|
Inkerin seurakunnat ja hallintoalueet 1600-luvun lopulla |
Jyrki Paaskoski
kirjoittaa osuudessaan Inkerin kirkon vaiheista suuresta Pohjan sodasta 1800-luvun alkuun
saakka. Poimin oheiseen tekstiin joitakin itseäni kiinnostavia kohtia Paaskosken tekstistä.
|
Inkerin ja Karjalan kartta vuodelta 1666 |
Tätä aikakautta leimasi
edellä mainitun sodan ohella
Nevanlinnan paikalle perustetun Pietarin kohottaminen Venäjän pääkaupungiksi. Inkerinmaan keskelle nousseen
monikulttuurisen ja -kielisen suurkaupungin synnyn lisäksi inkeriläisten elämää mullisti keisarillisen perheen kesäpalatsien, puistojen ja aateliston kartanoiden
rakentaminen. Aateli perusti 1700-luvun kuluessa Pietaria ympäröivälle maaseudulle runsaasti manufaktuureja, sahoja
ja myllyjä, joissa työvoimana oli venäläisiä ja inkeriläisiä maaorjia. Pietarin
kuvernementin voimakas väestönkasvu teki inkeriläisistä vähemmistön kotiseudullaan. Pietariin ja sen ympäristöön siirrettiin tai
siirtyi venäläisiä, saksalaisia ja
virolaisia talonpoikia, käsityöläisiä, kauppiaita ja sotilaita perheineen.
Pohjois-Inkerissä suomalainen väestönosa säilyi kuitenkin edelleen enemmistönä. Aateliston omistukseen
lahjoitetuista inkeriläisistä talonpojista tuli maaorjia. Heidän liikkumisensa oli rajoitettua ja
avioitumisoikeutta kontrolloitiin. Pietarin läheisyys merkitsi tiivistä kytkeytymistä pääkaupungin talouselämään ja tarjosi myös runsaasti sivuansiomahdollisuuksia.
|
Spankkovan kirkko |
Muutospaineissa Inkerin seurakunnat suvut ja perheet eristäytyivät oman luterilaisen
uskontonsa, kielensä ja kulttuurinsa pariin
ja torjuivat muiden kansallisuuksien ja kulttuurien lähestymisyritykset. Venäläisen hallinnon
aikomuksena ei ollut käännyttää alueen luterilaista väestöä ortodoksiseen uskoon.
Pietari I:n politiikkana oli sen sijaan valloitettujen alueiden eliitin
integroiminen keisarikunnan lojaaleiksi tukijoiksi oikeudellisine,
taloudellisine ja uskonnollisine privilegioineen. Suuren Pohjan sodan aika
merkitsi Inkerin seurakuntaelämän rappeutumista, kun suuri osa papistoa oli
vangittuna, karkotettuna tai paenneena. Tästä seurasi paikoin
kansanuskon vahvistumista ja esikristillisten ja kristillisten tapojen
sulautumista.
Maaorjuus
vaikutti inkeriläisiin passivoivasti. Kun
talonpojat tekivät kolme päivää viikossa töitä palatsien ja
aatelismiesten pelloilla, rakennustyömailla ja manufaktuureissa, heille ei tahtonut jäädä riittävästi aikaa työskennellä omilla sarkajakoisilla pelloillaan, jotka edellyttivät kyläkunnittaista yhteistyötä. Samaan aikaan
aatelismiehet siirsivät Sisä-Venäjällä sijainneilta
kartanoiltaan lisää maaorjatalonpoikia
Inkeriin. Usein inkeriläisiä talonpoikia pakotettiin siirtymään syrjään ympäröiville metsä- ja suoalueille venäläisten tieltä. Lisäksi 1700-luvun lopulla
Inkeriin muodostettiin pieniä saksalaisia ja virolaisia
kolonioita
|
Esimerkki Kelton seurakunnan rippikirjasta vuodelta 1873 |
Vuoden 1686 kirkkolaki velvoitti kirkkoherraa pitämään kirjaa ehtoollisella
käyvistä seurakuntalaisista. Lisäksi kirkkoherran tuli kirjata syntyneet, vihityt
ja kuolleet. Minulle on ollut yllätys, miten hyvin myös Inkerinmaan luterilaisten seurakuntien arkistoja
on säilynyt tähän päivään saakka. Näin siitä huolimatta, että Inkerin luterilaisen
kirkon toiminta kiellettiin vuosikymmeniksi ja alue joutui taistelutantereeksi
1910-luvun lopulla sekä toisen maailmansodan
aikana. Vanhin tallessa oleva rippikirja on Spankkovan seurakunnasta vuodelta
1721. Keltosta on säilynyt kirkonkirja
vuosilta 1745 -1755. Se sisältää rippikirjan ja vihittyjen kastettujen ja
kuolleiden luettelot. Historiakirjoja, jotka sisälsivät syntyneiden, vihittyjen
ja kuolleiden luettelo, ryhdyttiin pitämää Pietarin
ruotsalais-suomalaisessa seurakunnassa vuodesta 1733 lähtien. Tuutarin seurakunnan syntyneiden ja
kuolleiden luettelot ovat säilyneet vuodesta 1757 lähtien. Paaskosken arvion mukaan kirkollisia rekistereitä olisi pidetty viimeistään 1780 – 1790-luvuilta alkaen lähes kaikissa
seurakunnissa. Lastenkirjojen pito alkoi Inkerissä 1780-luvulla. Rippikoulu yleistyi Inkerin
seurakunnissa 1780- ja 1790-luvuilla. Ensimmäisenä sen pito alkoi
Tuutarissa vuonna 1781.
Rippikirjoihin
merkittiin seurakuntalaisten lukutaitoa kristinopin perusteiden hallinta. Näistä löytyy mielenkiintoinen havainto, jonka mukaan naiset
hallitsivat nämä keskimäärin paremmin kuin miehet. Seurakuntalaisten lukutaito kehittyi hyvään suuntaan 1700-luvulla ja inkeriläisten laajamittainen lukutaito oli
poikkeuksellista sekä maantieteellisesti että historiallisesti. Ympäröivien ortodoksikylien väestö ei pääsääntöisesti osannut lukea. Lukutaidolla olikin merkittävä asema inkeriläisten oman identieteetin luomisessa ja ylläpidossa. Se erotti heitä uskonnon ja kielen ohella venäläisistä naapureistaan ja vaikutti 1800-luvulla merkittävästi inkeriläisten kansallistunteen vahvistumiseen ja oman erityisyyden korostamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti