Marraskuinen näkymä entisen reali- ja porvarikoulun rakennukseen, joka pitää nykyisin sisällään Lappeenrannan lyseon lukion |
Aleksanteri II:n hallituskaudella 1860-luvulla puhalsivat
maassamme aikaisempaa vapaamielisemmät virtaukset, jotka johtivat moniin
uudistuksiin. Valtiopäivätoiminta käynnistyi vuonna 1863, lehdistössä
käynnistyi kieli- ja kulttuuripoliittinen keskustelu ja elinkeinoelämän
vapautuminen alkoi. Ilmapiiri mahdollisti myös koululaitoksen uudistamisen. Koulutoimi
erotettiin kirkon valvonnasta vuonna 1869 ja sille perustettiin oma ylihallitus.
Oppikoululaitoksen toiminnan järjestämiseksi säädettiin 8.8.1872 koulujärjestys,
jonka mukaan oppikouluja olivat 4- ja 7-luokkaiset lyseot, 2- tai 4-luokkaiset
reaalikoulut sekä 4-luokkaiset tyttökoulut. Seurasi kiihkeä väittely uusien
oppikoulujen linjavalinnoista. Suomenmieliset kannattivat klassista
opetussuunnitelmaa, ruotsinmieliset reaalilinjaista. Lopulta senaatti antoi 23.8.1883
asetuksen, joka sisälsi erinäisiä muutetuita määräyksiä alkeis-oppilaitoksista
Suomessa. Varsinaiseksi oppikouluksi määriteltiin 8-luokkainen lyseo, jonka
pääasiallisimpana tarkoituksena on tieteellisen sivistyksen perustaminen, jota
Yliopistossa enemmän kartutetaan. Lyseoita oli kahta tyyppiä, klassisia
lyseoita ja reaalilyseoita. Lyseoiden rinnalle voitiin perustaa 2- tai 4-luokkaisia
alkeiskouluja. Niiden tarkoituksena oli vastata lyseoiden alimpia luokkia tai
valmistaa oppilaita ammattikouluihin.
Ilmoitus yksityislyseon lukuvuoden alkamisesta. Lappeenrannan Uutiset 14.8.1885 |
Ilmoitus alkeiskoulun lukuvuoden alkamisesta: Lappeenrannan Uutiset 27.8.1886 |
Uutinen opettaja Kalle Oittisen koulurakennussuunnitelmista Lappeenrannan Uutiset 27.11.1885 |
Uudessa senaatin antamassa asetuksessa vuodelta 1883
luvattiin, että Lappeenrantaan perustetaan 2-luokkainen valtion alkeiskoulu 1884.
Kaupunginvaltuusto tahtoi aloittaa koulun toiminnan heti molemmilla luokilla, mutta
siihen viranomaiset eivät suostuneet. Valtion ylläpitämän koulun ensimmäinen
luokka aloitti siis vuonna 1884. Koulun opettajaksi valittiin maisteri K.R. Weijola,
joka vuonna 1885 määrättiin koulun rehtoriksi. Ensimmäisellä luokalla pojille
annettiin opetusta uskonnossa, suomen ja ruotsin kielessä, maantiedossa, historiassa
ja matematiikassa sekä harjoitettiin kaunokirjoitusta, laulua ja voimistelua. Toisella
luokalla tulivat edellisten oppiaineiden lisäksi kasvi- ja eläinoppi sekä
vieraina kielinä venäjä ja saksa. Lappeenrantalaiset eivät olleet tyytyväisiä
alkeiskouluunsa, jota pidettiin liian pintapuolisena oppilaitoksena, joka ei
ollut varsinainen oppikoulu eikä kansakoulukaan. Koulusta puuttui kokonaan
tärkeäksi nähty latinan opetus, joka sai useat oppilaat siirtymään ensimmäisen
kouluvuoden jälkeen jatkamaan opintojaan esimerkiksi Viipuriin. Lisäksi koulu ”on
ollut pakoitettu ottamaan sisään niin huonosti valmistetuita oppilaita”. Niinpä
ensimmäisenä kaksivuotisen koulun läpäisi keväällä 1886 vain kolme oppilasta. Oppilasmääräkään
ei kohonnut suureksi yksityislyseon lakkauttamisesta huolimatta. Lukuvuonna 1886
- 1887 oppilaita oli 18, joista 12 ensimmäisellä ja kuusi toisella luokalla. Seuraavana
vuonna oppilaita oli yksi vähemmän, kymmenen oppilasta ensimmäisellä ja
seitsemän toisella luokalla. Lukuvuonna 1889 – 1890 oppilaita oli enää 13. Vuonna
1886 valtio vuokrasi opettaja Kalle Oittisen rakennuttaman koulutalon, jossa
opiskelivat aluksi sekä yksityislyseon että alkeiskoulun pojat ja myöhemmin 1890-luvulla
Reaali- ja porvarikoulun oppilaat. Talo sijaitsi Kutojan- ja Kyllikinkadun
kulmatontilla. Viimeisenä lukuvuonna 1891 – 1892 koulussa oli enää kymmenen
oppilasta. Näistä pääosa siirtyikin jatkamaan seuraavana vuonna aloittaneessa
porvarikoulussa. Alkeiskoulu jäi lopulta lyhyeksi välivaiheeksi yksityislyseon
ja porvarikoulun välissä.
”Syy, miksi koulua vastustettiin [oli] selvä vaikka se tosin oli kiedottu viattomuuden säästäväisellä hunnulla, Sen voisi lyhyesti tulkita neljätuntisesta keskustelusta seuraavalla tavalla, Porvareille ja talonpojille ei muuta koulua ole tarvis kuin kansakoulu. Siitä menkööt he suutariksi ja räätäliksi, sepiksi ja korsteenin puhastajiksi, muuta oppia he eivät tarvitse”.
Uutinen neliluokkaisen porvarikoulun perustamisesta Lappeenrantaan. Lappeenrannan Uutiset 25.6.1892 |
Porvarikouluun ilmoittautui syksyllä 1892 yhteensä 35 oppilasta. Lappeenrannan Uutiset 3.9.1892 |
Lappeenrannan Reaali- ja porvarikoulu jakoi ensimmäiset
päästötodistukset oppilaille keväällä 1896.
Jo koulun alkuvaiheessa havaittiin, ettei koulun pääsyvaatimuksena
voinut vielä olla kansakoulun oppimäärän suorittaminen. Koska kansakoulun
käyminen oli vielä seudulla vähäistä, otettiin oppilaita ensimmäiselle luokalle
entisen alkeiskoulun pääsyvaatimusten perusteella. Kaupunginvaltuusto anoi 4.4.1893
kouluun viidettä luokkaa ja sille valtionapua. Senaatilta lupa saatiin ja 3000
markan vuotuinen avustus syyskuussa 1893. Tavoitteena oli kehittää koulu
vastaamaan reaalilyseoiden keskikoulua, jonka lukusuunnitelmassa oppikurssit
päättyivät viidenteen luokkaan. Lappeenrannan kaupunginvaltuuston esityksen
uudeksi ohjesäännöksi senaatti hyväksyi 29. elokuuta 1894. Näin Reaali- ja
porvarikoulusta tuli 5-luokkainen, päästötodistuksia jakava oppikoulu. Samalla
tutkinnon suorittaneille nuorille avautuivat jatko-opiskelu-mahdollisuudet
ylioppilastutkinnon suorittamiseksi. Tuossa vaiheessa lähin jatko-oppilaitos
oli Viipurin suomalainen reaalilyseo.
Ilmoitus reaali- ja porvarikoulun urakkahuutokaupasta. Lappeenrannan Uutiset 5.6.1895 |
Kaupunginvaltuusto käsitteli oman koulutalon hankkimista
uudelle koululle jo vuonna 1894. Silloisen koulutalon uusi omistaja kauppias
Christian Haikala oli valmis laajentamaan taloa ehdolla, että koulutilat
vuokrataan kymmeneksi vuodeksi 2500 markan vuosivuokralla. Valtuusto päätti
kuitenkin 1.4.1895, että kaupunki rakentaa koululle kaksikerroksisen kivitalon
viidennen kaupunginosan tontille numero kaksi. Rakennuspiirustukset teki
rehtori Weijolan lanko, kuuluisa arkkitehti Onni Törnqvist (myöh. Tarjanne, 1864 – 1946). Pyydetyt
urakkatarjoukset ylittivät kustannusarvion (60 000 markkaa) reilusti. Lainaa
koulua varten otettiin 100 000 markkaa. Kesäkuussa 1895 urakkatyö oli annettu
viipurilaiselle rakennusmestari L. Kronholmille. Koulun piti valmistua jo
vuoden 1896 syksyyn mennessä, mutta sen vastaanottotarkastus tapahtui vasta 29.7.1897. Koulun vihkiäisiä vietettiin 19.9.1897. Jo
ennen uuden koulutalon valmistumista valmistuivat porvarikoulun ensimmäiset
oppilaat. Viidennen luokan päästötodistuksen saivat keväällä 1896 Maria Backman,
Ihanelma Swan, Rauha Oittinen, A.E. Marttinen, Pekka Haikala, Arvid Uljas ja
Väinö Bruun.
Koulun oppilasmäärä oli koko ajan voimakkaassa kasvussa, mutta
vain harva lappeenrantalaisnuori sai mahdollisuuden jatko-opintoihin toisella
paikkakunnalla. Tämän epäkohdan poistamiseksi ryhdyttiin toimiin koulun
laajentamiseksi yliopistoon johtavaksi oppilaitokseksi. Koulun lukusuunnitelma
vastasi reaalilyseoiden ja yksityiskoulujen vastaavien luokkien oppimääriä, mutta
koulun nimi poikkesi niistä. Senaatti vahvisti johtokunnan anomuksen nimen
muutoksesta 8.11.1899. Näin Lappeenrannan reaali- ja porvarikoulusta tuli
uudessa ohjesäännössä Lappeenrannan yhteiskoulu. Vuoden 1900 huhtikuussa koulun
johtokunta esitti kaupunginvaltuustolle 5-luokkaisen yhteiskoulun laajentamista
8-luokkaiseksi, yliopistoon johtavaksi oppikouluksi. Ehdotuksen perusteluissa
johtokunta totesi:
"Vaatimukset tietopuolisen sivistyksen suhteen ovat
siinä määrin yhteiskunnassa kasvaneet, että tällaisesta oppilaitoksesta
päästötodistuksella varustetun oppilaan on peräti vaikea löytää itselleen
toiminta-alaa, jatkamatta opintojaan joko täysiluokkaisessa reaalilyseossa tai
jossain ammattikoulussa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista useammalle, tämän
koulun köyhästä kodista lähteneelle oppilaalle, ja niissäkin, joilla on varoja
ja tilaisuutta, vaikuttaa siirtyminen oppilaitoksesta toiseen haitallisesti
opintojen tasaiseen ja yksijaksoiseen edistymiseen".
Lappeenranna Reaali- ja porvarikoulun julkisivu valmistuomen jälkeen: Rakennus oli tuolloin siis vielä kaksikerroksinen. Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Syyslukukauden alussa vuonna 1900 otettiin jo oppilaat
kuudennelle luokalle, vaikka senaatilta saatiin virallinen lupa vasta 12.9.1900. Seuraava huolenaihe lappeenrantalaisilla oli
valtionavun saaminen laajentuvalle oppikoululleen. Kaupungin taloudellinen
panostus koulun hyväksi oli merkittävä. Esimerkiksi vuonna 1906 koulun
menoarvio oli 42 000 markkaa, josta valtionapua oli 20 000 markkaa. Kaupungin
osuutta voidaan pitää jopa kohtuuttomana, kun vertaa sitä koko Lappeenrannan
taksoitukseen, joka oli yhteensä vain 46 000 markkaa. Kouluhallitus myönsi joulukuussa
1902 yhteiskoululle luvan "päästää täydellisen oppimäärän suorittaneet
oppilaansa Keisarilliseen Aleksanterin Yliopistoon". Ensimmäisiin
ylioppilaskirjoituksiin osallistui keväällä 1903 Lappeenrannan yhteiskoulun
kahdeksan kokelasta. Heistä kaksi hylättiin, mutta toinen heistä suoritti
tutkinnon seuraavana syksynä. Parhaiten kokelaista menestyi Ida Maria
Kotilainen. Hän sai päästötodistukseensa kiitettävät arvosanat. Muut
ylioppilaat olivat A.W. Bruun, U.W. Bruun, W.Rynén, Aleksandra Torvinen ja
Sievä Wohlonen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti