Ensimmäinen Lappeenrannan historiasta kertova kirjanen ilmestyi
vuonna 1885. Se oli Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjapainossa Helsingissä
painettu
Lyhykäinen kertomus Lappeenrannasta sommitellut A. Lindh. Kirjan
koonnut savitaipalelaissyntyinen vankilanopettaja
Adam Lindh oli muuttanut Viipurista
kolme vuotta aikaisemmin Lappeenrantaan. Opettaja Lindhillä oli jo aikaisempaa kokemusta
vastaavanlaisen teoksen kirjoittamisesta, sillä vuonna 1879 hän oli julkaissut
Viipurissa kirjan nimeltä
Lyhykäinen historiallinen ja
maantieteellinen kertomus Savitaipaleen pitäjästä.
Lindhin ”Lyhykäisessä kertomuksessa Lappeenrannasta” on
yhteensä 43 sivua, jotka on jaettu seuraaviin päälukuihin:
Kaupungin nimi
Kaupungin asema ja ala
Historiallista vaiheista
Kirkollisista vaiheista
Kaupungin nykyisyys
Saimaan kanawa
Lappeenrannan rautatie
Kirjan lopussa on lisäksi luettelo maamme hallitsijoista. Kirjanen on kokonaisuudessa
ladattavissa
Digicarelican
kokoelmasta.
Poimin kirjasta joitakin mielestäni mielenkiintoisia kohtia:
Lappeenrannan nimestä
Lappeenranta on syntynyt sanasta ”Lappveden ranta”. Luultavasti on näillä
seuduilla suomalaisten tänne siirtyessä asunut lappalaisia, joista
rantavesistökin on saanut nimensä ”Lappvesi”.
Lappalaisten täältä muuttaessa sanotaan tänne jääneen erään vanhan
erakon, jota suomalaiset pitivät villinä eli metsäläisenä, niin kuin ruotsalainen
nimikin Wildmanstrand, Willmanstrand = villin miehen ranta, todistaa. Arvattavasti
on se tämän miehen muistoksi, kun kaupungin vaakunaan on kuvattu parrakas
villimies sotanuija kädessä. Luultavasti oli lappalaisten ja suomalaisten
välillä kiivaita taisteluja maan omistuksesta, joissa suomalaiset lopulla
pääsivät voitolle ja lappalaisten täytyi siirtyä pohjan perille, jättäen ainoastaan
nimen entisestä asuinpaikastaan muistoksi tuleville sukupolville.
 |
Adam Lindhin hautakivi Lappeenrannan vanhalla hautausmaalla |
Työvankila
Entisissä sotaväen hevoistalleissa, linnoituksen länsipohjaisella mäellä,
sijaitsee työvankila, jossa 1881 vuoden loppuun pidettiin murhasta y.m. pahasta
elämästä tuomittuja naisia, vaan sanotun vuoden lopulla muutettiin naiset
Hämeenlinnaan ja syyskuun 23. päivänä 1882 saapuivat Viipurissa olevan
Pantsarlahden työvankilan miehet viidellä masinan vetämällä kannellisella
lotjalla kaupungin rantaan ja sijoitettiin entiseen kehruuhuoneeseen, johon oli
kesällä 1882 uusi, 10 kyynärää korkea hirsiaita rakennettu vanhan
lauta-aitauksen siaan.
Wirstantolppa
Kaupungin ja linnoituksen välisen tien kalteessa seisoo vielä kivijalalla
tuettuna vanha Ruotsin vallan aikuinen virstantolppa, johon tappelussa 1741 oli
sattunut useampia kuulia, joista vieläkin näyttää jälkiä lahoutuneessa
pinnassa.
Kaupungin nykyisyys
Suorat ja leveät kadut sekä säännölliset, maalatut kartanot todistava ensi
silmäyksellä kaupungin nykyaikana rakennetuiksi. Ne pienet hökkelit, joita
viimeisen hävityksen jälkeen 1741 rakennettiin, ovat vähitellen vaihtuneet ajanmukaisempiin
uusiin puurakennuksiin. Särentö-puista tehdyt seiväsaidat ovat muuttuneet
maalatuksi lankkuaidoiksi.
…..
Sähkölanka vedettiin tästä kautta Helsingistä Pietariin itämaisen sodan aikana
ja kohta sen jälkeen laitettiin tänne sähkökonttori.
…..
Kaupungin 1324 asujamesta on suomea puhuvia 1041 ja ruotsia puhuvia 74.
Yleisissä seuroissa kuulee 3 kieltä rinnakkain käytettävän.
…
Kaupungissa on oma lääkäri, kirjakauppa ja 15 muuta kauppapuotia, leipä- ja
juomamyömälät, kaikki tarpeelliset käsityöläiset, viskaali ja poliisit, ja
oikeuden ilmoittajina 2 raatimiestä ja pormestari, jotka määrättyinä päivinä kokoontuvat
kellotornilla varustettuun raatihuoneeseen, oikeutta tekemään rikkaille ja
köyhille, muotoon katsomatta.
…..
Telefoni-laitos ei myöskään ole täällä
tuntematoin. Kauppias Haikalan kartanon ja virstan päässä olevan myllyn välillä
on jo pari vuotta käytetty tätä kaukopuhujaa.
…..
Kansakoululle sioitetuista lainakirjastoissa löytyy suomalaisia sekä
ruotsalaisia kirjoja. Suomalaisessa kirjastossa on nykyjään lähes 600 eri
nidettä uudempaa kirjallisuutta ja lainaajia on ollut aivan lukuisasti meidän
oloissa katsoen, noin 50 viikossa. Ruotsalaista kirjastoa pidetään aukai kaksi
kertaa viikossa ja suomalaista 1 kerran viikossa.
Markkinat
Markkinoita pidetään täällä kahdesti vuodessa, maalis- ja syyskuussa.
Silloin Saimaanrannan Savon ukot tuovat tänne kaikenlaista maankasvullisuutta
kaupaksi: juvalaiset viljaa ja voita, puumalaiset tuoretta lihaa ja villoja,
ristiinalaiset ja suomenniemeläiset palvattua lihaa, savitaipalelaiset hiehoja,
varsoja ja sikoja, lemiläiset potaattia, taipalsaarelaiset maitoa ja voita ja
lappveteläiset kananmunia ja rinkeliä, säkkijärveläiset puuastioita ja
kurkijokelaiset pitkiä piiskoja ja luokkeja. Nuori kansa ja palvelusväki
lähipitäjistä käyvät paljon ainoastaan huvin vuoksi markkinoilla. Silloinhan he
saavat ajaa noilla kauniilla puuhevosilla ilopillien, viulujen ja rumpujen
soidessa, ja istua armaansa rinnalla rinkelirihma kaulassa ja 7:mällä
kiiltolasilla varustettu hopeinen sormus sormessa. Silloin on myös hyvä
tilaisuus onnenlehtien ostamiseen, josta yhdellä silmäyksellä voipi nähdä koko
elämänsä. Venäjän puolen miehet, kureselkäiset paltot tahi turkit yllä, käyvät
täällä ostelemassa hevosia ja lehmiä