Lappeenrannan kaksiopettajainen ja kaksiluokkainen
piirikoulu muutettiin yksiluokkaiseksi alkeiskouluksi vuonna 1814. Piirihallinnon
ja linnoituksen lakkauttamisen seurauksena Lappeenrannan asema oli muuttunut. Sen
sijaan Haminassa ja Savonlinnassa piirikoulut jatkoivat kaksiluokkaisina. Koulutuksen
järjestämiskomitean mielestä oli parempi, että läänissä oli muutamia
hyvinvoivia kouluja kuin useita oppilaspulassa kituvia pikkukouluja. Alkeiskoulun
kuluista vastasi valtio, mutta kaupungin piti tarjota opettajalle vapaan asunto.
Alkeiskouluun tullessa oppilaiden oli osattava lukea ja kirjoittaa. Opetusohjelmaan
kuuluivat uskonto, laskento, saksa, venäjä, latinan alkeet, maantieto, piirustus
ja kaunokirjoitus. Opetus tapahtui saksaksi, mutta sen lisäksi koulussa
käytettiin ruotsia, venäjää ja ehkä suomeakin.
Koulun opettajat vaihtuivat usein 1810-luvulla. Keväällä 1814
sitä hoiti A. F. Ahlberg, joka siirtyi sittemmin hatuntekijäksi Haminaan. Syyspuolella
toimi opettajana 18-vuotias Lemin maanmittarin poika Emanuel Fiathan, joka
menehtyi marraskuussa keuhkotautiin. Häntä seurasi luutnantti Johan Haweman, joka
oli tehtävässä lukuvuoden loppuun 1817. Lukuvuonna 1817 – 1818 tehtävää hoiti
postimestari C. H. Londen ja seuraavana lukuvuonna hänen veljensä Fredrik
Londen. Vakinainen ja pätevä opettaja koululle saatiin 6.6.1819 jolloin
opettajaksi tuli Anders Johan Saelan (1795 – 1841). Hän hoiti seuraavasta
keväästä alkaen myös kehruuhuoneen saarnaajan virkaa. Hän oli vuonna 1795
syntynyt papinpoika Antreasta. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1816. Saelan
hoiti opettajaan tehtävää uskollisesti aina vuoteen 1836, jolloin hänet
nimitettiin Jämsän kirkkoherraksi. Saelanin tulo merkitsi koulun lähentymistä
muun Suomen koulumuotoihin ja läheisiä suhteita kirkkoon.
Alkeiskoulussa opettajia oli siis ainoastaan yksi. Kurinpito
ja opetustapa saattoivat toisinaan olla hyvinkin yksioikoisia. Juhani Ahon
vuonna 1901 kirjoittamassa Suomen rahapajanjohtajan August Fredrik Soldanin
elämäkerrassa tämä muisteli opettajaansa Anders Johan Saelania seuraavasti:
Lappeenrannassa pantiin poika pastori Saelanin kouluun, jossa kuria ajan tavan mukaan ylläpidettiin etupäässä tukkapöllyllä ja päänkoputuksella. Kun ei poika voinut oikein ääntää saksalaista sch-äännettä, paukutettiin hänen päätään pöydän laitaan, johon otsa silloin parahiksi ulottui. Opintiensä ensi taipaleesta oli hänellä siis vaan kauhu muistona, joka lopuksi kasvoi niin suureksi, että hänet kerran täytyi väkisin kantaa kouluun.
Lappeenrannassa pantiin poika pastori Saelanin kouluun, jossa kuria ajan tavan mukaan ylläpidettiin etupäässä tukkapöllyllä ja päänkoputuksella. Kun ei poika voinut oikein ääntää saksalaista sch-äännettä, paukutettiin hänen päätään pöydän laitaan, johon otsa silloin parahiksi ulottui. Opintiensä ensi taipaleesta oli hänellä siis vaan kauhu muistona, joka lopuksi kasvoi niin suureksi, että hänet kerran täytyi väkisin kantaa kouluun.
Lappeenrannan alkeiskoulu toimi saksankielisenä 1814 - 1842,
jona aikana siellä opiskeli noin 200 oppilasta. Vuonna 1842 koulun nimi muuttui
ala-alkeiskouluksi ja opetuskieleksi vaihtui ruotsi. Sellaisena se vaikutti
useita vuosikymmeniä pääasiassa vanhaa opetussuunnitelmaansa noudattaen. Koulun valvojan, rovasti Stråhlmanin kertomuksen mukaan
vuonna 1824 oli koulussa 20 oppilasta. Heistä useimmat olivat paikallisten
virkamiesten poikia. Myös kaupungin venäläisten asukkaiden pojat kävivät
alkeiskoulua. Vuonna 1827 oppilaita oli enää vain 15. Yhteensä Lappeenrannan
alkeiskoulussa oli oppilaita vuoteen 1842 mennessä 225. Tämä tarkoittaa
keskimäärin kahdeksaa oppilasta vuosittain. Pojat olivat iältään seitsemästä
vuodesta hieman toiselle kymmenelle.
Vuonna 1843 annettu lukio- ja koulujärjestys yhtenäisti
Vanhan Suomen ja muun Suomen koululaitokset.
Uudet oppikoulumuodot tulivat olemaan ala- ja yläalkeiskoulu sekä lukio.
Tyttökoulujen perustaminen herrasväen tyttärille sallittiin. Ala-alkeiskoulu
tuli olemaan vaatimaton perustietoja opettava koulu. Se oli ainoa koulu
pikkukaupungeissa ainoa ja suuremmissa kaupungeissa kansanopetuskoulun ja
ylempien oppikoulujen pohjakoulun välimuoto. Yläalkeiskoulu oli neliluokkainen,
entisten triviaalikoulujen työn jatkaja. Oppikoulu pysyi edelleen kirkon
alaisena. Uudistuksessa pyrittiin
vähentämään latinan ylivaltaa ja lisäämään luonnontieteiden opetusta. Hyvistä
aikeista huolimatta uudistus osittain epäonnistui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti