Lappeenrannan ensimmäisen kansakoulun johtokunnan pöytäkirjat |
1800-luvun loppupuolella vahvaksi pedagogiseksi virtaukseksi tuli maamme
kansakouluissa herbart-zilleriläinen koulukunta. Siinä opettajan oli pyrittävä kehittämään
oppilas niin ymmärtäväiseksi, että tämä omasta halustaan ja vapaasta tahdostaan
teki oikein. Tämä oli ihanne, joka ei kuitenkaan käytännössä toteutunut. Maamme
kansakouluväen selvä enemmistö, puhumattakaan kansamme ”syvistä riveistä”, oli
vielä 1900-luvuin alussa selkeästi ruumiillisen rangaistuksen kannalla. Kun
tuusniemeläinen opettaja J.T. Heiskanen ehdotti yleisessä kansakoulukokouksessa
vuonna 1911 ruumiillisen rangaistuksen poistamista, vain muutamat opettajat
kannattivat hänen ehdotustaan. Olihan julkiset
raipparangaistuksetkin oli poistettu maamme rikoslainsäädännöstä niinkin
myöhään kuin vuonna 1889. Sanomalehdissä oli kuitenkin ajoittain kirjoituksia,
joissa vaadittiin ”vitsan vallan” poistamista. Monet kasvatusteoreetikot
näkivät ruumiillisen kurituksen haitallisena. Suomalaisen koulujärjestelmän
keskeiseksi uudistajaksi Uno Cygnaeuksen jälkeen nousseen August Mikael Soinisen
(1860 – 1924) mukaan ruumiillista rangaistusta käyttävä opettaja teki huonon
palveluksen kasvatustyölle. Ruumiinrangaistus olikin jo kielletty joissakin
kansakouluissa, mm. Viipurin, Oulun, Helsingin suurissa kansakouluissa ja
Lahden kansakoulussa, tai se oli sallittu vain koulutarkastajan luvalla.
Johtavien suomalaisten kasvatusteoreetikkojen ja monien kasvatusalan virkamiesten keskuudessa toivottiin yleisesti kurinpitolainsäädännön muuttamista tältä osin. Tämä tapahtuikin nopeasti 1910-luvulla parin vuoden kuluessa. Vuonna 1911 kansakoulutarkastaja Hjalmar Basilier (1857 – 1927) totesi, että kansakouluopettajien tulisi olla asiassa edelläkävijöitä ja kypsiä ruumiillisen rangaistuksen poistamiseen. Samana vuonna tehtiin valtiopäiville anomus (Anomusehdotus n:o 58/1911) ruumiinrangaistuksen poistamisesta kouluissa. Kansankoulutarkastajat esittivät kokouksessaan vuonna 1912, että ”vitsan valta” poistettaisiin vihdoinkin virallisesti. Kouluylihallitus puolestaan katsoi, että ruumiillinen kuritus oli tarpeellista silloin, jos opettaja ja johtokunta sitä yhdessä vaativat, ja jos vanhemmat sen toimeenpanivat. Eduskunnan sivistysvaliokunta asettui mietinnössään kannattamaan tehtyä anomusta, jonka eduskunta sitten hyväksyikin. Ruumiillisen kurituksen kansakouluissa kieltävä asetus annettiin 24.6.1914. Vaikka lainsäädäntö muuttuu, toiminta arjen tilanteissa jatkuu usein pitkään samoja vanhoja latujaan. Näin kävi myös kouluissa käytetyn ruumiillisen rangaistuksen suhteen. Siihen turvauduttiin vielä vuosikymmeniä myöhemminkin. ”Nostin minä muutaman oppilaan seinällekin, kun mikään puhe ei tehonnut”, kuten eräs lappeenrantalainen rehtori muisteli kirjoittajalle.
Oppikoulussa oli käytössä yhdeksän luvallista rangaistusta, jotka olivat:
1. Varoitus ja nuhtelu luokkalaisten edessä,
2. eroittaminen tovereista,
3. muutto alimmaiseksi luokassa,
4. jälkeenpito koulussa viikon lopulla,
5. nuhtelu ja moite koulun kokoontuneiden opettajain ja nuorison läsnä ollessa,
6. aresti eri huoneessa eli karcerissa,
7. kehoitus koulusta lähtemään,
8. karkoitus oppilaitoksesta vissiksi lyhemmäksi tahi pitemmäksi ajaksi,
9. karkoitus ikuiseksi ajaksi.
Neljää ensimmäistä rangaistusta saattoi käyttää jokainen opettaja, rangaistuksia 5 -8 oppilaitoksen rehtori yhdessä luokanjohtajan kanssa ja karkotus ikuiseksi ajaksi voitiin tehdä vain opettajakunnan yhteisellä päätöksellä. Rangaistus numero seitsemän voitiin korvata joko holhoojan tai rehtorin antamalla ruumiillisella kurituksella. Jos sen seurauksena oli havaittavissa ”parannus”, jäi eroamiskehotus sikseen. Kun ruumiillinen kuritus kiellettiin valtion ylläpitämissä ja kannattamissa kouluissa asetuksella vuonna 1914, sen soveltaminen eroamiskehotuksen sijasta kumoutui. Se ei kuitenkaan poistanut käytäntöä, jossa kotona annetulla kurituksella korvattiin koulussa annettu ankara rangaistus. Oppikoulun käyttämistä rangaistusmuodoista oli merkittävä yllä mainittu karsseri. Karsseriin eli eräänlaisen koulun vankilaan / putkaan voitiin tuomita enintään 14 vuotta täyttäneitä oppilaita korkeintaan kolmeksi päiväksi. Karsserissa oltiin klo 8 – 20:n välisenä aikana, yleensä neljä – kuusi tuntia päivässä. Karsserirangaistus oli voimassa aina 5.5.1972 annettuun koulujärjestyksen muutokseen asti. Sen soveltaminen oli tosin sotavuosien jälkeen 1950- ja 1960-luvuilla harvinaista.
Johtavien suomalaisten kasvatusteoreetikkojen ja monien kasvatusalan virkamiesten keskuudessa toivottiin yleisesti kurinpitolainsäädännön muuttamista tältä osin. Tämä tapahtuikin nopeasti 1910-luvulla parin vuoden kuluessa. Vuonna 1911 kansakoulutarkastaja Hjalmar Basilier (1857 – 1927) totesi, että kansakouluopettajien tulisi olla asiassa edelläkävijöitä ja kypsiä ruumiillisen rangaistuksen poistamiseen. Samana vuonna tehtiin valtiopäiville anomus (Anomusehdotus n:o 58/1911) ruumiinrangaistuksen poistamisesta kouluissa. Kansankoulutarkastajat esittivät kokouksessaan vuonna 1912, että ”vitsan valta” poistettaisiin vihdoinkin virallisesti. Kouluylihallitus puolestaan katsoi, että ruumiillinen kuritus oli tarpeellista silloin, jos opettaja ja johtokunta sitä yhdessä vaativat, ja jos vanhemmat sen toimeenpanivat. Eduskunnan sivistysvaliokunta asettui mietinnössään kannattamaan tehtyä anomusta, jonka eduskunta sitten hyväksyikin. Ruumiillisen kurituksen kansakouluissa kieltävä asetus annettiin 24.6.1914. Vaikka lainsäädäntö muuttuu, toiminta arjen tilanteissa jatkuu usein pitkään samoja vanhoja latujaan. Näin kävi myös kouluissa käytetyn ruumiillisen rangaistuksen suhteen. Siihen turvauduttiin vielä vuosikymmeniä myöhemminkin. ”Nostin minä muutaman oppilaan seinällekin, kun mikään puhe ei tehonnut”, kuten eräs lappeenrantalainen rehtori muisteli kirjoittajalle.
Oppikoulussa oli käytössä yhdeksän luvallista rangaistusta, jotka olivat:
1. Varoitus ja nuhtelu luokkalaisten edessä,
2. eroittaminen tovereista,
3. muutto alimmaiseksi luokassa,
4. jälkeenpito koulussa viikon lopulla,
5. nuhtelu ja moite koulun kokoontuneiden opettajain ja nuorison läsnä ollessa,
6. aresti eri huoneessa eli karcerissa,
7. kehoitus koulusta lähtemään,
8. karkoitus oppilaitoksesta vissiksi lyhemmäksi tahi pitemmäksi ajaksi,
9. karkoitus ikuiseksi ajaksi.
Neljää ensimmäistä rangaistusta saattoi käyttää jokainen opettaja, rangaistuksia 5 -8 oppilaitoksen rehtori yhdessä luokanjohtajan kanssa ja karkotus ikuiseksi ajaksi voitiin tehdä vain opettajakunnan yhteisellä päätöksellä. Rangaistus numero seitsemän voitiin korvata joko holhoojan tai rehtorin antamalla ruumiillisella kurituksella. Jos sen seurauksena oli havaittavissa ”parannus”, jäi eroamiskehotus sikseen. Kun ruumiillinen kuritus kiellettiin valtion ylläpitämissä ja kannattamissa kouluissa asetuksella vuonna 1914, sen soveltaminen eroamiskehotuksen sijasta kumoutui. Se ei kuitenkaan poistanut käytäntöä, jossa kotona annetulla kurituksella korvattiin koulussa annettu ankara rangaistus. Oppikoulun käyttämistä rangaistusmuodoista oli merkittävä yllä mainittu karsseri. Karsseriin eli eräänlaisen koulun vankilaan / putkaan voitiin tuomita enintään 14 vuotta täyttäneitä oppilaita korkeintaan kolmeksi päiväksi. Karsserissa oltiin klo 8 – 20:n välisenä aikana, yleensä neljä – kuusi tuntia päivässä. Karsserirangaistus oli voimassa aina 5.5.1972 annettuun koulujärjestyksen muutokseen asti. Sen soveltaminen oli tosin sotavuosien jälkeen 1950- ja 1960-luvuilla harvinaista.
Mielenkiintoista on huomata, että Lappeenrannan ensimmäisen suomenkielisen kansakoulun varhaisimmat pöytäkirjat on kirjoitettu på svenska |
Ruumiillinen kuritus ja karsserirangaistus olivat käytössä myös lappeenrantalaisissa kouluissa. Lappeenrannan yhteislyseoon rakennettiin karsseri ullakolle ensimmäisen laajennuksen yhteydessä vuonna 1907. Karsseri oli vuosittain käytössä muutamia kertoja, yleensä puoli päivää eli kuusi tuntia. Rangaistu oppilas vietti nuo tunnit pimeässä kopissa syömättä. 1920-luvulla karsserirangaistuksen aiheuttivat mm. dynamiitin varastaminen, röyhkeä ja sopimaton käytös, ilkivalta ja pitkäaikainen luvaton poissaolo. Seuraavalla vuosikymmenellä puolenkymmentä poikaoppilasta joutui karsseriin ravintolassa oleskelemisesta. Vuonna 1914 kielletyn ruumiillisen rangaistuksen kitkemisessä riitti vielä kansakouluntarkastajilla pitkään työtä. Joissakin tapauksissa rangaistuksissa oli kyse paitsi julkisesta nöyryyttämisestä myös jopa pahoinpitelystä. Toisaalta on hyvä muistaa, että lasten fyysisen kurittamisen kieltävä laki tuli voimaan vasta vuonna 1984, eli 70 vuotta myöhemmin kuin kouluissa. Alla muutamia pöytäkirjoista poimittuja rangaistusten soveltamisia:
----------
Lappeenrannan kaupunginarkisto. Kansakoulun johtokunnan arkisto. Ca.1. Pöytäkirjat.
Lappeenrannan kaupunginarkisto. Kansakoulun johtokunnan arkisto. Ca.1. Pöytäkirjat.
1.10.1878, § 1
Kun walmistuskoulun oppilas K. L. on jo tätä ennen huonosta
käytöksestään saanut monta helpompaa rangaistusta, vaan ei niistä ole ottanut
vähääkään parantuakseen, niin päätti Johtokunta
wiime kokouksessa rangaista häntä 12 tunnin arestissa pidolla. Mutta
tätä päätöstä täytäntöön pannessa, nousi satulamaakari W. vastustamaan sanoen
itseänsä L:n holhojaksi ja kopeasti väitellen ettei mainittua poikaa saa koulun
kopissa pitää eikä myöskään eroittaa koulusta, tunkeutuen tällä tavoin ikäänkun
koulun hallitsiaksi. Johtokunta haetutti W:n saapuville vielä tarkemmin
kuulustellakseen hänen mielipidettään asiassa, vaan kun hän samalla uhmalla
vastusti Johtokunnan määräämää rangaistusta ja oli peräti tyytymätön siihen,
niin suostui Johtokunta yksimielisesti viime kokouksessa tehdyn päätöksen
mukaan eroittamaan tänä päivänä L:n iäksi koulusta.
8.12.1881, § 3
Johtokunta päätti rangaista työmies P:n poian Robertin, joka
oli varastanut rouva F:n kultaisen lakkarikellon sekä tutkia josko F:n pikku
Kalle, joka, niinkun Robert P., käy lapsitarhassa, on ollut myös asiaan syypää.
Siinä tapauksessa, jos Kalle F. syylliseksi havaitaan, vaaditaan hänen äitinsä
häntä kurittamaan, mutta jollei äiti sitä tekisi, niin pidetään poika silloin
koulusta eroitettuna. P:n poian kuritustavan ja laadun määrääminen jätettiin
tohtori Ilmonin ja opettaja J. Pelkosen huoleksi. Sama on seuraus Robert P:lle
elleivät vanhemmat antaisi häntä johtokunnan käsiin. Koulun loppujuhlasta
kielletään P. ja F. silloin, jos
syylliseksi havaitaan.
5.3.1883, § 1
Poikakoulun oppilas A. S., joka jo tätä ennen on tehnyt
itsensä syylliseksi moneen rikokseen ja nyt viimeksi varkauteen, päätettiin
eroittaa täksi lukukaudeksi koulusta sekä vaatia vanhempiansa antamaan jonkun
Johtokunnan jäsenen läsnäollessa ruumiillisen rangaistuksen. Ellei mainittua
kuritusta annettaisi, pidetään hän siinä tapauksessa ijäksi eroitettuna.
-------
Lappeenrannan kaupunginarkisto. Kansakouluntarkastajan
arkisto. Ca. Kuulustelu ym. pöytäkirjat 1937 – 1961.
Ote vuodelta 1937:
P. ja muut pojat kertoivat, että jokaista II luokan poikaa
on seisotettu korokkeen reunalla. Syy seisottamiseen on ollut milloin väärä
vastaus, väärin lasketut laskut tai kirjoitusvirheet tai kuiskaamiset toverille.
Tukistaminen on vieläkin yleisempää. Tuon tuostakin sattuu, että opettaja A. kurittaa
heitä joko karttakepillä tai hakaviivoittimella. Iskut annetaan takapuoleen ja
samalla opettaja sanoo ottavansa housunmittaa.
Ote vuodelta 1945:
IV B-luokan oppilas E.V. kertoi, että opettaja käski hänen
pyytämään kotoaan luvan, jotta opettaja saisi häntä tukistaa. Hän oli tuonut
kirjallisen luvan ja häntä oli sitten muutamia kertoja tukistettu, kun oli
ollut vallaton.
Ote vuodelta 1954:
Oppilas E.R. kertoo: Opettaja ottaa aina niskasta kiinni
takaa päin ja puristaa kovasti. Tämä on tapahtunut useita kertoja ja eilen
maantietotunnilla viimeksi. Hän otti meitä pari poikaa, jotka emme osanneet
läksyjämme ja sanoi: Jos minä lyön teidät yhteen, niin tytöt saavat korjata
imupaperilla tähteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti