Ilomantsin kunnan
itäisimmässä osassa Hattuvaaran kylässä seisoo Suomen vanhin karjalaista
arkkitehtuuria edustava kyläkappeli eli tsasouna. Tämä kaunis pyhättö edustaa arkkitehtuuriltaan
vanhinta tunnettua karjalaista tsasounatyyppiä ja on suoraan verrattavissa
Aunuksen Karjalan rakennusperinteeseen. Paikallisen perimätiedon mukaan
”tsasouna on ollut aina” kyseissä kylässä. Nykyarvioiden mukaan kappeli olisi
rakennettu vuonna 1792. Vanhoista asiakirjoista ilmenee, että tsasouna on
alkuaan ollut neliön muotoinen ja yksihuoneinen. Nykyasussaan se on kaksihuoneinen.
Huoneiden liitoskohdasta nousee matalahko 8-kulmainen kellotorni. Sisähuoneen
katonharjalla on sipulikupoli risteineen.
Perimätiedon mukaan tsasouna purettiin Suomen sodan aikana 1800-luvun alussa. Hirret otettiin talteen ja numeroitiin ja rauhan palattua tsasouna koottiin uudellen. Hattuvaaran tsasounaa on korjattu
useaan otteeseen. Siihen rakennettiin eteinen ja torni sekä ulkoseinät vuorattiin
1910-luvulla apulaispiispa Kyprianon vierailua varten. Vuonna 1936 kappelin
seinät vuorattiin pahvilla. Pahvit on myöhemmin poistettu ja alkuperäiset
hirret ovat näkyvissä. Rukoushuoneen luoteispuolella on vanha hautausmaa, joka
on jää jättimäisine karsikkokuusineen ja muutamine kropuineen kaupparakennuksen
taakse.
Tsasounat eli siässynät ovat alttarittomia kyläkappeleita. Tsasouna tule venäjän sanasta tšas eli hetki. Niissä on toimitettu niin sanottuja hetkipalveluksia, jotka ovat lyhyitä rukouspalveluksia. Niiden lukijoina ja laulajina ovat toimineet maallikot. Nykyisin papisto toimittaa tsasounissa myös muita jumalanpalveluksia kuten liturgioita. Ortodoksien asuma-alueilla oli aikoinaan tsasouna lähes joka kylässä, sillä matkat pogostan pääkirkolle olivat sekä pitkiä että ennen kaikkea vaivalloisia.
Hattuvaaran tsasounan nimikkopyhät ovat apostolit Pietari ja Paavali. Heidän muistopäivänään, Petrun päivänä 29.6. vietetään tsasounan vuosijuhlaa, Petrun praasniekkaa. Praasniekkaohjelmaan kuuluvat aattoillan jumalanpalvelus, vigilia ja juhlapäivän palvelus, liturgia. Ristisaatto kalmistoon vie kirkkokansan muistelemaan niitä ennen eläneitä, joiden vaalimaa perinnettä kirkkokansa itse noudattaa. Vainajien muistaminen antaa ortodokseille perustan oman elämän ja tulevaisuuden hahmottamiselle. Praasniekkajuhla on näkyvä osoitus vanhojen perinteiden elinvoimaisuudesta Hattuvaarassa.
Tsasounat eli siässynät ovat alttarittomia kyläkappeleita. Tsasouna tule venäjän sanasta tšas eli hetki. Niissä on toimitettu niin sanottuja hetkipalveluksia, jotka ovat lyhyitä rukouspalveluksia. Niiden lukijoina ja laulajina ovat toimineet maallikot. Nykyisin papisto toimittaa tsasounissa myös muita jumalanpalveluksia kuten liturgioita. Ortodoksien asuma-alueilla oli aikoinaan tsasouna lähes joka kylässä, sillä matkat pogostan pääkirkolle olivat sekä pitkiä että ennen kaikkea vaivalloisia.
Hattuvaaran tsasounan nimikkopyhät ovat apostolit Pietari ja Paavali. Heidän muistopäivänään, Petrun päivänä 29.6. vietetään tsasounan vuosijuhlaa, Petrun praasniekkaa. Praasniekkaohjelmaan kuuluvat aattoillan jumalanpalvelus, vigilia ja juhlapäivän palvelus, liturgia. Ristisaatto kalmistoon vie kirkkokansan muistelemaan niitä ennen eläneitä, joiden vaalimaa perinnettä kirkkokansa itse noudattaa. Vainajien muistaminen antaa ortodokseille perustan oman elämän ja tulevaisuuden hahmottamiselle. Praasniekkajuhla on näkyvä osoitus vanhojen perinteiden elinvoimaisuudesta Hattuvaarassa.
Hattuvaaran kylänäkymää 1930-luvulta. Kuva: Museovirasto/Uuno Peltoniemen kokoelma, 1930-luku |
Tsasounan suuret
ikonit on maalattu 1800-luvun lopussa ja tuotu Terijoelta. Nimikkoikonin
”apostolit Pietari ja Paavali” on maalannut tunnettu ikonimaalari Petros Sasaki
1980-luvulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti