Venäläisten lestadiolaisten laulukirja Siionin Lasten Lauluja painettiin Pietarissa vuonna 1910 |
”Pietarin tieltä” uusi uskonvakaumus
Venäjän pääkaupungin
suuresta ja varakkaasta lestadiolaisyhteisöstä ei tehty organisoitua
lähetystyötä ympäröiville seuduille. Tutustuminen lestadiolaisuuteen tapahtui
pääosin henkilökontaktien välityksellä työ- ja kauppamatkoilla.
Lestadiolaisten nuohoojamestarien ja suutarien opissa ollessaan suomalaisista
oppipojista useat omaksuivat mestareidensa uskonvakaumuksen. Lestadiolaisten
kokoushuoneisto oli Pietarin suomalaisten tiedossa, ja monet kävivät
kuuntelemassa sananjulistusta. Useat Pietarissa asuneet ja siellä lestadiolaisuuteen
liittyneet veivät uuden uskonvakaumuksensa entisille kotiseuduilleen
vieraillessaan siellä tai muuttaessaan Suomen puolelle. Tällä tavalla
lestadiolaisuutta levisi Uukuniemelle, Antreaan, Impilahdelle, Tohmajärvelle
ja Värtsilään.[1]
Pietarin vahvalla lestadiolaisyhteisöllä oli säteilyvaikutusta Viipurin läänin
lisäksi varsinkin Pohjois-Karjalan ja Mikkelin läänin alueelle.[2]
Muuttoliike toi herätysliikkeen Pietarista Miehikkälään ja Muolaaseen.[3]
Kauppa- ja työmatkoilla "tarttui" lestadiolaisuutta Savitaipaleelle,
Uudellekirkolle ja Jaakkimaan.[4]
Kivennavan seurakunnassa herätysliike
sai alkunsa pietarilaisten saarnaajien Heikki Kultalan, Juho Mikkolan ja Kaarle
Teodor Lindströmin välityksellä jo 1870-luvulla. Vastaavanlainen saarnaajien tuoma lestadiolaisherätys alkoi
Pyhäjärven Riiskan kylässä 1880-luvun lopulla.[5]
Lestadiolaisuuden leviämisessä Terijoelle oli pietarilaisella
huvila-asutuksella tärkeä rooli. Joka kesä saapui huviloilleen Kellomäelle,
Kuokkalaan ja Ollilaan kymmeniä lestadiolaisia käsityöläisiä. Seuroja
pidettiin ahkerasti. Vähitellen herätysliike voitti kannatusta myös paikallisen
väestön keskuudessa.[6]
Tällainen leviämistapa oli harvinainen. Yleensä liike joko haettiin työ- ja
kauppamatkojen yhteydessä tai se tuli paikkakunnalle muuttoliikkeen mukana.
Koska Pietarin
lestadiolaisyhteisöllä oli keskeinen merkitys liikkeen leviämisessä Kaakkois-
ja Itä-Suomeen, nousivat pietarilaiset saarnaajat tärkeiksi alueellisiksi
vaikuttajiksi herätysliikkeessä. Varsinkin saarnaaja Juho Mikkola[7]
nautti arvostusta laajalti. Muita Itä-Suomen kannalta merkittäviä pietarilaisia
saarnaajia olivat Heikki Kultala, Juho Sipolainen, Kaarle Wellingk, Kaarle Teodor Lindström.[8]
Useat muutkin herätysliikkeen saarnaajat olivat jossakin elämänsä vaiheessa asuneet Pietarissa. Tämä
oli omiaan korostamaan Pietarin lestadiolaisyhteisön keskeistä merkitystä.[9]
Varsinkin Karjalan kannaksen itäosista suuntautuivat lestadiolaisten
seuravierailut kauppa-, rahdinajo- ja työmatkojen luonnollisena seurauksena
Pietariin. Vuorovaikutus oli molemminpuolista. Esimerkiksi Juho Mikkola kävi
myöhemmin Terijoen Kuokkalassa asuessaan saarnaamassa Pietarin seurahuoneella.
Samoin Terijoen Kellomäessä asunut Ii-
sakki
Hirvonen saarnasi Pietarissa säännöllisesti.[10]
[1] KA. PTA. Cf:8. Antrean srkert. 27.5.1881
(Anders Gustaf Hahl); MVK. Johan Alarik Hannosen
hst. 19.4.1968.: Raittila 1967, n:ot 65 ja 471; HÄ 1940, 116-117 (M. Vanninen); Pms 9/2.12.1954 (Kauko Mäntylä:
Lestadiolaisuus Pohjois-Karjalassa 1800-luvun
loppupuolella); Mäntylä 1953, 27-28.
[2] Lestadiolaisuuden toi Tohmajärvelle suutari Kaarle Wellingk,
joka muutti sinne Pietarista vuonna 1887 (Mäntylä 1953, 28, Raittila 1967, n:o 538), Juvalle herätysliike
saapui työmies Kalle Paavilaisen tuomana. Hän oli rippikirjojen mukaan oleskellut Venäjällä vuosina 1869-1878
(Raittila 1967, n:o 331, Nirkko-Leskelä
1989b, 3-4).
[3] KA. PTA. Cg
4:2. Virolahden srkert. 27.2.1885 (Matthias Helenius); Muolaan
srkert. 26.3.1885 (Johan Albert
Tengén); Raittila 1967, n:ot 214 ja 284.
[4] Einari Koposen hst. 28.3.1992; RSide
4/1980, 12, Arvi Penin hst 4.9.1994, HÄ 1/1927, 12-13 (Kustavi Lounasheimo: Samuli Tapanaisen
muistokirjoitus).
[5] Kinnunen 1996, 76 –77; Kukko 1980, 217.
[6] OMA. Laestadiana 11. Matti Polkon hst.
8.7.1933; Kiuru 1961, 274-275; Kinnunen 1996,
76 – 77.
[7] Mikkola ei varsinaisesti koskaan ollut
kirjoilla Pietarissa, vaikka asui siellä vuosina 1875-1876, 1877 ja 1882-1903 (Raittila 1967, n:o 289).
[8] Raittila 1967, n:ot 214, 471, 253, 538.
[9] Tällaisia olivat: Raittila 1967, n:ot 18,
65, 94, 100, mahdollisesti n:o 127, 171, 220, 284, 331, 365, 444, 465, 488, 520, 546, 587, 608.
[10] Raittila 1967, n:o 289; OMA. Laestadiana
10. Ec:2. Mimmi Pulkkisen hst.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti