Venäjän keisarinna Katariina II käynnisti Venäjällä koulu-uudistuksen, jonka vaikutukset heijastuivat Lappeenrantaankin |
Venäjän keisarinna Katariina II tapasi vuonna 1780 Itävallan keisarin, jolloin
keskustelun aiheena olivat myös kouluasiat. Vierailu johti siihen, että
keisarinna päätti ottaa Venäjällä käyttöön samanlaisen koulujärjestelmän, joka oli
astunut voimaan Itävallassa vuonna 1774. Hän asetti sitä valmistelemaan
vuonna 1782 koulutoimikunnan. Vuonna 1783 annettiin kouluasetus, joka täsmensi
koulupolitiikkaa Itämeren maakunnissa ja Viipurin kuvernementissä. Venäläisen
koulutoimikunnan sijaan perustettiin niitä varten erityinen saksalainen
keskusvirasto, kouluhallitus. Yleisvaltakunnallisen koulujen perustamisohjelmaan kuului, että
kuvernementin pääkoulusta käsin oli avattava pieniä kouluja muihin kaupunkeihin.
Kuhunkin piirikuntakaupunkiin oli uuden koululain mukaan asetettava koulun
johtaja ja tarkastaja. Lappeenrannassa ei sellaista tosin ollut ilmeisesti koko
1700-luvun lopulla lainkaan.
Saksalainen kouluhallitus lähetti jo vuonna 1786 Vanhan Suomen koulujen uudistussuunnitelman. Sen mukaan Viipurin pääkouluun tulisi viisi, Haminaan kolme ja Käkisalmeen yksi tai kaksi luokkaa. Sen sijaan Lappeenrannassa ja Savonlinnassa koulut jäisivät vain alkeisoppilaitoksiksi. Kun koulut seuraavana vuonna käynnistyivät, Lappeenranna koulu toteutettiin, ei suinkaan alkeisoppilaitos vaan 2-luokkainen pieni koulu.
Lappeenrannalle tämän normaalikouluksi nimetyn koulumuodon käynnistyminen oli edistysaskel verrattuna pedagogiokauteen. Koulun oppilasmäärä kasvoi, opettajia oli kaksi kuten luokkiakin. Lappeenrannan normaalikoulu aloitti toimintansa 29.3.1788. Normaalikoulun käynnistyminen merkitsi opetuskielen muuttumista. Kun pedagogioissa kielenä oli ollut suomi ja ruotsi, opetus tapahtui nyt saksaksi ja venäjäksi. Koululaki määritteli tarkasti opetuksen sisällön. Opetustunteja oli viikossa 30. Lappeenrannan normaalikoulun toiminta oli edellisten koulujen tapaan katkonaista ja opetus välillä laadutonta. Vuosina 1788 – 1805 koululla oli seitsemän eri saksanopettajaa ja yhtä monta eri henkilöä venäjän opettajana. Vuonna 1803 kouluun saatiin ahkera ja taitava pedagogi, kun tehtävään ryhtyi antrealaisen maanmittarin poika Jakob Aleksander Stråhlman.
Saksalainen kouluhallitus lähetti jo vuonna 1786 Vanhan Suomen koulujen uudistussuunnitelman. Sen mukaan Viipurin pääkouluun tulisi viisi, Haminaan kolme ja Käkisalmeen yksi tai kaksi luokkaa. Sen sijaan Lappeenrannassa ja Savonlinnassa koulut jäisivät vain alkeisoppilaitoksiksi. Kun koulut seuraavana vuonna käynnistyivät, Lappeenranna koulu toteutettiin, ei suinkaan alkeisoppilaitos vaan 2-luokkainen pieni koulu.
Lappeenrannalle tämän normaalikouluksi nimetyn koulumuodon käynnistyminen oli edistysaskel verrattuna pedagogiokauteen. Koulun oppilasmäärä kasvoi, opettajia oli kaksi kuten luokkiakin. Lappeenrannan normaalikoulu aloitti toimintansa 29.3.1788. Normaalikoulun käynnistyminen merkitsi opetuskielen muuttumista. Kun pedagogioissa kielenä oli ollut suomi ja ruotsi, opetus tapahtui nyt saksaksi ja venäjäksi. Koululaki määritteli tarkasti opetuksen sisällön. Opetustunteja oli viikossa 30. Lappeenrannan normaalikoulun toiminta oli edellisten koulujen tapaan katkonaista ja opetus välillä laadutonta. Vuosina 1788 – 1805 koululla oli seitsemän eri saksanopettajaa ja yhtä monta eri henkilöä venäjän opettajana. Vuonna 1803 kouluun saatiin ahkera ja taitava pedagogi, kun tehtävään ryhtyi antrealaisen maanmittarin poika Jakob Aleksander Stråhlman.
Normaalikoulun oppilasmäärä vaihteli melkoisesti. Vuonna
1788 koulussa oli 35 oppilasta, vuonna 1797 oppilaita oli 14, vuonna 1801 heitä
oli 30 (joista puolet tyttöjä) ja vuonna
1805 oppilasmäärä oli 38 (tyttöjä 13). Kouluun
hakeutuneet oppilaat olivat pääosin virkamiesten ja alempien porvariryhmien
jälkeläisiä. Poikaoppilaat tulivat huomattavasti useammin porvarikodeista, kun
taas tyttöoppilaat olivat useimmiten virkamiesperheistä.
Lappeenrannan normaalikoulu sijoitettiin todennäköisesti aluksi vuonna 1782 uudestaan rakennettuun pedagogion huoneistoon ja myöhemmin valtion vuonna 1797 rakennuttamaan koulutaloon. Se sijaitsi linnoituksen pohjoisosassa sen pääkadun länsipuolella. Kaupungille määrättiin koulumaksuksi aluksi 210 ruplaa, mutta vuonna 1802 maksu oli noussut jo 575 ruplaan. Saksan opettajan palkkaan meni 275 ruplaa, venäjän opettaja sai 200 ruplaa ja sata ruplaa varattiin muihin menoihin. Lappeenranta selvisi kuitenkin hyvin nousseista maksuista, kun sen sijaan Savonlinnalla ja Käkisalmella oli suuria vaikeuksia.
Lappeenrannan normaalikoulussa antoi saksanopettaja opetusta
lukemisessa, raamatunhistoriassa, historiassa, latinassa, katekismuksessa,
kirjoituksessa, kieliopin ja laskennon alkeissa. Opiskelijoille teroitettiin
ihmisen oikeuksia ja velvollisuuksia ja opetettiin siis myös jonkinlaista yhteiskuntaoppia.
Sitä varten oli erityinen oppikirjakin, jonka terveysopillisessa osassa muun ohella
käsiteltiin myös sukupuoliasioita; sisälsipä kirja ohjeita siitäkin, kuinka oli
käveltävä, seisottava, tervehdittävä ja pukeuduttava. Kyseinen kirja oli
lapsille erittäin vaikeatajuinen.
Katariina II:n pystyttämää koululaitosta on arvosteltu
ankarasti. Itä-Suomen koulujen erikoistuntija Mathias Akiander totesi, että
siinä toimineet opettajat olivat yleensä heikkoja ja heidän opetusmenetelmänsä
puutteellisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti