Kristittyjen kansanmurhia Turkissa esittävä taulu 1890-luvulta |
Verilöyly Diyarbakırin kaupungissa 1.-3. marraskuuta 1895
Joukkomurhia edeltäneet tapahtumat
[Diyarbakirin] kuvernööriksi
nimitettiin 4. lokakuuta 1895 Mehmed Enis Pasha, virkamies, josta kaupungin
kristityt eivät pitäneet johtuen hänen väitetystä roolistaan Mardinin
(kaupunki Itä-Turkissa) tulipalossa, joka tuhosi kristittyjen omistamat kaupat. Maaherra yritti pakottaa kristittyjen
merkkihenkilöt ja yhteisölliset johtajat allekirjoittamaan kiitossähkeen
Konstantinopolille hänen nimityksestään. Tämä aiheutti armenialaisten ja
assyrialaisten taholta kiivaan reaktion. Armenialaiset sulkivat kauppansa,
ihmiset protestoivat kirkoissaan, jumalanpalvelukset estettiin ja kirkonkelloja
soitettiin taukoamatta kolme päivää ja kolme yötä. 1200 ihmistä allekirjoitti
vetoomuksen, joka lähetettiin armenialaisten patriarkalle Istanbulissa. Siinä
protestoitiin hänen antamaansa tukea kuvernöörille. Kaupungin assyrialainen
piispa pakotettiin etsimään turvapaikkaa Ranskan konsulaatista.
Mielenosoitukset jatkuivat, kunnes patriarkaatista saatiin vastaus kymmenen
päivän kuluttua.
Sisäkuva assyrilaisten kirkosta Diyarbakirissa. Kirkko on kunnostettu vuosina 2004-2005 |
Armenialaisten protestointi aiheutti merkittävää tyytymättömyyttä muslimien keskuudessa. Tässä vaiheessa armeijan komentaja ilmoitti estäneensä kristittyjen kauppojen tuhoamisen. Ottomaanihallinnon suunnittelemien hallinnollisten uudistusten ilmoittaminen pahensi väkivaltaista tendenssiä ja pahaenteiset huhut muslimien suunnitelmista alkoivat levitä. Kuvernööri varoitti muslimeita kehottaen näitä pidättäytymään kristittyihin kohdistuvista hyökkäyksistä ja muistutti heitä siitä, että islam kielsi murhat. Hänen virkaanasettajaisissaan 31. lokakuuta ei kuitenkaan kukaan kristittyjen yhteisöjohtajista ollut läsnä.
Kansanmurhan käynnistyminen ja tapahtumien kulku
Verilöylyt
alkoivat Diyarbakırin kaupungissa 1. marraskuuta 1895 sen jälkeen, kun
tuntemattomat henkilöt ampuivat laukauksia keskustan Suuren
Moskeijan ("Ulu Cami") ulkopuolella keskipäivän muslimirukouksen
aikana. Ranskan konsuli Meyrier saaman raportin mukaan poliisi ampui ensin
rukouksen aikana ohi kulkeneen kaldealaisen (assyrialainen), kun taas
ottomaanien asiakirjoissa kerrottiin, että assyrialaiset olivat alkaneet ampua,
kun muslimit rukoilivat. Muslimit alkoivat heti hyökätä lähistöllä olleita
armenialaisia vastaan ja pian väkivalta kääntyi kaikkia kristittyjä vastaan ja
levisi ympäri kaupunkia. Sitten muslimit aloittivat ryöstelyn ja heidän
joukossaan olivat mukana tavalliset siviilit ja hallituksen virkamiehet. Koko
markkina-alue sytytettiin, palo riistäytyi pian käsistä ja se tuhosi satoja
kauppoja ja työpajoja. Tulipalojen savu näkyi aina Erganiin,
55 km:n päähän. Ne kristityt, jotka eivät pystyneet ja ehtineet pakenemaan
roskajoukkoja, ammuttiin. Ensimmäisen
päivän palojen ja ryöstelyn taloudellisten tappioiden arvioitiin olleen noin
kaksi miljoonaa turkin puntaa.
Muslimien hyökkäykset kristittyjen asuttamissa lähiöissä alkoivat uudelleen seuraavana aamuna järjestelmällisesti: talot ryöstettiin ja poltettiin, miehet, naiset ja lapset tapettiin, tytöt kaapattiin ja käännytettiin islamiin. Ranskan varakonsuli kirjoitti, että viranomaisten oli suljettava kaupungin portit, koska he pelkäsivät kaupungin laitamille saapuneita kurdiheimoja, sillä nämä eivät olisi osanneet tehdä eroa muslimien ja kristittyjen välillä ryöstöretkillään. Jotkut kristityt kykenivät suojelemaan itseään harvoilla omistamillaan aseilla kapeilla, puolustettavissa olevilla kaduilla. Yli 3000 kristittyä kaikista uskontokunnista kokoontui kaupungin kapusiini-isien luostariin ja noin 1 500 oli Ranskan konsulaatin suojeluksessa. Tällöin väkijoukko kohdisti huomion Ranskan konsulaatin, jonka seiniä tulitettiin. Vaikka konsulaatti ei antautunut, sen sisällä pelättiin koko ajan sen valloittamisesta. Ranskan konsuli määräsi hänen vaimonsa ja lapsensa ammuttaviksi, jos niin kävisi. Konstantinopolin suurlähetystöön kyettiin lähettämään vain lyhyt avunpyyntö. Siinä todettiin: Koko kaupunki on tulen ja veren vallassa. Pelastakaa meidät!
Diyarbakırin
joukkomurhat jatkuivat vielä kolmanteen päivään asti, mutta päättyivät
myöhemmin kuvernöörin julistukseen, että jokainen aseiden käytöstä kiinniotettu
rangaistaan ankarasti. Ennen julistuksen antamista myös
lainvalvontaviranomaiset olivat kuitenkin osallistuneet ryöstelyyn. Kaupungin
ulkopuolella olleet kurdit eivät tähän osallistuneet.
Heitä oli 2500 kokoontuneena kaupungin muurien ulkopuolelle, mutta heitä ei
päästetty sisään.
Kaupungissa kuolleiden määrästä on erilaisia arvioita. Virallisessa ottomaanien maakuntahallituksen raportissa annettiin määräksi 480 kristittyä ja 130 muslimia. [Ranskan konsuli] Meyrier kuitenkin ilmoitti 1191 kristityn (1000 armenialaista ja 150 assyrialaista) ja 195 muslimin kuolemasta. Meyrier ilmoitti myös 2000 kadonneesta henkilöstä, mutta seuraavana vuonna Diyarbakıriin saapunut Ison-Britannian varakonsuli Hallward määritteli kristittyjen kuolonuhriksi noin 1000, mikä tarkoittaa, että kadonneet olivat pääosin säilyneet hengissä. Kurdit sieppasivat mukaansa 155 naista. ”
Monet kristityt selvisivät murhista hengissä kääntymällä muslimiksi ”ase ohimolla”. Joidenkin tietojen mukaan noin 25 000 armenialaista kääntyi muslimiksi joukkomurhien aikana. Monet heistä palasivat kristinuskoon vainojakson jälkeen ja palasivat jälleen myös kotikyliinsä.
William Ainger Wigram vieraili alueella muutamaa vuotta myöhemmin ja oli todistamassa tuhoamisen jälkiä. Hänen mukaansa Diyarbakırin kaupungin assyrialaiset kärsivät vähemmän kuin heidän armenialaiset uskonveljensä, joidenka kaupunginosa oli yhä tuhottuna vielä kokonaan. Hän havaitsi myös voimakkaita kristittyjen vastaisia tunnelmia kaupungin muslimien keskuudessa.
Joukkomurhat Diyarbakirin itäpuolella
Saksalainen kartta Itä-Turkin väestön uskonnollisesta ja kansallisuusjakaumasta vuodelta 1896 |
Ristiriitaisia arvioita uhrien määrästä
Turkkilaistaustainen
hollantilainen professori Uğur Ümit Üngör arvioi
Diyarbakırin "syrjäisissä kylissä" tapettujen armenialaisten
lukumääräksi 800 - 900. Meyrier arvioi, että maakunnassa oli ravitsemuksen ja
suojan tarpeessa olevien kokonaismääräksi 50 000 ihmistä. Brittikonsuli Hallward
arvioi luvun myöhemmin olevan 20 000 –30 000 (pois lukien Mardinin ja
Palun seudut). Hallward antoi kodittomien lukumääräksi Silvanissa 10 000.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti