Eteläkarjalainen maisema

Eteläkarjalainen maisema
Tässä blogissa on sekä kuvia että tarinoita upean Etelä-Karjalan luonnosta, ihmisistä ja kulttuurista. Kuvassa toukokuinen näkymä Kuolimolle Savitaipaleella.

sunnuntai 31. toukokuuta 2015

Rautjärven Laikon sotilaskentän muistomerkki



Laikon sotilaskentän muistomerkki
Palatessani 31.5.2015 Rautjärven Haukkavuorelle ja Hiitolanjoen varrelle suuntautuneelta matkaltani, päätin koukata takaisin Lappeenrantaan Rautjärven entisen kuntakeskuksen Miettilän kautta. Runon ja rajan tietä ajaessani hoksasin vasemmalla puolella eräässä tienhaarassa opastuksen lentokentän muistomerkille. Niinpä käännyin Rautjärven Laikon Lentokentäntielle, jonka varrella muistomerkki sijaitsee. Kanta-Rautjärven ja Simpeleen väliin jäävässä Laikossa toimi Kurikkamäenkankaalla talvisodan aikana lentolaivue 14. Kenttä on mainittu joskus myös Ilmeen lentokenttänä. Tämän kentän vaiheita ja laivueen toimintaa on esitelty laajasti Jaakko Vilkon ja työryhmän kokoamassa paikallishistoriassa Rajaristin kylät. (Lappeenranta 1998).

Infotaulu
Laikon lentokenttä valmistui juuri ennen Talvisodan alkua. Lentolaivue 14 siirtyi Suur-Merijoelta Viipurin kupeesta Laikkoon 10.10.1939. Laivueen miehistöön kuului 140 henkilöä ja kymmenen Fokker-konetta.
Helmikuussa 1940 Laikkoon saapui Gloster Gladiator hävittäjiä, jotka kykenivät toimimaan hyvin myös päiväsaikaan. Lentolaivue 14 osallistui torjunta- ja suojauslentoihin talvisodan aikana Vuokselan ja Tienhaaran lohkoilla ilman suuria menetyksiä. Vihollinen yritti kiihkeästi löytää kentän. Vaikka propagandaääni Moskovan Tiltu vakuutteli pariinkin otteeseen kentän löytyvän, se ei puna-armeijalta onnistunut. Kentän huoltojoukkojen onnistunut naamiointi ja harhautustoiminta (mm. kenttälakaisut, naamiointi, pimennykset, koneiden valejäljitelmät Hiidenjärven jäällä), alueen maantiede ja laivueen pääsääntöisesti pimeällä tapahtunut lentotoiminta vaikuttivat salaisuuden säilymiseen.
Muistolaatta

Moskovan rauhansopimuksen (13.3.1940) ehdoissa kenttä määrättiin tuhottavaksi. Sodan jälkeen lentokentän aluetta jaettiin laidunmaaksi niille paikallisille, joilta rajanveto oli pirstonut maita. Entisellä kentällä on jäänteitä lentokonekorsuista ja ojista, joilla kenttä tuhottiin kesällä 1940.

Muistomerkkinä olevassa luonnonkivessä on muistolaatta ja potkuripuolikas. Muistomerkin pystyttivät  Rautjärven kunta, Laikon kylätoimikunta, Lappeenrannan lentoasema, Satakunnan lennoston kilta ja Kaakkois-Suomen Ilmailumuseoyhdistys. Paljastustilaisuus oli 16.9.2001.

Kollegani Willimies oli jälleen ehtinyt ennen minua paikalle. Hänen blogimerkintänsä samasta aiheesta on täällä.

3 kommenttia:

  1. Tervehdys

    Hienoa, että muitakin kiinnostaa sama aihepiiri kuin itseäni. Opin myös paljon uutta blogikirjoituksestasi. Mukavaa, että menneisyyden tieto säilyy tälläkin tavoin jälkipolville.

    Itse olen kuitenkin siirtynyt menetetyn Karjalan alueelle valokuvaamaan kohteita ja yritän rakennella niistä isoa tietokantaa kaikkien käytettäväksi. Olisitko valmis osallistumaan retkelle kanssani jossain vaiheessa loppukesää, kunhan eläkeherran kiireet hellittävät.

    Vierailukohteena voisi olla vaikkapa entinen Rajajoki ja siltä alueelta löytyvät muistomerkit. Myös muut menneisyyden jäänteet, mitkä kertovat ajasta jolloin alue kuului vielä Suomeen kiinnostaisi minua.... Makkeri, muistathan reissun vaativan viisumin!

    PS. Tsemppiä retkillesi ja piipahdahan lukemassa uusista retkistäni http://willimiehenjaljillakarjalassa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Willimies, pistän ehdotuksesi harkintaan. Katsellaan heinäkuussa....

    VastaaPoista
  3. Minä tarjoan kyydin ja etsin kohteita valmiiksi kyseiseltä alueelta. Palaillaan asiaan sähköpostin välityksellä.

    VastaaPoista