Yleisen oppivelvollisuuden ja pohjakoulutuksen toteuttaminen
jäi 1910-luvulla suurten kansallisten ja kansainvälisten myllerrysten jalkoihin. Sortovuodet, maailmansota, maamme itsenäistyminen
ja sitä seurannut sisällissota viivyttivät uudistuksiin tarvittavan
lainsäädännön luomista. Noin puolet kouluikäisistä lapsista jäi vielä
kansakoulujen ulkopuolelle ja heidän lisäkseen merkittävä osa keskeytti
koulunsa. Lopulta eduskunta hyväksyi
oppivelvollisuuslain 23.11.1920. Lain mukaan jokaisessa koulupiirissä tuli olla
nelivuotinen yläkansakoulu, kaksivuotinen alakansakoulu sekä jatkokoulu.
Oppivelvollisuuden
toteuttamiseksi annettiin maalaiskunnille siirtymäaikaa 16 vuotta, kaupungeille
viisi vuotta. Kuntien oli kahden vuoden kuluessa lähetettävä suunnitelma lain
täytäntöönpanosta. Maahamme perustettiinkin runsaasti uusia kansakouluja
oppivelvollisuuslain astuttua voimaan, 1920-luvulla keskimäärin 150 koulua
vuodessa. Silti oltiin vielä vuonna 1937 tilanteessa, jossa 267 koulupiiriä oli
ilman kansakoulua. Peräti 12.6% kouluikäisistä lapsista jäi ilman opetusta.
Kun oppivelvollisuuslakia ryhdyttiin
toteuttamaan, nousivat kustannukset maalaiskunnissa kohtuuttoman suuriksi. Tilanteen
helpottamiseksi säädettiin uusi kansakoulun kustannuslaki vuonna 1926. Kunnan
tehtävänä oli edelleen vastata kansakoulujen menoista, mutta se sai aikaisempaa
enemmän valtionapua. Kansakouluopetus oli edelleen maksutonta. Kunnan tehtävänä
oli hankkia kouluhuoneisto. Omien koulurakennuksien hankkimisessa kunta oli
oikeutettu 20 – 40 %:n avustukseen sekä 40 – 60 %:n kuoletuslainaan. Valtio
suoritti opettajien rahapalkan ja palkkiot sekä 2/3 koulukaluston, opetusvälineiden,
ilmaisten oppikirjojen ja koulutarvikkeiden sekä kouluterveydenhoidon
aiheuttamista kuluista. Kaupungeissa oppivelvollisuuslain voimaantulo ei
aiheuttanut yhtä raskasta akuuttia kustannuspainetta kuin maalaiskunnissa. Kansakoulujen
ylläpitoon kaupungit saivat valtiolta avustusta noin 25 % todellisista menoista.
Oppivelvollisuuden aiheuttamaksi menojen lisäykseksi laskettiin pelkästään
vuonna 1922 40,3 %. Kansakoulumenot muodostivatkin jo noin 57 % maksetuista
veroista. Valtion kansakoulumenot kasvoivat myös räjähdysmäisesti, liki kolminkertaisiksi
vuosien 1922 – 1929 välisenä aikana.
Jatkokoulun oppilaat kokosivat koulun vaiheista oheisen vihkosen vuonna 1957. |
Jatkokoulun käytännon tunteja pidettiin noin kymmenen vuoden ajan ns. pyöreässä saunassa. Oppilaiden kokoaman vihkosen kuvitusta. |
Työt käynnissä jatkokoulun maalaustunnilla. Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Oppilaat työn touhussa. Kuva: Lappeenrannan kaupungiarkisto |
Lappeenrannan kaupungissa ei uusi lainsäädäntö ei tuonut
suuria ongelmia. Kaupunki oli muodostanut kokonaisuudessaan yhden koulupiirin, jolta
tosin puuttui jatkokoulu. Tosin kansakoulussa oli annettu iltaopetusta jo
vuodesta 1892 alkaen. Kansakoulun johtokunta ryhtyi ripeästi toteuttamaan
oppivelvollisuuslakia lukuvuoden 1921 - 1922 alusta. Johtokunta pyrki myös selvittämään
oppivelvollisuuden laiminlyöjät. Kukin koulun johtokunnan jäsen sai jonkin
kaupunginosan selvitettäväkseen. Tämän ”haravoinnin” tuloksena saatiin muutama
oppivelvollisuutta laistanut lapsi koulun penkille. Myöhemmin asetettiin
oppivelvollisuuden valvoja, jonka piti vuosittain raportoida johtokunnalle lain
toteutumisesta Lappeenrannassa. Sivutoimena tätä tehtävää hoitivat opettajat
Viljo Vanhanen ja Eino Julkunen. Paljon näitä kansakoulun laiminlyöneitä ei
näytä Lappeenrannassa olleen, sillä oppivelvollisuuden voimaantultua kaupungin
kansakoulujen oppilasmäärä ei suinkaan noussut vaan laski joidenkin vuosien
ajan.
Oppilaista n. 10 % oli 1920-luvun alussa virkamies- ja liikemiesperheistä, lähes puolet työläsperheistä ja loput pikkuliikkeiden harjoittajien ja palvelualalla toimivien perheistä Kymmenen vuotta myöhemmin työläiskotien lasten osuus oli pudonnut 33 %:in, virkamies- ja liikemies-perheiden noussut 15 %:in ja pikkuliikkeidenharjoittajien ja palvelualalla toimivien noussut 52 %:in. Suomenkielistä koulua kävi myös joitakin ruotsinkielisiä oppilaita. Heidän määränsä vaihteli 3 – 6 välillä. Lisäksi koulussa oli vuosittain 4 – 12 muunkielistä oppilasta, joiden äidinkieltä ei tilastoitu tarkemmin. Suurimmalla osalla heistä lienee äidinkielenä ollut venäjä. Koulutilastot kertovat myös merkittävän osan oppilaista olleen kirjoilla Lappeenrannan ulkopuolella. Lukuvuonna 1930 – 1931 he (33 oppilasta) muodostivat 10 % oppilaskunnasta (331). Kaupungin koulua varten saama valtionapu laski 1920-luvun taitteessa 10 prosenttiin, mutta vuonna 1922 se palautui aikaisempaan määräänsä eli noin 23—25 prosenttiin koululaitoksen menoista. Ainoa merkittävä suurempi kustannus 1920-luvulla oli vuonna 1924 kansakoulurakennuksessa tehdyt korjaus- ja muutostyöt.
Oppilaista n. 10 % oli 1920-luvun alussa virkamies- ja liikemiesperheistä, lähes puolet työläsperheistä ja loput pikkuliikkeiden harjoittajien ja palvelualalla toimivien perheistä Kymmenen vuotta myöhemmin työläiskotien lasten osuus oli pudonnut 33 %:in, virkamies- ja liikemies-perheiden noussut 15 %:in ja pikkuliikkeidenharjoittajien ja palvelualalla toimivien noussut 52 %:in. Suomenkielistä koulua kävi myös joitakin ruotsinkielisiä oppilaita. Heidän määränsä vaihteli 3 – 6 välillä. Lisäksi koulussa oli vuosittain 4 – 12 muunkielistä oppilasta, joiden äidinkieltä ei tilastoitu tarkemmin. Suurimmalla osalla heistä lienee äidinkielenä ollut venäjä. Koulutilastot kertovat myös merkittävän osan oppilaista olleen kirjoilla Lappeenrannan ulkopuolella. Lukuvuonna 1930 – 1931 he (33 oppilasta) muodostivat 10 % oppilaskunnasta (331). Kaupungin koulua varten saama valtionapu laski 1920-luvun taitteessa 10 prosenttiin, mutta vuonna 1922 se palautui aikaisempaan määräänsä eli noin 23—25 prosenttiin koululaitoksen menoista. Ainoa merkittävä suurempi kustannus 1920-luvulla oli vuonna 1924 kansakoulurakennuksessa tehdyt korjaus- ja muutostyöt.
Jatkokoulun oppilaiden tekemästä vihkosesta löytyy taiteilijan signeerauskin. |
Lappeenrannassa jatkokouluopetus ratkaistiin perustamalla
tytöille että pojille omat koulut. Vuosina 1921 — 1925 tytöille annettiin
opetusta iltaisin kahtena viikonpäivänä eli maanantaisin ja torstaisin klo 18—20.
Ensimmäisenä lukuvuonna 1921 – 1922 iltakoulussa oli vain seitsemän oppilasta. Seuraavana
vuonna jatkokoulussa oli jo 13 poikaa ja 16 tyttöä. Tämän jälkeen kiinnostus
jatkokouluun kuitenkin hiipui ja oppilasmäärä jäi alle kymmenen. Täydellinen
oppivelvollisuuslain mukainen jatkokoulu tytöille aloitti syyslukukaudella 1925.
Oppilaita oli koulussa kuitenkin vain kahdeksan. Oppilasmäärä ei 1930-luvulle
tullessakaan noussut korkeaksi. Esimerkiksi lukuvuonna 1930 – 1931 jatkokoulussa
oli vain 11 oppilasta. Tämä vuosi jäikin tyttöjen päiväjatkokoulun osalta
viimeiseksi oppilaiden vähyyden vuoksi. Päivittäin jatkokoulussa opiskeltiin
sekä teoriaa että käytäntöä 5 — 6 tuntia. Tyttöjen jatkokoulun
lukusuunnitelmassa olivat seuraavat oppiaineet ja tuntimäärät viikossa: uskonto
(2), kirjallisuus (2), kirjoitus (1), yhteiskuntaoppi ja kansalaistieto (1), terveysoppi
(2), lastenhoito (1), laskento (2), kotitalousoppi (15), käsityöt (4) ja voimistelu
(2). Tyttöjen jatko-opetus tähtäsi kodinhoidon ja perheenäidin tehtävien
oppimiseen. Opetuskeittiössä valmistettiin tavallisimpia kodeissa tehtyjä
ruokia. Ruokatarvikkeet hankittiin aamuisilla ostosmatkoilla kaupungin torille.
Käsitöissä opetettiin vaatteiden ompelemista, paikkaamista ja parsimista sekä
kudontaa ja virkkaamista.
Vihkosen viimeisillä sivuilla on humoristinen piirrossarja koulun päiväjärjestyksestä |
Myös pojille pidettiin iltajatkokursseja 1920-luvun
alussa. Vuonna 1923 Lappeen kunta ja Lappeenrannan kaupunki perustivat yhteisen
poikien jatkokoulun. Sen tietopuolinen opetus annettiin Lappeenrannan
kansakoulun tiloissa. Työopetus ja harjoitukset järjestettiin Lappeen kunnan
puolella sijainneessa ns. Pyöreän saunan
yläkerrassa ja pajarakennuksessa. Tilat vuokrattiin pitkäaikaisella
sopimuksella ja kunnostettiin tarkoitukseensa. Opetustiloihin hankittiin
tarvittavat metalli- ja puutyöopetuksen koneet ja laitteet. Tietopuolinen
opetus oli jatkokoulussa tytöille ja pojille samansisältöinen. Sen sijaan iso
ero sukupuolten välillä ilmeni käytännön opetuksessa. Poikia valmennettiin
työelämään ja ammattiin, mutta tytöille annettu käytännön opetus valmisti heitä
lähinnä perheenäideiksi. Pojille annetun opetuksen sisällöstä kertokoon
esimerkkinä jatkokoulun ensimmäisen luokan tuntijako (viikkotuntimäärä suluissa
oppiaineen perässä) lukuvuodelta 1934 – 1935: uskonto (2), kirjallisuus (2),
laskento ja mittausoppi (4), kirjanpito (1), oikeinkirjoitus (1), ainekirjoitus
(1), asioimiskirjoitus (1), piirustus (3,5), työoppi (2), yhteiskuntaoppi (2),
voimistelu ja urheilu (1), käsityö (13), eli yhteensä 33,5 viikkotuntia. Jatkokoulussa
oli esimerkiksi lukuvuonna 1929 - 1930 Lappeenrannasta 44 ja Lappeelta 47 oppilasta. Lappeenranta
ja Lauritsala muodostivat yhteisen koulupiirin poikien jatkokoulua varten
vuosina 1932 — 1934. Lukuvuonna 1932 – 1933 koulun 63 oppilaasta oli 20 Lauritsalan
kauppalan alueelta. Hallinnollisesti jatkokoulu oli Lappeenrannan kansakoulujen
johtokunnan alainen. Sopimuksen mukaan kaupunki vastasi kustannuksista 2/3 ja
kauppala osuus oli loput 1/3.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti