Lappeen Rikkilän kiertokoululaiset opettajansa Helmi Koskimäen kanssa vuonna 1927. Kuva: Lappeenrannan kaupunginarkisto |
Pitäjän- ja kiertokoulut Lappeenrannan seudulla
Koululaitos oli Suomessa aina 1860-luvulle saakka kirkon
ylläpitämä. Vuoden 1686 kirkkolaissa määrättiin seurakuntalaisten lukutaito
tavoitteeksi, johon seurakunnan tuli pyrkiä. Seurakunnat vastasivat lasten
alkeisopetuksesta. Käytännössä opetus tapahtui lukkarin- ja pitäjänkouluissa, kierto-
ja rippikoulussa sekä kinkereillä. Opetustyöhän oli palkattu koulumestari, jonka
kustannuksiin sekä kaupungin että maaseudun asukkaat osallistuivat. Vuonna 1781
seurakunnalla oli Kourulan kylässä Sunisen tilan maalla vanha ränsistynyt
koulutalo, jossa oli pidetty pitäjänkoulua. Koska talo oli huonossa kunnossa ja
syrjässä, päätettiin se muuttaa esikaupunkiin kirkkoherran virkatalon maalle. Muuttaminen
tapahtui kuitenkin vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Seurakunta osti Paldon
esikaupungista entisen lukkari Aron Savanderin talon ja siirsi sen kirkon
läheisyydestä ostamalleen kaupunginpalvelija Maroinin tontille. Vuoden 1802
helmikuussa talo oli uudella paikallaan ja käytettävissä koulunpitoon. Taloa
käytettiin sitten vuosikymmeniä sekä kouluhuoneena että pitäjäntupana.
Piispantarkastuksissa annetut lausunnot kertovat
kansanopetuksen olleen Lappeenrannan seudulla vaaditulla tasolla. Huomattava
osa lapsista osasi sujuvasti lukea ja muisti vaaditun Lutherin vähän katekismuksen
ulkoa. Tämä oli tulosta ahkerasta
kotiopetuksesta, katekismussaarnoista. pitäjänkouluista ja kinkereistä. Pitäjänkoulussa
ja kinkereillä huono-oppisia ja laiskoja oppilaita rangaistiin tukkapöllyillä
ja pöydän alla istuttamalla. Kinkerit eli kylänlukuset olivat monille pelottava
tapahtuma. Lappeen pitäjässä tunnettiinkin sanonta: Kolme on kovaa päivää
vuodessa, kylänluku, veronmaksu ja siantappo.
Katekismussaarnoja pidettiin seitsemänä sunnuntain vuodessa. Seuraavana sunnuntaina seurasi kuulustelu sen lukulahkon (kinkeripiirin) kanssa, joka sinne määrättiin. Koulumestari antoi pitäjänkoulussa opetusta niille, jotka oli kinkereillä havaitun huonolukuisuutensa vuoksi sinne määrätty. Toinen ryhmä olivat ne, joita ei huonon lukutaitonsa takia huolittu rippikouluun. 1800-luvun alkuvuosikymmeninä kouluinnostus oli heikkoa. Syinä olivat opetuksen kaavamaisuus ja pitkät matkat seurakunnan sivukyliltä. Vanhempia rangaistiin lastensa koulun laiminlyömisestä mm. jalkapuulla. Lisäksi lapsia tuotiin pitäjänkouluun väkipakolla viranomaisten toimesta. Nämäkään keinot eivät usein tepsineet.
Katekismussaarnoja pidettiin seitsemänä sunnuntain vuodessa. Seuraavana sunnuntaina seurasi kuulustelu sen lukulahkon (kinkeripiirin) kanssa, joka sinne määrättiin. Koulumestari antoi pitäjänkoulussa opetusta niille, jotka oli kinkereillä havaitun huonolukuisuutensa vuoksi sinne määrätty. Toinen ryhmä olivat ne, joita ei huonon lukutaitonsa takia huolittu rippikouluun. 1800-luvun alkuvuosikymmeninä kouluinnostus oli heikkoa. Syinä olivat opetuksen kaavamaisuus ja pitkät matkat seurakunnan sivukyliltä. Vanhempia rangaistiin lastensa koulun laiminlyömisestä mm. jalkapuulla. Lisäksi lapsia tuotiin pitäjänkouluun väkipakolla viranomaisten toimesta. Nämäkään keinot eivät usein tepsineet.
Uutena keinona opiskelumotivaation parantamiseksi oli
Porvoon synodaalikokouksessa vuonna 1801 suositeltu ratkaisu, jossa
pitäjänkoulu muutettaisin kiertäväksi. Lappeella tähän ryhdyttiin vuonna 1841. Asia
oli esillä pitäjänkokouksissa touko- ja lokakuussa. Jälkimmäisessä kokouksessa
päätettiin järjestää muutamia kiertokouluja niihin kyliin, joissa lukutaito oli
heikointa. Näitä olivat Alajoen ja Sydänmaan seudut, eli nykyiset Simolan ja
Pulsan kylät. Kiertokoulupiirejä oli Lappeella aluksi 13. Kiertokoulu viipyi
kaksi – kolme viikkoa kussakin piirissä. Kiertokoulua käymättä eivät huonosti
lukevat päässeet rippikouluun, jonka käymättömyys taas esti avioliiton
solmimisen. Koulutarkastaja Taavi G. Murto on poiminut kirjaansa Lappeen
pitäjän historia II oheisen kuvauksen lappeelaisesta kiertokoulusta 1850-luvulta:
Sinä aamuna, jolloin kiertokoulu kirkonkuulutuksen mukaan piti alkaa. saapui pitäjän kappalainen sitä avaamaan. Mukanaan tuomasta lasten nimikirjasta hän huusi esiin kaikki 12 vuotta vanhemmat lapset, joita sitten tarkasti tutkittiin merkiten kirjaan heidän sekä sisä- että ulkolukutaitonsa. Samalla määrättiin ketkä heistä pääsivät kotiin ja kenen oli jäätävä kouluun. Syyttä pois jääneet ja erittäin huonolukuiset merkittiin sukupuolen mukaan kumpikin erikseen ja näistä saivat toiset syksyllä, toiset keväällä rippilasten kanssa määräyksen yhtäaikaa saapua kaupungissa pidettävään laiskankouluun. Lupa päästä rippikouluun tai velvollisuus saapua kaupungissa pidettävään laiskankouluun merkittiin lasten lukuseteleihin. Kuulustelut mainituissa tilaisuuksissa teki koulumestari, merkinnät kirjoihin teki kappalainen.
Pitäjänkoulun opettaja sai palkkanaan ns. teinirahat, jotka
olivat 13.5 paperi/pankkokopeekkaa talolta. Vuonna 1818 määrättiin myös
lappeenrantalaiset maksamaan koulumestarille samansuuruinen palkka. Tällöin
saivat talon ja sen palkollisten lapset sekä oppipojat osallistua opetukseen. Kun
Lappeenrannan kaupunkiin perustettiin 1840-luvun alussa ala-alkeiskoulu, pyrkivät
kaupunkilaiset irtautumaan koulumestarin palkkauksesta siinä kuitenkaan
onnistumatta. Koulumestarin pesti oli 1800-luvulla vahvasti Sunisen suvun
hallussa. Kun koulumestari Juho Suninen kuoli vuonna 1832, halusivat pitäjän asukkaat
seuraajaksi vainajan pojan Antti Sunisen. Antti oli kuitenkin vasta 17-vuotias.
Tämän vuoksi virkaa hoiti useita vuosia sijainen, Abraham Jaakonpoika Suninen. Antti
Juhopoika Suninen ehti olla koulumestarina vain pari vuotta, kun hän menehtyi
vuonna 1842 vain 27-vuotiaana. Seuraavan kuuden vuoden ajan tehtävää hoitivat
yhdessä talollisenpoika Martti Reijola ja Antti Sunisen veli Elias Suninen. Vuonna
1848 viimeksimainittu vaati, että hänen tulisi saada koulumestarin tehtävät
kokonaan itselleen. Tähän pitäjän asukkaat myös suostuivat. Heti vakinaisen
viran saatuaan alkoi Elias Suninen ajaa myös palkansa korottamista. Lappeelaiset
eivät olisi tähän suostuneet, mutta valitusten jälkeen Senaatti vahvisti
kuvernöörin aikaisemman päätöksen. Koulumestarin palkkaukseen kuuluivat nyt ns.
teinirahojen lisäksi kaksi kappaa ruista talolta, 4 kopeekka jokaiselta
torppari- ja sahuriperheeltä ja kaksi kopeekkaa jokaiselta itsellisperheeltä.
Pitkäaikaisen koulumestarin Elias Sunisen muistokirjoitus. Lappeenrannan Uutiset 25.2.1890 |
Pitäjänkoulu muuttui vähitellen kokonaan kiertäväksi
kouluksi. Vuonna 1878 se toimi kahdeksassa eri paikassa neljä viikkoa kussakin.
Koulumestari Sunisellakin alkoi olla jo ikää, mikä alkoi näkyä lastenopetuksen
tason laskuna. Piispa vaatikin pitämässä tarkastuksessa toisen koulumestarin
palkkaamista pitäjään. Asiasta kehkeytyi iso riita, sillä koulumestari ei ollut
halukas ottamaan apulaista, koska se olisi merkinnyt palkan puolittumista. Elias Suninen sai tuomiokapitulin toimesta
apulaisen vuonna 1881 ja toinen kiertokoulunopettajan virka perustettiin vuoden
1882 alusta. Kolmas kiertokouluopettajaa otettiin Lappeelle vuonna 1889 ja
neljäs vuonna 1892. Elias Suninen kuoli vuonna 1890 ja hänen jälkeensä pitkään
kiertokoulunopettajina toimivat Pekka Pulli ja Juho Pusa. Sunisen kuoltua
siirryttiin Lappeella kiertokouluopettajan palkkauksessa puhtaaseen
rahapalkkaan, joka oli 400 markkaa vuodessa. Kun kansakoulujen rakentamisesta
maaseutukyliin käytiin ajoittain kiivasta keskustelua, nostivat koulujen
vastustajat sen vaihtoehdoksi kiertokoulujen vahvemman tukemisen. Esimerkiksi
talollinen Filip Kälviäinen esitti vuoden 1881 piispantarkastuksessa, että
kansakoulut lakkautettaisiin ja siihen uhrattavat varat käytettäisiin
kiertokoulujen hyväksi. Vielä pidemmälle meni samassa tilaisuudessa Pietari
Räipiö Korkea-ahosta. Hänen mielestään koulut olisi hylättävä ja turvauduttava
ainoastaan kotiopetukseen: Silläkin opetuksella talonpojan lapsista tulee hyviä
kyntäjiä, ja se taito näille kyllä riittäisi. Vuonna 1912 seurakunta jaettiin
viiteen kiertokoulupiiriin, jotka olivat: Iitiä, Kaivanto, Alajoki, Lavola ja
Haapajärvi. Kiertokoulu toimikin Lappeella pitkään kansakoulun rinnalla. Kun
pitäjän alakansakouluverkko saatiin kuntoon, jäivät kiertokoulut alkeisopetuksen
antajina tarpeettomiksi. Lappeen viimeisen kiertokoulun toiminta päättyi 1.8.1934.
Viimeisenä kiertokoulun opettajana (1922 – 1934) toimi Saimi Tarkiainen. Naapurikunnista kiertokoulut lakkautettiin
seuraavasti: Luumäellä vuonna 1936, Suomenniemellä ja Lemillä vuonna 1938 ja
Savitaipaleella 1941.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti