Maassamme järjestetään maaliskuussa eduskuntavaalit. Keulapaikkaa gallupeissa pitää lestadiolaistaustaisen Juha Sipilän johtama
Keskustapuolue. Puoluepoliittisen toiminta pääsi maassamme vauhtiin 1900-luvun ensimmäisinä vuosina. Osallistuminen siihen askarrutti myös lestadiolaisia. Akuutiksi aiheen tekivät ensimmäiset maassamme pidetyt yksikamarisen eduskunnan vaalit vuonna 1907. Aluksi liikkeen piirissä oli kahdenlaista ilmaa puoluepoliittiseen toimintaan osallistumisesta. Osa olisi halunnut jättäytyä kokonaan sen ulkopuolelle. Alla artikkeli aiheesta, jossa
tarkasteluajankohtana ovat siis 1900-luvun alkuvuosikymmenet:
-----
Herätysliikkeen "perustajaisän" Lars Levi Laestadiuksen ajattelussa olivat
poliittis-yhteiskunnalliset kysymykset toisarvoisia. ”Jumalan valtakunta” ja
sen menestys oli hänelle ensisijaista. Hänen mielestään kristitylle oli viime
kädessä yhdentekevää, oliko vallassa Nero vai Robespierre, ja maksoiko hän
veronsa Turkin sulttaanille vai Amerikan presidentille. Kristityn tuli
kuitenkin täyttää velvollisuutensa esivaltaa kohtaan, maksaa veronsa ja viettää
lainkuuliaista elämää.[1] Laestadiuksen mukaan yhteiskunnallisten
epäkohtien korjaamiseen apua olisi saatavissa nimenomaan uskonnollisesta herätyksestä.
Hänen mielestä politiikasta ei ollut apua yhteiskunnan parantumeiseen odotettavissa.[2]
Vaikka Laestadius ei kuulunutkaan mihinkään poliittiseen ryhmään, häntä on kai
pidettävä lähinnä konservatiivina.[3]
Laestadiuksen jättämä perintö näkyi herätysliikkeen asennoitumisessa
yhteiskuntaan ja poliittisiin puolueisiin.
”Sopiiko kristityn ottaa osaa
valtiopäivämiesvaaleihin?”
1860-luvulta alkanut nopea teollistuminen ja sääty-yhteiskunnan murtuminen asetti herätysliikkeen uuden tilanteen eteen. Lisäjännitteen aiheutti venäläistämistoimenpiteet, jotka pääsivät vauhtiin Nikolai Bobrikovin tultua vuonna 1898 Suomen kenraalikuvernööriksi. Maaseudulla yhteiskuntaluokkien välistä jännitettä lisäsi kasvava tilaton väestö. Kaupungeissa sekä taajamissa asui teollistumisen seurauksena moninkertaiseksi kasvanut teollisuustyöväestö. Sekä maaseudun tilattomat että työväestö olivat vailla poliittisia oikeuksia. Suurlakon jälkeen vuonna 1906 säädetty laki kansanedustuslaitoksesta muutti tilanteen oleellisesti. Äänioikeutettujen määrä moninkertaistui. Nyt myös lestadiolaisten suuri enemmistö sai ääni- ja ehdokkuusoikeuden ja nousi poliittiseksi vallankäyttäjäksi. Uudessa tilanteessa lestadiolaisten asennoituminen poliittisten puolueitten toimintaan tuli ajankohtaiseksi.
Näyttää
siltä, että vanhoillislestadiolainen herätysliike havahtui uuteen tilanteeseen
vasta ensimmäisten eduskuntavaalien jälkeen. Osallistuminen vaaleihin oli
esillä vanhoillislestadiolaisten vuosikokouksissa vuosina 1908 ja 1909.
Havahduttajana saattoi olla sosialidemokraattisen puolueen vahva menestys
ensimmäisissä eduskuntavaaleissa 1907. Vaikka useat liikkeen keskeiset vaikuttajat
suhtautuivat kriittisesti poliittiseen osallistumiseen, todettiin Ylivieskassa
1908 pidetyssä vuosikokouksessa: Ettei kuitenkaan ole kieltäydyttävä
kunnallisista ja valtiollisista velvollisuuksista eikä vaaleista, mutta
otettava osaa niihin ilman vihaa ja kiihkoa.[4]
Seuraavana vuonna Tornion - Haaparannan vuosikokouksessa poliittista
osallistumista käsiteltiin laajemmin ja myönteisemmin. Kaukolalainen torppari
Akseli Hokkanen esitti kokoukselle kysymyksen: Sopiiko kristityn ottaa osaa
valtiopäivämiesvaaleihin?
Käytetyissä puheenvuoroissa edellisenä vuonna osallistumiseen
kriittisesti suhtautunut kemijärveläinen Kalle Helisten totesi: Ei suinkaan
kristityt hylkää yhteiskunnallisia ja valtiollisia asioita. Tuleehan
kristittyin toki katsoa sitä, etteivät ulkonaisissakaan asioissa tukisi
perkeleen asiaa, eivätkä auttaisi pimeyttä. Helisten vetosi myös siihen, ettei Lutherkaan
hylännyt yhteiskunnallisia asioita. Samalla Helisten esitti aikaisemmin
kerrotun vertauksen lestadiolaisuudesta kahden kuoren suojaamana. Muissa
puheenvuoroissa asenne poliittiseen toimintaan oli myönteinen. Sosialismiin kokous
asennoitui erittäin kielteisesti. Vuosikokouksessa laadittiin vaaleihin
osallistumisesta loppuponsi:
Kristitty,
saa, jos tahtoo, hyvällä omallatunnolla äänestää valtiopäivämiesvaalissa, mutta
ainoastaan sitä, joka kannattaa kristinuskoa. Kristinuskon kieltäjää ei saata
mitenkään hyvällä omallatunnolla
kannattaa. Osanotto vaaleihin jääköön kunkin kristityn omantunnon
asiaksi."[5]
Tornion - Haaparannan kokous hyväksyi
vanhoillislestadiolaisten poliittisen osallistumisen. Tätä perusteltiin
esivaltateologisin perustein. Kannanotoilla lienee ollut vain vähän vaikutusta
vanhoillislestadiolaisten vaaliaktiivisuuteen, sillä äänestysvilkkaus laski
seuraavissa vaaleissa liikkeen vahvalla alueella Oulun pohjoisessa
vaalipiirissä.[6]
Esikoislestadiolaisuus
otti kantaa eduskuntavaaleihin vanhoillislestadiolaisia aikaisemmin. Yhteiskunnallisissa kannanotoissa heijastui
voimakas sidonnaisuus Ruotsin Lapin saarnaajiin. Lapista kysyttiin neuvoja
suhtautumisessa työväenliikkeeseen, ammattiyhdistystoimintaan ja
sosialidemokratiaan.[7]
Kun ensimmäiset eduskuntavaalit järjestettiin 15 -16.3.1907, pohti liikkeen
johto niihin osallistumista. Esikoislestadiolaisten saarnaajien kokous teki
asiasta päätöksen:
Yksimielinen päätös oli viimein se, että kristittyjen tulee ottaa osaa vaaleihin siinä mielessä, että sen kautta edesautetaan laillista yhteiskuntajärjestystä. Toiseksi sillä nimenomaisella määräyksellä, että kristittyjen tulee kannattaa vanhasuomalaista puoluetta ja ainoastaan sen puolueen ehdokkaille antaa äänensä. Tämä tulee tiedoksi antaa kristityille kaikkialla maassamme.[8]
Huolimatta yksityiskohtaisen tarkoista
äänestysohjeista nousi päätöstä vastaan oppositio Karjalassa. Erityisesti
esikoislestadiolaisuuden johtava saarnaaja, viipurilainen Antti Kolehmainen, ei
pitänyt äänestämistä tarpeellisena. Kristittyjen ei tullut kantaa vierasta
iestä yhdessä ”uskottomien” kanssa. Kolehmainen sai tukea mielipiteilleen
Amerikan johtavilta esikoissaarnaajilta. Hän kirjoitti edellisenä vuonna
Suomessa kierrelleelle amerikkalaiselle esikoissaarnaaja Olli Matoniemelle.
Tämä vastasi kirjeessään: Koska jokainen ajaa takaa ainoastaan oman
puolueensa etua, ja siis kaikki ovat väärintekijöitä, niin se on parasta
kristityille, etteivät eninkään mene äänestämään, vaan pysyvät niistä pois. Matoniemen kirjeen saatuaan Kolehmainen moitti
niitä esikoislestadiolaisia, jotka äänestivät edus-kuntavaaleissa vaatien
heiltä ”parannusta”.[9]
Kolehmaisen käsitystä asettuivat vastustamaan saarnaajat Niklas Milén ja Juho
Ahonen. Samalla alkoi esikois-lestadiolaisuudessa ilmetä kaksijakoista suhtautumista
äänestämiseen kaikkialla maassa. Erimielisyyksien selvittämiseksi lähetettiin
riidan keskeiset osapuolet Antti Kolehmainen, Juho Ahonen, Niklas Milén ja Juho
Ihalainen Ruotsin Lappiin. Kriisi ratkaistiin Jellivaaran joulukokouksissa
1907.[10]
Voitolle pääsi vaaleille myönteinen
kanta. Saarnaaja Peder Fjelldal esitti närkästyksensä siitä, ettei neuvoa oltu
kysytty heiltä vaan Amerikasta. Hän pai-notti, että mahdolliset erimielisyydet
tulisi tutkituttaa ”esikoislestadiolaisten seurakunnan” edessä: Miksi
menitte kysymään neuvoa Amerikasta? Vai eikö ne neuvot kelpaa, joita teille on
annettu tähän asti Ruotsin Lapista. Teidän kaikkien olisi tullut seisoa
yksimielisenä sen teidän ensimmäisen koetellun neuvon päälle, sittenkin vaikka
se olisi alkanut teille jollekin tuntua väärältä, siihen asti, kun asiat
tutkitaan Esikoisten seurakunnan edessä.
Peder Fjeldal otti myönteisen kannan vaaleihin osallistumiseen: Totta
vissiin kristittyin tulee edes auttaa esivaltaa, joka voimassa pitää
kristilliset lait, ja rukoilla vielä sen esivallan puolesta, että me rauhassa
ja levossa saisimme elää ja kuolla.[11]
Lapin vanhimmat lähettivät
äänestyskäyttäytymistä neuvovan kirjeen Suomen esikoislestadiolaisille
31.12.1907:[12]
Niin on meillä Apostolinen neuvo siihen,
että olla alamainen esivallalle. Ja se, joka pitää oleman esivallalle kuuliainen, hänen pitää myös hänen lakia
noudattaman ja niin muodoin puolustaman sitä, koska se ei ole hyvää omaatuntoa
vastaan, vaan enempi suojelee meidän kristillisyyttämme, niinkuin teidän maassa
Suomen vanha pohjalaki sitä tekee, jonka tähden me pidämme sitä
viisautena, että te äänestyksen kautta
sen pyydätte itsellänne tallella
pysymään ulkonaiseksi suojaksi.
Huolimatta
Jellivaaran ohjeista jatkui epätietoisuus seuraavien eduskuntavaalien
yhteydessä. Käyty keskustelu ei muuttanut edellisenä vuonna otettua kantaa.[13]
Uskollisuutta esivallalle onkin pidetty esikoislestadiolaisuuden tuntomerkkinä.
Liikkeen käsityksen mukaan kristitty ei missään muodossa saanut asettua
kapinoimaan esivaltaa vastaan. Saarnaaja Joel Ahonen on todennut: Kristityt
(=esikoislestadiolaiset) ovat aina olleet valtakuntamme uskollisimmat
alamaisimmat sekä maallisessa että hengellisessä mielessä.[14]
Uudenheräyksen
keskuudessa ei käyty virallista keskustelua äänioikeuden käyttämisestä ennen
vuoden 1907 eduskuntavaaleja. Yksittäiset liikkeen vaikuttajat olivat mukana
uskonnollisten vähemmistöryhmien vaalitoimikunnassa ainakin Oulussa. Suunnan
piirissä esiintyi myös puoluetoiminnan vastus-tusta. Varsinkin saarnaaja Juho
Pyörre katsoi, ettei kristittyjen tulisi vetää yhteistä iestä
”epäuskoisten” kanssa. Hän vetosi siihen, etteivät Jeesus ja apostolitkaan
osallistuneet poliittiseen toimintaan.[15]
Poliittiseen toimintaan osallistumisesta keskusteltiin vuonna 1917 Jyväskylässä
pidetyssä ylimääräisessä kesäkokouksessa. Herätysliikkeen ja työväenliikkeen
suhdetta käsiteltäessä nousi kotkalaisen saarnaaja Emil Spetsin puheenvuorossa
esille pettymys olemassa oleviin puolueisiin sekä ajatus oman puolueen
perustamisesta, jota olisi Jeesus ohjaamassa. Perusteluna oli se, ettei kristitty
saa vetää yhtä iestä uskottomain kanssa."[16]
[1]Laestadius 1964 II, n:o 273; Talonen 2000b, 178.
[3] Talonen 2000b, 179.
[4] Vkokptk
1908, 10. Kokouksessa saarnaajat Pauli Rantala ja Kalle Helisten varoittivat poliittisista
intohimoista. Sen sijaan saarnaajat John Ryselin ja Juho Kanniainen käyttivät
osallistumiseen myönteisesti asennoituvia puheenvuoroja.
[5] Vkokptk
1909, 6, 14 -15.
[6] Talonen 1988a, 97.
[7] Talonen 1993, 32-36.
[8] VLKYJ VII, 3 – 4; VLKYJ 1972, 95. Tieto
perustuu saarnaaja Juho Ahosen muistitietoon, joka ainakin osittain pitää Jouko
Talosen käsityksen mukaan yhtä aikalaislähteiden kanssa (Talonen 1993, 36).
[9] VLKYJ
VII, 33 – 35; Lahtinen 1984, 149-150; Talonen
1993, 37.
[10]VLKYJ
VII, 34 – 35. Jellivaarassa joulupäivänä pidetyistä kokouksista oli muodostunut
esikoislestadiolaisuuden keskeisin vuotuinen tapahtuma, jonne saapuivat Pohjois-Ruotsin
saarnaajien ohella keskeisimmät saarnaajat myös Suomesta ja Norjasta. Joulukokouksissa
oli säännöllisesti edustajia myös Pohjois-Amerikan esikoisseurakunnista.
[11] VLKYJ
VII, 36.
[12] VK
II 1966, 141-142.
[13] Lahtinen
1984, 150; Talonen 1993, 39 -
40.
[14] Ahonen
1972c, 44 – 45.
[15] Raittila
1967, n:o 388; Kolk 12/1906, 187-188; 2/1907, 24; Talonen 1988a, 66-68.
[16] Kolk
13-14/1917. Pöytäkirja, tehty Suomen Lähetysseuran Laestadiolaisen Haara- osaston yleisessä
ylimääräisessä kokouksessa Jyväskylässä kesäkuun 22-23 päivinä 1917, § 4. Matti
Kyllönen on todennut väitöskirjassaan , ettei lestadiolaisuus pystynyt toimimaan
rokotteena sosialismia vastaan niillä alueilla, joissa uusiheräys sai vahvan jalansijan
(Kyllönen 1995, 120-121).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti