Sanomalehti Etelä-Saimaassa
oli vuosina 1920 - 1921 useita, laajoja, moniosaisia artikkelisarjoja Pohjois-Norjasta,
Pohjois-Ruotsista ja myös Suomen Lapista. Ne kirjoitti muolaalaissyntyinen
saamenkielen tutkija ja psykologi Eliel
Lagercrantz (1894 - 1973). Hän teki useita matkoja kyseiselle alueelle 1910-luvun
lopulla ja 1920-luvulla. Näissä kirjoituksissaan hän kuvaa myös alueella
vahvasti tuolloin vaikuttanutta lestadiolaisuutta. Lagercrantzin
artikkelisarjan ilmestyminen Etelä-Saimaassa selittynee hänen asumisellaan
Etelä-Karjalassa Taipalsaarella.
Aikaisemmissa
blogikirjoituksissani olen koonnut Lagercrantzin kuvauksen saarnaaja August
Lundbergista artikkelissa Lapin saarnamies sekä hänen kirjoituksensa
Gratangsbotnista ja Tysfjordista sekä Finmarkin sivistysoloista. Alle olen
koonnut otteen Lagercrantzin artikkelista Lapin markkinoilla. Siinä hän kuvaa
markkinaseuroja Skibotnin rukoushuoneella, Lyngenin vuonon pohjukassa Norjassa.
Skibonin markkinoilla ja lestadiolaisuudella näyttää olleen aikoinaan
symbioottinen suhde. Yksi Norjan lestadiolaissuunnista on saanut nimensä Lyngen-vuonon
mukaan eli sitä kutsutaan lyngeniläisyydeksi. Skibotnin rukoushuone on edelleen
lyngeniläisyyden "pääkappeli", joka on liikkeen molempien suuntien
vuorottaisessa käytössä.
...Niin kauppoja jatketaan remulla ja hyväntuulisuudella pienen savuavan öljylampun heikosti valaistessa viheliäistä ullakkokamari, jossa ilma yhä sakenee ja puheen sorina kiihtyy sen mukaan, kuin ehtoo joutuu ja ihmiset hakeutuvat katon alle.
Skibotnin lestadiolaispapelin pihamaalle on pystytetty muistomerkki liikkeen Norjaan saapumisen kunniaksi. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti