Alla oleva kertomus julkaistiin Amerikan Suomalaisessa Lehdessä joulukuussa 1879. Siinä Calumetin suomalaisen apostolisluterilaisen seurakunnan silloin papinviranhoitaja, entinen katekeetta Johan Takkinen kuvaa matkaansa Minnesotaan. Hän vieraili osavaltion suomalaisissa siirtokunnissa käynnistämässä ja ohjaamassa alkutaipaleella olevaa seurakunnallista toimintaa. Tuossa vaiheessa siirtokuntien asukkaiden selkeä enemmistö kuului apostolisluterilaisiin. Vaikka oheisen artikkelin pääpaino on uskonnollisen toiminnan kuvauksessa, se sisältää myös merkittävää tietoa kyseisten siirtokuntien alkuvaiheista laajemminkin. Samaisessa lehdessä julkaistiin jo aikaisemmin laaja, päätoimittaja Aleksander Leinosen kirjoittama artikkelisarja Tietoja suomalaisten pesäpaikoilta Pohjois-Amerikassa. Aikomuksenani on tuoda myös tuo artikkeli jossakin vaiheessa kevään mittaan tänne luettavaksi. Kieli on artikkelissa vanhahtavaa ja oikeinkirjoitus horjuvaa, mutta silti, olkaa hyvä:
Kertomus matkoista ja toimista Suomalaisten asuinpaikoilla Minnesotan valtiossa (ASL 5.12.1879).
Saatuani useoita kutsumuskirjeitä monilta sisarilta ja
veljiltä, jotka asuvat hajallansa Minnesotan valtiossa, että käydä heidän
asuinpaikoillansa, heitä Jumalan sanalla lohduttamassa, kuin myöskin
seurakunnallisia asioita järjestämässä, niin lähdin syyskuun 30 p. Calumetistä,
erään Alouezissa asuvan maanmieheni A. Mällisen kanssa, matkalle Minnesotan
valtioon.
Calumetin asemahuoneella astuimme höyryjunaan, joka vei
meidät 14 engl. peninkulmaa Hancockin kaupunkiin. Tässä kaupungissa ja sen
ympäristöillä löytyvissä kaivannoissa työskentelevien uskovaisten luona
oleskeltuani mitään erinomaista toimittamatta ja höyryalusta odotellen,
lähdimme keskiviikkona, lokakuun ensimmäisen päivän aamuna, viiltämään
Superior-järven selkää Duluthin kaupunkia kohden. Ilma näytti olevan vastaan
aloitettua matkaani, sillä se soti niin ankarasti vastaan, että vasta
lauvantaiaamuna saavuimme Duluthiin, joka vesimatka, 200 engl. peninkulmaa,
hyvillä ilmoilla tavallisesti kuljetaan yhdessä vuorokaudessa.
Niin pian kun olin ehtinyt siirtää laivasta kapineeni
höyryjunaan, lähdin taas eteenpäin, ja mainittuna lauvantai-iltana, 150 engl.
peninkulmaa kuljettua, saavuin jo Minneapolis kaupunkiin. Täällä kohtaisin
ensiksi muutamia kymmeniä Suomalasia, joista useimmat olivat uskovaisia, ja
heidän kanssansa vietin p. Mikkelin juhlan saarnaamisella ja p. ehtoollisen
jakamisella. Mikkelin päivän iltana lähdin jo höyryjunassa Cokaton
siirtokuntaan, jota on väliä 51 engl. peninkulmaa; ja oli niin odottamatoin
onni, että löysin vielä Cokaton suomalaisessa kirkossa iltakokouksessa
suurimman osan uskuvaisia. Ei voi sanoilla kertoa kristittyjen ihastusta
astuttuani kokoushuoneeseen, kuin näkivät, että heidän pyyntönsä oli tulollani
toteentunut. Koska olivat Minnesotassakin vaatineet minua seurakunnallisten
asioidensa ohjaajaksi, niin kohta ryhdyin täällä seurakunnallisiin toimiin.
Ensimmäinen toimeni oli pitää nuorisolle rippikoulua päivillä ja illoin saarnaella,
jota pitkitin aina lokakuun 17 päivään.
Cokaton ensimmäinen apostolisluterilainen kirkko, joka oli käytössä vuoteen 1913 saakka |
Mainittuna päivänä lähdin, jättäen sattuneista syistä
rippikoulun keskitiehen, erään uskollisen veljeen Jaako Wuolteen kanssa
matkustamaan Fort Ridgelyn seuduilla, Renville countissa, löytyvien
Suomalaisten asuinpaikoille. Noin 65 engl. peninkulmaa Cokatosta aukeoita
aavikoita hevoiskyydillä ajettuamme, me saavuimme jo mainitun päivän ehtoolla
Fort Ridgelyn siirtokuntaan. Tässä paikassa löytyy 22 varsinaista Suomalaista
asukasta, sekä muutamia itsellisiä. Lokakuun 20 p. toimitettiin henkikirjoitus,
joka osoittaa siirtokunnassa löytyvän 135 henkeä. Samana päivänä toimitettiin
myöskin kinkeriluku, sekä laadittiin ensimmäinen kirkonkirja. Tämän paikan
Suomalaiset ovat melkein kaikki uskovaisia, ja heillä on täydellisesti
järjestetty seurakunnan hallinto, kirkkoraati, lasten koulu y.m. seurakunnan
säilyttämiseksi tarpeelliset laitokset. Kuten kokouksessa tehty pöytäkirja
osoittaa, tässä seurakunnassa on valittu kirkkoraatin esimieheksi Johan
Sikanen, kirjuriksi Wilhelm Gabrielson, kassanhoitajaksi Abram Jussila, lasten
kouluttajaksi Johan Sikanen, sekä kolme muuta jäsentä. Seurakunnan esimieheksi
papillisiin toimiin – Jumalanpalvelusta johtamaan, kastamaan, hautaamaan,
ehtoollista jakamaan y.m. – valittiin Sakari Törmä. Seurakunnan tila
kristillisellä alalla oli tyydyttävä usko, rauha ja rakkaus vallitsi kaikissa.
Lukutaito oli hyvä, kuten kinkerikuulusteluissa ilmaantui. Saatuamme tärkeimmät
asiat järjestetyiksi, me käänsimme jo lokakuun 24 p. matkamme takaisin Cokaton
siirtokuntaan.
Franklinin eli Fort Ridgelyn apostolisluterilainen kirkko kuvattuna kesällä 2007. |
Viipymättä ryhdyin jatkamaan keskoiseksi jäänyttä
rippikoulua, ja lasten lukutaitoa sekä kristillisyyden ymmärrystä tarkemmin
koeteltuani, katsoin soveliaaksi laskea seuraavat rippilapset ensikerrn H. P. Ehtoolliselle
sunnuntaina lokakuun 26 päivänä, nimittäin poikia: Oskar Lahti, Karl Fredrik
Lahti, Johan Ulrik Teining, Frans Herman Pudas, Erik Laakso, Abram Slung, Johan
Petter Commes, Petter Anton Törngren, Karl Jakob Snabb, Karl Gustaf Keksi.
Magnus Edvard Björkman; tyttäriä: Johanna Vitikkohuhta, Greta Johanna Rovanen,
Johan Lovisa Kunnari, Eugenia, Efina Vanha, Emma Kristina Teining ja Brita
Fredrika Maikko – yhteensä 17 lasta. – Jo seuraavana päivänä ryhdyttiin
toimittamaan lukukinkeriä, jossa löydettiin seurakunnan lukutaito olevan ylimalkaan
hyvällä kannalla. Siirtokunnan väestö on melkein kaikki uskovaisia, ja heidän
kristillisyytensä taito löydettiin myöskin olevan kiitettävä. Seurakunnassa
sanottiin ahkerasti pidettävän yhteisiä kokouksia, jotka vietetään Jumalan
sanan tutkimisella ja rukouksella. Lokakuun 27 p. toimitettiin henkikirjoitus,
joka osoittaa seurakunnassa löytyvän 80 varsinaista taloa, muutamia itsellisiä,
sekä 464 henkeä. Täällä löytyy myöskin täydellinen seurakunnallinen hallitus,
nim. kirkkoraati (samat kunnan valtuusmiehinä), seurakunnan kassa, jolla on
varsinainen hoitaja, kunnan kirjuri, lasten koulu yhdellä opettajalla, papin
viran toimittaja, lukkari y.m. Tämä Cokaton siirtokunta, Wright countissa, on
rikas luonnollista eduista, kuin myöskin erinomaisen luonnon ihana paikka. Se
on ainoastaan neljä engl. peninkulmaa lähimmästä rautatiestä ja asemapaikasta,
kauniin Cokatojärven ympäristöillä. Avara tila, laveat pellot ja niityt tekevät
tämän paikan erinomaisen viehättäväksi.
Cokatosta lähdin lokakuun 28 päivänä, edellisen
matkatoverini veljen Kaleb Wuolteen kanssa, matkalle Holmes Cityn suomalaiseen
uutispaikkaan, Douglas Countissa. Matkattuamme 96 engl. peninkulmaa rautatietä
ja 26 penk. kärryillä aukeoita aavikoita myöten länsipohjoista kohden, me
saavuimme Holmes Cityn kylään. Täällä löytyy 17 taloa Suomalaisia, ja väkiluku
oli marraskuun 3 p. tehdyn
henkikirjoituksen mukaan 67 henkeä, melkein kaikki uskovaisia. Ensimmäiset
asukaat asettuivat tänne jo melkein samaan aikaan kun Cokatoonkin, mutta
väkiluku ei ole täällä ehtinyt vielä sen suuremmaksi karttua. Kuitenkin on jo
tämäkin siirtokunta astunut monessa asiassa suuren askeleen eteenpäin, ja
paikan edullisuus antaa syytä toivoa, että se on tästedes nopeasti kansoittuva.
Täälläkin löytyy täydellinen seurakunnallisen hallitus, jonka he ovat jo vuonna
1877 laillistuttaneen paikkakunnan asianomaisessa virastossa. Papin edustana on
Johan Luukkonen, seurakunnan esimiehenä Petter Erik Julin (sama kunnan
kirjurina), kassanhoitajana Johan Uusitalo ja lasten kouluttajana Johan
Luukkonen. Tässäkin paikassa viivyin viisi päivää, järjestellen monia
seurakunnan asioita, pitäen henkikirjoituksen, lukukinkerin y.m. Kinkeriluvussa
oli kansan lukutaito tyydyttävä, ja tämänkin uutispaikan asukkaat ovat
ahkeroita Jumalan sanan harjoituksessa, ja viettävät kristillistä ja
rauhallista elämätä.
Holmes Cityn apostolisluterilainen kirkko kuvattuna kesällä 2007 |
Saatuani mielestäni tärkeimmät seurakunnalliset asiat
järjestetyiksi, lähdimme jo marraskuun 4 päivänä matkustamaan aukeoita
aavikoita 60 engl. peninkulman päässä olevaan New York Mills-nimiseen suomalaiseen
siirtokuntaan. Täällä löysimme taas koko kylän Suomalaisia – 42 taloa
kaikkiansa. Tämä on aivan uusi Suomalainen uutispaikka metsätienoossa, mutta
väkiluku nousi jo pidetyssä henkikirjoituksessa vähän yli kahden sadan hengen
uskovaisiakin. Tässäkin paikassa viivyin seitsemän päivää, sillä täällä oli
seurakunnallinen hallinto kokonaan järjestettävä ja toimeen pantava,
henkikirjoitus pidettävä. Varsinaisessa seurakunnan kokouksessa valittiin papin
viran edustajaksi Herman Karjalainen, lukkariksi Gustaf Hyry, kassan hoitajaksi
Israel Hagell ja kirjuriksi Jakob Santapakka. Lasten koulu perustettiin
kahdella opettajalla , johon opettajiksi valittiin Matti Ronkainen ja Johan
Fräki. Myöskin valittiin kirkkoraadin jäsenet y.m., samaan tapaan kuin muissakin
uskovaisten seurakunnissa on Amerikassa tavallista. Kinkeriluvussa osotti kansa
osaavansa hyvin lukea, ja mitään kristilliselle elämälle sopimatointa menetystä
ei kuulunut. Tyytyväisellä mielellä otin tämän uuden suomalaiskylän veljiltä ja
sisarilta jäähyvästit, ja lähdin marraskuun 12 p. kotimatkalle. Ensin neljä
peninkulmaa kärryillä rautatien asemapaikalle kuljettua, me astuimme
höyryjunaan, ja kiidätimme ensin 60 engl. peninkulmaa Renald-nimiseen
[=Brainerd) kaupunkiin. Täällä oli minun nyt eroaminen uskollisesta toveristani
Kaleb Wuolteesta, joka erkani täältä kotiinsa Cokatoon, ja minä jatkoin
matkaani Michiganiin päin.
New York Millsin apostolisluterilainen kirkko 1900-luvun alkuvuosikymmenillä |
Kuljettuani höyryjunassa vielä 92 engl. peninkulmaa saavuin Thompsonin
(Thomson) asemapaikkaan, jossa oli minua vastaan ottamassa Calumetistä lähtenyt
matkatoverini A. Mällinen, joka oli Cokatosta toista tietä tänne saapunut.
Poikettuamme muutaman virstan mainitusta asemapaikasta. täällä löytyi taas
synkän metsän sisässä uusi Suomalainen kylä, jossa löytyi 10 taloa ja 36 henkeä
uskovaisia. Toivo paikan pikaisesta kansoittumisesta on rohvaissut nämätkin
kansalaisemme perustamaan itsenäisen seurakunnan ja kokouksessa valittiin papin
viran edustajaksi Johan Junkkonen, seurakunnan esimieheksi Karl Kytömäki, (sama
kirjuriksi) ja kassan hoitajaksi Lassi Moilanen. Kansan lukutaito oli tydyttävä
ja kristillisyys kukoistavassa vaikutuksessa. Täällä viivyin kolme päivää, ja
saatuani kaikki tärkeimmät asiat tydyttävälle kannalle, lähdin taas 23 engl.
peninkulman päässä olevaan Duluthin kaupunkiin.
Odotellessani Duluthissa pari päivää höyryalusta, kohtaisin
täällä muutamia suomalaisia perheitä, ja vaikka he olivat jumalattomia ihmisiä,
niin suvaitsivat he kuitenkin minun puhella nämät päivät autuaaksi tulemisesta.
Marraskuun 19 p. astuin toverini kanssa höyryalukseen,
ja matkustimme kotia Calumetiin, Michiganissa, johon saavuimme mainitun kuun 21
päivänä.
Tästä, mitä olen kertonut, näkyy että kristillisyys on
kantanut runsaita hedelmiä kansalaisistamme Minnesotan valtiossa, ja että se
lakkaamatta lisääntyy ja vahvistuu. Uskovaiset ovat suurena enemmistönä
Minnesotassa, samoin kuin Michiganin kuparikaivannoissakin, ja heidän
kristilliset harrastuksensa kaikissa seurakunnissa ovat sangen kiitettävät ja
mieltä ilahuttavat.
Viime vuosina olen saanut monia kirjeitä usko[n]veljiltäni
kotimaasta, joissa he ovat tiedustelleet täällä etäällä asuvien veljiensä sekä
hengellistä että ruumiillista tilaa. Nyt on ilmestynyt minulle parempi
tilaisuus kuin ennen vastatakseni näihin kysymyksiin, ja tällä kertomuksellani
olen koettanut tydyttää heidän kaikkien uteliaisuuttansa. Lähempiä tietoja
täällä asuvien veljiensä taloudellisesta tilasta voivat he vielä ennen pitkää
saada A. S. Lehden palstoista.
Johan Takkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti