Synty
ja leviäminen
Lestadiolaisen uusheräyksen
sisällä syntyi vuosina 1899 – 1900 äärimmäisen hurmoksellinen liike. Se syntyi Narvassa Itä-Virossa. Sieltä tämä hurmoksellinen liike levisi Pietariin, Inkeriin
sekä Kaakkois- ja Etelä-Suomeen. Tällä alueella suunnan vaikutus kosketti
ainakin lyhytaikaisesti kaikkia lestadiolaisyhteisöjä.[1]
Lestadiolaisuus saapui Viroon Pietarin
lestadiolaisyhteisön välityksellä. Pietarissa asuneet virolaiset tekemisiin liikkeen kanssa ja jotkut heistä kokivat
kääntymyksen. Kaupungissa alkoi myös lestadiolaisten vironkielinen seuratoiminta. Se jatkui
1890-luvulle Villem Vinkelbergin toimiessa saarnaajana. Vironkielinen
saarnatoiminta lakkasi vähitellen, koska kaikki vironkieliset lestadiolaiset
ymmärsivät suomea.[2] Viron alueelle lestadiolaisuus levisi
vuonna 1886. Tällöin Jöhvin seurakunnassa syntynyt Liisa Heinrichson Pietarista
vieraili sukulaistensa luona Narvassa. Hän oli liittynyt lestadiolaisuuteen
noin vuotta aikaisemmin. Liisa Heinrichson puhui kääntymyksestään
sukulaisilleen ja ystävilleen, jolloin seudulla syntyi herätystä.[3] Viron lestadiolaisuuden voimakas
laajenemisvaihe ajoittui 1890-lu-vun alkuvuosiin. Tässä vaiheessa lestadiolaistuivat
melkein kaikki herätysliikkeen saarnaajina myöhemmin toimineet henkilöt.[4]
Lestadiolaisuuden kannatus
keskittyi Viron itäosiin, jossa Narvasta muodostui herätysliikkeen keskus.
Liikkeeseen kuuluvia oli vuonna 1893 noin 250 henkilöä. Narvasta käsin herätys
levisi Narva-Joensuun, Jöhvin ja Viru-Nigulan seurakuntiin. Lestadiolaisuutta
oli myös Tallinnassa, jonne vaikutteet tulivat suoraan Suomesta.[5] Herätysliikkeeseen kuuluneiden määrä
Virossa lienee suurimmillaan ollut 400 - 500 henkilöä.[6]
Viron lestadiolaisten
kontaktit suuntautuivat lähinnä Pietariin, josta saar-naajat Karl Teodor
Lindström, Juho Mikkola, Heikki Kultala ja Juho Ellonen vierailivat
saarnamatkoillaan Narvan seudulla. Virossa papiston asenne liikkeeseen oli
alkuvaiheessa erittäin kielteinen. Narvan kirkkoherra Pauckerin painostustoimenpiteiden
takia jouduttiin vuokrattu seurahuoneisto sulkemaan joksikin aikaa. Paucker
piti lestadiolaisuutta lahkona, ja hän kritisoi useita liikkeen oppikäsityksiä
sekä sen harjoittamaa sielunhoitokäytäntöä. Narva-Joensuun ja Jöhvin
kirkkoherrojen asenne oli samoin kielteinen. Kritiikissään eivät virolaiset
papit juurikaan poikenneet suomalaisista virkaveljistään.[7]
Sekä Pekka Raittila että Jouko
Talonen toteavat tutkimuksissaan,
että narva-laisuus oli lähinnä uusheräyksen lieveilmiö.[8] Käsittelen narvalaisuutta tässä yhteydessä
uusheräyksestä eronneena omana suuntanaan, koska sillä oli erillistä
seuratoimintaa 1900-luvun kolmella ensimmäisellä vuosikymmenellä. Lisäksi
ryhmittymän vaikutus Kaakkois-Suomen, Viron ja Inkerin lestadiolaisyhteisöissä
oli merkittävä. Sen vaikutus tuntui joillakin paikkakunnilla talvisotaan
saakka. Narvalaisuuden tausta löytyy uusheräyksen murroksesta. Pietarin
lestadiolaisyhteisö omaksui uusheräyksen lähes kokonaisuudessaan. Tämän
seurauksena tuomittiin siihenastinen "kristillisyys" sekä Pietarissa
että koko Etelä-Suomessa. Uusheräyksen "kiivaimman" vaiheen aikana
vieraili narvalainen lestadiolainen Juri Jegor Pietarissa. Hän vei
mahdollisesti kielellisten väärinymmärrysten seurauksena epätoivon opin
Narvaan. Tuloksena oli kaaos Narvan lestadiolaisyhteisössä. Pietarin
lestadiolaisyhteisön saarnaajat ja jäsenet olivat olleet Viron lestadiolaisten
esikuvina. Nyt nämä mallikelpoiset kristityt kertoivatkin olleensa
aikaisemmin kuolleessa sieluntilassa. Virolaiset lestadiolaiskristityt
hätääntyivät sekä omasta että seurakuntansa tilasta.[9] Yhteisön kokoontumisissa Raamatun lukeminen
alkoi jäädä vähemmälle ja painopiste siirtyi ns. sisäiseen sanaan.[10]
Syntyi voimakas
ekstaattishurmoksellinen herätys, jonka karismaattiseksi johtajaksi nousi
Katariina Olli-niminen (ns. Narvan Katri, o.s. Konga, s. 1870) kansannainen.
Ekstaattiset ilmiöt, näyt, hurmoskokemukset ja julkiripin vaatimus kuuluivat
sisäisen sanan ohella liikkeen tuntomerkkeihin. Katri saattoi julistaa: Kirjoittakaa
ylös, mitä minä puhun, siitä tulee uusi Raamattu. Pyhän Hengen saamisen ja
narvalaisten seurakuntaan pääsemisen ehtona oli julkirippi. Esiintyi myös
käsitystä, että julkiripin tehnyt ja seurakunnan päästön saanut uskova tuli
pyhäksi eikä tehnyt enää "syntiä".[11] Narvan seudun lestadiolaiset kokoontuivat
viikkokausia joka ilta. Jokaisen tuli esittää julkinen synnintunnustus
polvillaan. Anteeksianto oli epävarma ja siitä piti seurakunta välillä neuvonpitoa.
Monesti ”katuvainen” jätettiin paastoamaan ja häntä neuvottiin rukoilemaan
oikeata katumuksen armoa. Muutamien kohdalla tämä kesti pitkän ajan, vaikka
katuvainen usein vaikeroi tilaansa. Ratkaisu oli viime kädessä Narvan Katrin
mielivallassa.[12]
Narvalaisuuden taustoja
etsittäessä yksi selitys saattaisi olla Narvan lestadiolaisyhteisössä ilmenneet
erimielisyydet ja kilpailu siitä, kuka on suurin.[13] Tämä johti sisäisten ilmoitusten
voimakkaaseen korostamiseen ja "kilpailuun" julkiripin käytössä. Toinen
selitys voisi löytyä Narvan seudun herrnhutilaisesta, Kristus-mystiikkaa
painottaneesta uskonnollisesta pohjavireestä. Inkerissä ja Viipurin läänissä
vaikuttaneen hyppääjäliikkeen vaikutus olisi myös tutkimisen arvoinen.
Hurmoksessa ilmeni monia piirteitä, jotka ovat tuttuja hyppääjäliikkeestä.
Narvalaisuus syntyi lestadiolaisen herätysliikkeen esiintymisalueen äärimmäisellä
eteläreunalla, josta yhteydet liikkeen epäviralliseen johtoon olivat heikot.
Tämä osaltaan mahdollisti sen synnyn ja leviämisen.[14]
Narvan lestadiolaisyhteisö
ei ollut yksimielisesti hurmosliikkeessä mukana, vaan eräät sen jäsenet
pyysivät jo alkuvaiheessa apua Pietarista. Apu ei kuitenkaan tullut ajoissa.
Kun Narvaan saapui Pietarista saarnaaja Karl Teodor Lindström, oli hurmosliike
täydessä vauhdissa. Lindström pyrki palauttamaan entisen seurajärjestyksen ja
nousi Katri Ollia vastaan.[15] Hurmos ei kuitenkaan asettunut, vaan levisi
nopeasti Inkerin maaseudulle ja Pietariin. Narvalaisuus tempasi alkuvaiheessa
mukaansa suurimman osan Pietarin lestadiolaisyhteisöstä. Kaupungissa tuolloin
asuneista saarnaajista sen ulkopuolelle jäi ainoastaan Juho Mikkola.
Esimerkiksi Narvaan hurmosta tyynnyttämään lähetetty Karl Teodor Lindström teki
vielä saman vuoden joulukuussa (1899) julkisen synnintunnustuksen pyytäen
anteeksi aikaisempaa vastustustaan.[16]
Lindströmin
lisäksi narvalaisuuteen liittyivät Pietarin saarnaajista Heikki Kultala, Axel
Helsingius ja Karl Sohlman. Myös Pietarissa hurmosliikkeeseen kuului julkiripin
vaatimus, rajut liikutukset ja toisten lestadiolaisten ankara tuomitseminen.
Saarnaaja Juho Mikkola kertoi 19.2.1902
päivätyssä kirjeessään tapahtumista seuraavasti:
Moni yksinkertainen ihminen hämmästyi alussa niistä
hirveistä tuomioista, varsinkin kun esimiehet yhtyivät samaan työhön. Rukoushuoneessamme
alkoi hirveä kiihko, ahdisteltiin jokaista, joka ei ollut yhtä mieltä.
Itkeväisille sanottiin: tunnusta syntis. Sinusta on vielä perkele ulos
ajamatta![17]
Seuroissa monet
narvalaiset saivat hengen ilmoituksia. Narvalaisuuteen liittymättömien
saarnaajien oli mahdoton pitää enää seurapuheita. Kun seurakunnan esimiehiä pyydettiin puuttumaan asiaan, nämä
totesivat: Ei siinä ole mitään vikaa.[18] Narvalaisuuteen liittyi jo tässä vaiheessa myöhemmin
helluntailiikkeelle tyypillisiä piirteitä: Nyt se ilmestyy semmone
kristillisyys kuin apostoliin aikana että tehtään ihmeitä ja tunnustähtiä vielä.
Liikkeen piirissä odotettiin Pyhän Hengen vuodatusta.[19] Etelä-Suomesta lähtivät monet uusheränneet
ottamaan selkoa liikkeestä. Heidän joukossaan olivat muun muassa Mikko
Saarenpää ja Oskari Grönroos. Jälkimmäinen on kirjannut tuntojaan
päiväkirjaansa Pietarissa 13.10.1899: Semmoista hengen menoa on täällä
ollut, että mieleni on siitä kauhistunut. He leikkivät ihmisten omientuntojen
kanssa. Paluumatkallaan Grönroos viipyi Viipurissa, jossa käytiin taistelua
narvalaisuutta vastaan. Siellä oli erään
kirjansitojan luona meluiset seurat, joita Grönroos kuvasi näin: Siellä
pidettiin niin suurta suukopua, että oli aivan kuin jyminä olisi käynyt, kuin
suuren rautatehtaan väkivasara olisi takonut kiehuvaa takkia rautakangeksi.[20]
Suomeen narvalaisuus
saapui lappeenrantalaisen saarnaaja Aleksanteri Kumpulaisen tuomana jo liikkeen
alkamisvuonna. Se sai kannatusta Etelä-Suomen kaupunkien lestadiolaisyhteisöissä
ja ennen kaikkea uusheräyksen piirissä. Narvalaisuudella tiedetään olleen
laajahkoa kannatusta Helsingissä ja Turussa. Myös Etelä-Pohjanmaalla hurmos sai
kannattajia, mutta alkuhumauksen mentyä ohi ohjattiin erehtyneitä
keskusteluin selvään raamatulliseen oppiin. Monella paikkakunnalla, kuten
Satakunnan Ahlaisissa, ei narvalaisia laskettu lainkaan saarnaamaan.
Pohjoisessa hurmos eteni Nivalan ja Ylivieskan korkeudelle saakka.[21]
Narvalaisuus jakaantui varsin aikaisessa vaiheessa kahtia. Toisen, maltillisemman suunnan johtoon nousi Karl Teodor Lindström. Toista, kiivashenkistä, hurmoksellista ja tuomiohenkistä suuntausta johti Aleksanteri Kumpulainen. Lindström ei hyväksynyt Kumpulaisen vaatimusta tarkasta muotoseikkoihin pitäytymisestä synninpäästön yhteydessä eikä ehdotonta julkirippiä. Varsinkin Kumpulainen kiersi ahkerasti oppiaan levittämässä Etelä-Suomen lestadiolaisyhteisöihin. Molemmat narvalaissuunnat erosivat uusheräyksestä siinä, että niissä julistettiin "avaraa evankeliumia” vanhoillis- ja esikoislestadiolaisten tavoin.[22]
Narvalaisuus jakaantui varsin aikaisessa vaiheessa kahtia. Toisen, maltillisemman suunnan johtoon nousi Karl Teodor Lindström. Toista, kiivashenkistä, hurmoksellista ja tuomiohenkistä suuntausta johti Aleksanteri Kumpulainen. Lindström ei hyväksynyt Kumpulaisen vaatimusta tarkasta muotoseikkoihin pitäytymisestä synninpäästön yhteydessä eikä ehdotonta julkirippiä. Varsinkin Kumpulainen kiersi ahkerasti oppiaan levittämässä Etelä-Suomen lestadiolaisyhteisöihin. Molemmat narvalaissuunnat erosivat uusheräyksestä siinä, että niissä julistettiin "avaraa evankeliumia” vanhoillis- ja esikoislestadiolaisten tavoin.[22]
Pohjois-Karjalassa
narvalaisuuden vaikutus rajoittui Joensuuhun ja Värtsilään. Joensuussa
narvalaiset pyysivät vuonna 1902 omaa seuravuoroa Joensuun rauhanyhdistyksellä.
Johtokunta kielsi kokouksessaan 1.2.1902 yksimielisesti narvalaisten
kokoontumisen rukoushuoneella. Asia oli uudelleen esillä vuosikokouksessa
14.2.1902 ja johtokunnan kokouksessa 22.12.1902. Päätös oli molemmissa
kokouksissa jälleen kielteinen.[23]
Joensuulainen Helmi Kosunen on muistellut, ettei narvalaisuus päässyt Joensuussa
lyhytaikaista ryöppyä pidemmälle.[24] Narvalaisuuden vaikutus tuntui vahvana ennen
kaikkea niillä seuduilla, joista oli vilkkaat yhteydet Pietariin. Esimerkiksi
Värtsilän lestadiolaisyhteisöstä yli puolet liittyi alkuvaiheessa mukaan.
Paikkakunnan saarnaajista siihen liittyivät Matti Auvinen ja Matti Riikonen,
jotka kävivät levittämässä oppia Joensuusssa.[25]
Viipurin läänin alueen
lestadiolaisyhteisöissä tuntui narvalaisuuden vaikutus lähes kaikkialla.
Liikettä levittivät ennen kaikkea Aleksanteri Kumpulainen ja Heikki Kultala.
Kultala kulki julistamassa oppia
Viipurissa, Haminassa ja Kotkassa ja matkalla oli hyvä sato.[26] Viipurissa siihen liittyi mm. kivenhakkaajaliikkeen
johtaja Mikko Mäkinen,[27] joka esiintyi jonkin verran saarnaajana.
Aikalaiskirjeestä löytyy maininta Kalle Heiskasen liittymisestä
narvalaisuuteen. Mahdollisesti myös saarnaaja Kalle Rautiainen oli jonkin aikaa
mukana narvalaisuudessa. Hänen poikansa rovasti Väinö Rautiainen (1886 – 1950)
on muistellut olleensa Viipurissa useita kertoja narvalaisten seuroissa
rukoustenpitäjänä nuorena koulupoikana. Maltillisemman narvalaisuuden
keskushenkilö Karl Teodor Lindström muutti Viipuriin vuosien 1903 - 1905
välisenä aikana. Kun hänen ei annettu saarnata Viipurin seurahuoneella, hän
puhui kotiseuroissa. Aleksandra Mäkinen on haastattelussaan arvioinut
narvalaisten määräksi Viipurissa vain parikymmentä henkeä. Hurmos tempasi
kuitenkin aluksi mukaansa huomattavasti suuremman määrän paikkakunnan lestadiolaisia.
Esimerkiksi Johannes Paksuniemi kertoi kirjeessään tammikuussa vuonna 1901
narvalaisuuden olevan vallalla Viipurin lestadiolaisyhteisössä.[28]
Käkisalmessa
liittyi narvalaisuuteen paikkakunnan kolmesta saarnaajasta kaksi, August
Pohjolainen (1872-1947) ja Kalle Korhonen. Myös Kittilästä Käkisalmeen
muuttanut metsänhoitaja Frans Silén oli liittynyt hurmosliikkeeseen. Sekä
Korhonen että Pohjolainen irtaantuivat siitä kuitenkin pian liittyen takaisin
uusheräykseen. Sen sijaan Silén oli mukana narvalaisuuden toiminnassa
ilmeisesti kuolemaansa saakka.[29] Hurmos sai pysyvämmin jalansijaa lisäksi
Impilahdella.[30] Kotkassa narvalaisuutta alkoi esiintyä
vuonna 1900. Saarnaaja Antti Räsäsen kirjeistä ilmenee, että lestadiolaisseurakunta
oli vielä yksimielinen vuoden 1899 joulukuussa. Huhtikuussa 1902 hän toteaa: Mennä
vuodena ihmiset kovasti touhusivat narvalaisuudessa.[31] Myös Lappeenrannassa narvalaisuuden
vaikutus oli vahvaa. Olihan toinen liikkeen johtajista kaupungista kotoisin.
Lappeenrannassa erimielisyydet narvalaisten ja muiden lestadiolaisten välillä
johtivat jopa oikeudenkäynteihin.[32]
Myös
Karjalan kannaksen rajapitäjissä oli narvalaisuus vahva 1910-luvun alkuvuosiin
saakka. Tällöin vanhoillislestadiolaiset saarnaajat Heikki Jussila ja Taavetti
Jokinen pyydettiin Pietarin-matkan yhteydessä seurojen pitoon Uudellekirkolle,
jolloin suurin osa Kuolemajärven ja Uudenkirkon lestadiolaisista siirtyi
vanhoillislestadiolaisuuteen. Tapahtumaa Jussila kuvasi seuraavasti:[33]
Ollessani saarnaaja August Backin kanssa
seuramatkalla Pietarissa, tuli sinne seuroihin Uudeltakirkolta
eräs kauppias, jolle Jumala sanan kuulossa avasi ymmärryksen silmät. Hän pyysi:
"Lähtekää rakkaat veljet, Uudellekirkolle seuroja pitämään. Meitä on
siellä suuri joukko, jotka kaikki olemme eksytettyjä." Siellä, Daavid
Hussin talossa ensimmäisen puheen aikana, nousi heidän saarnaajansa Markku
Saksi kolme kertaa pyytämään anteeksi eksymistään. Ja joukko tuli niinkuin
lampaat paimenensa perästä. Kun Uudellekirkolle näin aukesi tie, lähetti
lähetystoimikunta sinne minut saarnaaja David Jokisen kanssa. Me kuljimme
Uudenkirkon, Kuolemajärven ja Koiviston pitäjissä pari kuukautta. Siellä
selvisivät melkein kaikki eksytetyt.
Narvalaisuutta esiintyi
haastattelutietojen mukaan ainakin pienessä määrin myös Sortavalan – Harlun
seudulla,[34] Jaakkimassa,[35] Kuolemajärvellä ja Koivistolla.[36] Narvalaisuuden kannatus näyttää olleen
vahvinta kaupungeissa ja taajamissa. Maaseudulla sen kannatus oli vähäistä.
Tästä kertoo sekin, ettei yksikään siihen liittyneistä saarnaajista toiminut
maanviljelijänä.[37]
[1] Ks.
Kinnunen 2001a: Narvalaisuus –
lestadiolainen väylä helluntaiherätykselle.
[2] KA.
SKHSA. HKE. Erland Rantasen muistelmat; Talonen
1988b, 13.
[3] KA.
SKHSA. HKE. Erland Rantasen muistelmat; Talonen
1988b, 13-14.
[4] Virossa
toimivat ennen vuosisadan vaihdetta saarnaajina seuraavat henkilöt: Ans Hauki,
Klaus Huusman (1870-1920), Juri Jegor, Jaan Kaera, Juri Karja, August Kaswendig, Juri Koch (s. 1859), Kristian Pisu
(1820-1903), Peter Saarman (1853-1922), Kristjan Sepp (1864-1918), Juri Vatt
(1856- 1926) ja Villem Vinkelberg (s. 1854) (Talonen 1988b, 79-83).
[5] Erviö
1936, 89-92; Talonen 1988b,
16-18.
[6] Erviö
1936, 89-92.
[7] KA.
SKHSA. HKE. Erland Rantasen muistelmat; Erviö 1936, 87; Talonen 1988b, 14, 20.
[8] Raittila
1967, 344; Talonen 1988b, 22.
[9] KA.
SKHSA. HKE. Erland Rantasen hst. 18.10.1936; Havas 1927, 161 – 162.
[10] Havas
1927, 162.
[11] Rautiainen
1926, 16, Havas 1927, 162; Virkkala 1945, 113-114; Jussila 1948, 101-102, Talonen 1988b 23, KA. MEMK. Aleksandra Mäkisen hst.; OMA. Laestadiana
9. Aa:1. Pietari Hanhivaara Mikko Saarenpäälle 22.2.1900; Erland Rantanen ja
Miina Karja (KA. SKHSA. HKE. Erland
Rantasen ja Miina Karjan hst. 7.3.1935) ovat kuvanneet haastattelussaan
7.3.1935 tuota aikaa seuraavasti:
Narvalaisuuden perustana olivat ankara synninhätä, joka pakotti ihmiset tunnustamaan syntinsä ja siitä sekä syntien anteeksitodistamisesta seurannut suuri, sydämen täyttävä ilo ja riemu... Alkoi aivan yleinen ja julkinen syntien tunnustaminen. Ihmiset odottivat vain vuoroaan, milloin saisivat polvistua toisten keskelle syntejään tunnustamaan ja saamaan toisilta, jo syntinsä anteeksi saaneilta, todistuksen syntien anteeksi antamisesta. Sen saatuaan täytti tunnustajan suuri ilo ja hän rupesi kiittämään Jumalaa suurin liikutuksin, käsiään taputtaen ja hyppien. Tällaista menoa jatkui aamuun asti. Kerran jälleen oli joukko Narvan uskovaisia matkalla Riiginkylään kokousta pitämään. Heidän joukossaan oli mm. Mihkel Vospert, joka kulki joukon edellä tanssien ja hyppien ja käsiään yhteen lyöden koko matkan sanoen olevansa Jumala poja pruut (Jumalan Pojan morsian)... Kerran eräs Narvasta kotoisin ollut tuli Ropsun kartanoon (narvalaisten lestadiolaisten omistama kartano Inkerin Narvusissa) ja näki, miten sen neljä isäntää toisiaan kädestä pitäen hyppivät ympäri huonetta. Tiedustellessaan syytä hän sai vastauksen: Täällä vietetään tuhlaajapojan häitä.
Narvalaisuuden perustana olivat ankara synninhätä, joka pakotti ihmiset tunnustamaan syntinsä ja siitä sekä syntien anteeksitodistamisesta seurannut suuri, sydämen täyttävä ilo ja riemu... Alkoi aivan yleinen ja julkinen syntien tunnustaminen. Ihmiset odottivat vain vuoroaan, milloin saisivat polvistua toisten keskelle syntejään tunnustamaan ja saamaan toisilta, jo syntinsä anteeksi saaneilta, todistuksen syntien anteeksi antamisesta. Sen saatuaan täytti tunnustajan suuri ilo ja hän rupesi kiittämään Jumalaa suurin liikutuksin, käsiään taputtaen ja hyppien. Tällaista menoa jatkui aamuun asti. Kerran jälleen oli joukko Narvan uskovaisia matkalla Riiginkylään kokousta pitämään. Heidän joukossaan oli mm. Mihkel Vospert, joka kulki joukon edellä tanssien ja hyppien ja käsiään yhteen lyöden koko matkan sanoen olevansa Jumala poja pruut (Jumalan Pojan morsian)... Kerran eräs Narvasta kotoisin ollut tuli Ropsun kartanoon (narvalaisten lestadiolaisten omistama kartano Inkerin Narvusissa) ja näki, miten sen neljä isäntää toisiaan kädestä pitäen hyppivät ympäri huonetta. Tiedustellessaan syytä hän sai vastauksen: Täällä vietetään tuhlaajapojan häitä.
[12] KA.
HKE. Erland Rantasen kertomus. Erland Rantanen kuvaa yksityiskohtaisesti tilanteita,
joissa hätääntyneet seuravieraat kiemuroivat tuntikausia maassa, tai hakkasivat
päätä seinää hokien järki pois, järki pois. Havas 1927, 162.
[13] Pietarilainen
saarnaaja Juho Mikkola kertoo kirjeessään Hanhipietille toukokuussa 1896
suurista herätyksistä Narvan seudulla, mutta myös erimielisyyksistä paikallisessa yhteisössä sekä
kielellisistä ongelmista: ”Narvassa siellä on ollu suuria heräyksiä viime
aikoina, vaan eripuraisuuden henki on tahtonut tunkeutua – ei niin paljon opin
suhteen vaan ilmankin, että kuka näkyis suurin olevan ja met kansa emme kykene
kielen puolesta heidän kanssaan puhumaan, kun ovat virolaisia.” (HPKK. J.
E. Mikkolan kirje 3.5.1896).
[14] Talonen 1988b, 72; Oiva Virkkala pitää
narvalaisuutta eräänlaisena uusheräyksen ja vanhoillislestadiolaisuuden
välisenä heiluriliikkeenä. Hänen mielestään uusheräys syntyi aikaisemman lestadiolaisuuden ulkokohtaisen
seurakuntaopin ja äärimmäisevankelisen suuntauksen vastapainoksi korostaen
uskon subjektiivisia puolia. Narvalaisuus merkitsi heilurin palaamista
vanhoillislestadiolaista äärtä kohti (Virkkala 1945, 121). Tätä käsitystä tukee
Aleksandra Mäkisen muistelu: "Jo vuonna 1899 kesällä Lindström ja Mikko Saarenpää keskustelivat Pietarissa
suutari Jalon (Ilmeisesti saarnaaja Kustaa Jalo [Raittila 1967, n:o ) asunnossa.
Lindström sanoi, että uusheräys muuttuu körttiläisyydeksi, painuu pimeäksi ja loppuu,
ellei ruveta evankeliumia saarnaamaan. (KA. MEMK. Aleksandra Mäkisen hst.). Vanhoillislestadiolainen
saarnaaja Heikki Jussila on kuvannut narvalaisuutta moukariksi, joka
säälimättä löi uusheräystä ja murskasi sen suuressa määrin (Jussila 1948,
104).
[16] KA.
MEMK. Aleksandra Mäkisen hst; Virkkala 1945, 115-116; Pms näytenumero 4/15.6.1954);
David Johan Rautiainen mainitsee muistelmissaan myös Juho Mikkolan olleen
levittämässä narvalaisuutta. Tätä väitettä eivät aikalaislähteet tue (Rautiainen
1926, 16).
[17] HPKK.
Tunnistamaton fragmentti Pietarista 23.8.1900; Havas 1927. 162 – 163; Raittila 1967,
n:ot 94, 214; Talonen 1988b,
72; Pietarilaissyntyinen Alma Parviainen mainitsee äitinsä (Maria Kemppinen,
o.s. Blomgren, pietarilaisen
vanhoillislestadiolaisen saarnaajan August Backin vaimon sisko) muistelleen,
että uusheräyksen ja narvalaisuuden vallattua Pietarin lestadiolaisyhteisön olisi
kaupungissa ollut vain kolme vanhoillislestadiolaista perhettä. Seuravieraita painostettiin
julkirippiin seurakunnan eteen tokaisemalla: Ala siekii tulla, kyl siulkii
on pöttyitä.
[18] Havas
1927, 163.
[19] HPKK.
Antti Räsäsen kirje Kotkasta 22.12.1899.
[20] Kares
1952, 172.
[21] Havas
1927, 163 – 164; Narvalaisuuden leviämisestä ja kannatuksesta eri paikkakunnilla:
Helsinki: ks. HPKK. Emil Koskisen kirje 7.9.1901 ja MIKK. Emil Koskisen
kirje 5.5.1900, G.A.Sundströmin kirje
21.12.1900; Joensuu: ks. HPKK. W.L.Tukiaisen kirje 30.7.1900, KA. MEMK.
Aleksandra Mäkisen hst; Kotka: ks. HPKK. Antti Räsäsen kirje 30.4.1902; Kuolemajärvi:
ks. OMA. Laestadiana 9. Aa:3. Abraham Pentikäisen kirje; Käkisalmi: ks.
OMA. Laestadiana 9. Aa:2. J.E.Mikkolan kirje 29.6.1904; Nivala: ks.
HYKHL K/1. Nivala 127, pp. 342-343; 127c, pp. 379-380. Tampere: ks. OMA.
Laestadiana 9. Aa:3. Juho Sahlmanin
kirje 19.1.1901; Turku: ks. OMA. Laestadiana 9. Aa:1. Mimmi Ahoniuksen
kirje 10.5.1902; Viipuri: ks. PKK. Johannes Paksuniemen kirje 28.1.1901, KA. MEMK. Aleksandra
Mäkisen hst; Ylivieska: ks. MIKK. J. A. Lassilan kirje 10.12.1902;
HYKHL. K/1. Ylivieska 103N, pp. 45; Lisäksi ks. Virkkala 1945, 113, 119-120; Talonen 1988b, 24.
[22] KA.
SKHSA. Aunon kok. Heikki Jussilan kirje Hanhi-veljeksille 28.5.1914; KA. MEMK. Aleksandra Mäkisen hst; Talonen 1988b, 25.
[24] OMA.
Laestadiana 10. Ec:1. Helmi Kosusen muistelu 18.2.1963.
[25] OMA.
Laestadiana 10. Ec:2. Juho Nenosen hst. 5.8.1945.
[26] Rautiainen
1926, 16. Rautiainen mainitsee kotkalaisen saarnaajan Erkki Miettisen liittyneen aluksi narvalaisuuteen
(Raittila 1967, n:o 284).
[27] RS
6/1938, 143 (Elias Kokko); Regina Laitisen hst. 29.2.1992.
[28] PKK,
Johannes Paksuniemen kirje noin vuodelta 1900; Johannes Paksuniemen kirje 28.1.1902;
KA. MEMK. Aleksandra Mäkisen hst; HÄ 12/1947, 183; OMA. Laestadiana 1. O. H.
Jussilan kokoelma. Ba:2/49. Väinö Rautiainen 16.4.1948; Raittila 1967, n:ot 253 ja 420.
[29] MIKK.
August Pohjolaisen kirje 27.8.1906; Virkkala 1945, 119; Jussila 1948, 105;
Raittila 1967, n:o 470. Narvalaisuuden ulkopuolelle jäi paikkakunnan
saarnaajista vanhoillislestadiolaisena sittemmin tunnettu Juho Virolainen.
(Raittila 1967, n:o 551).
[30] Saarnaaja
Matti Vanninen kertoo artikkelissaan Lindströmin tuoneen narvalaisuuden Impilahdelle.
Myös Aleksanteri Kumpulainen sai paljon ystäviä paikkakunnalla. Alkuvaiheessa
näytti siltä, että kaikki seudun lestadiolaiset taipuisivat narvalaisuuteen. Suurin
osa ilmeisesti luopui kuitenkin ennen pitkää hurmoksesta ja "antoivat Jumalan
Hengen nöyryyttää parannukseen". Osa "eksyi kaikenlaisiin
opinsuuntiin ja erosi kirkosta tehden puhtaan seurakunnan" (HÄ 10/1940,
132-134).
[31] HPKK.
Antti Räsäsen kirjeet 22.12.1899 ja 30.4.1902.
[32] Kinnunen
1993, 35-37. Myös Lappeenrannassa narvalaisuuden tuntomerkkeihin kuului
julkiripin vaatimus. Jos rippi ei seurakuntaa miellyttänyt, se aloitti
perimätiedon mukaan laulun: Ah suruton, koska synnistä lakkaat.
Aikalaiskirjeessä kerrotaan Lappeenrannan lestadiolaisyhteisön olleen tuossa
vaiheessa jakaantuneena neljään eri ryhmittymään. Siitä huolimatta
kokoonnuttiin edelleen rukoushuoneella yhdessä seuroihin (Einari Koposen hst.
28.3.1992; HPKK. Pekka Kinnusen kirje 8.12.1900).
[33] Jussila
1948, 105-106. Jussilan kertomus saa vahvistusta myös Siionin Lähetyslehdessä
olleista muisteluista ja muistokirjoituksista sekä haastatteluista. (Esim. SL 6/1918, 122; 8/1924, 122; 10/1929,
191).
[34] HYKHL
K/1. Harlu 14N, pp. 320.
[35] HYKHL
K/1. Jaakkima 10N, pp. 354.
[36] Luukka
1964a, 126.
[37] MKK.
Kortisto Karjalan lestadiolaissaarnaajista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti