Maassamme järjestetään pian eduskuntaavaalit. Äänestäjien suosikkina näyttää olevan lestadiolaistaustaisen Juha Sipilän johtama Keskustapuolue. Perinteisesti on vasemmisto lestadiolaisuudessa torjuttu ja se on koettu uhkaksi uskonnon harjoittamiselle. Onko tuo traditio edelleen voimassa nopeasti muuttuneessa ja muuttuvassa maailmassa onkin jo toinen asia. Alla lyhyt artikkeli aiheesta, jossa tarkasteluajankohtana on 1900-luvun alkuvuosikymmenet:
Lestadiolaiset sosialismia kampeamassa
Lestadiolaisen herätysliikkeen kaikki haarat
ottivat kielteisen asenteen sosialismiin. Vanhoillislestadiolaisen suunnan
järjestäytymiskokouksessa lokakuussa 1906 todettiin sosialistien toimintaan
osallistumisesta ykskantaan: Sosialistiriennoista lausuttiin yleisenä
mielipiteenä, että niistä tulisi kristittyjen pysyä poissa.[1]
Sosialismiin palattiin vuosien 1908, 1909, 1917 ja 1926 vuosikokouksissa. Sosialismin
"pauloihin" joutuneelle nähtiin ainoana ratkaisuna Jumalan
evankeliumi.[2]
Sosialismi nähtiin uhkana maalliselle esivallalle. Lisäksi siinä katsottiin
vallitsevan jumalankielteinen henki. Vanhoillislestadiolaisia varoitettiin
tilaamasta sosialidemokraattisia lehtiä ja ostamasta edes puolueen arpoja.[3]
On
aivan ilmeistä, että työväenliike ja sosialismi herättivät kiinnostusta monien
vähävaraisten lestadiolaistyöläisten keskuudessa. Paikoin on merkkejä
lestadiolaisten aktiivisesta osallistumisesta työväenliikkeessä, varsinkin työväestön
organisoitumisen alkuvaiheessa. Tunnetuin lestadiolainen työväenaktiivi lienee
ollut Vilho (Vilhelm) Pylkkö[4]
(1870 – 1926) Kotkasta. Vilho Pylkkö toimi Kotkan Työväenyhdistyksessä ollen vuosina
1897 – 1899 ja 1903 yhdistyksen sihteeri. Hän osallistui kotkalaisten edustajana
Forssan puoluekokoukseen, jossa hän kuitenkin joutui wrightiläishenkisenä
oppositioon.[5]
Vilho Pylkkö oli puuhaamassa Kotkan ensimmäistä työväenlehteä, Itä-Suomen
Työmiestä. Hänet oli ajateltu lehden
ensimmäiseksi päätoimittajaksi. Kotkan maistraatti ei pitänyt Pylkköä sopivana
tehtävään, koska hänet oli muka havaittu anarkistiksi. Päätoimittajaksi
valittiin toinen henkilö, ja lehti alkoi ilmestyä säännöllisesti 2.5.1900.
Lehti edusti alkuvaiheessa kirjoituksillaan kristillissosiaalista linjaa.
Kirkolliset dogmit oltiin valmiita hylkäämään ja niiden tilalle haluttiin suuren
natsarealaisen humaanisuusaatteet ja Jeesus-uskon ylevät periaatteet.
Sosialismia julistettiin vuorisaarnan hengessä. Lehti ajoi voimakkaasti
raittiusaatetta, ja se tuki
juomalakkoliikettä. Lehden linjassa heijastui ilmeisesti
lestadiolaistaustaisen Vilho Pylkön kynänjälki. Itä-Suomen Työmiehen ilmestyminen
päättyi jo 7.11. 1900, kun lehti julistettiin julkaisukieltoon. Koko
ilmestymisensä ajan se oli kärsinyt päätoimittajan ja lehden johtokunnan
välisistä ristiriidoista.[6]
Vilho Pylkkö joutui sivuraiteille työväenyhdistyksen toiminnasta sen radikalisoituessa.
Hänet erotettiin työväenyhdistyksestä vuoden 1904 kunnallisvaalien
valmistelujen yhteydessä.[7]
Myöhemmin Vilho Pylkkö ja hänen poikansa tulivat tunnetuiksi Kotkassa vaatetusalan
tehtailijoina.[8]
Koska
pääosa esikoislestadiolaisista lukeutui 1900-luvun alussa työväestöön, oli
luonnollista, että heidän keskuudessaan heräsi mielenkiinto työväen
järjestötoimintaan. Tamperelainen Aatu Härmä tiedusteli "Lapin
vanhimpien" kantaa työväestön ammatilliseen järjestäytymiseen talvella
1903 - 1904. Vastauksessaan "vanhimmat" kielsivät osallistumisen
työväenyhdistyksiin.[9]
Suomen esikoislestadiolaiset kokivat vuoden 1905 suurlakkotapahtumat uhkana
järjestykselle. Viipurilaiset saarnaajat Antti Kolehmainen ja Aapo Marttala
totesivat Lapin "vanhimmille" lähettämässään kirjeessä 18.12.1905
maailman pauhaavan niinkuin meri, joka ei tyyntyä taida.[10]
Samoihin aikoihin lähetti saarnaaja Niklas Milén kielteisen arvion
vallitsevasta tilanteesta: Vaikka kyllä nyt väkevästi sosialistihenki eli
jumalankieltämysoppi turmelee kansaa, että näyttää kauhealta tämä aika.[11]
Esikoislestadiolaisten vasemmiston torjunta muotoutui jo ennen ensimmäisiä
eduskuntavaaleja. Sekä joukkojen liikehdintä kaduilla että suurlakko nähtiin
yhteiskunnallisen järjestyksen horjuttajina, ja ne herättivät huolta tulevaisuudesta.[12]
Uusheräyksen
asenne oli myös torjuva työväenliikkeeseen ja sosialidemokratiaan. Kolkuttajassa
huomioitiin tyytyväisenä
vanhoillislestadiolaisten Tornion - Haaparannan kokouksessa 1909 tekemät päätökset.
Sosialistinen työväenliike nähtiin kirkon- ja uskonnonvastaisena. Sen
katsottiin uhkaavan yhteiskunnallista järjestystä.[13]
Uusheränneitten keskusjärjestö esitti vuonna 1914 kannattajilleen vetoomuksen
Kolkuttajassa:
Tämä nykyinen aika asettaa Herran
omille erityisiä velvollisuuksia. Jumalattomuus ja suruttomuus
on levinnyt laajalti yli maan. Jumalan olemassaolon kieltämysoppi uhkaa lopettaa kansastamme viimeisenkin
kunnioituksen tunteen kaikkea pyhää kohtaan.[14]
Uusheräyksen
saarnaajain kokouksessa suhtautuminen työväenliikkeeseen oli esillä vasta vuonna 1917. Tällöin kotkalainen Emil
Spets esitti kysymyksen: Miten kristityn on suhtauduttava nykyiseen
työväenliikkeeseen? Herätysliikkeen
asenne oli kielteinen. Emil Spetsin puheenvuoroissa nousi esille yleinen
pettymys puolue-elämään. Hän katsoi puolueissa olevan enempi tai vähempi katkeruutta
toisia kohtaan, ja katsoi sen vuoksi, että Jumalan lapsilla tulisi
olla oma puolue. Puheenvuoroissa todettiin lisäksi, että kauhialta tuntuu
nähdä uskontunnustajan kulkemassa mielenosoituskulkueissa ja vielä ehkä
kantamassa punaista lippua.[15]
Herätysliikkeen
sisällä tunnettu huoli vasemmistoaatteen leviämisestä tuli esille liikkeen
lehdissä. Poliittinen vasemmisto nähtiin uhkana ”kristillisyydelle”.[16]
Huolimatta herätysliikkeen kaikkien haarojen kielteisestä kannasta, antoivat
liikkeen yksittäiset jäsenet vaaleissa tukensa vasemmistolle. Se, että asia oli
esillä useissa yhteyksissä, kertoo torjunnan tarpeesta. Vuoden 1909 vuosikokouksessa
saarnaaja Kalle Helisten valitti, että jotkut vanhoillislestadiolaiset olivat
liittyneet tukemaan Jumalan pilkkaajia ja äänestäneet heitä. Jouko Talonen on tutkimuksissaan löytänyt
tietoja myönteisestä suhtautumisesta työväenliikkeeseen Perhosta, Kajaanista,
Säräisniemeltä, Kemistä, Kittilästä, Oulunsalosta ja Pudasjärveltä.[17]
[1] Vkokptk 1906, § 4.
[2] Vkokptk 1908, 10; 1909, 31; 1917, 15 –
16; 1926, 8.
[3] Vkokptk 1909, 14-15, 30-31.
[4] Räätäli Vilhelm Pylkkö oli syntynyt
11.9.1870 Savitaipaleella, josta hän muutti vuonna 1887 Lappeenrantaan.
Lappeenrannassa Vilho Pylkkö oli lestadiolaisella Mikko Auvisella räätälinopissa
ja sai kisällinkirjan vuonna 1890. 1890-luvulla Pylkkö muutti Helsinkiin.
Kotkaan hän muutti vuonna 1896 perustettuaan kaupunkiin räätälinliikkeen.
Kirkonkirjat perhe siirsi Kotkaan vasta vuonna 1902 (LaKA I Bab:1, 157; Kinnunen ; Anne Partin
kirje 1.11.1996).
[5] Runeberg
1955, 282.
[6] Paronen
1963, 217 – 218.
[7] Runeberg
1955, 282.
[8] Harjunpää
1989, 25.
[9] VK II
1966, 115-116; Talonen 1993,
32-33.
[10] SLK.
Vettasjärven kok. Antti Kolehmaisen ja Aapo Marttalan kirje Ruotsin
Lapin "vanhimmille"
18.12.1905.
[11] VK II 1966, 133.
[12] Talonen
1993, 35.
[13] Kolk
4/1909, 61, 9/1909, 159; 1912, 262.
[14] Kolk 23/1914, 423-424 (Kirje
lähetysystävillemme kaikkialla).
[15] Kolk 13-14/1917. Pöytäkirja tehty Suomen
Lähetysseuran Laestadiolaisen Haaraosaston
vuosikokouksesta Oulussa 15 ja 16 päivänä maaliskuuta 1917, § 4.
[16] AS 1907,
217; SL 1922, 93 ; 1924, 30 – 31; 1939, 186 – 187.
[17] Talonen 1979, 18 – 19; Talonen 1988a, 133-135.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti