 |
Marraskuinen näkymä entisen reali- ja porvarikoulun rakennukseen, joka pitää nykyisin sisällään Lappeenrannan lyseon lukion |
Aleksanteri II:n hallituskaudella 1860-luvulla puhalsivat
maassamme aikaisempaa vapaamielisemmät virtaukset, jotka johtivat moniin
uudistuksiin. Valtiopäivätoiminta käynnistyi vuonna 1863, lehdistössä
käynnistyi kieli- ja kulttuuripoliittinen keskustelu ja elinkeinoelämän
vapautuminen alkoi. Ilmapiiri mahdollisti myös koululaitoksen uudistamisen. Koulutoimi
erotettiin kirkon valvonnasta vuonna 1869 ja sille perustettiin oma ylihallitus.
Oppikoululaitoksen toiminnan järjestämiseksi säädettiin 8.8.1872 koulujärjestys,
jonka mukaan oppikouluja olivat 4- ja 7-luokkaiset lyseot, 2- tai 4-luokkaiset
reaalikoulut sekä 4-luokkaiset tyttökoulut. Seurasi kiihkeä väittely uusien
oppikoulujen linjavalinnoista. Suomenmieliset kannattivat klassista
opetussuunnitelmaa, ruotsinmieliset reaalilinjaista. Lopulta senaatti antoi 23.8.1883
asetuksen, joka sisälsi erinäisiä muutetuita määräyksiä alkeis-oppilaitoksista
Suomessa. Varsinaiseksi oppikouluksi määriteltiin 8-luokkainen lyseo, jonka
pääasiallisimpana tarkoituksena on tieteellisen sivistyksen perustaminen, jota
Yliopistossa enemmän kartutetaan. Lyseoita oli kahta tyyppiä, klassisia
lyseoita ja reaalilyseoita. Lyseoiden rinnalle voitiin perustaa 2- tai 4-luokkaisia
alkeiskouluja. Niiden tarkoituksena oli vastata lyseoiden alimpia luokkia tai
valmistaa oppilaita ammattikouluihin.
 |
Ilmoitus yksityislyseon lukuvuoden alkamisesta.
Lappeenrannan Uutiset 14.8.1885 |
Lappeenrannassa oli poikien ala-alkeiskoulu lakkautettu 1874
toivossa, että paikkakunnalle saataisiin uuden koulujärjestyksen mukainen
suomenkielinen oppikoulu. Siksi täällä myös ripeästi järjestettiin poikien
alkeisopetus perustamalla poikakansakoulu samana vuonna. Valtiovallan
toimenpiteiden viipyessä kaupungin johtomiehet ryhtyivät omatoimisesti
puuhaamaan oppikoulua. Maaliskuussa 1878 pormestari Robert Albert Schogsterin
johtama "koulukomitea", johon kuuluivat hänen lisäkseen rovasti Johan
Matias Hackzell, kihlakunnantuomari J. S. Holmberg, kruununvouti Johan Holm
sekä tohtorit Hjalmar Ilmoni ja Johan Isak Björkstèn, jätti
kaupunginvaltuustolle esityksensä oppikoulusta. Valtuustoa pyydettiin anomaan
senaatilta 4-luokkaista reaalikoulua tai täydellistä 7-luokkaista poikalyseota
sekä perustettavalle koululle luokkakohtaista valtionapua. Lisärahoitukseksi
kaupungin Anniskeluyhtiö lupasi vuosittain 7000 markkaa. Kaupungilta toivottiin
1500 markan vuotuisavustusta ja kouluhuoneistoa lämpöineen sekä vahtimestarin
palkkaamista. Valtuusto hyväksyikin ehdotuksen kokouksessaan 8.3.1878. Samoihin
aikoihin kaupunkiin puuhattiin myös ”ylempää tyttökoulua”. Joukko Lappeenrannan
ja Lappeen asukkaita anoi vuonna 1877 kaupunginvaltuustolta sen perustamista. Valtuusto
lähettikin opettaja Juho Pelkosen ja kapteeni L.F. Cederhvarfin kaupungin
edustajina Viipurin suomalaisen kirjallisuuden seuran kokoukseen anomaan Wilken
testamenttivarojen käyttämistä kyseiseen tarkoitukseen. Tavoitteena oli Wilken
koulun muuttaminen tyttökouluksi ja sen siirtäminen Lappeenrantaan. He eivät
kuitenkaan onnistuneen yrityksessään. Kokouksen kielteisen päätöksen syynä
kerrottiin olleen haluttomuus siirtää suomenkielistä koulua pois Viipurista.
 |
Ilmoitus alkeiskoulun lukuvuoden alkamisesta:
Lappeenrannan Uutiset 27.8.1886 |
Senaatti suostui yksityisen suomenkielisen neliluokkaisen
poikalyseon perustamiseen. Koulun toiminnan oli määrä alkaa yhdellä luokalla
syyskuun alussa 1879. Ensimmäiseksi opettajaksi valittiin kahdesta hakijasta
maisteri Paavo Salonius. Palkkaa hän sai vuodessa 3000 markkaa ja lisäksi 500
markkaa vuokrarahaa. Oppikoulu sijoitettiin Raatihuoneenkadun varrella olevaan
rouva Elise Fontellin taloon, joka myöhemmin ostettiin valtiolle
keisarintaloksi. Koulun aloittaessa 2.9. siihen ilmoittautui 15 oppilasta. Heistä
kymmenen oli Lappeenrannasta, kaksi Lappeelta ja Joutsenosta ja yksi
Taipalsaarelta sekä Lemiltä. Lukukauden kuluessa kouluun tuli vielä neljä
oppilasta lisää. Oppilaiden vuosimaksuksi oli asetettu 40 markkaa. Koulun
oppilasmäärä oli toisena kouluvuonna 22, kolmantena 28, neljäntenä 43 ja
viidentenä jo 60. Koulun ensimmäiseen johtokuntaan valittiin J.S.Holmberg, kehruuhuoneenjohtaja
Oskar Leistén, tuomari A.E. Adler. Kouluun palkattiin toinen opettaja toisena
lukuvuonna ja kolmas opettaja vuonna 1882. Koulun rehtorina toimi matematiikan
ja luonnonhistorian opettaja Gustaf Adolf Wangel vuosina 1881-1887. Maisteri
Salonius erosi koulusta vuonna 1883 ja hänen tilalleen valittiin maisteri F.O. Manninen.
Syksyllä 1884 opettajaksi tuli maisteri Carl Gustaf Swahn, jolla tuli olemaan
merkittävä rooli opettajan työn ohella sanomalehtimiehenä ja kunnallisena sekä
valtiollisena vaikuttajana. Kun koulu oli muuttumassa vuonna 1883
neliluokkaiseksi, anoi kaupunki valtionapua 1500 markkaa luokkaa kohden. Lisäksi
kaupungin ja sen anniskeluyhtiön antamien avustussummien määräksi arvioitiin 8000
markkaa. Koululle hankittiin lisävaroja mm. iltamilla, joilla olikin hyvä
menestys kaupunkilaisten keskuudessa. Valtionapuanomuksessa koululla oli
kuitenkin huono onni ja kaupunki joutui yksin jatkamaan koulun kustantamista. Osa
kaupungin ja sen anniskeluyhtiön johdosta katsoi, ettei koulu voi toimia ilman
valtiovallan tukea. Keväällä 1886 käytiin vilkasta keskustelua koulun
kohtalosta. Koulun johtokunnan puheenjohtajan rovasti Nordströmin sekä 23
kaupunkilaisen vetoomukset käänsivät vielä päättäjien mielipiteet ja koulu sai
vuoden lisäaikaa. Myös lehtien palstoilla velloi keskustelu koulun kohtalosta
vilkkaana. Niissä väitettiin ilmeisen tarkoitushakuisesti koulun kustannukset
oppilasta kohden huomattavasti todellisia suuremmiksi. Yksityislyseon toiminta
lopetettiin keväällä 1887, jolloin toiminnassa oli varojen puutteen vuoksi enää
III luokka, ja kaikki neljä oppilasta saivat päästötodistuksen.
 |
Uutinen opettaja Kalle Oittisen koulurakennussuunnitelmista
Lappeenrannan Uutiset 27.11.1885 |
Uudessa senaatin antamassa asetuksessa vuodelta 1883
luvattiin, että Lappeenrantaan perustetaan 2-luokkainen valtion alkeiskoulu 1884.
Kaupunginvaltuusto tahtoi aloittaa koulun toiminnan heti molemmilla luokilla, mutta
siihen viranomaiset eivät suostuneet. Valtion ylläpitämän koulun ensimmäinen
luokka aloitti siis vuonna 1884. Koulun opettajaksi valittiin maisteri K.R. Weijola,
joka vuonna 1885 määrättiin koulun rehtoriksi. Ensimmäisellä luokalla pojille
annettiin opetusta uskonnossa, suomen ja ruotsin kielessä, maantiedossa, historiassa
ja matematiikassa sekä harjoitettiin kaunokirjoitusta, laulua ja voimistelua. Toisella
luokalla tulivat edellisten oppiaineiden lisäksi kasvi- ja eläinoppi sekä
vieraina kielinä venäjä ja saksa. Lappeenrantalaiset eivät olleet tyytyväisiä
alkeiskouluunsa, jota pidettiin liian pintapuolisena oppilaitoksena, joka ei
ollut varsinainen oppikoulu eikä kansakoulukaan. Koulusta puuttui kokonaan
tärkeäksi nähty latinan opetus, joka sai useat oppilaat siirtymään ensimmäisen
kouluvuoden jälkeen jatkamaan opintojaan esimerkiksi Viipuriin. Lisäksi koulu ”on
ollut pakoitettu ottamaan sisään niin huonosti valmistetuita oppilaita”. Niinpä
ensimmäisenä kaksivuotisen koulun läpäisi keväällä 1886 vain kolme oppilasta. Oppilasmääräkään
ei kohonnut suureksi yksityislyseon lakkauttamisesta huolimatta. Lukuvuonna 1886
- 1887 oppilaita oli 18, joista 12 ensimmäisellä ja kuusi toisella luokalla. Seuraavana
vuonna oppilaita oli yksi vähemmän, kymmenen oppilasta ensimmäisellä ja
seitsemän toisella luokalla. Lukuvuonna 1889 – 1890 oppilaita oli enää 13. Vuonna
1886 valtio vuokrasi opettaja Kalle Oittisen rakennuttaman koulutalon, jossa
opiskelivat aluksi sekä yksityislyseon että alkeiskoulun pojat ja myöhemmin 1890-luvulla
Reaali- ja porvarikoulun oppilaat. Talo sijaitsi Kutojan- ja Kyllikinkadun
kulmatontilla. Viimeisenä lukuvuonna 1891 – 1892 koulussa oli enää kymmenen
oppilasta. Näistä pääosa siirtyikin jatkamaan seuraavana vuonna aloittaneessa
porvarikoulussa. Alkeiskoulu jäi lopulta lyhyeksi välivaiheeksi yksityislyseon
ja porvarikoulun välissä.
 |
Opettaja Kalle Oittisen rakennuttama koulutalo, jossa opiskelivat noin
kymmenkunta vuotta aluksi sekä yksityislyseon että alkeiskoulun pojat
ja myöhemmin 1890-luvulla
Reaali- ja porvarikoulun oppilaat.
Kuva: Lappeenrannana kaupunginarkisto |
Oppikoulukysymys oli jatkuvasti kaupunkilaisten pohdittavana
1880-luvun viimeisinä vuosina. Lappeenrannan Uutiset aloitti vuoden 1885
lopulla keskustelun tyttöjen saamisesta mukaan vähäisestä oppilasmäärästä
kärsivään yksityislyseoon. Kun Senaatti oli myöntänyt Maarianhaminan
alkeiskoululle luvan ottaa kouluun myös tyttöoppilaita, nosti Lappeenrannan
Uutiset artikkelillaan 2.11.1886 jälleen esille tyttöoppilaiden mukaan saamisen
sekä alkeiskouluun että yksityislukioon. Helmikuun 5. päivä 1887 pidettiin
kokous, jossa pohdittiin tyttöjen pääsyä alkeiskouluun. Näin saataisiin
luokkien oppilasmäärä suuremmaksi. Kokouksessa ilmeni syvä epäluulo
kaupunginvaltuustoa kohtaan. Epäiltiin, että asiasta ei tulisi mitään, jos
valtuusmiehet, jotka ovat osoittaneet erinomaisen kyvyn kouluasioiden
hävittämisessä, saisivat asian käsiinsä. Asia otettiin kuitenkin myös
valtuuston käsittelyyn, joka teki samana vuonna senaatille samansuuntaisen
anomuksen ja pyysi lisäksi koulun laajentamista kahdella luokalla. Senaatin
vastaus viipyi koulun aktiivisten puuhaajien mielestä luvattoman kauan ja se
saatiin vasta 15.5.1889.
Siinä
ehdotettiin ns. uusmallisen porvarikoulun perustamista alkeiskoulun tilalle. Päätöksessä
edellytettiin, että kouluylihallitus kysyy valtuuston mielipidettä koulun
muuttamisesta neliluokkaiseksi. Paikallinen sanomalehti Lappeenrannan Uutiset
liputti voimakkaasti ehdotuksen hyväksymisen puolesta. Asiaa valmisteli syksyn 1889
aikana parikin toimikuntaa, johon kuuluivat rehtori Weijola, maisteri Gustaf
Magnus Cederhvarf, insinööri W. Grönlund, tehtailija Matti Rynén, vankilajohtaja
Gustaf Adolf Wahlström ja kamreeri H. Studd. Toimikunta puolsi neliluokkaista
yhteiskoulua, missä opetettaisiin ruotsia, saksaa, venäjää, kirjanpitoa ja
käsitöitä. Käsitöissä ja voimistelussa tyttöjä ja poikia opetettaisiin erikseen.
Porvarikoulun pohjakouluksi esitettiin kansakoulua. Osa kaupungin johtomiehistä
vastusti voimakkaasti koulun perustamista. Lappeenrannan Uutiset kuvasi vastustajien
perusteluja seuraavasti:
”Syy, miksi koulua vastustettiin [oli] selvä vaikka se tosin oli kiedottu
viattomuuden säästäväisellä hunnulla, Sen voisi lyhyesti tulkita
neljätuntisesta keskustelusta seuraavalla tavalla, Porvareille ja talonpojille
ei muuta koulua ole tarvis kuin kansakoulu. Siitä menkööt he suutariksi ja
räätäliksi, sepiksi ja korsteenin puhastajiksi, muuta oppia he eivät tarvitse”.
 |
Uutinen neliluokkaisen porvarikoulun perustamisesta
Lappeenrantaan. Lappeenrannan Uutiset 25.6.1892 |
Kaupunginvaltuusto päätti lopulta kiivaassa nelituntisessa kokouksessaan 3.12.1889,
"
että sellainen 4-luokkainen koulu kaupungissa on tarpeen, sitä varten
myös uhrata korkeintaan 1500 markkaa vuodessa kahdeksana vuonna, vaan pyytää
valtiolta yhtä pitkäksi ajaksi kannatusta 3000 mk luokkaa kohti eli yhteensä 12000
mk vuodessa ja tarpeellinen kalusto ilmaiseksi". Senaatti teki 22. kesäkuuta
1892 päätöksen Lappeenrannan alkeiskoulun muuttamisesta Reaali- ja
porvarikouluksi, jolle taattiin valtionapu kymmeneksi vuodeksi. Valtuusto
valitsi elokuun 22. päivänä 1892 "
kuusi miehisen valiokunnan koulun
alkuunpanemista järjestämään ja kaupungin puolesta ryhtymään sellaisiin
toimenpiteisiin tässä suhteessa kuin asianhaarat voivat aihetta antaa. Tämän
komitean puheenjohtajaksi valittiin Maisteri C.G. Swan ja jäseniksi M. Rynen, J.
Pelkonen, K.R. Weijola, K. Oittinen ja J.L. Bruun". Kolmessa päivässä
suoritettiin tärkeimmät ratkaisut, jotka valtuusto siunasi kokouksessaan 25.8.1892.
Uusi koulu aloitti toimintansa 9.9.1892.
Opettajiksi palkattiin alkeiskoulun opettajat K.R. Weijola rehtoriksi ja
C.G. Swan kollegaksi (lehtori). Tyttöjen voimistelua, käsitöitä ja saksaa
opetti neiti Elli Swan, poikien voimistelun opettamisesta vastasi
kansakoulunopettaja Juho Markkula ja laulunopetuksesta kansakoulunopettaja Anni
Nevalainen. Vahtimestariksi valittiin 11 hakijasta matami Härkönen. Koulun
oppilaat maksoivat sisäänkirjoitusrahaa 10 ja lukukausimaksua 20 markkaa. Vähävaraisten
perheiden lapset saivat maksuista vapautuksen. Oppilaita kouluun ilmoittautui
odotettua enemmän, yhteensä 35. Heistä 22 (13 poikaa ja 9 tyttöä) aloitti
ensimmäisen ja 13 oppilasta (8 poikaa ja 5 tyttöä) toisen luokan.
 |
Porvarikouluun ilmoittautui syksyllä 1892 yhteensä
35 oppilasta. Lappeenrannan Uutiset 3.9.1892 |
Lappeenrannan Reaali- ja porvarikoulu jakoi ensimmäiset
päästötodistukset oppilaille keväällä 1896.
Jo koulun alkuvaiheessa havaittiin, ettei koulun pääsyvaatimuksena
voinut vielä olla kansakoulun oppimäärän suorittaminen. Koska kansakoulun
käyminen oli vielä seudulla vähäistä, otettiin oppilaita ensimmäiselle luokalle
entisen alkeiskoulun pääsyvaatimusten perusteella. Kaupunginvaltuusto anoi 4.4.1893
kouluun viidettä luokkaa ja sille valtionapua. Senaatilta lupa saatiin ja 3000
markan vuotuinen avustus syyskuussa 1893. Tavoitteena oli kehittää koulu
vastaamaan reaalilyseoiden keskikoulua, jonka lukusuunnitelmassa oppikurssit
päättyivät viidenteen luokkaan. Lappeenrannan kaupunginvaltuuston esityksen
uudeksi ohjesäännöksi senaatti hyväksyi 29. elokuuta 1894. Näin Reaali- ja
porvarikoulusta tuli 5-luokkainen, päästötodistuksia jakava oppikoulu. Samalla
tutkinnon suorittaneille nuorille avautuivat jatko-opiskelu-mahdollisuudet
ylioppilastutkinnon suorittamiseksi. Tuossa vaiheessa lähin jatko-oppilaitos
oli Viipurin suomalainen reaalilyseo.
 |
Ilmoitus reaali- ja porvarikoulun
urakkahuutokaupasta.
Lappeenrannan Uutiset 5.6.1895 |
|
Kaupunginvaltuusto käsitteli oman koulutalon hankkimista
uudelle koululle jo vuonna 1894. Silloisen koulutalon uusi omistaja kauppias
Christian Haikala oli valmis laajentamaan taloa ehdolla, että koulutilat
vuokrataan kymmeneksi vuodeksi 2500 markan vuosivuokralla. Valtuusto päätti
kuitenkin 1.4.1895, että kaupunki rakentaa koululle kaksikerroksisen kivitalon
viidennen kaupunginosan tontille numero kaksi. Rakennuspiirustukset teki
rehtori Weijolan lanko, kuuluisa arkkitehti
Onni Törnqvist (myöh. Tarjanne, 1864 – 1946). Pyydetyt
urakkatarjoukset ylittivät kustannusarvion (60 000 markkaa) reilusti. Lainaa
koulua varten otettiin 100 000 markkaa. Kesäkuussa 1895 urakkatyö oli annettu
viipurilaiselle rakennusmestari L. Kronholmille. Koulun piti valmistua jo
vuoden 1896 syksyyn mennessä, mutta sen vastaanottotarkastus tapahtui vasta 29.7.1897.
Koulun vihkiäisiä vietettiin 19.9.1897. Jo
ennen uuden koulutalon valmistumista valmistuivat porvarikoulun ensimmäiset
oppilaat. Viidennen luokan päästötodistuksen saivat keväällä 1896 Maria Backman,
Ihanelma Swan, Rauha Oittinen, A.E. Marttinen, Pekka Haikala, Arvid Uljas ja
Väinö Bruun.
Koulun oppilasmäärä oli koko ajan voimakkaassa kasvussa, mutta
vain harva lappeenrantalaisnuori sai mahdollisuuden jatko-opintoihin toisella
paikkakunnalla. Tämän epäkohdan poistamiseksi ryhdyttiin toimiin koulun
laajentamiseksi yliopistoon johtavaksi oppilaitokseksi. Koulun lukusuunnitelma
vastasi reaalilyseoiden ja yksityiskoulujen vastaavien luokkien oppimääriä, mutta
koulun nimi poikkesi niistä. Senaatti vahvisti johtokunnan anomuksen nimen
muutoksesta 8.11.1899. Näin Lappeenrannan reaali- ja porvarikoulusta tuli
uudessa ohjesäännössä Lappeenrannan yhteiskoulu. Vuoden 1900 huhtikuussa koulun
johtokunta esitti kaupunginvaltuustolle 5-luokkaisen yhteiskoulun laajentamista
8-luokkaiseksi, yliopistoon johtavaksi oppikouluksi. Ehdotuksen perusteluissa
johtokunta totesi:
"Vaatimukset tietopuolisen sivistyksen suhteen ovat
siinä määrin yhteiskunnassa kasvaneet, että tällaisesta oppilaitoksesta
päästötodistuksella varustetun oppilaan on peräti vaikea löytää itselleen
toiminta-alaa, jatkamatta opintojaan joko täysiluokkaisessa reaalilyseossa tai
jossain ammattikoulussa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista useammalle, tämän
koulun köyhästä kodista lähteneelle oppilaalle, ja niissäkin, joilla on varoja
ja tilaisuutta, vaikuttaa siirtyminen oppilaitoksesta toiseen haitallisesti
opintojen tasaiseen ja yksijaksoiseen edistymiseen".
 |
Lappeenranna Reaali- ja porvarikoulun julkisivu valmistuomen jälkeen:
Rakennus oli tuolloin siis vielä kaksikerroksinen.
Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Syyslukukauden alussa vuonna 1900 otettiin jo oppilaat
kuudennelle luokalle, vaikka senaatilta saatiin virallinen lupa vasta 12.9.1900. Seuraava huolenaihe lappeenrantalaisilla oli
valtionavun saaminen laajentuvalle oppikoululleen. Kaupungin taloudellinen
panostus koulun hyväksi oli merkittävä. Esimerkiksi vuonna 1906 koulun
menoarvio oli 42 000 markkaa, josta valtionapua oli 20 000 markkaa. Kaupungin
osuutta voidaan pitää jopa kohtuuttomana, kun vertaa sitä koko Lappeenrannan
taksoitukseen, joka oli yhteensä vain 46 000 markkaa. Kouluhallitus myönsi joulukuussa
1902 yhteiskoululle luvan "päästää täydellisen oppimäärän suorittaneet
oppilaansa Keisarilliseen Aleksanterin Yliopistoon". Ensimmäisiin
ylioppilaskirjoituksiin osallistui keväällä 1903 Lappeenrannan yhteiskoulun
kahdeksan kokelasta. Heistä kaksi hylättiin, mutta toinen heistä suoritti
tutkinnon seuraavana syksynä. Parhaiten kokelaista menestyi Ida Maria
Kotilainen. Hän sai päästötodistukseensa kiitettävät arvosanat. Muut
ylioppilaat olivat A.W. Bruun, U.W. Bruun, W.Rynén, Aleksandra Torvinen ja
Sievä Wohlonen.