Leiri, Lönnrotinkatu, Yhteiskoulun ja Lönnrotin kansakoulun rakennukset; kuvattu
Nikolainvalleilta.
|
Lappeenrannan Yhteiskoulun jalkapallojoukkue vuonna 1946. Kuva: Lappeenrannan museot |
Siirtoväen
lasten asema koulussa [lyseo] on monessa suhteessa vaikea, ja siksi koettaa
koulun opettajakunta parhaansa mukaan
helpoittaa heidän koulunkäyntiään. Useimmat
näistä siirtoväkeen kuuluvista ovat menettäneet kaiken
omaisuutensa, ja siksi tuottaa esimerkiksi uusien kirjojen hankkiminen heille
voittamattomia vaikeuksia. Kesällä järjestettiin koulussamme kirjakeräys, mutta se ei tuottanut
niin hyvää tulosta kuin olisi toivottu. Ja nyt on kaikki kirjat jaettu. Siksi
koulu vetoaa jälleen kaupunkilaisiin ja pyytää heitä vielä kerran käymään
läpi kirjastonsa.
Etelä-Saimaa 3.8.1940 |
Poikalyseon
toiminta ei alkanut suotuisissa merkeissä. Koulun laajennus ja korjaustyöt olivat syyskuun alussa niin pahasti kesken, että opiskelu voitiin aloittaa vasta 6.9.1939.
Rakennustöiden lopputarkastus
pidettiin 7.10.1939 ja vajaa viikko myöhemmin lähestyvä talvisota heijastui koulun toimintaan.
Koulurakennus otettiin puolustuslaitoksen käyttöön 12.10. ylimääräisten
kertausharjoitusten takia. Lukukauden työtä jatkettiin uudestaan
15.11. alkaen. Sodan alkaminen tuli kuitenkin yllätyksenä kouluyhteisölle. Abiturientit olivat
Arvo E. Vennon historiantunnilla, kun kuultiin ilmahälytyssireenien soivan. Koululaiset laskettiin
koteihinsa. Yläluokkien pojat kuuluivat
suojeluskunnan poikaosastoon, ja he lähtivät aiemmin määrättyihin tehtäviinsä. Myös tytöillä oli omia maanpuolustuksellisia tehtäviä. Lappeenrantaa
pommitettiin toisena sotapäivänä, jolloin koulupojat
tulittivat kivääreillään kirkon valleilta matalalla lentäviä pommikoneita.
Koulurakennus oli puolustuslaitoksen käytössä seuraavaan syksyyn asti. Koulu oli sotilaiden
majoituspaikkana, siirtoväen huoltopisteenä ja sotilassairaalana. Koulurakennus selvisi
pommitukset ikkunoiden särkymisillä ja putkivaurioilla. Yksi pommi putosi puisen
voimistelurakennuksen nurkalle. Kouluhallituksen suunnitelmissa oli typistetyn
kevätlukukauden järjestäminen oppikouluissa
touko-kesäkuussa. Tämä ei kuitenkaan
onnistunut koulukiinteistöjen ollessa edelleen
muussa käytössä. Huhtikuun lopulla
opetusministeriö päätti, että oppikouluissa koulutyötä jatketaan vasta 1.8.1940 alkaen. Abiturientit,
joita oli 26, saivat lukion päästötodistukset toukokuun lopussa 1940. Heidät julistettiin ylioppilaiksi ilman kirjoituksia
ylioppilaiksi Lappeenrannan kirkon seurakuntasalissa. Muille luokille järjestettiin Lappeenrannan oppikouluissa
tiivistetty kevätlukukausi 1.8. -
23.9.1940. Oppilaat Heikoimmat oppilaat jätettiin luokalleen kertaamaan oppimaansa ja muut siirrettiin ehdoitta
seuraavalle luokalle. Lyseon lehtorin Toivo Lehtovaaran mukaan oppilaat eivät poteneet motivaatio-ongelmia, vaan olivat
innolla ”juonessa” mukana. Varsinainen syyslukukausi aloitettiin
vuonna 1940 lokakuun alussa. Luovutetun Karjalan oppikouluista siirtyneet
oppilaat nostivat oppilasmäärän 552:een. Heitä siirtyi koulun oppilaiksi varsinkin Viipurista ja
Terijoelta. Opetustilat riittivät, koska laajennuksessa
oli koululle saatu uusia luokkatiloja.[2]
Välituntinäkymä Taikinamäen
koulun pihalta. Lappeenrannan tyttölyseon tunneista merkittävä osa pidettiin Taikinamäen koululla ennen oman koulurakennuksen valmistumista vuonna 1951. Kuva: LKA. |
Lappeenranta evakuoitiin kaksi kertaa
jatkosodan aikana, ensin kesällä 1941 ja uudestaan niin’ikään kesällä 1944.
Lyseot avasivat ovensa sotavuosina myöhään, vasta loka-marraskuussa. Lukuvuonna
1941 – 1942 oli lyseon opettajista 4 ja oppilaista 46 suorittamassa
asepalvelustaan. Koska koulurakennus oli osittain puolustusvoimien käytössä,
alkoi koulu syksyllä keskikoululuokkien osalta vasta 3.11. ja lukioluokilla
1.12. Heinäkuun alussa vuonna 1944 Lappeenranta pakkoevakuoitiin, jolloin
keskeisin koulun irtaimisto ja opetusmateriaali siirrettiin Loimaalle.
Tarkoitus oli aloittaa Lappeenrannan lyseon toiminta sikäläisen yhteiskoulun
yhteydessä. Majoitusvaikeuksien vuoksi tämä ei näyttänyt kuitenkaan onnistuvan
ja niinpä koulun toimintaa oltiin jo keskeyttämässä. Välirauhan solmiminen
syyskuussa 1944 peruutti kuitenkin suunnitelmat. Vaunupulan vuoksi koulun
kalusto saatiin hitaasti takaisin Lappeenrantaan ja puolustusvoimat luovuttivat
käyttämänsä tilat vasta marraskuussa. Vain kahdeksas luokka pääsi aloittamaan
marraskuun alussa, muut lukioluokat 13.11 ja keskikoululaiset aloittivat
syyslukukauden 20. marraskuuta. Kesän kiivaissa taisteluissa menehtyi tai
katosi viisi koulun oppilasta. Lyseo joutui jakamaan opetustiloja sekä tyttölyseon
että Lappeenrannan keskikoulun (Vuoksen keskikoulu) kanssa vielä vuosia sotien
jälkeen.[3]
Naamiaisasuisia tanssijoita
Yhteiskoulun 60-vuotisjuhlissa. Kuva: Lappeenrannan museot/Wolkoffin museo. |
Tilanahtaus lyseon koulurakennuksessa kesti 1950-luvun alkuun asti, jolloin tyttölyseo sai oman rakennuksensa. Oppilasmäärä oli noin 1000:n oppilaan paikkeilla ja luokkia oli vuosittain 27 - 28. Kokonaan omaan käyttöönsä lyseo sai koulurakennuksensa syyslukukauden 1951 alusta lähtien. Luokkahuoneiden tarve oli kuitenkin edelleen lukion monien linjojen takia niin suuri, että koulutalo alkoi käydä ahtaaksi. Nimestään huolimatta poikalyseo hyväksyi sotien jälkeen oppilaikseen muutamia tyttöoppilaita. Valtioneuvosto velvoitti koulun hyväksymään tyttöjä lukion alkavalle luokalle syksyllä 1950. Nämä oppilaat tulivat pääasiassa Lappeenrannan keskikoulusta, josta tytöt eivät päässeet erilaisen lukusuunnitelman takia tyttölyseon lukioon. Sodanjälkeisinä vuosina ei voitu joka vuosi järjestää opetussuunnitelman mukaista poikien veistonopetusta ennen vuotta 1948. Tällöin saatiin Lönnrotin kansakoulun veistoluokka vuokrattua muutamaksi viikkotunniksi. Syksyllä 1960 Lappeenrannan lyseosta tuli nimensä mukainen kahdeksaksi seuraavaksi vuodeksi. Lyseossa opiskelivat noina vuosina pelkästään pojat. Tyttöjen jäädessä pois oli lyseossa 628 poikaa ja 20 luokkaa. Valtion toivottiin rakentavan iäkkäälle, ahtaudesta kärsivälle opinahjolle uuden koulurakennuksen. Tässä petyttiin ja koulu sai rahoituksen ainoastaan mittavaan peruskorjaukseen vuosina 1959 – 1960.[4]
Strengell 2009,
12; Etelä-Savo 2.4.1938.
Eduskunnan sivistysvaliokunta vieraili Lappeenrannassa. 14.4.1938.
Opetusministeri suhtautui suopeasti Lähetystöön, joka ehdotti
Lappeenrannan Yhteiskoulun ottamista valtiolle; 9.6.1938. Lappeenrantaan
perustettavan uuden oppikoulun huoneistokysymys; 16.6.1938. Valtuusto hyväksyi uuden oppikoulun huoneisto ja
tonttikysymyksen; 20.8.1938. Uusi valtion oppikoulu Lappeenrantaan; 11.3.1939.
Valtion poika- ja tyttölyseot Lappeenrannassa
ensi syksystä lähtien. 5.9.1939. Upea ”tietolinna” pian valmis; Herranen 1989, 268; Sallinen 1992,
Ohela 2009,
36-37; Etelä-Saimaa 16.4.1940.
Oppikoulujen aloittamisen esteenä monet vaikeudet;
27.4.1940. Oppikoulujen työkausi alkaa vasta
elokuun 1 päivänä; 25.5.1940. Uusia
ylioppilaita nimitettiin Lappeenrannan lyseossa 26; 3.8.1940. 715 oppilasta
Lappeenrannan oppikouluissa; 21.9.1940. Kaksikuukautinen lukuvuosi päättyy Lappeenrannan oppikouluissa tänään. Lukuvuoden 1940 – 1941 oppilasluettelon mukaan koulun oppilaista
107:llä oli kotikuntana
luovutetun alueen kunta. Heistä 33 oli Viipurista ja 23
Terijoelta. Lappeenrannan lyseon kertomus vuodelta 1940 – 1941.
[3] Lappeenrannan lyseon vuosikertomukset 1941 – 1945. Sallinen 1992, 20 –
22. Taisteluissa surmansa saivat 6. luokan oppilas Pauli Imeläinen, 7. luokan
oppilas Eero Serenius, 8. luokan oppilas Heikki Vartiainen. Lisäksi 8. luokan
oppilas Jorma Mustonen katosi taisteluissa ja 6. luokan oppilas Raija Tulkki
sai surmansa työvelvollisuutta suorittaessaan Elisenvaaran aseman pommituksessa
kesäkuussa 1944.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti