasta vaikeutti entistä
enemmän kanssakäymistä.
Oskari Heikki Jussilan pelko "mustalle listalle" joutumisesta ei ollut aiheeton. Nimittäin, kuten oheisessa lehtiuutisessa kerrotaan marraskuun alussa vuonna 1920 ruotsalaiset poliisit pidättivät saarnamatkalla Ruotsin Karungissa Oskari Heikki Jussilan (pidätetty olikin hänen isänsä Heikki Jussila!) ja keminmaalaisen saarnaajan Juho Kanniaisen. Heidät kuljetettiin rajan yli Tornioon. Paikallinen sanomalehti Pohjolan Sanomat ja kirkollinen lehti Kotimaa otsikoivat uutisen Jussilan ja Kanniaisen passittamiseta rajan yli näinkin räväkästi: "Ruotsalaisten virkamiesten hävyttömyys huipussaan!"
Kotimaa-lehti kirjoitti seuraaavassa numerossaan (leike ohessa) laajasti Länsipohjan suomenkielisen väestön asemasta sen jouduttua voimakkaiden ruotsalaistamistoimenpiteiden kohteeksi.
Oskari Heikki Jussilan pelko "mustalle listalle" joutumisesta ei ollut aiheeton. Nimittäin, kuten oheisessa lehtiuutisessa kerrotaan marraskuun alussa vuonna 1920 ruotsalaiset poliisit pidättivät saarnamatkalla Ruotsin Karungissa Oskari Heikki Jussilan (pidätetty olikin hänen isänsä Heikki Jussila!) ja keminmaalaisen saarnaajan Juho Kanniaisen. Heidät kuljetettiin rajan yli Tornioon. Paikallinen sanomalehti Pohjolan Sanomat ja kirkollinen lehti Kotimaa otsikoivat uutisen Jussilan ja Kanniaisen passittamiseta rajan yli näinkin räväkästi: "Ruotsalaisten virkamiesten hävyttömyys huipussaan!"
Kotimaa-lehti kirjoitti seuraaavassa numerossaan (leike ohessa) laajasti Länsipohjan suomenkielisen väestön asemasta sen jouduttua voimakkaiden ruotsalaistamistoimenpiteiden kohteeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti